معرفی

معرفی مهمترین الگوریتم های گوگل در نتایج جستجوی سایت‌ها 2022

معرفی مهمترین الگوریتم های گوگل در نتایج جستجوی سایت‌ها 2022

تاریخ انتشار خبر : 1401 خرداد 11

معرفی مهمترین الگوریتم های گوگل در نتایج جستجوی سایت‌ها 2022

هر چند وقت یک بار معیارهای الگوریتم گوگل در نتایج جستجوی سایت‌ها تغییر می‌کند. این تغییرات معمولاً بر اساس یافته‌های جدید تیم تحقیقاتی گوگل با هدف افزایش رضایت کاربران این موتور جستجو صورت می‌گیرند. در سال ۲۰۲۲ هم تغییراتی در مهم‌ترین الگوریتم های گوگل در نتایج جستجو ظاهر شده و بعضی از معیارهایی که قبلاً وزن کمتری داشتند، حالا اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند.

برای آشنایی با مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل و بررسی نقش آن‌ها در رتبه‌بندی نتایج جستجوی سایت‌ها این مطلب از ایده پویا را دنبال کنید.

 

الگوریتم های گوگل چه مواردی را بررسی می‌کنند؟

گوگل در سال ۲۰۰۶ اعلام کرد که بیشتر از ۲۰۰ معیار یا سیگنال برای رتبه‌بندی و نمایش نتایج این موتور جستجو مورد استفاده قرار می‌گیرد. موتورهای جستجو تا آن زمان فقط به کلمات کلیدی و نحوه استفاده از آن‌ها برای رتبه‌بندی توجه داشتند. الگوریتم های گوگل دوره جدیدی در بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جستجو یا سئو ایجاد کردند. به طور کلی معیارهای الگوریتم‌های گوگل در چند دسته اصلی قرار می‌گیرند:

  • عوامل مرتبط با دامنه
  • عوامل سطح صفحه‌ها
  • عوامل سطح سایت
  • بک لینک‌ها و لینک سازی
  • تعامل کاربران
  • قواعد خاص الگوریتم گوگل
  • سیگنال‌های برند
  • عوامل منفی روی سایت
  • عوامل منفی خارج سایت

در هر کدام از این دسته‌ها سیگنال‌ها یا معیارهای مختلفی قرار می‌گیرد. برای مثال فقط در دسته عوامل سطح صفحه‌های سایت ۶۰ سیگنال وجود دارد که گوگل برای دادن رتبه بهتر به یک صفحه سایت شما، به تمام آن‌ها توجه می‌کند. به خاطر پیچیدگی و جزییات فراوانی که برای مطابقت دقیق با الگوریتم های گوگل وجود دارد، افراد زیادی به عنوان کارشناس سئو به صورت تخصصی در سایت‌ها و مجموعه‌های اینترنتی مشغول فعالیت حرفه‌ای هستند.

الگوریتم گوگل برای نتایج جستجو

مهم‌ترین الگوریتم های در رتبه بندی نتایج جستجوی سایت‌ها

با اینکه گوگل از ۲۰۰ معیار شناخته شده برای رتبه‌بندی نتایج جستجو بهره می‌گیرد، تمام این معیارها وزن یکسانی ندارند و بعضی از آن‌ها از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار هستند. البته این وزن و اهمیت همان‌طور که پیشتر اشاره شد، ثابت نیست و مدام در حال تغییر و به‌روزرسانی است. همین موضوع باعث شده جدیدترین آپدیت‌های الگوریتم های گوگل تبدیل به یکی از مهم‌ترین و داغ‌ترین بحث‌های دیجیتال مارکتینگ تبدیل بشود.

در سال ۲۰۲۲ هم الگوریتم گوگل دستخوش تغییراتی شده و بعضی از معیارهایی که قبلاً اهمیت کمتری داشتند نقش مهم‌تری در رتبه‌بندی نتایج موتور جستجو پیدا کرده‌اند. در جدول زیر می‌توانید الگوریتم های اصلی گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌ها در سال ۲۰۲۲  را به ترتیب اهمیت آن‌ها مشاهده کنید.

معیار الگوریتم گوگل برای رتبه بندی سایت‌ها

وزن

انتشار مرتب محتوای ارزشمند

۲۶٪

استفاده از کلمات کلیدی در توضیحات متا،‌ عنوان‌ها و تگ‌ها

۱۷٪

بک لینک و لینک سازی

۱۵٪

تخصص و اعتبار سایت

۱۳٪

درگیر کردن کاربر

۱۱٪

لینک‌های داخلی

۵٪

موبایل پسند بودن طراحی سایت

۵٪

سرعت سایت

۲٪

امنیت سایت و گواهی SSL

۲٪

مارک‌آپ اسکیما و داده‌های ساختاریافته

۱٪

کلمات کلیدی در URL

۱٪

کلمات کلیدی در تگ‌های هدر

۱٪

کلمات کلیدی در عنوان تصاویر و ۱۹ معیار دیگر

۱٪

 

در این بین معیارهای درگیر کردن مخاطب و تخصص و اعتبار سایت رشد چشم‌گیری نسبت به قبل داشته‌اند و ااهمیت هر چه بیشتری در  رتبه‌بندی سایت پیدا کرده‌اند.

تخصص و اعتبار سایت (Niche Expertise) معیاری است که در سال ۲۰۱۷ معرفی شده و بر اساس آن سایت‌هایی که در مورد یک موضوع یا کلمه کلیدی مشخص که در سایت صفحه لندینگ پیج دارد بیشتر از ۱۰ پست ایجاد می‌کنند و از زاویه‌ها و جوانب مختلف آن را پوشش می‌دهند و از خوشه‌سازی محتوایی استفاده می‌کنند، در مورد این موضوع اعتبار بیشتری پیدا می‌کنند. گوگل برای جلب رضایت کاربران و اطمینان از ارائه محتوای ارزشمند به آنها، به این سایت‌ها در صفحه نتایج موتور جستجو اولویت می‌دهد.

در ادامه با هر کدام از این الگوریتم‌ های گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌ها در صفحه نتایج جستجو بیشتر آشنا می‌شوید.

انتشار مرتب محتوای ارزشمند

برای گوگل محتوای ارزشمند محتوایی است که اطلاعات جدیدی در اختیار کاربران بگذارد و به خوبی نیت آن‌ها از جستجو را برآورده کند. سایت‌هایی که حداقل دو بار محتوای متفاوت و منحصربه‌فرد منتشر می‌کنند و در یک زمینه تخصصی پیشرو فکری صنف یا صنعت خود محسوب می‌شوند برای الگوریتم گوگل از همه جذاب‌تر هستند و به آن‌ها رتبه بهتری در نتایج جستجو داده می‌شود.

وزن الگوریتم شناسایی انتشار مرتب محتوای ارزشمند در سال ۲۰۲۱ به ۲۶٪ رسید و امسال همچنان اصلی‌ترین عامل برای رتبه‌بندی سایت‌ها محسوب می‌شود. با این حساب اصل کاری که سایت‌های کسب‌وکار برای گرفتن رتبه بهتر نتایج جستجوی گوگل انجام بدهند، تولید محتوای باکیفیت و منحصربه‌فرد به صورت منظم است.

 

استفاده از کلمات کلیدی در توضیحات متا،‌ عنوان‌ها و تگ‌ها

از دهه ۱۹۹۰ و پیش از افتتاح گوگل، استفاده از کلمات کلیدی در توضیحات متا یکی از مهم‌ترین وظایف سئو محسوب می‌شده و هنوز هم که هنوز است وزن بسیار زیادی در الگوریتم های گوگل در نتایج جستجوی سایت‌ها دارد. استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با محتوای صفحه و قرار دادن درست آن‌ها در توضیحات متا، عنوان‌ها و تگ‌ها همزمان که به کاربران اطلاعات دقیق و ارزشمندی در مورد محتوای یک صفحه می‌دهد، به موتورهای جستجو هم نشان می‌دهد موضوع چیست و محتوا چطور به آن پرداخته است.

با اینکه این معیار در الگوریتم گوگل همچنان جایگاه دوم را دارد، نسبت به قبل وزن آن کمتر شده است. اما اهمیت آن همچنان غیرقابل انکار است و نمی‌توانید بدون استفاده از کلمات کلیدی مناسب در جای لازم، توقع داشته باشید در موتورهای جستجو و گوگل دیده شده و ترافیک ارگانیک جذب کنید.

 

بک لینک و لینک سازی

یکی از معیارهای اولیه گوگل برای شناسایی و سنجیدن اعتبار سایت‌ها توجه به پس‌زمینه اجتماعی آن‌ها از طریق بک لینک‌ها و لینک سازی بوده و هنوز هم یکی از مهمترین الگوریتم های گوگل در نتایج جستجوی سایت‌ها است. استفاده از بک لینک‌ها که در سال ۲۰۲۲ وزن آن کمتر از قبل شده و روند کاهش اهمیت آنکه از سال ۲۰۱۸ شروع شده همچنان ادامه دارد، برای ارزیابی اعتبار سایت و ارزشمندی محتوای آن کاربرد دارد.

استفاده از الگوریتم های گوگل در رتبه بندی سایت

تخصص و اعتبار سایت

در سال‌های گذشته تخصص و اعتبار سایت به یکی از مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل تبدیل شده است و وزن این معیار همچنان در حال افزایش است. گوگل برای شناسایی اعتبار تخصصی سایت به خوشه‌سازی موضوعی اهمیت زیادی می‌دهد. در این روش برای هر موضوع یک صفحه پیلار ایجاد می‌شود که در آن به صفحه‌های مرتبط با همان موضوع در داخل سایت لینک داخلی داده می‌شود. این کار وقتی با یک صفحه لندینگ پیج مرتبط همراه باشد، باعث می‌شود گوگل به سرعت تخصص سایت را شناسایی کند و ارزشمندی صفحه‌های آن برای کاربران را بالا در نظر بگیرد.

همان‌طور که حتماً می‌دانید گوگل در حال دنبال کردن راهکارهایی برای هوشمندسازی هر چه بیشتر محتوای سایت‌ها است. تخصص و اعتبار سایت از طریق تولید محتوای تخصصی و پیشرو یکی از معیارهایی است که گوگل برای شناسایی بهتر ارتباط بین صفحه‌های سایت و ارزیابی ارزش آن‌ها برای کاربران به آن توجه زیادی دارد. در نتیجه اگر به دنبال بهبود رتبه سایت در نتایج جستجوی گوگل هستید، شاید بهتر باشد توجه ویژه‌ای به رویکردهای جدید تولید محتوا و سئو داشته باشید.

 

درگیر کردن کاربر

اهمیت درگیر کردن کاربر در سال ۲۰۲۱ فقط ۵٪ بود اما در سال ۲۰۲۲ به ۱۱٪ رسیده و تبدیل به یکی از مهم‌ترین الگوریتم های گوگل در نتایج جستجوی سایت‌ها شده است.  زمان روی سایت، نرخ ریزش، برقراری تعامل با سایت، ورود به لینک‌های پیشنهادی و استفاده از گزینه‌های سایت از جمله مواردی هستند که در این الگوریتم مورد توجه قرار می‌گیرند.

افزایش اهمیت درگیر کردن کاربر باعث می‌شود سایت‌ها فقط به دنبال تولید محتوا و پست‌هایی نباشند که با ویژگی‌های فنی رتبه بهتری می‌گیرند و بیشتر به نیت کاربران توجه داشته باشند. این رویکرد در سال‌های گذشته با شتاب ملایمی توسط گوگل دنبال شده تا از تولید محتوا برای جذب افراد واقعی اطمینان حاصل بشود.

 

لینک‌های داخلی

یکی دیگر از معیارهایی که از سال ۲۰۱۷ بین مهم‌ترین الگوریتم های گوگل در نتایج جستجوی سایت‌ها قرار گرفته لینک سازی داخلی است. این معیار در کنار تخصص و اعتبار سایت با هدف بهبود عمل‌کرد سایت‌ها در ایجاد مراکز یا هاب‌های موضوعی و راهنمایی کاربران به موضوعات مرتبط ایجاد شده است.

 

موبایل پسند بودن طراحی سایت

در سال ۲۰۲۲ دیگر بیشتر کاربران از گوشی‌های موبایل و تبلت برای مرور سایت‌ها استفاده می‌کنند. موبایل پسند بودن سایت یا طراحی ریسپانسیو حالا دیگر نه یک گزینه نسبتاً خاص، که یک ضرورت برای هر سایتی محسوب می‌شود که به دنبال افزایش رتبه و جذب ترافیک ارگانیک از گوگل و موتورهای جستجو باشد. طراحی سایت موبایل پسند یک فرایند حرفه‌ای است که در آن نسخه‌های مختلفی از سایت برای دستگاه‌های الکترونیکی گوناگون طراحی می‌شود تا تمام امکانات در اختیار کاربر با هر وسیله‌ای باشد.

همچنین در انتهای این مقاله می‌توانید درباره تاثیر بک لینک بر سئو سایت بیشتر مطالعه کنید.

 

جمع‌بندی

در این مطلب از آژانس دیجیتال مارکتینگ ایده پویا مهم‌ترین الگوریتم های گوگل در نتایج جستجوی سایت‌ها در سال ۲۰۲۲ همراه با اهمیت و نقش آن‌ها معرفی و مرور شد. گوگل با اختلاف مهم‌ترین منبع ترافیک سایت‌ها در سراسر جهان محسوب می‌شود و برای قرار گرفتن در صفحه اول نتایج آن،‌ سایت‌ها به دنبال کردن معیارهای آن نیاز دارند. فعالیت‌های سئو حرفه‌ای به سایت‌ها امکان می‌دهد بهترین فعالیت‌های مؤثر بر افزایش رتبه در نتایج جستجوی گوگل را مورد بهره برداری قرار بدهند.

 

شرکت طراحی وب سایت

 

  • 8
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر