اقدامات

اقدامات اساسی و ضروری برای بازاریابی اینترنتی محصولات

اقدامات اساسی و ضروری برای بازاریابی اینترنتی محصولات

تاریخ انتشار خبر : 1400 اسفند 04

اقدامات اساسی و ضروری برای بازاریابی اینترنتی محصولات

 

بازاریابی به آن دسته از فعالیت‌هایی اطلاق می‌شود که یک کسب و کار برای معرفی محصولات، خدمات، ترویج پیشنهادات و تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل انجام می‌دهد. امروزه تعریف بازاریابی کاملاً تغییر کرده است و دیگر شکل و حالت سنتی خود را ندارد. با گذشت زمان بازاریابی سنتی جای خود را به بازاریابی اینترنتی داده است؛ طوری‌که هم اکنون تعداد زیادی از مشاغل از این روش برای جذب مشتری و توسعه کسب و کارشان استفاده می‌کنند.

در این مطلب از ایده پویا قصد داریم درباره بازاریابی اینترنتی محصولات، نقش و اهمیت آن در تجارت، و اقدامات مهم و ضروری که برای این نوع بازاریابی باید انجام داد صحبت کنیم.

 

بازاریابی اینترنتی محصولات به چه معنی است؟

 بازاریابی اینترنتی یک اصطلاح فراگیر برای بازاریابی آنلاین محصولات و خدمات است و از طریق انواع روش‌ها و کانال­های ارتباطی آنلاین مانند وبسایت، ایمیل، رسانه‌های اجتماعی و تبلیغات دیجیتال برای برقراری ارتباط با مشتریان صورت می‌گیرد. در واقع بازاریابی اینترنتی به نوعی از بازاریابی اطلاق می‌شود که برای معرفی و فروش محصولات و خدمات به صورت آنلاین، از ابزارهای دیجیتال کمک گرفته می‌شود. این ابزارها می‌تواند شامل وبسایت، بازاریابی ایمیلی، رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ نویسی، ویدئو، پادکست و ... باشد.

این روش راهی موثر برای شناسایی بازارهای هدف، کشف خواسته‌ها و نیازهای مخاطبان، ایجاد روابط بلند مدت با مشتری یا ایجاد قدرت و تخصص در یک صنعت است.

روش و ابزاری که یک شرکت در بازاریابی اینترنتی از آن استفاده می‌کند به مدل کسب و کار، نوع محصولی که قرار است بفروشد، مشتریان هدف، بودجه و موارد دیگر بستگی دارد. یکی از موارد مهم در بازاریابی اینترنتی شناخت مشتری است تا بتوان تشخیص داد که کدام یک از کانال­های بازاریابی برای دسترسی به مشتری و معرفی و ارائه خدمات بهتر است.

 

بازاریابی اینترنتی محصولات

 

انواع بازاریابی اینترنتی محصولات

بازاریابی ایمیلی

 بازاریابی ایمیلی به شما این امکان را می‌دهد که به صورت فردی و شخصی به مشتریان دسترسی پیدا کنید. شما می‌توانید ایمیل‌های مشتریان را از طریق خرید یا ثبت نام در وب سایت جمع آوری کنید و از آن برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات مهم مثل تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و ... استفاده نمایید.

بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی

 با توجه به محبوبیت بالای اینستاگرام در بین تمام رسانه‌های اجتماعی دیگر، می‌توان گفت که این پلتفرم مکان مناسبی برای بازاریابی برند‌ها و شرکت‌های گوناگون است. این صفحات مصرف کننده را به پیج اصلی و برند مورد نظر هدایت می‌کنند و یک راه عالی برای ارتباط با مشتری با یک برند خاص یا یک موضوع تجاری خاص هستند. غیر از اینستاگرام تیک تاک و یوتیوب نیز از پلتفرم‌های مورد علاقه اکثر افراد هستند. شما باید ببینید که مشتریان هدفتان بیشتر وقت خود را کجا می‌گذرانند و از کدام نوع رسانه اجتماعی بیشتر استفاده می‌کنند؛ بنابراین نوع تمرکز شما به بازار هدفتان بستگی دارد.

وبلاگ نویسی در بازاریابی اینترنتی محصولات

وبلاگ نویسی به شما این امکان را می‌دهد که سئوی وبسایت خود را با افزودن مقالات و پست‌ها در مورد کلمات کلیدی هدفمند خاص افزایش دهید. با این کار احتمال اینکه مشتریان هدف در یک جستجوی آنلاین وبسایت شما را پیدا کنند و از آن بازدید نمایند، افزایش پیدا می‌کند. شما می‌توانید برای مجلات یا وبسایت‌های دیگر نیز مقاله بنویسید. این کار می‌تواند مخاطبان شما را افزایش دهد و کسب و کارتان را در معرض دید مشتریان بالقوه بیشتری قرار دهد.

ویدئو و پادکست

بسیاری از شرکت‌ها از این پلتفرم­ها برای معرفی خود و ارتباط با مشتریان جدید استفاده می‌کنند تا بتوانند آن‌ها را به محصولات و خدمات خود علاقه‌مند نمایند. تاثیر ویدیو و پادکست در بازاریابی به قدری بالاست که برخی از افراد از آن به عنوان تنها راه بازاریابی و تجارت استفاده می‌کنند.

تبلیغات آنلاین

هنگامی که مخاطب به دنبال مطلبی از طریق موتورهای جستجو می‌گردد، تبلیغات آنلاین ظاهر می‌شوند. در این نوع تبلیغ، یک برند خاص سعی می‌کند از طریق اینترنت پیامی را به مخاطب برساند و آن را از ویژگی‌های محصول یا خدماتش آگاه سازد. تبلیغات آنلاین زمانی بیشترین تاثیر را دارند که مرتبط با جایی که مخاطب هدف به دنبال آن می‌گردد، باشند.

حمایت های مالی و تبلیغات پولی

یک روش دیگر بازاریابی اینترنتی محصولات این است که تمرکز خود را روی مخاطبانی که شخص دیگری با حمایت‌های تبلیغاتی یا پول ایجاد کرده است بگذارید. این کمپین‌های بازاریابی به شما این امکان را می‌دهند که به شخصی که مخاطبانش با بازار هدف شما مطابقت دارد پول بدهید تا آن شخص در مورد محصولات و خدمات شما تبلیغ کند. این روش علاوه بر اینکه دیگران را با برند شما آشنا می‌کند، باعث افزایش فروش بیشتر هم خواهد شد.

 

خدمات ایده پویا

 

12 اقدام مهم و ضروری برای بازاریابی اینترنتی محصولات

1- جایگاه خود را بشناسید

 از آنجایی که بازاریابی اینترنتی محصولات یک حوزه واقعا گسترده است، بسیار مهم است که بدانید مشتریان شما چه کسانی هستند و چه می‌خواهند. بسیاری از شرکت‌ها تحقیقات زیادی در این زمینه انجام می‌دهند تا بتوانند طرز فکر، علاقه مندی‌ها و الگوهای خرید خریداران هدف خود را پیدا کنند.

2-طراحی وبسایت

وبسایت شما اولین نقطه تعامل بین کسب و کار شما و مشتریان بالقوه است. این بدین معنی است که شما باید یک تصویر اولیه عالی به مشتریانتان نشان دهید. اگر صفحه وبسایت شما جذاب و خواندنی نباشد، هر چقدر هم که برای توسعه استراتژی‌ها وقت بگذارید فایده‌ای ندارد. پس این کار ارزش آن را دارد که شما از یکسری مهارت‌های طراحی خود استفاده کنید یا از شخصی برای ایجاد یک وبسایت مدرن، جذاب و سازگار با شغل و حرفه‌تان کمک بگیرید.

3- برای کارهای روزانه خود برنامه‌ریزی انجام دهید

 یک کسب و کار موفق همه کارهایش را با برنامه پیش می‌برد. این برنامه‌ریزی‌ها ممکن است به صورت هفتگی یا ماهانه تنظیم شوند. شما با این کار خیلی منظم‌تر از قبل عمل می‌کنید و می‌توانید پیشرفت و موفقیت‌های خود را در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر مشاهده کنید.

4- از بهینه­سازی موتورهای جستجو استفاده کنید

بهینه‌سازی موتورهای جستجو می‌تواند شامل بهبود سرعت وبسایت، افزودن عبارات کلیدی در URL ها، عناوین صفحات وب، سرفصل‌ها و به‌روزرسانی محتوا‌های مربوط به کالاها یا خدمات باشد. این کار به رتبه بهتر وبسایت شما در نتایج جستجو کمک می‌کند و بیشتر دیده می‌شوید.

5- از یک روش بازاریابی اینترنتی موثر استفاده کنید

یک روش بازاریابی موثر به شما کمک می‌کند تا استراتژی‌های مورد نظر خود را توسعه دهید و آنها را اجرا نمایید. این برنامه بازاریابی اینترنتی باید تمام اهداف شما را در بر بگیرد و نقاط عطفی برای فعالیت‌های بازاریابی شما ایجاد کند.

 

بازاریابی آنلاین محصول

 

6- رقبای خود را بشناسید

گسترش مشاغل آنلاین و پیشرفت در فناوری‌های بازاریابی، بازاریابی اینترنتی محصولات را به شدت رقابتی کرده است. اگر می‌خواهید کسب و کار خود را توسعه دهید و همواره در صدر باشید، باید رقبای خود را بشناسید و از نقاط قوت و ضعف آن‌ها آگاهی داشته باشید. برای رسیدن به این منظور لازم است که اطلاعات مربوط به محصولات، خدمات و استراتژی‌های آنها را پیدا کرده و تجزیه و تحلیل کنید. با در دست داشتن تمام این جزئیات، یک تصمیم گیری آگاهانه انجام خواهید داد.

7- یک وبسایت حرفه‌ای ایجاد کنید

 وبسایت شما باید فیلد کاری شرکت شما را منعکس کند و نیازهای مشتریان را کاملاً برطرف سازد. با ایجاد یک وبسایت حرفه‌ای و استفاده از عناصر خاص که با برند شما سازگاری داشته باشد، سریع‌تر به هدفتان می‌رسید.

8- وبسایت خود را سئو کنید

برای افزایش بازدید، باید روی سئو سایت خود زمان بگذارید. مطمئن شوید که از کلمات کلیدی هدفمند در صفحات و پست‌های خود استفاده کرده‌اید. این کار به افزایش رتبه شما در گوگل هم کمک خواهد کرد.

9- از رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید

 شرکت شما با حضور در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی می‌تواند با مشتریان فعلی و بالقوه ارتباط برقرار کند. شما می‌توانید از رسانه‌های اجتماعی برای جذب کاربران، ارائه اطلاعات مفید در مورد شغلتان و ایجاد روابطی که مشتریان را تشویق به خرید می‌کند استفاده نمایید.

10- اینفلوئنسر مارکتینگ

 با اینفلوئنسر مارکتینگ می‌توانید به صورت آنلاین با افراد مشهور ارتباط برقرار کنید و اطلاعات مربوط به محصولات و خدمات خود را با فالوور هایشان به اشتراک بگذارید.

11- نصب نرم افزار CRM

CRM به عنوان یک پل ارتباطی بین شما و مشتریان عمل می‌کند. اضافه کردن این سیستم به کسب و کار شما، باعث فروش بیشتر هم خواهد شد.

12- تعامل با کاربران و نظر خواستن از آنها

این روش یک راه عالی برای ارتباط بیشتر با کاربران و ترغیب آنها برای بازدید از سایت است. این تعاملات می‌تواند به روش‌های مختلفی مثل آزمون‌ها، نظرسنجی‌ها و مسابقات صورت بگیرد.

 

کلام آخر

در این مطلب از آژانس دیجیتال مارکتینگ ایده پویا درباره بازاریابی اینترنتی محصولات و نقش و اهمیت آن در تجارت صحبت کردیم. حقیقت این است که بالاخره روزی می‌رسد که بازاریابی اینترنتی برای تمام مشاغل به یک اجبار تبدیل می‌شود. زیرا مردم بیشتر وقت خود را در فضاهای آنلاین سپری می‌کنند و دائماً در حال چک کردن ایمیل، مرور رسانه‌های اجتماعی، استفاده از موتورهای جستجو و بازدید از وبسایت‌های مختلف هستند. آنها از این روش‌های آنلاین برای جستجو، تحقیق و در نهایت تصمیم‌گیری برای خرید استفاده می‌کنند. کسب و کار  شما کوچک یا بزرگ و یا از هر نوعی که باشد، سرمایه‌گذاری در بازار‌های اینترنتی به شما در ارتباط بیشتر با مشتری و افزایش فروش کمک خواهد کرد.

 

دیجیتال مارکتینگ

 

  • 1
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر