پیش بینی آینده طراحی وب با توجه به متاورس

تاریخ انتشار خبر : 1401 فروردین 28

پیش بینی آینده طراحی وب با توجه به متاورس

 

همه ما شاهد تحولات دیجیتالی عظیم در سراسر جهان هستیم. امروزه همه صنایع ترجیح می‌دهند از فناوری‌های جدید برای افزایش کارایی و ایجاد فرصت‌های نو استفاده کنند. متاورس یکی از این فناوری‌هاست که برای تعامل آنلاین انسان‌ها به شیوه‌ای کاملاً جدید طراحی شده است.

متاورس (Metaverse) یک دنیای مجازی است که از طریق سرورهای به هم متصل شده، به کاربران اجازه می‌دهد تا ارتباط آنلاین را در یک محیط مجازی تجربه کنند. این فضای دیجیتالی جدید به زودی به بخشی از زندگی روزمره مردم تبدیل خواهد شد که افراد در آن تجارت انجام می‌دهند، تعاملات مجازی دارند و اساساً یک دنیای کاملاً جدید را تجربه می‌کنند. این فناوری جدید، قطعا بر رویه‌های توسعه و طراحی وب هم بی‌تاثیر نخواهد بود.

در این مطلب از ایده پویا قصد داریم آینده طراحی وب با توجه به متاورس را بررسی کنیم و یک نمای کلی از این دانش روز را برای کسانی که با محصولات دیجیتالی مانند وب‌سایت‌ها کار می‌کنند، ارائه دهیم.

 

منظور از متاورس دقیقا چیست؟

 به طور خلاصه، متاورس گام بعدی در ارتباطات آنلاین است. این فناوری، کاربران آنلاین را در یک محیط کامپیوتری قرار می‌دهد که افراد در آن می‌توانند با آواتار‌ها و شخصیت‌های واقعیت مجازی با یکدیگر تعامل داشته باشند. البته تمام ویژگی‌های ارتباطی مانند پیامک، چت صوتی و موارد دیگر مانند قبل در دسترس هستند؛ با این تفاوت که کاربران، اکنون می‌توانند مستقیماً در واقعیت مجازی این تعاملات را داشته باشند.

 این فناوری تغییرات عظیم و شگرفی را در نحوه کار جهان در آینده ایجاد خواهد کرد. برای مثال، دانش آموزان با آواتارهایی که از خود ساخته‌اند، می‌توانند در کلاس‌های مجازی و بدون خروج از منزل تحصیل کنند. کارمندان نیز فعالیت‌های کاری خود را از دور انجام می‌دهند. شکی نیست که این فناوری طرز تفکر ما در مورد ارتباطات آنلاین را از نو تعریف خواهد کرد.

 

دنیای متاورس

 

توسعه وب سایت نیز نقش مهمی در این فرآیند ایفا می‌کند. در واقع متاورس گام بعدی در توسعه وب‌سایت‌ها نیز هست که در آن توسعه‌دهندگان به بهبود مهارت‌های طراحی و استفاده از فناوری‌های جدید برای ایجاد یک تجربه آنلاین بهتر ادامه می‌دهند. شاید برای ما که در زندگی واقعی قرار داریم، تصور این واقعیت مجازی سخت باشد؛ اما اگر کمی دقیق‌تر نگاه کنیم، می‌بینیم که ما این تجربه را در فیلم‌های تخیلی و فانتزی که قبلاً به نمایش درآمده است داشته‌ایم.

برخی از بازی‌های رایانه‌ای در دهه‌های پیشین نیز، با شبیه‌سازی‌های خود دائما در تلاش بوده‌اند که یک دنیای واقعی را در یک محیط مجازی بازسازی کنند؛ اما کمبود قدرت محاسباتی و سایر فناوری‌ها، این پروژه‌ها را با شکست مواجه کرده است. نکته اصلی این است که متاورس چیزی بیشتر از یک ارتباط آنلاین ساده یا یک پلتفرم بازی است. در واقع، این فناوری جدید عملاً یک کپی از دنیای واقعی است که به افراد و مشاغل مختلف اجازه می‌دهد تا در دنیایی تازه و با دقتی باورنکردنی شبیه به دنیای واقعی زندگی کنند.

بیشتر بخوانید؛ همه چیز درباره متاورس

 

آینده طراحی وب

 داشتن درک روشنی از آینده فناوری‌های طراحی وب برای هر کسی که با محصولات دیجیتال کار می‌کند، ضروری است. این موضوع برای طراحان و متخصصان توسعه وب و همچنین مدیران پروژه از اهمیت بیشتری برخوردار است. همواره به‌روز بودن و همگام با دانش و تکنولوژی روز پیش رفتن، برای شرکت‌هایی که می‌خواهند بهترین تجربه ممکن را در سال‌های آینده به کاربران خود ارائه دهند ضروری است.

در واقع، با اینکه بسیاری از فناوری‌های توسعه و طراحی به عنوان استانداردهای صنعتی به خوبی تصویب شده‌اند؛ اما فناوری‌های جدید دائماً در حال ظهور هستند و به طور مداوم تلاش می‌کنند تا راه خود را در این بازار رقابتی باز کنند. شناسایی اینکه کدام یک از این فناوری‌های جدید غالب خواهد بود، می‌تواند به یک مزیت بالقوه برای شرکت‌های درگیر در پروژه‌های طراحی و توسعه وب تبدیل شود. همان‌طور که قبلا هم ذکر شد، یکی از این فناوری‌هایی که انتظار می‌رود بسیاری از صنایع را تغییر دهد، متاورس است. روندی که اخیرا تبلیغات زیادی ایجاد کرده و قطعاً تاثیرات قابل توجهی بر آینده طراحی وب خواهد گذاشت.

 به طور خلاصه، متاورس تکرار بعدی اینترنت است که در آن کاربران می‌توانند به جای صفحه نمایش‌های دوبعدی فعلی، در فضای مجازی حرکت کنند. اگر چه امروزه در مورد این فناوری جدید بسیار صحبت شده است؛ اما هنوز هم باید کارهای زیادی انجام شود که این موضوع هم یک فرصت و هم یک چالش برای بسیاری از شرکت‌هاست.

هر چه که باشد، شرکت‌ها باید به هر طریقی که شده به فکر چگونگی بهره‌مندی از مزایای آینده طراحی وب باشند. گفتنی است یکی از مهم‌ترین پیامدهای این نسخه ارتقا یافته وب و تاثیری که روی برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها می‌گذارد، این است که تکنولوژی‌های شناخته شده دیجیتال را حذف نمی‌کند و برعکس. همچنین به احتمال زیاد هر دوی آن‌ها به شکل‌های جدید‌تر و قدرتمندتر و همگام با هم پیش خواهند رفت.

 

توسعه دنیای مجازی

 

متاورس از دیدگاه کسب و کارهای سنتی

از دیدگاه کسب و کار سنتی وقتی صحبت از فناوری‌های جدید در توسعه و طراحی وب سایت می‌شود، گاهی اوقات این موضوع احساس می‌شود که فناوری و تکنولوژی‌های روز هرگز مورد استفاده عملی در دنیای واقعی قرار نخواهند گرفت. بسیاری از این شرکت‌ها ممکن است ترجیح دهند که همچنان از چیزهایی که قبلاً به اثبات رسیده و آزمایش شده است، استفاده کنند. این مشاغل اعتقاد دارند که شرط‌بندی بر روی گزینه‌های ثابت نشده، ریسک بزرگی به همراه دارد و ممکن است ارزش امتحان کردن نداشته باشد.

 با این حال، هرگز نباید فراموش کنیم که اگر می‌خواهید شرکت شما همواره در صحنه رقابت باقی بماند، درک آینده طراحی و توسعه وب و همگام شدن با آن‌ها ضروری است. اگر چه این جایگزین‌های جدید، موفقیت‌های فوری شما را تضمین نمی‌کنند؛ اما قطعا به شما کمک خواهند کرد تا راه‌های مختلف تعامل با کاربران خود را امتحان کنید. اگر می‌خواهید کسب و کارتان همواره به‌روز باشد، امتحان کردن روش‌های خلاقانه و تجربی مانند واقعیت افزوده (AR)  و یا هوش مصنوعی (AI) از هوشمندانه‌ترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید.

در واقع به احتمال زیاد، وب‌سایت‌های تجاری سنتی با ظهور متاورس منسوخ  نمی‌شوند؛ بلکه با آن همزیستی ایجاد می‌کنند. این هم‌افزایی، در نهایت به نفع کاربران و مشاغل است. جدا از تاثیر بر وب‌سایت‌های تجاری، توجه به جنبه‌های عملیاتی نیز بسیار مهم است.

 

فناوری‌های نوین در توسعه و طراحی وب

هوش مصنوعی

از طریق مدل‌های یادگیری ماشینی و اشکال مختلف هوش مصنوعی، راه‌های جدید و قدرتمندی ایجاد می‌شوند که کاربران در آن می‌توانند با انواع مختلف نرم‌افزارها تعامل داشته باشند.

 

واقعیت مجازی

 

توسعه وب در متاورس

 

فضای وب، یک فضای باز است که از طریق بسیاری از دستگاه‌های هوشمند می‌توان به آن دسترسی داشت. ورود فناوری واقعیت مجازی به دنیای وب، بی‌شک یک تحول عظیم برای کاربران این تکنولوژی خواهد بود و یک فضای رقابتی در تجارت الکترونیکی ایجاد خواهد کرد. این امر فرصت‌های نوآورانه زیادی را برای تجربیات کاربر و پیاده‌سازی استراتژی‌های گیمیفیکیشن ایجاد می‌کند. در حقیقت، در واقعیت مجازی کاربر کاملا از جهان واقعی بیرون می‌آید و با محیط مجازی مانند دنیای واقعی تعامل پیدا می‌کند.

 

واقعیت افزوده

 واقعیت افزوده کاملا با واقعیت مجازی متفاوت است و برعکس آنکه کاربر کاملا در فضای مجازی غوطه‌ور می‌شود، یک هم‌پوشانی بین وقایع غیر دیجیتال با استفاده از ابزارهای دیجیتال ایجاد می‌کند. در حقیقت، واقعیت افزوده تجربه کاربر با موبایل و دسکتاپ را بهینه‌سازی می‌کند.

 

مزایای وب‌سایت‌های مبتنی بر فناوری  VR و AR

همان‌طور که قبلا هم ذکر شد، شرکت‌ها و وب‌سایت‌هایی که از فناوری واقعیت مجازی استفاده می‌کنند، قطعا با پلتفرم‌های آنلاین سنتی متفاوت خواهند بود و نسبت به آن‌ها، از مزایای ارزشمندتری برخوردار می‌شوند. در ادامه یک مرور سریع بر مزایای وب‌سایت‌های ارائه شده توسط VR و AR خواهیم داشت.

 

افزایش تعامل کاربر

پلتفرم‌های تجارت الکترونیک و فروشگاه‌های آنلاین می‌توانند از واقعیت مجازی برای تعامل بیشتر با کاربران استفاده نمایند و راهی برای تجربه یک محصول در واقعیت مجازی را در اختیار آن‌ها قرار دهند. به عنوان مثال، اگر مشتری بخواهد ببیند که در یک جفت کفش کتانی جدید چگونه به نظر می‌رسد، می‌تواند به سادگی آن را در واقعیت مجازی بپوشد. به طور مشابه، اگر یک گردشگر بخواهد بهترین مکان را برای بازدید انتخاب کند، می‌تواند با بازدید از هر مکانی در VR آن را از نزدیک احساس کند. در حال حاضر گوگل مپ، تنها نمایی از خیابان‌ها را ارائه می‌دهد؛ اما VR به کاربران اجازه می‌دهد که در خیابان‌ها قدم بزنند.

 

افق دید گسترده‌تر

 با اینکه دستگاه‌های تلفن همراه، رایانه‌های رومیزی و به طور کلی فناوری‌های فعلی واقعیت افزوده به کاربران اجازه می‌دهند که از طریق صفحه نمایش، دید ۳۶۰ درجه از اشیا و مکان‌ها داشته باشند؛ اما زاویه دید افراد با استفاده از این ابزار به اندازه خود صفحه محدود می‌شود. این در حالی است که هدست‌های VR دید بسیار واضح‌تر و درک گسترده‌تری را ارائه می‌دهند؛ زیرا هیچ محدودیتی برای صفحه نمایش وجود ندارد. در واقع آنجایی که کاربر بتواند سر خود را به اطراف بچرخاند، می‌تواند دیدی بدون مانع از دنیای مجازی داشته باشد.

 

کلام آخر

در این مطلب از ایده پویا به پیش‌بینی آینده طراحی وب با توجه به متاورس پرداختیم. به طور خلاصه، همه کسب و کارها باید مطابق با تکنولوژی روز پیش روند و همواره به این فکر کنند که چگونه می‌توانند این فناوری‌ها را با استفاده از متاورس در برنامه‌های دنیای واقعی به کار گیرند. بدون شک، یک طراح یا توسعه دهنده وب که با دانش روز هم کاملا آشنا است، یک شریک تجاری خوب و بهترین گزینه برای ارتقای شرکت شماست. فراموش نکنید که وب‌سایت‌های سنتی در نهایت، روزی منسوخ خواهند شد.

 

شرکت طراحی وب

 

  • 7
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر