منظور از ایندکس صفحات سایت چیست؟

تاریخ انتشار خبر : 1401 فروردین 23

منظور از ایندکس صفحات سایت چیست؟

 

بیشتر ترافیک ایجاد شده برای یک وبسایت، از نتایج موتورهای جستجو و به ویژه گوگل حاصل می‌شود. به  همین دلیل است که رتبه گرفتن صفحه شما به عنوان بخشی از نتایج گوگل، بسیار مهم است و بسیاری از وبسایت‌ها راهکارهای متعددی را برای رسیدن به بهترین جایگاه در گوگل به کار می‌گیرند.

اگر صفحه وب شما در گوگل ثبت و فهرست نشود، هرگز در نتایج جستجو ظاهر نخواهد شد. درچنین مواقعی گفته می‌شود که صفحه ایندکس نشده است. در این مطلب از شرکت طراحی سایت ایده پویا قصد داریم به بررسی مفهوم ایندکس شدن صفحات در گوگل بپردازیم و راهکارهای افزایش سرعت آن را بیان کنیم.

 

منظور از ایندکس صفحات سایت چیست؟

صفحات ایندکس شده وب، به صفحاتی اطلاق می‌شوند که یک موتورجستجوی معین در پایگاه داده خود و یا به عبارت دیگر در نمایه خود، آن را دارد. وقتی می‌گوییم صفحه‌ای در گوگل ایندکس شده است، به این معنی است که این صفحه در گوگل به ثبت رسیده است و اگر آن را جستجو کنید می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. فرآیند ایندکس شدن بسیار اهمیت دارد؛ زیرا تا زمانی که صفحات سایت ایندکس نشوند، هرگز نمی‌توانید در لیست جستجوی گوگل ظاهر شوید.

 

موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند؟

موتورهای جستجو برای اینکه هزاران وبسایتی که در فضای اینترنت وجود دارند را رتبه بندی کنند، ابتدا باید بفهمند که چه اطلاعاتی در هر کدام موجود است تا بعد از آن، این اطلاعات را به بهترین شیوه به کاربران ارائه دهند. این فرایند از طریق سه مرحله زیر انجام می‌شود:

  • کراول کردن (Crawling)
  • ایندکس کردن (Indexing)
  • رتبه بندی کردن (Ranking)

با استفاده از این اقدامات، موتورهای جستجو ابتدا محتواهای جدید انتشار یافته را کشف کرده و آن را در پایگاه داده خود ذخیره می‌کنند و در نهایت هم برای استفاده کاربران رتبه بندی می‌کنند.

کراول کردن: Crawler یا عنکبوت، ربات‌هایی در موتور جستجو هستند که به ارزیابی محتواهای تازه می‌پردازند و زمینه فعالیت هر صفحه وب را بررسی می‌کنند. این عنکبوت‌ها به لینک‌های موجود در صفحات هم می‌روند و آن‌ها را هم کراول می‌کنند.

 

کراول کردن صفحات سایت

 

ایندکس کردن: در مرحله بعد، صفحات کراول شده ذخیره می‌شوند تا برای پاسخگویی به کاربران آماده باشند و موتور جستجو بتواند محتوایی را به آن‌ها نشان دهد که از هر نظر مناسب باشد.

رتبه بندی کردن: وقتی کاربری به دنبال مطلبی در اینترنت می‌گردد، موتورهای جستجو از بین تمام صفحاتی که قبلاً ایندکس کرده بودند، اطلاعات مرتبط با موضوع مورد جستجو را پیدا می‌کنند و با رتبه‌بندی آن‌ها مطالب را به گونه‌ای به کاربر ارائه می‌دهند که بهترین پاسخ برای او نمایش داده شود. این رتبه‌بندی‌ها  با در نظر گرفتن یک سری فاکتورهای مختلف انجام می‌شوند و بر اساس کیفیت و ارتباط داشتن با کوئری کاربر هستند.

 

گوگل بر اساس چه الگوریتمی صفحات را ایندکس می‌کند؟

 همانطور که گفتیم، موتورهای جستجو از یک سری فاکتورهای خاص برای رتبه بندی نتایج جستجو استفاده می‌کنند. این فاکتورها بر طبق الگوریتم‌ها تعریف می‌شوند و از دو بخش داخلی و خارجی تشکیل شده‌اند. برای بهبود نتیجه کاربری، الگوریتم‌ها دائما در حال تغییر و آپدیت شدن هستند. این فاکتورها یک سری فرمول هستند که توسط آن داده‌های ذخیره شده به روش‌های معناداری بازیابی و رتبه بندی می‌شوند.

فاکتورهای خارجی: فاکتور‌های خارجی آن‌هایی هستند که در بیرون از صفحه وبسایتتان باید آنها را رعایت کنید، مثل فعالیت های کاربران در شبکه‌های اجتماعی.

 فاکتور‌های داخلی: فاکتورهای داخلی قواعدی هستند که در داخل صفحه ملزم به رعایت آن‌ها هستید، مثل لینک‌های داخلی، کلمات کلیدی و ....

 

بیشتر بخوانید؛ افزایش رتبه سایت در الکسا

 

راهکار‌های افزایش سرعت ایندکس شدن صفحات

استفاده از نقشه سایت (Sitemap)

نقشه سایت یک نمای کلی از بخش‌های گوناگون سایت را نمایش می‌دهد و با ارائه لیستی از تمام صفحات سایت به موتورهای جستجو و کاربران، فهم ساختار آن را آسان‌تر می‌کند. با استفاده از نقشه، موتورهای جستجو یک سایت را بهتر کراول می‌کنند و باعث دسترسی راحت‌تر و آسانتر کاربران به هدفشان می‌شوند. سایت‌هایی که از تعداد صفحات زیادی تشکیل شده‌اند، با ایجاد یک نقشه سایت می‌توانند سرعت ایندکس شدن صفحات را بالا ببرند. نقشه‌های سایت بر اساس نوع فرمت و کاربری که دارند به دو دسته تقسیم زیر تقسیم بندی می‌شوند:

نقشه سایت HTML: این نقشه توسط کاربران قابل درک و دیدن است و به عنوان یک راهنمای سایت عمل می‌کند که در آن بخش‌ها، صفحات مختلف سایت و ارتباط آن‌ها با یکدیگر مشخص شده است. به طور کلی، این راهنما باعث فهم بهتر ساختار سایت توسط کاربران خواهد شد.

نقشه سایت XML: نقشه سایت xml تنها توسط موتورهای جستجو قابل درک است و کاربران نمی‌توانند آن را ببینند. در این نقشه آدرس تمام صفحات سایت قرار داده شده است تا ربات‌های خزنده آنها را مورد بررسی و خزش قرار دهند. با استفاده از نقشه XMLموضوع یا محتوایی که در سایت قرار گرفته است توسط موتورهای جستجو بهتر درک می‌شود و اگر تغییری در صفحات سایت صورت گرفته باشد، به گوگل اطلاع رسانی خواهد شد. نقشه سایت xml با اختصاص اعداد بین صفر تا یک به صفحات، آن‌ها را رتبه بندی کرده و اولویت ایندکس شدن صفحات را به ربات‌های گوگل اعلام می‌کند.

 

فزایش سرعت ایندکس شدن صفحات

 

نصب گوگل آنالیتیکس Google Analytics

 گوگل آنالیتیکس ابزاری برای تحلیل و آنالیز وبسایت و کاربران آن است و نقش موثری در بهینه سازی و پیشرفت یک وبسایت ایفا می‌کند. گوگل آنالیتیکس اطلاعات خوب و کاملی درباره تعداد بازدید کنندگان، زمان بازدید کاربران و رفتار آن‌ها در سایت، ترافیک ورودی، نرخ تبدیل و ... را در اختیار مدیران وب سایت‌ها قرار می‌دهد. این ابزار به بالا بردن سرعت ایندکس شدن صفحات سایت شما نیز کمک خواهد کرد. درصورت نیاز به آموزش صفر تا صد گوگل آنالیتکس کلیک کنید.

 

ایجاد محتوای مفید

 تولید محتوای مفید و با کیفیت تاثیر زیادی در بالا بردن سرعت ایندکس صفحات وب دارد. این موضوع برای سایت‌هایی که تعداد صفحات زیادی دارند از اهمیت بیشتری برخوردار است. وجود محتوای تکراری در یک وبسایت، تاثیر منفی روی رتبه بندی آن در گوگل دارد و اینگونه محتواها، گاهی اصلا توسط گوگل ایندکس نمی‌شوند.

یک محتوای با کیفیت کمک می‌کند تا بازدیدکنندگان بیشتری داشته باشید و ارزش وبسایت شما افزایش پیدا کند. تولید یک محتوای با کیفیت و مرتبط با موضوع، نه تنها در افزایش سرعت ایندکس شدن تاثیرگذار است، بلکه در همه زمینه‌های کسب و کار آنلاین هم جواب می‌دهد. برای اینکه یک محتوای بهینه تولید کنید، لازم است که چند اصل حتماً رعایت شوند. برخی از این استانداردها عبارتند از:

برای اینکه یک محتوای بهینه تولید کنید، لازم است که چند اصل حتماً رعایت شوند. برخی از این استانداردها عبارتند از:

  • انتخاب کلمات کلیدی مناسب
  • خوانا بودن مطلب و استفاده از نمودار‌ها، تصاویر و عکس‌های مرتبط با پاراگراف
  • دور نشدن از موضوع اصلی در کل متن
  • استفاده از لینک در نوشته

 

ایندکس دستی صفحات در گوگل

در ایندکس دستی، شما به ربات گوگل کمک می‌کنید تا زودتر صفحه جدید شما را پیدا کند. ایندکس دستی تاثیر بسزایی در رتبه بندی سایت و افزایش ترافیک آن دارد و چون شما به گوگل کمک می‌کنید که روند ایندکس کردن و کراول کردن مطالب را با سرعت بیشتری انجام دهد، رتبه بهتری از گوگل کسب خواهید کرد. پس از آن با توجه به بازخوردهایی که کاربران نسبت به سایت شما انجام می‌دهند، گوگل جایگاه واقعی شما را مشخص می‌کند و تعیین می‌کند که آیا باید در همین جایگاه باقی بمانید یا در رتبه پایین‌تری قرار بگیرید. برای ایندکس دستی صفحات در گوگل، وجود یک حساب کاربری در گوگل سرچ کنسول لازم است.

 

ایندکس دستی صفحات

 

استفاده از شبکه‌های اجتماعی

استفاده از شبکه‌های اجتماعی، یک راه حل خوب برای بالا بردن ترافیک سایت و بازدید از آن است و به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر رتبه بندی سایت‌ها در گوگل تأثیر می‌گذارد. وقتی شما محتوای خود را در شبکه‌های اجتماعی مختلف به اشتراک می‌گذارید، ترافیک بیشتری جذب می‌کنید.

 

لینک سازی داخلی و خارجی

 اگر برای یک سایت لینک ساخته شود، آن سایت از نظر گوگل بسیار مهم جلوه می‌کند. لینک سازی داخلی در داخل خود سایت صورت می‌گیرد و به صفحات همان سایت لینک داده می‌شود. انکرتکست‌ها یا همان کلماتی که به صفحه دیگر لینک می‌شوند، باید موضوعات مرتبط با محتوای همان صفحه را داشته باشند.

لینک سازی خارجی هم زمانی صورت می‌گیرد که یک سایت یا وبلاگ معتبر دیگر که از دیدگاه گوگل در جایگاه بالاتری قرار دارد، شما را تایید کند. لینک سازی داخلی و خارجی کمک می‌کنند که کاربران از مطالب سایت  نهایت استفاده را ببرند و از تمام مطالب شما بازدید کنند. این کار به سرعت ایندکس شدن شما در گوگل هم کمک می‌کند.

 

گوگل سرچ کنسول ابزاری برای اطلاع از ایندکس شدن صفحات

با کمک گوگل سرچ کنسول می‌توان یک سایت را در مدت زمان بسیار کوتاهی در گوگل به ثبت رساند. شما با استفاده از این ابزار می‌توانید صفحات تازه را در گوگل fetch کنید تا راحت‌تر در نتایج جستجو قرار گیرند. لازم به ذکر است که با استفاده از ابزار fetch as google مطالب رتبه بندی نمی‌شوند و فقط در گوگل ایندکس می‌شوند. این ابزار صفحات وبسایت شما را برای دسترسی آسان‌تر و سریع تر گوگل، ایندکس می‌کند. علاوه بر این، به ایندکس کردن مجدد صفحاتی که ویرایش شده‌اند یا سایت‌هایی که آدرس آنها تغییر کرده است نیز می‌پردازد. درصورت نیاز به آموزش کامل سرچ کنسول گوگل کلیک کنید.

 

دلایل ایندکس نشدن صفحات سایت در گوگل

 

دلایل ایندکس نشدن

 

نداشتن نام دامنه یا Domain

یکی از دلایلی که گوگل سایت شما را ایندکس نمی‌کند، نداشتن نام دامنه است. این موضوع ممکن است به این دلیل باشد که شما از URL اشتباهی برای محتوا استفاده می‌کنید یا اینکه URL  شما به درستی در وردپرس تنظیم نشده است. همچنین جهت آشنایی با انواع دامنه سایت کلیک کنید.

 

سایت شما برای موبایل و تبلت مناسب نیست

یک وبسایت سازگار با موبایل، برای ایندکس شدن صفحات سایت شما توسط گوگل، بسیار ضروری است. اگر محتوای وبسایت شما از کیفیت بسیار خوبی برخوردار باشد؛ اما برای گوشی هوشمند یا تبلت بهینه نشود، رتبه خوبی به دست نمی‌آورد.

 

استفاده از زبان برنامه نویسی به روش پیچیده

 اگر شما از زبان برنامه‌نویسی به گونه‌ای استفاده می‌کنید که برای گوگل بسیار پیچیده است، گوگل سایت شما را ایندکس نمی‌کند. این زبان مهم نیست قدیمی باشد یا جدید، آنچه مهم است این است که تنظیمات آن کاملاً صحیح باشد و باعث مشکلات خزیدن و نمایه‌سازی نشود.

 

سرعت پایین سایت

 سایتی که به کندی بارگیری می‌شود از نظر گوگل رتبه چندان بالایی بدست نمی‌آورد. سرعت پایین سایت دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد، مثلاً اینکه شما محتوای زیادی در صفحه دارید، طوری که مرورگر کاربر قادر به مدیریت آن نیست یا اینکه ممکن است شما از یک سرور قدیمی با منابع محدود استفاده کرده باشید.

 

 

خدمات جامع دیجیتال مارکتینگ

 

  • 33
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر