تاثیر آدرس سایت url بر سئو سایت

تاریخ انتشار خبر : 1400 بهمن 03

تاثیر آدرس سایت url بر سئو سایت

 

معیارهای سئو به صورت مداوم در حال تغییر هستند و گوگل و موتورهای جستجو با توجه به ترندهای کاربران آنها را تغییر می‌دهند. تاثیر آدرس سایت بر سئو سایت یکی از معیارهایی است که از سال 2010 تا به امروز دستخوش به‌روزرسانی‌های متعددی شده است. اما به هر حال چندین نکته درباره نحوه ساختن آدرس سایت وجود دارد که توجه به آنها نقش مهمی در بهبود سئو سایت می‌تواند داشته باشد.

در ادامه این مطلب از ایده پویا آژانس دیجیتال مارکتینگ و شرکت طراحی وب، برای آشنایی با نکات مهم در ساختن آدرس سایت همراه باشید.

 

چگونه آدرس حرفه ای برای سایت بسازیم

آدرس سایت همان چیزی است که در مرورگر بعد از http قرار می‌گیرد و بخش اول آن نام دامین یا سایت است و مستقیم‌ترین راه به اشتراک گذاشتن و کپی کردن یک صفحه توسط کاربران است. با توجه به محتوای سایت در مراحل اولیه توسعه محتوا معمولا ساختار آدرس سایت برای صفحه‌ها و پست‌های گوناگون طراحی می‌شود و در طول زمان اصلاح شده و بهبود می‌یابد. گوگل و موتورهای جستجو طراحی کاربر پسند آدرس سایت را به عنوان راهکاری مناسب برای بهبود سئو توصیه می‌کنند.

با توجه به فعالیت و نحوه عملکرد و تعداد صفحات سایت روش‌های مختلفی برای کدگذاری صفحه‌ها و ساختاردهی آدرس صفحات سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد که هر یک از آنها مزایایی دارند. ساختار آدرس سایت بخش مهمی از طراحی سایت است و در همان مراحل اولیه طراحی و توسعه سایت تهیه می‌شود و در هنگام انتشار محتوا روی سایت مطابق آن عمل می‌شود.

در پست‌های وبلاگی یکی از بهترین و محبوب‌ترین روش‌های ساخت آدرس سایت حرفه ای استخراج آن از روی عنوان مقاله می‌باشد. با این کار کلمه کلیدی اصلی، چارچوب اصلی محتوا و اطلاعات مورد نیاز کاربران و موتورهای جستجو به آنها عرضه می‌شود. استفاده از کلمه کلیدی بلند در آدرس سایت هم دامنه معنای آن را محدودتر می‌کند و برای کاربران جذاب‌تر است.

در پست‌های وبلاگی یکی از بهترین و محبوب‌ترین روش‌های ساخت آدرس سایت حرفه ای استخراج آن از روی عنوان مقاله می‌باشد. با این کار کلمه کلیدی اصلی، چارچوب اصلی محتوا و اطلاعات مورد نیاز کاربران و موتورهای جستجو به آنها عرضه می‌شود. استفاده از کلمه کلیدی بلند در آدرس سایت هم دامنه معنای آن را محدودتر می‌کند و برای کاربران جذاب‌تر است.

بیشتر بخوانید؛ تاثیر HTTPS بر سئو سایت

 

اهمیت آدرس سایت در سئو

 

تاثیر آدرس سایت بر سئو وب سایت

چندین دلیل برای اهمیت ساختن و طراحی آدرس حرفه ای برای سایت وجود دارد که در ادامه با بعضی از مهم‌ترین آنها آشنا می‌شوید:

  • گوگل و موتورهای جستجو از طریق آدرس صفحه‌ها محتوای آنها را دسته بندی می‌کنند و آدرس یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که توسط آنها برای شناسایی محتوای یک صفحه مورد بررسی قرار می‌گیرد.
  • استفاده از آدرس سایت حرفه ای ناوبری و رفت و آمد کاربران بین صفحه‌های سایت را بهبود می‌دهد که تاثیر قابل توجهی بر افزایش زمان کاربران روی سایت دارد. استفاده از ساختار کلی به جزئی به نحوی که محتوای صفحه برای کاربران قابل درک باشد به اشتراک گذاری صفحه روی شبکه‌های اجتماعی و ارسال لینک آن را ساده‌تر می‌کند.
  • ساختار مناسب و استفاده از آدرس سایت حرفه ای به موتورهای جستجو و گوگل ارتباط بین صفحه‌های سایت را نشان می‌دهد که باعث می‌شود آنها راحت‌تر بتوانند محتوای سایت را با نیازها و اهداف کاربران مطابقت بدهند.
  • استفاده از کلمات کلیدی در آدرس سایت اگر به درستی مورد استفاده قرار بگیرد می‌تواند به بهبود سئو سایت و صفحه های ایندکس شده منجر بشود.

 

6 نکته برای اهمیت سئو آدرس سایت

برای ساختن یک آدرس حرفه ای برای سایت کافی است به نکاتی که در ادامه معرفی می‌شوند توجه شود. ساختار صفحه های سایت یکی از بخش‌های استراتژی محتوای سایت است که در مراحل اولیه توسعه سایت و طراحی صفحه‌های اولیه کار گذاشته می‌شود. این ساختار با توجه به زمینه فعالیت و نحوه عملکرد سایت طراحی می‌شود و هدف از آن جلب رضایت کاربران در درک بهتر سایت است. در ادامه با 6 نکته مهم آشنا می‌شوید که با رعایت آنها می‌دانید چگونه می‌توانیم آدرس حرفه ای برای سایت بسازیم.

 

همیشه آدرس سایت خودکار را اصلاح کنید

وردپرس و بسیاری از سیستم‌های مدیریت محتوا معمولا برای صفحه‌های جدید یک آدرس خودکار پیشنهاد می‌کنند که بهتر است برای بهبود سئو و داشتن آدرس سایت حرفه ای به هیچ وجه بدون اصلاح آن دکمه انتشار کلیک نشود. این کار به معنای از دست دادن یک موقعیت مناسب برای بهبود سئو و همچنین ایجاد تجربه‌ای گیج کننده و بی معنا برای کاربران سایت است.

بهتر است در مقابل استفاده از آدرس خودکار برای هر صفحه سایت آدرسی انتخاب کنید که محتوای آن را به بهترین و خلاصه‌ترین شکل ممکن برای کاربر قابل درک کند. برای مثال دسته‌های محصولات در آدرس صفحه‌های فروشگاه‌های اینترنتی نقش مهمی در بهبود تجربه کاربران و ساده کردن رفت و آمد بین محصولات مشابه دارند.

 

از یک ساختار استاندارد آدرس پیروی کنید

بعضی از وبسایت‌ها برای تمایز گذاشتن بین صفحه‌های خود از کدگذاری با ترکیب اعداد و حروف استفاده می‌کنند و بعضی دیگر نام‌گذاری معنادار را ترجیح می‌دهند و از این نظر ساختار آدرس تاثیر زیادی روی سئو یا تجربه کاربران ندارد. اما استفاده دلبخواهی از ساختار آدرس‌های مختلف برای صفحه‌های یک وبسایت می‌تواند مستقیما طراحی غیرحرفه‌ای آن را نشان بدهد. با توجه به محتوا و زمینه فعالیت سایت در ابتدای فعالیت آن لازم است ساختار استاندارد آدرس و لینک سازی روی آن مشخص و طراحی بشود.

در طراحی ساختار استاندارد آدرس رعایت سادگی و تلاش برای جلوگیری از پیچیده شدن بیش از حد توصیه می‌شود. ثبت دسته‌های محصولات در آدرس برای مثال، تا جایی که به بهبود تجربه کاربری و سئو کمک کند قابل قبول است و استفاده از چندین دسته فرعی توصیه نمی‌شود.

 

آدرس را کوتاه کنید

آدرس‌های کوتاه برای نمایش در موتورهای جستجو بهتر هستند و تجربه کاربری بهتری ایجاد می‌کنند. کاربران با صفحه هایی که آدرس های کوتاه و موجز دارند بهتر ارتباط می‌کنند و در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها آنها را به اشتراک می‌گذارند. پر کردن آدرس با کلمه کلیدی هم فعالیتی است که نتیجه مثبتی بر بهبود سئو سایت ندارد و بهتر است از آن برای بهبود تجربه کاربری اجتناب شود.

بیشتر کاربران از طریق لینک‌های نتایج موتورهای جستجو یا صفحات دیگر وب وارد سایت شما می‌شوند و کمتر ممکن است پیش بیاید که کاربری شروع به تایپ کردن آدرس صفحه سایت شما در مرورگر خود بکند. اما در ساختن آدرس سایت برای هر صفحه لازم است طوری آدرس طراحی بشود که اگر فرد خواست آن را به یاد بیاورد یا به آن برگردد امکان این کار وجود داشته باشد.

 

تاثیر url بر سئو سایت

 

از کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید

محتوای هر صفحه وبسایت برای یک کلمه کلیدی مشخص طراحی و توسعه داده می‌شود که بهتر است از همان کلمه کلیدی در آدرس صفحه سایت استفاده بشود. کلمه کلیدی عبارتی است که به شکل مستقیم محتوای صفحه را به کاربران و موتورهای جستجو نشان می‌دهد برای همین استفاده از آن در آدرس صفحه های سایت توصیه می‌شود.

 

خط فاصله (-) و نه خط زیر (_)

یکی از توصیه‌های رایج گوگل و موتورهای جستجو استفاده نکردن از ساختار چند خط فاصله‌ای برای تفکیک بی‌دلیل و پیچیده کردن آدرس سایت است. اما برای جدا کردن کلمه‌ها یا عبارت‌ها در آدرس سایت لازم است از خط فاصله ساده – استفاده شود. استفاده از خط زیر _ در آدرس وقتی جایی به اشتراک گذاشته شود دیده نمی‌شود برای همین استفاده از خط فاصله اولویت دارد.

 

حذف حروف اضافی

در آدرس‌های سایتی که به زبان انگلیسی ساخته می‌شوند استفاده از کلمات متوقف کننده و معرف مثل a، the، but، and، و or توصیه نمی‌شود. آدرس سایت با عنوان سایت تفاوت دارد و بهتر است چکیده‌تر و موجزتر از آن به شکلی باشد که کاربر بتواند آن را در صورت لزوم به یاد بیاورد. استفاده از حروف اضافی برای طولانی کردن آدرس به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و بهتر است آدرس صفحه‌های سایت به کوتاه‌ و ساده‌ترین شکل محتوای صفحه را به کاربر و موتورهای جستجو نشان بدهد.

 

جمع‌بندی

آدرس سایت اولین مسیر دسترسی کاربران به سایت است که در شبکه‌های اجتماعی و روی صفحه‌های وب به اشتراک گذاشته و منتشر می‌شود. تحقیقات و مطالعات سئو تاثیر آدرس سایت بر سئو سایت را نشان می‌دهد و استفاده از آدرس سایت حرفه ای نقش قابل توجهی در بهبود تجربه کاربری دارد. ساختار یا استاندارد آدرس سایت یکی از اسناد طراحی و توسعه سایت است که در شرکت‌های طراحی وب حرفه ای در مراحل اولیه طراحی سایت شکل می‌گیرد و در طول زمان ممکن است دچار به روز رسانی و تغییراتی برای مقیاس‌پذیر کردن آن با فعالیت سایت شود.

در این مطلب از ایده پویا، ارائه دهنده خدمات دیجیتال مارکتینگ و طراحی وب سایت با تاثیر آدرس سایت بر سئو سایت آشنا شدیم و 6 نکته کلیدی که حتما لازم است در آدرس سایت رعایت شوند معرفی شدند. با در نظر گرفتن این موارد نرخ کلیک سایت در موتورهای جستجو افزایش یافته و زمان کاربران روی سایت هم افزایش می‌یابد. برای دریافت خدمات حرفه ای طراحی سایت و استفاده از موثرترین راهکارهای دیجیتال مارکتینگ برای افزایش حضور آنلاین کسب‌وکار خود می‌توانید با ایده پویا برای مشاوره تماس بگیرید.

 

سئو سایت

 

  • 10
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر