شرایط کسب درآمد از یوتیوب در ایران

تاریخ انتشار خبر : 1400 بهمن 27

شرایط کسب درآمد از یوتیوب در ایران

 

یکی از بهترین راه‌های کسب درآمد اینترنتی، راه‌اندازی یک کانال ویدئویی در یوتیوب و جذب کاربران از سراسر جهان است. یوتیوب بزرگ‌ترین پلتفرم اشتراک ویدئو است که هر ماه بیشتر از دو میلیارد بازدیدکننده وارد آن می‌شوند. این پلتفرم ویدئویی طرح‌های مختلفی برای کسب درآمد در اختیار کاربران و تولیدکنندگان محتوای ویدئویی قرار می‌دهد. افرادی که در کار تولید محتوای ویدئویی هستند معمولا به‌دنبال شناختن روش‌ها و شرایط کسب درآمد از یوتیوب در ایران هستند. اگر شما هم از این دسته افراد خلاق هستید، برای آشنایی بیشتر با راه‌های کسب درآمد از یوتیوب در ایران ادامه این مطلب از ایده پویا را دنبال کنید.

 

ایده پویا مجری حرفه‌ای‌ترین خدمات طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ

 

آژانس دیجیتال مارکتینگ

 

معرفی شبکه یوتیوب

شبکه یوتیوب YouTube یک پلتفرم اشتراک ویدئویی متعلق به گوگل است که بعد از گوگل بزرگ‌ترین موتور جستجو اینترنتی هم محسوب می‌شود. این شبکه در سال 2021 بیشتر از 2.3 میلیارد بازدیدکننده در ماه از سراسر جهان داشته است. کاربران شبکه یوتیوب با به اشتراک گذاشتن ویدئوهای مختلف در کانال‌های خود بازدیدکنندگان یا کاربران دیگر را جذب می‌کنند. کاربران یوتیوب در کانال‌هایی که محتوای متمایز یا جذاب تولید می‌کنند عضو می‌شوند و محتوای آنها را دنبال می‌کنند. کاربرانی که بیشتر از 1000 عضو در کانال خود جذب کنند می‌توانند از طرح‌های پارتنری یوتیوب استفاده کنند که به معنای شراکت با یوتیوب و کسب درآمد از آن است.

اما شرایط کسب درآمد از یوتیوب در ایران به همین راحتی نیست. شبکه یوتیوب در ایران فیلتر است که باعث می‌شود دسترسی به آن بدون ابزارهای مناسب و وی‌پی‌ان امکان‌پذیر نباشد. همچنین به دلیل تحریم‌ها و عدم عضویت ایران در شبکه بین‌المللی بانکی، امکان ورود به طرح‌های پارتنری یوتیوب برای کاربران ایرانی فراهم نیست. اما این موانع باعث نمی‌شوند که امکان کسب‌ درآمد از یوتیوب در ایران منتفی باشد. در ادامه بعد از آشنایی با نحوه کسب درآمد از یوتیوب، راهکارهایی که کاربران ایرانی یوتیوب از آنها برای کسب‌ درآمد در این شبکه بزرگ ویدئویی بهره می‌برند معرفی می‌شود.

بیشتر بخوانید؛ آموزش کامل یوتیوب

 

معرفی شبکه یوتیوب

 

چگونه به مرحله درآمدزایی از یوتیوب برسیم؟

اگر تولیدکننده ویدئو و محتوای ویدئویی باشید، به راحتی با به اشتراک گذاشتن ویدئوهای خود در یوتیوب می‌توانید یک کانال یوتیوب ایجاد کنید. بعد از این می‌توانید کاربران یوتیوب را در کانال خود جذب کنید. هنگامی که تعداد کاربران کانال شما به بیشتر از 1000 نفر برسد و این کاربران در طول یک سال بیشتر از 4000 ساعت ویدئو در کانال شما مشاهده کنند، می‌توانید برای شراکت یا پارتنری یوتیوب درخواست داده و واجد شرایط شوید. در ادامه مراحل عضویت در برنامه شراکت یوتیوب را مشاهده می‌کنید:

  • ایجاد و راه‌اندازی یک کانال در یوتیوب و به اشتراک گذاشتن محتوای کاربرپسند ویدئویی
  • جذب حداقل 1000 کاربر در کانال و پخش 4000 ساعت ویدئو در 12 ماه گذشته
  • افتتاح حساب گوگل ادسنس (در این مرحله به یک حساب بانکی بین‌المللی و همچنین یک آدرس خارج از ایران نیاز خواهید داشت. ساده‌ترین راهکار برای حل مشکل شراکت با یکی از اقوام یا نزدیکانی است که در خارج از کشور زندگی می‌کنند)

بعد از انجام مراحل بالا شما عضو برنامه شراکت یوتیوب می‌شوید. یوتیوب چندین راه کسب درآمد ارائه می‌دهد که با عضویت در برنامه شراکت می‌توانید از آنها بهره‌مند شوید. در این مرحله شرایط کسب درآمد از یوتیوب در ایران تفاوت چندانی با کشورهای دیگر ندارد و فقط لازم است کانال شما واجد شرایط لازم باشد. در ادامه طرح‌های شراکت یوتیوب معرفی و بررسی می‌شود.

پرداخت تبلیغات

برای کسب درآمد از طریق پخش تبلیغات در ویدئوها، شما باید بیشتر از 18 سال سن داشته باشید و ویدئوهایی به اشتراک بگذارید که برای تبلیغات مناسب باشند. تولیدکنندگان محتواهای آموزشی و ویدئوهای انحصاری یا خلاقانه بهتر می‌توانند نظر تبلیغ‌دهندگان را جلب کرده و از طریق نمایش تبلیغات در کانال یوتیوب خود درآمد کسب کنند.

پرداخت کاربران پولی

در این روش کسب درآمد، وقتی کاربران پولی یا پریمیوم ویدئوهای شما را تماشا کنند بخشی از هزینه اشتراکی که آنها پرداخت می‌کنند به حساب شما واریز می‌شود. این فرایند به‌صورت خودکار انجام می‌شود اما داشتن ویدئوهای جذاب و منحصر‌به‌فرد به افزایش درآمد شما کمک قابل توجهی می‌کند.

دریافت حق عضویت کانال

یکی از جذاب‌ترین روش‌های پول درآوردن از طریق یوتیوب، فروش حق عضویت کانال و دریافت وجه از کاربران عضو کانال است. برای این کار لازم است کانال یوتیوب شما حداقل 30.000 کاربر عضو داشته باشد که خیلی هم کار ساده‌ای نیست. اما این یکی از شرایط کسب درآمد از یوتیوب در ایران است که با تولید محتوای جذاب برای کاربران فارسی‌زبان امکان دستیابی به آن وجود دارد.

قفسه فروش یوتیوب

یکی از بهترین راه‌های کسب درآمد و فروش از طریق یوتیوب، ارائه محصولات در این پلتفرم است. برای مثال کاربرانی که محتوای آموزشی سلامتی، یا آموزش‌های زیبایی تولید می‌کنند، با داشتن 10.000 عضو در کانال خود می‌توانند محصولات مرتبط را به آنها عرضه کنند و از یوتیوب مانند یک فروشگاه اینترنتی شخصی بهره‌برداری کنند.

 

آیا کسب درآمد از یوتیوب در ایران امکان پذیر است؟

به خاطر تحریم‌های بین‌المللی کاربران ایرانی نمی‌توانند حساب گوگل ادسنس ایجاد کنند که برای کسب درآمد از یوتیوب و دریافت پول لازم است. گذشته از این موضوع، شبکه یوتیوب در ایران فیلتر است و دسترسی به آن بدون ابزارهای تغییر آی‌پی امکان‌پذیر نیست. اما با وجود تمام این مشکلات، راهکارهای مختلفی برای به‌اصلاح دور زدن این تحریم‌ها وجود دارد.

یکی از ساده‌ترین آنها همکاری با افرادی است که در خارج از ایران زندگی می‌کنند. در این روش کافی است فردی که در خارج از ایران زندگی می‌کند و مورد اعتماد شما است یک حساب گوگل ادسنس ایجاد کند و شما را به عنوان مدیر اصلی کانال یوتیوب معرفی کند. در این روش درآمدهای یوتیوبی شما به حساب این شخص واریز می‌شود و شما می‌توانید از طریق صرافی یا روش‌های دیگر درآمد خود را در ایران نقد کنید.

 

درآمدزایی از یوتیوب

 

بدون ساخت ویدئو و فیلم از یوتیوب درآمد کسب کنید

یوتیوب یک پلتفرم اشتراک ویدئویی است و تنها راه کسب درآمد از آن به اشتراک گذاشتن ویدئوهای کاربرپسند در کانال یوتیوب شما است. با این حساب تنها راه کسب درآمد از یوتیوب در ایران بدون ساخت ویدئو و فیلم، به اشتراک گذاشتن فیلم و محتوای ویدئویی کاربران دیگر، یا ویدئوهایی است که خود شما آنها را نساخته‌ باشید. بهتر است در اینجا به این نکته توجه داشته باشید که یوتیوب با الگوریتم‌های پیشرفته موارد تخطی از حقوق تولیدکنندگان یا کپی‌رایت را شناسایی می‌کند. به‌این‌ترتیب برای کسب درآمد از طریق ویدئوهای دیگران، لازم است این ویدئوها کپی رایت نداشته باشند.

بسیاری از ویدئوهایی که روی یوتیوب قرار می‌گیرند با لایسنس کریتیو کمونز (Creative Commons License) ارائه می‌شوند. این لایسنس یا گواهی به شما اجازه می‌دهد که از طریق به اشتراک گذاشتن ویدئوهای دیگران درآمد کسب کنید. برای مثال کاربران ایرانی می‌توانند با زیرنویس کردن یا ارائه ترجمه برای ویدئوهای کاربران خارجی آنها را در کانال شخصی خود به اشتراک گذاشته و کاربران ایرانی یا فارسی زبان را جذب کنند. به‌این‌ترتیب آنها می‌توانند تعداد اعضای کانال خود را افزایش داده و به شرایط کسب درآمد از یوتیوب در ایران دست پیدا کنند.

 

ترفندهای بهتر دیده شدن در شبکه یوتیوب

حالا دیگر بیشتر کاربران برای یادگیری انجام بسیاری از کارها، از دستور پخت غذا گرفته تا نحوه شستشوی انژکتور ماشین به دنبال ویدئوهای آموزشی می‌گردند. راهکارهای گوناگونی برای بهتر دیده شدن در شبکه یوتیوب و جذب بیننده وجود دارد که در ادامه بعضی از مهم‌ترین و موثرترین آنها را مشاهده می‌کنید.

  • استفاده از عنوان‌هایی با توضیح شفاف و حاوی کلمات کلیدی
  • قرار دادن توضیحات برای ویدئوها با رعایت اصول سئو
  • استفاده از تگ‌های پر جستجو و جذاب
  • بهینه‌سازی تصویر و نماهای اصلی ویدئو
  • تولید محتوای آموزشی یا سرگرم‌کننده
  • بهره‌برداری از ترندهای و محتواهایی که وایرال می‌شوند
  • همکاری با یوتیوبرهای دیگر و تولیدکنندگان مهمان
  • استفاده از کارت‌های یوتیوب و تقسیم بهینه ویدئو و مشخص کردن بخش‌هایی که کاربران به دنبال آن هستند
  • ایجاد فهرست نمایش (Playlist)
  • بهبود رتبه‌بندی سئو ویدئوها
  • اشتراک گذاشتن لینک ویدئوها در وبسایت، شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های دیگر
  • کمک گرفتن از اینفلوئنسرها برای تبلیغ ویدئوها
  • برگزاری مسابقه و قرعه‌کشی

بیشتر بخوانید؛ ابزارهای آنالیز شبکه های اجتماعی

 

جمع‌بندی

در این مطلب از ایده پویا با شرایط کسب درآمد از یوتیوب در ایران و راهکارهای مناسب برای این کار آشنا شدیم. همان طور که پیشتر اشاره شد یوتیوب بعد از گوگل بزرگ‌ترین موتور جستجوی جهان است و بیشتر کاربران آن با جستجوی موضوعات مورد علاقه خود، ویدئوها و کانال‌های جدید را پیدا می‌کنند و در آنها عضو می‌شوند. این موضوع ضرورت بهینه سازی ویدئوها و صفحه‌های یوتیوب برای جستجو را آشکار می‌کند. به عبارت دیگر با انجام فعالیت‌های سئو ویدئو تولید کنندگان محتوای ویدئویی شانس بسیار بیشتری برای افزایش بازدید و در نتیجه افزایش درآمد خود دارند.

با اینکه یوتیوب در ایران فیلتر است و به دلیل تحریم‌ها دسترسی به امکانات برنامه شراکت آن از داخل ایران امکان‌پذیر نیست، با توجه به حجم کاربران و بازدید آن، همچنان یکی از بهترین گزینه‌های کسب درآمد اینترنتی، کسب درآمد از یوتیوب در ایران است. تولید محتوای ویدئویی و بهینه‌سازی آن فرایندی نسبتا پیچیده است که انجام آن به‌صورت شخصی خیلی هم ساده نیست.

 

شرکت طراحی سایت

 

  • 2
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر