چگونه موفقیت سئو یک سایت را بررسی کنیم؟

تاریخ انتشار خبر : 1401 فروردین 14

چگونه موفقیت سئو یک سایت را بررسی کنیم؟

 

سئو سایت راهکاری برای ارتقاء رتبه سایت در گوگل است. برای اینکه وب سایت شما رتبه خوبی کسب کند و بالاتر از بقیه سایت‌ها قرار گیرد، لازم است که دستورالعمل‌های خاصی را رعایت کنید و این همان چیزی است که سئو به آن می‌پردازد. البته ممکن است شما تمام این مراحل را هم به درستی سپری کرده باشید و استراتژی‌های مناسب را به کار گرفته باشید؛ اما آیا واقعاً در حال پیشرفت هستید؟

در این مقاله از ایده پویا قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم و پارامترهایی که در موفقیت سئو سایت و بهینه سازی سایت تاثیرگذار هستند را بررسی کنیم. اگر می‌خواهید درک خوبی از این قضیه پیدا کنید و بفهمید پیشرفت سئو سایت شما در چه مرحله‌ای قرار دارد، تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

 

شاخص‌های ارزیابی میزان موفقیت سئو سایت

بررسی سئو سایت

 نرخ پرش (Bounce Rate)

نرخ پرش یا Bounce Rate بدین معنی است که کاربر پس از اینکه صفحه وب سایت شما را باز کرد، روی هیچ گزینه یا صفحه دیگری کلیک نکند و خیلی سریع از صفحه سایت شما بیرون نرود. کلمه Rate یک مفهوم نسبی است و به محاسبه دو چیز نسبت به هم می‌پردازد. وقتی از نرخ پرش یک سایت حرف می‌زنیم، به معنای نسبت کاربرانی است که از سایت شما بدون کلیک کردن روی هیچ گزینه‌ای خارج شده‌اند به نسبت کل کاربرانی که وارد سایت شده‌اند.

هدف نهایی همه وب سایت‌ها فروش محصول نیست و ممکن است این موضوع در اولویت‌های بعدی آن باشد. مدیر هر وب سایتی دوست دارد هنگامی که کاربر وارد سایت می‌شود، از صفحات مختلف سایت بازدید کند. روی گزینه‌های مختلف کلیک نماید. در نظر سنجی‌ها شرکت کند و به طور کلی سطح تعامل خوبی با وب سایت برقرار کند. اگر کاربری وارد سایت شود و بدون اینکه هیچ‌کدام از این کارها را انجام دهد خیلی سریع از آن بیرون برود، یعنی یک پرش رخ داده است. برای فهمیدن نرخ پرش از دو مفهوم Session و Hit در گوگل آنالیتیکس استفاده می‌شود.

Session به فعالیت‌های کاربران در دوره‌های زمانی کوتاه در یک وب سایت می‌گویند. وقتی کاربری وارد سایت می‌شود، یک تایمر که روی ۳۰ دقیقه تنظیم شده است روشن می‌شود. اگر بیشتر از این مقدار در سایت باقی بماند و صفحه دیگری را باز کند، یک تایمر ۳۰ دقیقه‌ای دیگر از Session دوباره شروع می‌شود. Hit هم به کارهایی گفته می‌شود که کاربر در سایت انجام داده و گوگل آنالیتیکس آن را ثبت کرده است. فعالیت‌هایی که به عنوان هیت حساب می‌شوند روی زمان سشن تاثیر دارند و آن را تمدید می‌کنند.

 

 نرخ خروج (Exit Rate)

وقتی که شما وارد یک وب سایت می‌شوید و به صفحات مختلف سایت سر می‌زنید، بالاخره از آن خارج خواهید شد. در دنیای اینترنت صفحه‌ای که پس از آن وب سایت را ترک می‌کنید بسیار اهمیت دارد و نرخ خروج را مشخص می‌کند. نرخ خروج همیشه چیز بدی نیست و به صفحه‌ای بستگی دارد که نرخ خروج آن را محاسبه می‌کنید.

به عنوان مثال، هنگامی که کاربر وارد یک سایت فروشگاهی می‌شود و پس از بازدید از چند صفحه کالای مورد نظرش را می‌خرد، به صفحه رسید خرید می‌رود و پس از مشاهده جزئیات خرید خود از وب سایت خارج می‌شود. این همان اکسیت ریت مطلوبی است که وبمستر انتظارش را دارد؛ زیرا صفحه دیگری وجود ندارد که کاربر به آن هدایت شود.

در مقابل حالتی وجود دارد که کاربر پس از دیدن اولین صفحه سایت خیلی سریع آن را ترک می‌کند و هیچ تعاملی با آن انجام نمی‌دهد. این اتفاق اصلا خوب نیست و نشان می‌دهد که اشکالی در کار شما وجود دارد که باید به فکر بهبود آن باشید. تولید محتوای جذاب و با کیفیت، انتخاب عناوین جالب برای هدرها، لینک سازی به پیج های دیگر و ... از جمله کارهایی است که به کاهش نرخ خروج بد منجر می‌شود.

 

افزایش بازدید از سایت

افزایش بازدید سایت در موفقیت سئو وب سایت تاثیرگذار است؛ اما چیزی که بیشتر از بازدید سایت برای گوگل اهمیت دارد، نحوه پیدا کردن یک وب سایت و میزان تعامل با آن است. بازدید مستقیم از سایت روی بهبود رتبه و سئو سایت بسیار موثر است. وقتی که وب سایتی بازدید کننده زیادی دارد، از نظر گوگل بسیار با ارزش و معتبر به حساب می‌آید و رتبه بالایی می‌گیرد. البته این موضوع را هم در نظر داشته باشید که کیفیت تراکم هم برای گوگل بسیار مهم است؛ زیرا گوگل می‌خواهد که کاربران پس از مراجعه به یک وب سایت نتیجه مطلوب خود را بگیرند و نیازهایشان برآورده شود.

وب سایتی که بازدید بالایی داشته باشد، مشتریان بالقوه بیشتری خواهد داشت و این یعنی یک فرصت عالی برای اطلاع‌رسانی، اشتراک‌گذاری محتوا و در نهایت تاثیرگذاری و کسب درآمد بیشتر.  برای افزایش بازدید سایت راهکارهای زیادی وجود دارد مثل: تبلیغ در گوگل، تولید محتوای با کیفیت، بک لینک سازی، ارسال پست مهمان، دیجیتال مارکتینگ، ایمیل مارکتینگ و ...

 

سئو وب سایت

 

افزایش نرخ تبدیل

نرخ تبدیل یعنی نسبت تعداد خریداران به تعداد افراد بازدید کننده. سئو سایت به افزایش نرخ تبدیل هم کمک می‌کند. اگر شما نرخ‌ تبدیل خود را آنالیز و پیگیری کنید، می‌توانید با به کارگیری یک سری از استراتژی‌ها آن را افزایش دهید. سئو سایت باعث افزایش بازدیدکنندگان شما می‌شود. یکسری از فاکتورهای سئو که به افزایش نرخ تبدیل شما هم کمک می‌کنند عبارتند از:

  • سرعت بالای وبسایت
  • استفاده از گرافیک جذاب
  • سازگاری با موبایل و تبلت
  • تولید محتوای با کیفیت
  • بهینه‌سازی صفحه
  • استفاده از کلمات کلیدی مناسب
  • استفاده از لینک‌های داخلی
  • رفع مشکلات پیمایش سایت

 

سرعت سایت

سرعت سایت به معنای مدت زمانی است که برای بارگیری یک صفحه احتیاج است. بالا بودن سرعت یک وب سایت به قدری مهم است که از آن به عنوان یکی از عوامل بسیار مهم در رتبه بندی سایت یاد می‌شود. سایتی که در کنار عوامل دیگر رتبه ‌بندی مثل محتوای با کیفیت، بهینه‌سازی صفحه و ... سرعت بالایی دارد، رتبه خوبی از منظر گوگل کسب می‌کند.

این بدان معناست که برای داشتن رتبه بالا، فعالیت‌های مرتبط با بهینه سازی سایت همزمان با هم باید رعایت شوند و بهبود فقط تعدادی از آن‌ها نمی‌تواند شما را به نتیجه مطلوب برساند. یعنی حتی اگر سایت شما ساختار بسیار خوبی داشته باشد و از محتوای با کیفیت و هدفمند در آن استفاده کرده باشید اما سرعت بارگذاری صفحه پایین باشد، کاربر خیلی سریع وب سایت شما را ترک می‌کند و ممکن است دیگر به آن سر نزند. این کار باعث افزایش نرخ پرش هم می‌شود که اصلاً اتفاق خوبی نیست و روی سئو سایت تاثیر منفی دارد. پس توجه به افزایش سرعت سایت اهمیت بسیار زیادی دارد.

 

 استفاده از کلمات کلیدی مناسب و هدفمند

 استفاده از کلمات کلیدی مناسب و انتخاب درست آن‌ها اولین و مهم‌ترین گام برای موفقیت در سئو سایت است. اگر این مرحله را به درستی انجام ندهید، در طی کردن مراحل بعدی با مشکل مواجه خواهید شد و در واقع زمان و هزینه خود را هدر داده‌اید. کلمات کلیدی علاوه بر این که باعث افزایش ترافیک وب سایت شما می‌شوند، به افزایش اعتبار صفحه، لینک بیلدینگ‌ها و افزایش فروش آنلاین هم کمک می‌کنند.

کلمات کلیدی به دو نوع کلمات کلیدی کوتاه و بلند تقسیم می‌شوند. کلمات کلیدی کوتاه حداکثر از سه کلمه تشکیل شده‌اند و کلمات کلیدی بلند بیشتر از سه کلمه هستند. کلمات کلیدی بلند نسبت به کوتاه به دلیل محدود شدن جستجو ترافیک زیادی ایجاد نمی‌کنند. این در حالی است که کلمات کلیدی کوتاه می‌توانند حجم بالایی از بازدیدکنندگان را به وبسایت شما هدایت کنند. در هر صورت، برای بدست آوردن بهترین رتبه باید در مورد انتخاب نوع کلمات کلیدی کاملاً تحقیق کنید.

علاوه بر کمیت کلمات کلیدی، کیفیت آن‌ها و محل قرار گیری شان در محتوا نیز بسیار مهم است. به عنوان مثال، اگر این کلمات در عنوان صفحه، هدینگ‌ها و پاراگراف اول باشند، صفحه شما در رده بالاتری قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید؛ جستجو کلمات کلیدی

 

موفقیت در سئو

 

افزایش ترافیک سایت

ترافیک بالا و افزایش نرخ بازید، تاثیر زیادی در رتبه بندی سئو دارد و به عنوان یک پارامتر مهم برای ارتقای جایگاه شما در گوگل عمل می‌کند. بالا بودن آمار بازدیدکنندگان یک وب سایت نشان دهنده این است که آن وب سایت از نظر کاربران محبوبیت بالایی دارد. گوگل این موضوع را متوجه می‌شود و به او اثبات می‌کند که شما لایق ارتقاء رتبه هستید. ترافیک سایت می‌تواند از راه طبیعی و یا پرداخت هزینه صورت بگیرد. در تبلیغات پولی شما می‌توانید ترافیک زیادی برای سایت خود ایجاد کنید. برای مطالعه بیشتر درباره راهکارهای افزایش ترافیک سایت کلیک کنید.

البته این پرداخت هزینه باید به طور هدفمند صورت بگیرد و بودجه شما به هدر نرود. ترافیک طبیعی هم همان ترافیکی است که به طور طبیعی و از طریق موتورهای جستجو وارد سایت شما می‌شود. سایتی که به خوبی سئو شده باشد، ترافیک طبیعی بالایی دارد و کاربران زیادی را به خود جذب می‌کند.

 

زمان حضور کاربر در سایت

زمان حضور کاربر یا Dwell Time همان بازه زمانی ورود به سایت و لحظه خروج از آن است. زمان ماندگاری کاربر در یک سایت به عنوان یک پارامتر مهم در رتبه بندی نتایج جستجو و سئو وب سایت در نظر گرفته می‌شود. برای افزایش زمان ماندگاری کاربر در سایت، می‌توان روش‌های مختلفی را امتحان کرد مثل:

  • اجرای فرمول PPT
  • افزودن ویدیو به محتوا
  • نوشتن محتوای با کیفیت، جذاب و طولانی
  • افزایش سرعت وب سایت
  • سازگاری با موبایل و تبلت

 

جمع بندی موضوع

در این مطلب از ایده پویا، معیارهای سنجش موفقیت سئو وب سایت را بررسی کردیم. به طور کلی تعریف پیشرفت برای سئو سخت است؛ زیرا دارای متغیرهای مستقل زیادی مثل رتبه‌بندی کلمات کلیدی، سرعت سایت، ترافیک‌های پولی و طبیعی و ... است. بهبود تمام این موارد به افزایش رتبه وب سایت و رسیدن به جایگاه بالا در موتورهای جستجو منجر می‌شود. شما باید درک درستی از استراتژی خود و این که به کدام سمت و سو می‌روید داشته باشید تا بتوانید تغییرات لازم را برای بهبود وضعیت سایت خود انجام دهید.

 

سئو حرفه ای سایت

 

  • 4
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر