گوگل پنالتی چیست و چگونه از آن خارج شویم؟

تاریخ انتشار خبر : 1400 اسفند 15

گوگل پنالتی چیست و چگونه از آن خارج شویم؟

 

گوگل همواره الگوریتم­های موتور جستجوی خود را برای بهبود تجربه کاربری به‌‌روز می‌کند. هدف نهایی این بروزرسانی‌ها، ارائه بهترین پاسخ‌های ممکن به همه سوالات کاربران است. از همان روزهای نخستین اینترنت، گوگل محبوبیت زیادی در میان کاربران پیدا کرد و بسیاری از کسب و کارها و بازاریابان خیلی سریع متوجه شدند که نتایج جستجوی صفحات و رتبه ­بندی آن­ها، چقدر می‌تواند ارزشمند باشد.

در همین راستا، بسیاری از این شرکت‌ها شروع به اجرای تاکتیک‌هایی کردند که برای بهبود رتبه ­بندی آن‌ها در گوگل طراحی شده بود. برخی از این تاکتیک‌ها کاملاً قابل قبول بودند و اجرای آن‌ها هنوز هم ممنوعیتی ندارد؛ اما برخی دیگر کاملاً اشتباه و مخالف قوانین گوگل هستند که در دنیای دیجیتال مارکتینگ به سئو کلاه سیاه معروف­اند.

در این مطلب از آژانس دیجیتال مارکتینگ اید پویا قصد داریم در خصوص گوگل پنالتی که همان جریمه گوگل در برابر رفتارهای فریبکارانه برخی وبسایت‌ها است، صحبت کنیم و روش‌های خروج از آن را بیان نماییم.

 

گوگل پنالتی چیست؟

 گوگل پنالتی همان جریمه‌های موتور جستجوی گوگل، برای منصرف کردن وب سایت‌ها از انجام رفتارهای فریبنده یا دستکاری‌های ایجاد شده است. ممکن است سایت شما یک روز در صفحه اول گوگل باشد و برای اکثر کلمات کلیدی رتبه بالایی کسب کنید؛ اما روز بعد پس از ارزیابی توسط گوگل جریمه شوید و سایتتان حتی برای کلمات کلیدی با نام برند، مثل نام تجاری شما هم، هیچ رتبه‌ای نگیرد. در اصل پنالتی گوگل اقدامی است که توسط گوگل در برابر بعضی از سایت­ها که از سئو کلاه سیاه استفاده کرده­اند، انجام می‌شود و روی رتبه‌بندی جستجوی آن سایت­ها تاثیر منفی می‌گذارد.

 

گوگل پنالتی

 

همانطور که همه ما می‌دانیم، گوگل هوشمند است و می‌تواند تمام اقدامات غیر اخلاقی و فریبکارانه را به راحتی تشخیص دهد و برای مجازات وبسایت‌ها وارد عمل شود. این غول جستجو، خیلی سریع شروع به تغییر الگوریتم‌های خود و صدور جریمه برای وبسایت‌هایی می‌کند که دستورالعمل‌های قانونی گوگل را نقض می‌کنند. گاهی اوقات این پنالتی‌ها به دلیل روش­های کلاه‌ سیاه اتفاق می‌افتند و گاهی هم به خاطر اشتباهات عمدی صاحبان وب سایت.

در هر صورت، صرف نظر از این که چرا یک وب سایت با گوگل پنالتی مواجه می‌شود، ضربه خوردن از آن تجربی دردناکی است. در ادامه قصد داریم برخی از رایج‌ترین جریمه‌های گوگل و کارهایی را که می‌توانید برای اصلاح این مشکلات و جبران خسارت‌های ناشی از آن انجام دهید بیان کنیم.

 

پنالتی‌های گوگل چه تاثیری روی وبسایت می‌گذارند؟

 گوگل پنالتی می‌تواند تاثیرات منفی شدیدی بر ترافیک طبیعی وبسایت داشته باشد. مثلا وبسایت­هایی بوده‌اند که به دلیل کاهش شدید ترافیک، ناشی از جریمه پاندا، فقط در عرض چند روز نیمی از ترافیک طبیعی خود را از دست داده‌اند و این مجازات تا چندین سال بر روی تجارت آن‌ها تاثیر منفی داشته است. تاثیر منفی پنالتی گوگل بر روی وب سایت، می‌تواند از کاهش ترافیک طبیعی شروع شده و به ضرر‌های قابل توجهی در درآمد منجر شود.

اگر سایت شما در مدت کوتاهی شاهد کاهش شدید ترافیک شده است، احتمالاً قربانی جریمه گوگل شده‌اید. در این مواقع، اولین چیزی که باید بررسی کنید این است که ببینید، آیا کل سایت مشمول پنالتی شده است یا اینکه پنالتی فقط در مجموعه خاصی از صفحات وجود دارد. گام بعدی نگاه عمیق­تر به این موضوع است. شما باید ببینید که آیا سایتتان توسط یک اقدام دستی ضربه خورده است یا خیر.

یک اقدام دستی زمانی اتفاق می‌افتد که یک بازبینی انسانی تشخیص دهد که صفحات سایت شما با دستورالعمل‌های کیفیت وبمستر گوگل مطابقت ندارند. خوشبختانه در گوگل تشخیص این موضوع که آیا یک اقدام دستی انجام شده است یا خیر آسان است. اگر اقدام دستی صورت گرفته باشد، در گوگل سرچ کنسول (ابزار وبمستر سابق گوگل) یک اعلان در بالای صفحه مشاهده خواهید کرد. اگر چیزی نمی­بینید، می‌توانید روی اقدامات دستی در نوار کناری هم کلیک کنید.

گاهی اوقات هم باید به داده‌های قبلی نگاه کنید و آن‌ها را با بروزرسانی‌های الگوریتم گوگل مقایسه نمایید، تا ببینید که آیا با یک جریمه الگوریتمی مواجه شده‌اید یا خیر. ابزارهای گوناگونی مانند Barracudas penguin وجود دارند که با گوگل آنالیتیکس ادغام می‌شوند و به انجام این مقایسه کمک می‌کنند.

بیشتر بخوانید؛ آموزش سرچ کنسول گوگل

 

اثر پنالتی گوگل در بازدید سایت

 

جریمه‌های گوگل و نحوه خروج از آن‌ها

اکنون که متوجه شدید پنالتی چیست و چگونه می‌توانید تشخیص دهید که گوگل شما را جریمه کرده است یا خیر، اجازه دهید برخی از رایج‌ترین پنالتی‌های گوگل را بررسی کنیم. پنالی‌های گوگل نتیجه دو الگوریتم اصلی به روز رسانی شده است. این الگوریتم‌ها عبارتند از الگوریتم پنگوئن و الگوریتم پاندا.

مجازات پنگوئن وبسایت‌هایی را مورد هدف قرار می‌دهد که از تکنیک‌های ساخت لینک کلاه سیاه و اسپم استفاده می‌کنند. جریمه‌های پاندا نیز وبسایت‌هایی با محتوای ضعیف را زیر نظر دارند. در اینجا به جزئیات الگوریتم پنگوئن و پاندا نمی‌پردازیم؛ زیرا ذکر این جزئیات به اندازه اقداماتی که باید در مورد آن‌ها انجام دهیم مهم نیستند.

 

طرح‌های پیوند

 ساخت لینک یک تلاش ارزشمند در سئو بوده و خواهد بود. لینک‌های با ارزش باعث افزایش رتبه صفحه سایت می‌شوند که به نوبه خود رتبه‌بندی جستجو را بهبود می‌بخشند. متاسفانه برخی از وبسایت‌ها با تلاش برای دریافت بک لینک‌های غیر طبیعی، این کار را بیش از اندازه انجام می‌دهند. خرید و فروش لینک از بدیهی‌ترین تخلفات است و گوگل وبسایت‌ها را از پرداخت هزینه به وبسایت دیگر برای پیوند دادن به آن‌ها منع می‌کند.

خرید و فروش لینک، یک تاکتیک سئو کلاه سیاه است و کاری که شما باید انجام دهید، این است که در اسرع وقت آن‌ها را حذف کنید. برای حذف این پیوند‌ها می‌توانید از وب مسترها یا ابزار disavow links استفاده کنید. پس از حذف این لینک‌ها، یک درخواست بازبینی به گوگل ارسال کنید.

 

مخفی کردن عکس‌ها یا متن‌ها

 متن‌های پنهان، مدت‌هاست که به عنوان یک تکنیک اسپم در نظر گرفته می‌شود. اگر محتوایی که یک سایت به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد با محتوای ارائه شده به موتورهای جستجو فرق داشته باشد، این سایت از تکنیک کلاه سیاه استفاده کرده است. این متن پنهانی که برای موتورهای جستجو در نظر گرفته می‌شود، مخالف دستورالعمل‌های وبمستر است و به منظور رسیدن به رتبه های بالاتر طراحی شده است. این موضوع برای مخفی کردن تصاویر هم می‌تواند اتفاق بیفتد.

مثلاً اینکه یک تصویر با تصویر دیگر مخفی می‌شود یا متفاوت از تصویر ارائه شده به کاربران است. برای خروج از این مشکل، خیلی سریع باید این صفحات را از وبسایت خود حذف و به روز رسانی کنید. پس از آن به بازبینی محتوای صفحه خود و محتوایی که گوگل نشان می‌دهد بپردازید. این دو نباید تفاوتی با یکدیگر داشته باشند و باید کاملاً یکسان باشند. پس از آن، تمام مسیرهایی که کاربران را به مقصد دیگری هدایت می‌کنند یا برای آن‌ها شرایط خاصی گذاشته‌اند را حذف کنید.

 

دلایل پنالتی شدن در گوگل

 

ورود مشروط به سایت

ممکن است یک سایت محتوایی را به طور کامل به گوگل نشان دهد؛ اما این محتوا به صورت مشروط و محدود برای کاربران قابل مشاهده باشد. مثلاً اگر کاربری برای ورود به یک سایت و دیدن محتوای آن نیاز باشد که ثبت نام کند، سایت تخلف کرده است و گوگل او را جریمه می‌کند؛ بنابراین دقت کنید محتوایی که به کاربرانتان نشان می‌دهید، هیچ تناقضی با محتوای نشان داده شده به گوگل نداشته باشد. بعد از اینکه تمام اصلاحات لازم را انجام دادید، درخواست بازبینی را به گوگل ارسال کنید.

 

متن و کلمات کلیدی مخفی

 متن مخفی همان متن یا پیوندهایی در محتوای شما است که برای دستکاری رتبه بندی در جستجوی گوگل استفاده می‌شود. این روش به عنوان یک عامل فریبنده شناخته می‌شود و دستورالعمل‌های گوگل را نقض می‌کند؛ بنابراین برای این که شامل پنالتی گوگل نشوید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • متن‌های پنهان را حذف کنید.
  • پاراگراف­های تکراری و بی ارتباط را باید حذف کنید.
  • کلمات کلیدی پر تکرار و اضافی را حذف کنید.
  • متن­های خود را با رنگ پس زمینه و ساختار وب سایت مطابقت دهید.
  • در پایان یک درخواست تجدید نظر به گوگل ارسال کنید.

 

هرزنامه‌ها

هرزنامه وب به مجموعه‌ای از تکنیک‌ها گفته می‌شود که الگوریتم‌های رتبه بندی موتورهای جستجوی وب را زیر و رو می‌کنند و باعث می‌شوند که نتایج جستجو بالاتر از آنچه که هست رتبه بندی شود. نمونه‌هایی از این تکنیک‌ها عبارتند از:

  • هرزنامه محتوا: پر کردن صفحات وب با عبارات جستجوی محبوب و اغلب قابل کسب درآمد.
  • پیوند هرزنامه: ایجاد پیوند به یک صفحه به منظور افزایش امتیاز مبتنی بر پیوند.
  • پنهان سازی: ارائه نسخه‌های مختلف یک صفحه به خزنده‌های موتورهای جستجو نسبت به کاربران انسانی.

هرزنامه‌های وب برای کاربران آزاردهنده هستند و برای موتورهای جستجو اختلال ایجاد می‌کنند. اولین قدم برای حل این مشکل، شناسایی صفحات هرزنامه احتمالی و حذف آنها است. پس از آن، باید محتوای خود را برای بازبینی مجدد به گوگل ارسال کنید. البته این مراحل فقط برای یک بار اشتباه جواب می‌دهند؛ زیرا اگر دوباره چنین اشتباهی مرتکب شوید، دیگر گوگل به شما اعتماد نخواهد کرد و بعید است که فرصت دوباره‌ای به شما داده شود.

 

محتوای بی‌کیفیت

در دنیای دیجیتال مارکتینگ و کسب و کار آنلاین، محتوا بخش بزرگی از بازاریابی را تشکیل می‌دهد و باعث افزایش تعامل برای تجارت‌های آنلاین می‌شود. محتوای بی‌کیفیت محتوایی است که برای بازدید کننده ارزش کمی دارد یا اصلا ارزش ندارد. محتواهایی که مشمول پنالتی و جریمه گوگل می‌شوند عبارتند از:

  • محتوایی که به طور خودکار تولید می‌شود.
  • محتوایی که وابسته به صفحات دیگر و غیر مفید است.
  • محتوایی که از سایت‌های دیگر به سرقت رفته و کپی شده است.

 شما می‌توانید محتواهای خودکار و بی‌هدف را حذف کنید و به جای آن‌ها محتویات خوب را جایگزین نمایید. صفحات وابسته که اطلاعات خاصی را ارائه نمی‌دهند حذف کنید و یا این که محتوای این صفحات را تقویت کنید. پس از انجام تمام این موارد، یک درخواست تجدید نظر به گوگل ارسال نمایید.

بیشتر بخوانید؛ روش های افزایش ورودی سایت از گوگل

 

کلام آخر

در این مطلب از ایده پویا در خصوص گوگل پنالتی و روش‌های خروج از آن صحبت کردیم. بنا به دستورالعمل‌های گوگل، جریمه شدن وب سایت شما می‌تواند تاثیر منفی روی اعتبار سایت شما بگذارد. مهم نیست که چگونه با یک پنالتی مواجه می‌شوید، آنچه مهم است این است که از اصولی­ترین شیوه‌های ممکن برای کسب رتبه بالا در گوگل استفاده نمایید.

 

شرکت طراحی سایت

  • 3
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر