درباره متاورس چه می‌دانید؟

تاریخ انتشار خبر : 1400 بهمن 20

درباره متاورس چه می‌دانید؟

 

یک دنیای مجازی را تصور کنید که مردم در آن زندگی می‌کنند، کار می‌کنند، با یکدیگر تعامل دارند و از آنجا خرید می‌کنند. هر چیزی که در این فضا اتفاق می‌افتد دقیقا همانند چیزی است که در دنیای واقعی وجود دارد. این دنیای مجازی متاورس نام دارد. متاورس به عنوان نسل بعدی اینترنت شناخته می‌شود. بعد از اینکه فیس‌بوک در اکتبر ۲۰۲۱ نام شرکت خود را  به "Meta" تغییر داد، اصطلاح متاورس در دنیا رایج شد. دقیقا در همان زمان این شرکت اعلام کرد که آینده متعلق به متاورس است و قصد دارد در سال آینده ۱۰ میلیارد دلار برای این فناوری جدید هزینه کند.

در این مطلب از آژانس دیجیتال مارکتینگ ایده پویا قصد داریم شما را با دنیای متاورس کاملا آشنا کنیم. در مورد ورود به این دنیای جدید صحبت خواهیم کرد و شیوه های کسب درآمد از آن را بیان می‌کنیم.

 

متاورس چیست؟

متاورس به عنوان نسل بعدی اینترنت در نظر گرفته می‌شود و در آن افراد برای انجام دادن فعالیت‌های مختلف خود مانند بازی، اجتماعات آنلاین، جلسات کاری و ... از طریق آواتار‌های خود حضور دارند. مفهوم متاورس یک مفهوم جدید نیست و در واقع برای نخستین بار در رمان "تصادف برفی" در سال 1992 معرفی و توصیف شد.  بعد از آن، چندین شرکت جوامع آنلاین را بر اساس همین مفهوم ایجاد کردند که مهمترین آن‌ها همان Second Life بود که در سال 2003 منتشر شد.

در متاورس مردم از آواتار‌ها برای نشان دادن خود، برقراری ارتباط با دیگران و ساختن یک جامعه مجازی استفاده می‌کنند. در این فضا از ارز دیجیتال برای خرید لباس یا سلاح و محافظ برای بازی‌های ویدیویی استفاده می‌شود. غیر از این موارد کاربران حتی می‌توانند بدون هیچ هدفی و با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی و کنترل کننده‌ها، به طور مجازی و برای سرگرمی به این فضا سفر کنند.

"نیل استفنسون" نویسنده آمریکایی، اولین کسی بود که با رمانش دنیای مجازی متاورس را به جهان معرفی کرد و این اصطلاح را به عنوان نوعی اینترنت مبتنی بر واقعیت مجازی نسل بعدی ابداع نمود. یکی از راه‌های دستیابی به موقعیت متاورس استفنسون، داشتن مهارت فنی بود که با پیچیدگی آواتار کاربر نشان داده می‌شد. روش دیگر از طریق امکان دسترسی به برخی محیط‌های محدود و الزامات ثبت نامی بود که امروزه برخی از وبسایت‌ها از آن استفاده می‌کنند.

 

دنیای متاورس

 

آشنایی کامل با دنیای متاورس

از زمانی که فیس بوک نام شرکت خود را به"Meta"  تغییر داد، اصطلاح متاورس رایج شد و به یک موضوع داغ تبدیل گشت. این مفهوم ممکن است در ابتدا کمی گیج کننده به نظر برسد؛ اما در واقع همان چیزی است که همه گیمر‌ها در تمام دوران حرفه‌ای خود درگیر آن هستند. اگر شما هم یک گیمر هستید، احتمالا با مفهوم متاورس کاملا آشنایی دارید. در بازی های مثل MMORPG و دیگر بازی‌هایی که در آن نوعی نقش ‌آفرینی صورت می‌گیرد، بازیکنان می‌توانند در ازای ارزی که پرداخت می‌کنند کاوش کنند، دوست پیدا کنند و حتی از NPC خرید کنند. با آزادی عملی که این بازی به بازیکنان می‌دهد، این افراد قادر به انجام هر کاری هستند. اگر چه در بیشتر این بازی‌ها به هدست‌های واقعیت مجازی نیازی نبود؛ اما مفهوم متاورس را کاملا القا می‌کنند.

در بازی های مثل Knight Online وWord of Warcraft از بازیکنان دعوت می‌شود که از دنیای فانتزی خود دیدن کنند و مفهوم متاورس فعلی را به دنبال انجام چیزی مشابه با تمرکز بر جنبه‌های زندگی واقعی تجربه نمایند. اگر شما هم یکی از طرفداران بازی‌های سبک MMORPG هستید، Word of Warcraft یکی از بازی‌هایی است که اصلاً نباید آن را از دست بدهید و حتی برای یک بار هم که شده دنیای عجیب و فانتزی آن را تجربه کنید.

برای درک اصول اولیه متاورس باید عینک‌های بازی را برای یک ثانیه بردارید و اینترنتی را تصور کنید که هر روز برای خرید اقلام آنلاین یا بازی با دوستان خود از آن استفاده می‌کنید. ما تاکنون اینترنت را فقط به صورت دو بعدی تجربه کرده‌ایم و از روش‌های ورودی دو بعدی مانند رایانه، تلفن و تبلت استفاده کرده‌ایم. در حالی که بسیاری از برنامه‌هایی که اغلب از آنها استفاده می‌کنیم می‌تواند عناصر سه بعدی را در خود داشته باشند.

مفهوم متاورس کل تجربه‌ای که تاکنون از اینترنت داشته‌ایم را می‌گیرد و آن را به یک فضای سه بعدی ارتقا می‌دهد. این بدان معناست که با تجهیزات مناسب مثل هدست‌های واقعیت مجازی، کاربران این فرصت را خواهند داشت که به فروشگاه مورد علاقه خود تله پورت کنند و به طور بالقوه قبل از تصمیم‌گیری در مورد سفارش‌ها، لباس‌ها را از داخل خانه خود امتحان نمایند.

کاربران هنگام قدم گذاشتن به دنیای متاورس می‌توانند یک نسخه دیجیتالی از خود بسازند که به عنوان دوقلوی دیجیتال آن‌ها عمل می‌کند. در حال حاضر هنوز مشخص نیست که چند متاورس در آینده وجود خواهد داشت. آیا تنها یک متاورس ایجاد خواهد شد یا تعداد بی شماری از آن‌ها؟ اما چیزی که مشخص است این است که بسیاری از شرکت‌ها از همین حالا به رقابت با یکدیگر در این زمینه پرداخته‌اند و برای ارائه بهترین محصول متاورس با یکدیگر مبارزه می‌کنند. چیزی که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشد و بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص دهد.

به لطف متاورس ممکن است مردم نیاز به رفت و آمد روزانه به محل کار خود نداشته باشند؛ زیرا آنها این گزینه را خواهند داشت که در یک چشم به هم زدن در اتاق کنفرانس شرکت خود حضور داشته باشند. اینجاست که این موضوع جالب پیش می‌آید و آن این است که اگر قرار باشد تنها یک پروژه متاورس در آینده ساخته شود، شرکت‌ها و سایر نهادها باید هزینه مشخصی بابت آن بپردازند تا در این فضا حضور داشته باشند.

 

متاورس چیست

 

چگونه وارد متاورس شویم؟

 در حال حاضر حتی یک پروژه متاورس هم وجود ندارد که ما را به جریان اصلی هدایت کند و شیوه ورود به آن را برای ما ملموس‌تر نماید. با این حال نمونه‌های متعددی وجود دارند که ایده متاورس و نحوه ورود به آن را بررسی می‌کنند. CEEK و Sand box نمونه‌ای از این پروژه‌ها هستند که محدودیت‌های متاورس را آزمایش می‌کنند. غیر از این دو مورد، VC های بیشتری هر روز وارد صحنه می‌شوند تا نسل بعدی اینترنت جایگاه اولیه خود را پیدا کند.

مراحل ورود به متاورس

  • انتخاب متاورس

اگر می‌خواهید بدانید که داخل یک متاورس چگونه است و به چه طریق می توان وارد آن شد، ابتدا باید متاورسی که قرار است وارد آن شوید را انتخاب کنید. انتخاب این نوع از متاورس بستگی به معیارهای مختلف شما دارد. به عنوان مثال، بهتر است وارد یک متاورس مشهور شوید و در آنجا فعالیت کنید. ورود به یک متاورس ناشناخته باعث می‌شود که پس از مدتی آنجا را ترک کنید. یکی دیگر از معیارهای انتخاب متاورس، پرداخت هزینه ارزان‌تر برای زمین و آیتم‌های دیگر است. البته شما باید آینده متاورس را نیز بررسی کنید و ارزان‌تر بودن نباید تنها معیار انتخاب شما باشد؛ زیرا ممکن است این متاورس آینده چندان درخشانی نداشته باشد.

  • تبعیت از قوانین ثبت نام

مرحله بعدی مطالعه قوانین ثبت نام در متاورس است. هر متاورسی قوانین مربوط به خود را دارد و لازم است که قبل از ورود به آن، این قوانین به طور کامل بررسی شوند تا بتوانید بدون هیچ مشکلی در آن فعالیت کنید.

  • کیف پول دیجیتال

در مرحله سوم ورود به متاورس نیاز به یک کیف پول دیجیتال خواهید داشت. شما باید یک کیف پول دیجیتال که از متاورس مورد نظر شما پشتیبانی می‌کند را تهیه کنید و در آن حساب باز کنید. پس از آن لازم است که کیف پول دیجیتال خود را به متاورس متصل نمایید تا بتوانید از تمام امکانات خود در متاورس مثل خرید زمین و دیگر آیتم‌ها استفاده نمایید.

  • ساخت آواتار

حالا نوبت به ساخت آواتار می‌رسد. این آواتار نسخه‌ای از چهره و بدن شماست و گاهی اوقات می‌تواند یک موجود فانتزی باشد. مراحلی که عنوان شد، قدم‌های اصلی ورود و ثبت نام در متاورس هستند. اکنون که این مراحل را پشت سر گذاشته‌اید، می‌توانید وارد متاورس شده و آموزش‌های اولیه را فرا بگیرید. همچنین از تمام امکانات عمومی این فضا مثل تعامل با افراد مختلف، خرید زمین و ... استفاده نمایید.

 

درآمد در متاورس

 

شیوه­ های کسب درآمد از متاورس

 شما در متاورس می‌توانید هر یک از ساخته‌های خود را به یک NFT تبدیل کنید و آن را در بازارهای آزاد بفروشید. متاورس برای رشد و حمایت از اقتصادهای باز به آواتارها، عمارت‌ها، پوشاک، کارت‌های کلکسیونی و ... که تماما توسط کاربران طراحی و ساخته می‌شوند تکیه خواهد کرد.

آموزش‌های آنلاین زیادی در مورد نحوه ایجاد NFT وجود دارد؛ اما برای کسانی که علاقه خاصی به این کار ندارند، گزینه‌های دیگری مثل باز کردن یک گالری هنری NFT و فروش آثار شخصی دیگر یا تبدیل شدن به یک کارگزار هنری است. شما حتی می‌توانید به مشتریان متاورس مشاوره بدهید تا بدانند چگونه و به چه طریقی در این دنیای NFT تازه ساخته شده پیمایش کنند.

 

جمع بندی موضوع

در این مطلب از شرکت خدمات جامع طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ ایده پویا با دنیای متاورس و نحوه ورود به آن آشنا شدید. متاورس مقصد بعدی اینترنت و دنیای آنلاین است که کاربران از کل جهان در آن حضور دارند و مانند دنیای واقعی در آن زندگی می‌کنند. به عنوان یک فضای مجازی سه بعدی، متاورس همه موانع فیزیکی را از بین می‌برد و به عنوان یک فضای بسیار واقع گرایانه ظرفیت سازگاری با تمام کاربران را خواهد داشت تا کاربران به طور مستقیم بر محیط، اشیا، رنگ‌ها، نور و موارد دیگر تاثیر بگذارند.

 

شرکت خدمات طراحی سایت

 

  • 2
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر