آموزش صفر تا صد سئو موبایل

تاریخ انتشار خبر : 1400 اسفند 08

آموزش صفر تا صد سئو موبایل

 

آیا می‌دانید در سال 2021 بیشتر از 61% جستجوها در گوگل با موبایل و تبلت انجام شده است؟ نیازی به گفتن نیست که سایت‌های مختلف برای به دست آوردن سهمی از این حجم جستجو، راهی به جز سئو موبایل و بهینه سازی سایت برای موبایل ندارند. اگر می‌خواهید دقیقا بدانید سئو موبایل چیست، چه اهمیتی دارد و چگونه می‌توان سایت برای نسخه موبایل بهینه سازی کرد، ادامه این مطلب از ایده پویا را دنبال کنید.

 

تعریف درست از سئو موبایل

سئو موبایل مجموعه ای از فعالیت‌ها برای اطمینان یافتن از نمایش درست سایت برای کاربرانی است که از موبایل برای باز کردن صفحه‌های سایت استفاده می‌کنند. با انجام سئو موبایل سایت‌ها تجربه کاربری مثبتی برای کاربران ایجاد می‌کنند چرا که سایت آنها با هر مرورگر یا دستگاهی که باز شود، بدون مشکل و با امکانات کامل ظاهر می‌شود.

در سال‌های گذشته ضریب نفوذ موبایل افزایش چشم‌گیری داشته و حالا بیشتر از نیمی از کاربران از موبایل برای جستجوی عبارت‌های مورد نظر خود و گشت‌وگذار در صفحه‌های وب استفاده می‌کنند. بعضی از سایت‌ها همچنان اهمیت سئو موبایل را نادیده می‌گیرند، اما با الگوریتم‌های جدید گوگل و موتورهای جستجو که موبایل را در اولویت قرار می‌دهند، بدون بهینه سازی سایت برای موبایل، امتیاز سئو سایت کاهش می‌یابد.

 

اهمیت سئو برای نسخه موبایل

 

اهمیت سئو موبایل در سال 2022

با توجه به آمار و اطلاعاتی که در دسترس کاربران و سایت‌ها قرار دارد، اهمیت سئو موبایل در سال 2022 از گذشته هم بیشتر شده و بدون انجام مناسب فعالیت‌های سئو، سایت‌ها شانس جذب ترافیک مناسب را تا حد زیادی از دست می‌دهند. بعضی از مهم‌ترین دلایل اهمیت سئو موبایل در سال 2022 را در ادامه مشاهده می‌کنید.

  • افراد بیشتر از 70% زمان مرور اینترنت را به موبایل اختصاص می‌دهند
  • بیشتر از 74% کاربران به سایت‌هایی که برای موبایل بهینه سازی شده‌اند بر می‌گردند
  • سئو موبایل نظر مثبت بیشتر از 60% کاربران موتورهای جستجو را جلب می‌کند
  • 67% کاربران از سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی مناسب موبایل خرید می‌کنند
  • گوگل در جستجو و فهرست کردن صفحه‌های وب، به سایت‌هایی که سئو موبایل دارند اولویت می‌دهد

با در نظر گرفتن این آمارها اهمیت سئو موبایل در سال 2022 نه فقط از گذشته کمتر نشده، که به شکل قابل‌توجهی بیشتر هم شده است. انجام فعالیت‌های سئو موبایل باعث می‌شود سرعت سایت‌ها افزایش یابد و راحت‌تر بتوانند انتظارات کاربران را برآورده کنند.

 

چگونه سایت را برای نسخه موبایل بهینه سازی کنیم؟

بهینه سازی سایت برای نسخه موبایل یکی از مواردی است که لازم است در هنگام طراحی سایت و قبل از آنلاین شدن آن مورد توجه قرار بگیرد. بعضی از مهم‌ترین ویژگی‌های سئو موبایل که برای بهبود جذب کاربران موبایل کارایی دارند را در ادامه مشاهده می‌کنید.

سئو موبایل

افزایش سرعت لود

سرعت لود شدن سایت شما ارتباط مستقیم با جذب کاربران موبایل و افزایش رتبه سایت در نتایج موتورهای جستجو دارد. اگر سرعت لود شدن یک سایت وقتی با موبایل آن را باز می‌کنید پایین باشد، به احتمال زیاد بعد از دو یا سه ثانیه به جستجوگر بر می‌گردید تا یک سایت دیگر را باز کنید. وقتی این کار را در هنگام بازدید از یک سایت انجام می‌دهید گوگل یک سیگنال منفی دریافت می‌کند که نشان می‌دهد سایت مورد نظر رضایت کاربر را جلب نمی‌کند.

برای افزایش سرعت لود سایت مجموعه‌ای از راه‌کارها چه در مرحله طراحی و چه در زمان نگهداری و به‌روزرسانی سایت وجود دارد. کاهش حجم قالب سایت و فشرده ساختن تصاویر و محتوای چند رسانه ای سایت از جمله فعالیت‌هایی هستند که برای افزایش سرعت لود سایت و بهبود سئو موبایل کارایی دارند.

طراحی ریسپانسیو

استفاده از طراحی ریسپانسیو سایت یکی از ستون‌های اصلی سئو موبایل است. این طراحی برای اطمینان از نمایش درست محتوای سایت در انواع گوشی‌های موبایل و تبلت‌ها به کار برده می‌شود. طراحی سایت دسکتاپ برای نمایشگرهای کامپیوتر طراحی می‌شود که کادر آنها افقی است و منوهای خطی در آنها کارایی دارد. اما نمایشگر گوشی‌های موبایل عمودی هستند و منوهای خطی سایت‌های دسکتاپ، به خصوص گزینه‌های آخر مثل «درباره ما» یا اطلاعات تماس در آنها به سختی قابل نمایش و لمس کردن هستند.

طراحی ریسپانسیو برای اطمینان از نمایش درست سایت در موبایل و تبلت به کار گرفته می‌شود و نقشی کلیدی در بهبود سئو موبایل دارد. به این ترتیب فرقی نمی‌کند کاربر با گوشی آیفون وارد سایت شود یا از مرورگر گوگل کروم در لپ تاپ ویندوزی خود برای این کار استفاده کند، با طراحی ریسپانسیو او می‌تواند به تمام بخش‌های سایت دسترسی یافته و عملکردهای اصلی سایت، مثل خرید و دسترسی به منوها را در اختیار داشته باشد.

بهبود تجربه کاربری

طراحی ریسپانسیو یکی از مراحل کلیدی در بهبود سئو موبایل و بهبود تجربه کاربری سایت روی گوشی‌های هوشمند است، اما بهبود تجربه کاربری مراحل دیگری هم دارد که شامل افزودن عناصر و عملکردهای پیشرفته به سایت‌هایی است که می‌خواهند در سال 2022 کاربران موبایل را جذب کنند.

اسکرول شدن خوب

همان طور که می‌دانید کاربران موبایل معمولا از انگشت شست خود به جای موس برای بالا و پایین کردن صفحه‌های سایت استفاده می‌کنند. برای اینکه بتوانید دکمه‌های مهم سایت خود را در معرض استفاده آنها قرار بدهید، یا لینک‌هایی برای ورود به صفحه‌های دیگر به آنها بدهید، باید این دکمه‌ها را با اندازه مناسب در جای مناسبی از صفحه‌ها قرار بدهید. اگر از بازاریابی محتوایی برای جذب کاربران موبایل بهره می‌برید، استفاده از مطالب کوتاه با زیرعنوان‌ها و تیترهای مناسب و همچنین قرار دادن لیست ها به اسکرول شدن خوب صفحه‌های سایت کمک می‌کند.

دکمه‌ ها و منوهای در دسترس

دکمه های کال تو اکشن اصلی ترین عناصر در طراحی سایت و سئو موبایل هستند. سایت‌هایی که سئو موبایل مناسبی ندارند و فقط برای دسکتاپ بهینه سازی شده‌اند معمولا در موبایل کاملا کارایی خود را از دست می‌دهند و عملکردهای آنها در اختیار کاربران قرار ندارد. این اتفاق برای منوها هم پیش می‌آید و در طراحی سایت موبایل و سئو سایت برای موبایل بر عکس، همیشه روی منوها و دکمه‌ها تمرکز ویژه‌ای صورت می‌گیرد. این اتفاق منجر به بهبودی تجربه کاربری و در نتیجه جذب ترافیک بیشتر هم کمک می‌کند.

بهبود خوانایی برای نمایشگرهای کوچک

کاربرانی که از نمایشگرهای کوچک‌تر استفاده می‌کنند نمی‌توانند به راحتی یک صفحه A4 با فونت 11 که از دو پاراگراف تشکیل شده است را بخوانند، آنها به پاراگراف‌های کوتاه با فونت درشت تمایل بیشتری نشان می‌دهند. طراحی سایت و سئو موبایل با ساده کردن محتوا و کوتاه کردن آن، و همچنین استفاده از فونت‌های خوانا و مناسب منجر به بهبود تجربه کاربری در خواندن صفحه‌های سایت می‌شود.

استفاده مناسب از پاپ آپ‌ها

یکی از نکات مهم طراحی سایت موبایل و سئو موبایل استفاده درست و اصولی از پاپ آپ ها برای بهبود تجربه کاربری، در مقابل تضعیف تجربه کاربری با ایجاد پاپ آپ های مخل و مزاحم است. یکی از جاهایی که فرق طراحی سایت موبایل حرفه ای با سایت‌هایی که کاربر را از بازدید پشیمان می‌کنند در استفاده مناسب از پاپ آپ ها است. این دکمه ها وقتی به شکل درست استفاده شوند به راحتی به کاربر امکان دسترسی به یک عملکرد سایت یا تعامل با آن را می‌دهند. اما پاپ آپ هایی که بدون دلیل تمام نمایشگر را می‌پوشانند معمولا برعکس عمل کرده و باعث می‌شوند کاربر از سایت خارج شود.

سئو محلی

یکی از عناصر کلیدی سئو موبایل استفاده از امکانات سئو محلی است که به‌خصوص سایت‌های کسب‌وکارهای محلی از آن بهره می‌برند. خیلی از کاربران از عبارت‌ها و کلمات کلیدی مکانی در جستجوی خدمات و کسب و کارها استفاده می‌کنند. سئو مکانی با ارائه اطلاعات کسب‌وکار به کاربران محلی باعث می‌شود سایت در جستجوی کاربرانی که در محدوده قرار دارند شانس نمایش بالاتری داشته باشد.

 

بهینه سازی نسخه موبایل سایت

 

ترفندهای طلایی سئو سایت برای موبایل

سایت‌های فروشگاهی و کسب‌وکارهای آنلاین با بهبود سئو سایت برای موبایل می‌توانند افزایش درآمد قابل توجهی تجربه کنند. آمارهای خرید اینترنتی نشان می‌دهد امروزه دیگر بیشتر خریدهای اینترنتی با موبایل انجام می‌شود و سایت‌هایی که سئو سایت برای موبایل را به کار نمی‌برند شانسی برای جذب این دسته از کاربران ندارند.

بعضی از ترفندهای طلایی سئو سایت برای موبایل شامل موارد زیر می‌شود:

  • بهینه سازی تگ‌ها و توضیحات متا: کاربران موبایل اطلاعاتی که در تگ ها و توضیحات متا قرار می‌گیرد را با اندازه بزرگ‌تری مشاهده می‌کنند و از آنها برای شناخت محتوای صفحه بهره می‌برند
  • یک آدرس مختص موبایل برای صفحه های سایت ایجاد کنید
  • برای خوانندگان موبایل تولید محتوا کنید
  • از کنسول سرچ گوگل برای تست کارایی موبایل صفحه‌های سایت استفاده کنید
  • تمام امکانات سایت را در اختیار کاربران موبایل قرار بدهید
  • برای ویدئوها و انیمیشن ها از HTML5 استفاده کنید
  • تصاویر هدر را کوچک و حداقلی کنید
  • تا حد ممکن فضای خالی را افزایش دهید
  • از دکمه های اشتراک در شبکه های اجتماعی استفاده کنید

 

تفاوت سئو موبایل و دسکتاپ

در سال 2022 تعداد کاربرانی که از موبایل برای دسترسی به اینترنت و سایت‌های اینترنتی استفاده می‌کنند بر کاربرانی که از کامپیوتر برای این کار بهره می‌برند پیشی گرفته است. سایت‌های اینترنتی قدیمی به صورت پیشفرض برای بیشتر کاربران که از مرورگرهای ویندوز یا مک برای مرور اینترنت استفاده می‌کردند طراحی می‌شدند.

اما امروزه دیگر کاربران دسکتاپ اکثریت کاربران اینترنتی را تشکیل نمی‌دهند و گوگل و موتورهای جستجو به سایت‌هایی که طراحی موبایل پسندی دارند امتیاز بیشتری می‌دهند. به همین دلیل هم دیگر سایت‌هایی که فقط یک نسخه دسکتاپ داشته باشند و به درصد بالایی از بازدیدکنندگان توجهی نداشته باشند، شانس زیادی برای قرارگیری در رتبه‌های بالای نتایج جستجو ندارند.

سئو موبایل شامل مجموعه‌ای از راهکارهای طراحی و سئو سایت است که باعث نمایش درست و مناسب سایت در گوشی‌های موبایل و تبلت می‌شود. طراحی ریسپانسیو و بهبود تجربه کاربری برای کاربران موبایل از جمله ضرورت‌های بهبود سئو موبایل محسوب می‌شود. در کنار این موارد، بهینه سازی محتوا برای دستگاه های موبایل و استفاده از دکمه‌ها و منوهای مشخص و متمایز به بهبود سئو موبایل کمک می‌کنند.

 

جمع‌بندی

این مطلب از ایده پویا به آموزش صفر تا صد سئو موبایل اختصاص داشت و در آن اهمیت سئو موبایل و راهکارهای مناسب برای بهبود آن در سال 2022 معرفی شد. ایده پویا یکی از برندهای شناخته شده طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ است که با 15 سال سابقه تجربه طراحی و توسعه بسیاری از سایت‌های ایرانی را دارد. اگر برای کسب‌وکار خود نیاز به راه‌اندازی سایت یا بهره‌مندی از خدمات دیجیتال مارکتینگ دارید، برای مشاوره و آشنایی با گزینه‌های موجود و در دسترس همین حالا می‌توانید با ایده پویا تماس بگیرید.

 

سئو وب سایت

 

  • 3
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر