معرفی ابزارهای رایگان جستجوی کلمات کلیدی

تاریخ انتشار خبر : 1401 اردیبهشت 27

معرفی ابزارهای رایگان جستجوی کلمات کلیدی

 

یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای نوشتن یک محتوای هدفمند و با‌کیفیت، انتخاب کلمات کلیدی مناسب است که کاربر با تایپ کردن و جستجوی آن‌ها می‌تواند به اطلاعات مورد نظر خود و محتوایی که نیاز دارد، دست پیدا کند. هنگامی که تولید و بهینه سازی محتوا با کلمات و موضوعاتی که مخاطبان هدف شما به دنبال آن هستند هماهنگ شود، وبسایت شما شانس بیشتری برای دیده شدن در نتایج جستجو خواهد داشت. البته انتخاب کلمات کلیدی هم مثل هر کار دیگری نیاز به تحقیق و جستجو دارد.

ما در این مطلب از ایده پویا قصد داریم شما را با چند ابزار رایگان جستجوی کلمات کلیدی که تاثیر زیادی بر روی دیده‌شدن سایت شما در گوگل و ارتقاء رتبه آن دارد، آشنا کنیم.

 

 


  جهت مشاوره طراحی سایت و سئو و بهینه سازی سایت برای رشد کسب و کارتان با مشاوران ما در ایده پویا در ارتباط باشید.

 

شماره تلفن:     875 73 222 -021     *    180 20 229


 

 

چگونگی جستجوی کلمات کلیدی وب سایت

آیا شما صاحب یک کسب و کار، بازاریاب آنلاین یا یک تولیدکننده محتوا هستید؟ اگر چنین است پس به احتمال زیاد خیلی دوست دارید که افراد بیشتری از وبسایت شما بازدید کنند، مطالب شما را بخوانند و محصولات یا خدمات شما را خریداری نمایند. ساده‌ترین راه برای دستیابی به این هدف، آن است که بدانید مشتریان بالقوه شما در گوگل به دنبال چه چیزی هستند تا شما در وبسایت خود، محتوایی پیرامون این موضوعات ایجاد کنید. هر جستجو بیانگر نیازها، خواسته‌ها و علایق افراد است.

تصور کنید اگر بتوانید روند‌های جستجو در گوگل را تجزیه و تحلیل کنید و عبارت جستجوی مرتبط با حیطه کسب و کار خود را بیابید یا اینکه محتوای وبسایت خود را برای پاسخگویی به این نیاز‌ها سفارشی نمایید، کسب و کار شما چه سودی خواهد کرد. ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی برای رسیدن به این نتایج، به شما کمک می‌کنند تا با استفاده از آن‌ها بتوانید هزاران کلمه کلیدی جدید و مرتبط با هر موضوعی را کشف کنید. در ادامه مطلب قصد داریم چند نمونه از این ابزارها را معرفی کنیم.

 

ابزارهای رایگان جست‌و‌جوی کلمات کلیدی

Google Ads Keyword Planner

شما می‌توانید از این ابزار رایگان برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب محتوای خود و مشاهده جستجوهای ماهانه استفاده کنید. یعنی با استفاده از این ابزار می‌توان برآورد تعداد جستجو‌هایی که یک کلمه کلیدی در هر ماه دریافت می‌کند و اینکه چگونه کلمات کلیدی شما در دسته‌بندی‌های مختلف مرتبط با برند شما قرار می‌گیرد را مشاهده کرد. برای دسترسی به Google Ads Keyword Planner می‌توانید به طور مستقیم از تب ابزار در گوگل ادز وارد شوید و سپس از صفحه اصلی کمپین به آنجا بروید.

Google Ads Keyword Planner

همان‌طور که گفتیم، این ابزار هم در پیدا کردن کلمات کلیدی جدید و هم در یافتن حجم این جستجو به شما کمک می‌کند. در قسمت پیدا کردن کلمات کلیدی جدید، شما می‌بایست کلماتی را وارد کنید که احتمال می‌دهید کاربران دیگر هم آن‌ها را جستجو می‌کنند تا گوگل اطلاعاتی در مورد حجم جستجو و هزینه هر کلیک به شما ارائه دهد. وقتی که شما لیست کلمات کلیدی خود را در Google Planner وارد می‌کنید، این ابزار شما را به صفحه نتایجی می‌برد که شامل اطلاعاتی در مورد کلمات کلیدی اصل و کلمات پیشنهادی گوگل است و در آنجا می‌توانید اطلاعات جدید و حجم جستجوی مربوط به هر کلمه کلیدی را ببینید.

علاوه بر موارد ذکر شده، یک ستون Competition هم وجود دارد که کلمات کلیدی رقابتی را نشان می‌دهد. دقت کنید که برای رسیدن به نتایج مطلوب و تعداد بازدید کننده زیاد، باید کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالا و رقابت کم انتخاب شوند.

 

Google search console

یکی دیگر از بهترین و قدرتمندترین ابزار‌های رایگان گوگل که به شما در پیدا کردن کلمات کلیدی کمک می‌کند، سرچ کنسول گوگل است. این ابزار علاوه بر این که به شما می‌گوید کاربر از چه کلمات کلیدی برای پیدا کردن نیاز خود استفاده می‌کند، عملکرد سایت شما را هم بررسی کرده و نتایج تقریباً دقیقی را ارائه می‌دهد. برای دسترسی به این ابزار، ابتدا باید سایت خود را به گوگل سرچ کنسول متصل کنید.

Google search console

در بخش Performance کلمات کلیدی و میزان سرچ آن‌ها مشخص است. با اسکرول کردن به سمت پایین می‌توانید لیست کاملی از کلماتی که کاربر در سایت شما سرچ کرده است را ببینید. در قسمت Average هم می‌توانید تمام این داده‌ها را بر اساس میزان جستجوی بیشتر، مرتب کنید.

 

Google Trends

ابزار گوگل ترندز هم اطلاعات مربوط به بیشترین جستجوهای گوگل و کلمات کلیدی پر مخاطب را ارائه می‌کند و شما می توانید از آن، برای یافتن کلمه‌های کلیدی پر جست‌و‌جو استفاده کنید. با ورود به صفحه Trending Searches در گوگل ترندز، می‌توان عبارت‌های کلیدی محبوب را مشاهده کرد. این صفحه از طریق منوی سمت چپ باز می‌شود. بعد از آن می‌توانید کشور خود را از منوی بالای صفحه انتخاب کنید تا جستجوهایتان با توجه به کشوری که انتخاب می‌کنید، تنظیم شود. در لیست پر جست‌و‌جوترین موضوعات هم می‌توانید عبارت‌های محبوب و پرطرفدار جستجوی گوگل را پیدا کنید.

Google Trends

 در ابزار گوگل ترندز، روند جستجوها مهم است. یعنی می‌توان از طریق آن، تغییرات سرچ واژه‌های مختلف در یک بازه زمانی مشخص یا یک منطقه جغرافیایی خاص را در موتورهای جستجوی گوگل مشاهده و بررسی کرد. همچنین با استفاده از این سرویس می‌توان چندین کلمه را با هم مقایسه نمود تا متوجه آن شد که کدام کلمه باید از بین کلمات دیگر انتخاب شود.

 

KW Finder

این ابزار نیز راه مناسب دیگری برای پیدا کردن کلمات کلیدی است و می‌تواند شما را در شناسایی درست این کلمات راهنمایی کند. از مزایای این ابزار رایگان می‌توان به رابط کاربری ساده و روان، پشتیبانی از زبان فارسی، پیدا کردن پر جست‌و‌جوترین کلمه‌ها، نمایش میانگین سرچ کلمات، میزان ترند شدن کلمه‌ها، سختی کلمات کلیدی و ... اشاره کرد.

ابزار KW Finder

 این ابزار حرفه‌ای، آمار جستجوی کلمات در گوگل را به صورت دقیق نشان می‌دهد. از معایب این ابزار، محدودیت زمانی نسخه رایگان آن است. یعنی شما فقط ده روز می توانید از امکانات آن به صورت رایگان استفاده کنید. تحریم بودن کشور ایران و عدم نمایش آن در لیست جستجو‌ها نیز از دیگر معایب KW Finder است. برای استفاده از این ابزار کافیست کلمات مورد نظر و هدف خود را در جایگاه مربوطه وارد کرده و سپس زبان و کشور را برای جستجوی کلمه کلیدی انتخاب کنید.

 

Bing Webmaster Tools

موتور جستجوگر بینگ یکی از سرویس‌های رایگان شرکت مایکروسافت است که مورد توجه فعالان حوزه سئو و وبمسترها قرار گرفته است. شما می‌توانید وبسایت خود را به صورت رایگان در بینگ ثبت کنید و از بخش‌های متنوع و امکانات بالای آن بهره ببرید. ابزار وبمستر بینگ برای موتور جستجوی بینگ همان کاری را انجام می‌دهد که کنسول جستجوی گوگل برای گوگل انجام می‌دهد. بخش Search Keyword از بینگ وبمستر تولز، برترین کلمات کلیدی جستجو شده را به شما نشان می‌دهد و اگر در این بخش کلمه کلیدی خاصی را مشاهده کردید، بدین معناست که کاربران با جستجوی آن کلمه به سایت شما وارد شده‌اند.

Bing Webmaster Tools

 شما با تایپ کلمه کلیدی مورد نظر خود در Search Keyword می‌توانید کلمات کلیدی شبیه به آن، تعداد آن‌ها و همچنین تغییرات جستجو در یک بازه زمانی را هم مشاهده کنید. این ابزار امکان انتخاب کشور و زبان‌های مختلف را نیز به کاربر می‌دهد. یکی دیگر از قابلیت‌های Search Keyword در ابزار Bing Webmaster Tools این است که شما می‌توانید تعداد دفعاتی که وبسایت شما برای یک کلمه کلیدی خاص در نتایج جستجو ظاهر شده، عملکرد سایت، کلیک‌ها و به طور کلی جایگاه آن را ببینید؛ بنابراین این امکان برای شما وجود دارد که در صورت نیاز به دنبال کلمات کلیدی مناسب‌تر بگردید.

 

Keyword tool.io

شما می‌توانید از این ابزار به صورت کاملاً رایگان و حتی بدون ایجاد حساب کاربری استفاده کنید. این ابزار به شما کمک می‌کند تا هزاران کلمه کلیدی جدید و مرتبط با موضوعات مختلف را بیابید. پیشنهادات کلمه کلیدی بر اساس دامنه و زبانی که شما در گوگل انتخاب می‌کنید، تولید می‌شوند. این ابزار آنلاین رایگان از تکمیل خودکار گوگل برای تولید صدها کلمه کلیدی مرتبط طولانی برای هر موضوعی استفاده می‌کند.

تکمیل خودکار گوگل یک ویژگی است که در جستجوی گوگل استفاده می‌شود و هدف آن افزایش سرعت جستجو‌های انجام شده توسط کاربران در گوگل است. عبارات جستجوی پیشنهاد شده توسط Google Auto Complete بر اساس عوامل مختلفی انتخاب می‌شوند. یکی از آن‌ها این است که کاربران در گذشته چقدر به دنبال جستجوی یک عبارت خاص بوده‌اند.

ابزار Keyword planner

ابزار Keyword tool.io به شما کمک می‌کند از Google Suggest برای تحقیق در مورد کلمات کلیدی استفاده کنید. این ابزار پیشنهادات کلمات کلیدی گوگل را استخراج می‌کند و در یک رابط کاربری آسان به شما ارائه می‌دهد. نسخه رایگان Keyword tool.io می‌تواند تا بیش از ۷۵۰ کلمه کلیدی را از تکمیل خودکار گوگل و فقط در چند ثانیه تولید کند. نسخه پیشرفته‌تر این ابزار یعنی Keyword Tool Pro در مقایسه با نسخه رایگان به طور متوسط دو برابر بیشتر کلمات کلیدی را ارائه می‌دهد.

 شما می‌توانید خیلی سریع هزاران کلمه کلیدی مرتبط با محتوایتان را با نسخه رایگان یا پولی Keyword tool پیدا و تجزیه و تحلیل کنید و از آن‌ها برای ایجاد محتوا، بهینه سازی موتور جستجو و تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک یا سایر فعالیت‌های بازاریابی استفاده نمایید.

 

اهمیت توجه به کلمات کلیدی وبسایت

همان‌طور که گفتیم، پیدا کردن کلمه‌هایی که کاربران از آن‌ها برای جستجو در مرورگر‌ها استفاده می‌کنند، بسیار مهم است. وقتی که شما محتوایی تولید می‌کنید، باید بدانید که کاربر از چه کلماتی برای دسترسی به محتوای مورد نظر استفاده می‌کند. در واقع زمانی که شما کلمات کلیدی را شناسایی می‌کنید، نیاز کاربران به خوبی درک می‌شود و آن‌ها از این طریق می‌توانند محتوای شما را راحت‌تر پیدا کنند؛ نتیجه این امر هم بالا رفتن ترافیک ورودی سایت و ارتقاء رتبه سئوی آن است.

البته فراموش نکنید که رتبه سئو سایت به عوامل دیگری نیز بستگی دارد و شما نمی‌توانید تنها با استفاده از کلمات کلیدی مطمئن باشید که رتبه سایتتان تا حد زیادی بالا برود. با این حال شناسایی و رهگیری کلمات کلیدی مناسب، تاثیر مستقیمی در کسب نتایج مطلوب و به دست آوردن رتبه بهتر دارد.

 

ننیجه‌گیری

در این مطلب از آژانس دیجیتال مارکتینگ ایده پویا، چند ابزار رایگان جستجوی کلمات کلیدی معرفی شد. به طور کلی، اگر می‌خواهید وبسایت شما از گوگل یا سایر موتورهای جستجو ترافیک دریافت کند، باید مطمئن شوید که وبسایتتان حاوی محتواهایی است که با کلمات کلیدی مناسب ایجاد شده‌اند. این بدان معنی است که شما باید از کلماتی استفاده کنید که مخاطبان بالقوه شما وقتی به دنبال محتوا، محصولات یا خدمات مشابه آنلاین هستند، از آن کلمات استفاده می‌کنند.

 

شرکت معتبر دیجیتال مارکتینگ

 

  • 6
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر