10 نکته طلایی برای باز طراحی سایت

تاریخ انتشار خبر : 1400 دی 15

10 نکته طلایی برای باز طراحی سایت

 

طراحی مجدد یا بازطراحی سایت فرایند تغییر و به‌روزرسانی محتوا، ساختار، فرمت و ناوبری سایت برای بهبود عملکرد، جذب ترافیک بیشتر و افزایش نرخ تبدیل مخاطب به مشتری است. بعضی از موسسات و شرکت‌ها از طراحی مجدد برای بهبود تصویر برند خود بهره می‌برند و بسیاری هم سرمایه‌گذاری بلند مدت روی بازطراحی سایت می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که یک برند برای ماندگاری در ذهن مخاطب به چندین تصویر نیاز دارد و 80% کاربران می‌گویند تجربه‌ای که برند ارائه می‌دهد همان‌قدر مهم است که کالا یا خدماتی که عرضه می‌کند. بازطراحی سایت راهی برای بهبود تجربه برند است و نقش مهمی در افزایش آگاهی از برند دارد.

اگر به دنبال راهنمایی برای استفاده از خدمات باز طراحی سایت می‌گردید، در ادامه این مطلب از ایده پویا شرکت طراحی سایت حرفه ای، فرایند طراحی مجدد یا بازطراحی سایت و مراحل آن معرفی می‌شود و سپس نکات طلایی بازطراحی سایت ارائه می‌شوند.

 

آیا طراحی مجدد (بازطراحی) سایت ضروری است؟

بسیاری از افراد به اشتباه تصور می‌کنند طراحی سایت می‌تواند یک بار برای همیشه انجام شود و بهترین نتیجه را داشته باشد. این در حالی است که سایت‌ها هم مانند هر محصول دیجیتال یا فیزیکی دیگر طول عمر مشخصی دارند و میانگین عمر مفید آنها بین 1.5 تا 2.5 سال است. روندهای طراحی و تکنولوژی معمولا در طول این مدت تغییر می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود یک سایت پس از مدتی تازگی و جذابیت نو بودن را از دست بدهد. گرایش‌ها تغییر می‌کنند و کاربران طراحی‌های جدید و به‌روزرسانی‌شده را ترجیح می‌دهند.

با توجه به این موارد می‌توان گفت فرایند طراحی مجدد یا بازطراحی سایت Website Redesign اگر هدف جلب مخاطب بیشتر باشد ضروری است. این فرایند در موارد زیادی، به‌ویژه در برندهای تکنولوژی به‌عنوان یک فرایند همیشگی و دائمی در نظر گرفته می‌شود و سرمایه‌گذاری بلند مدت روی توسعه وبسایت یا اپلیکیشن انجام می‌شود. اما وبسایت‌های کسب‌وکارهای آفلاین هم پس از گذشت مدتی کهنه می‌شوند و ضرورت طراحی مجدد سایت در آنها ظاهر می‌شود.

طراحی مجدد سایت

مراحل اصلی بازطراحی سایت

بازطراحی سایت فرایندی طولانی و نسبتا پیچیده است که مراحل اصلی آن با کمک ابزارهای تحلیلی آنلاین و دیجیتال انجام می‌شود. مراحل اصلی بازطراحی سایت در ادامه معرفی می‌شود.

ثبت آمار عملکرد فعلی سایت

بررسی آمار عملکرد سایت به‌خوبی ضرورت بازطراحی سایت یا عملکرد مناسب طراحی فعلی را نشان می‌دهد. با توجه به آمار ممکن است ضرورت و اهداف بازطراحی سایت اولویت متفاوتی پیدا کنند. بعضی از مهم‌ترین آمار و اطلاعاتی که ماهانه لازم است مورد ارزیابی قرار بگیرند را در ادامه مشاهده می‌کنید:

  • تعداد بازدید، بازدیدکنندگان و تعداد بازدیدکنندگان جدید
  • نرخ ریزش
  • زمان روی سایت
  • کلمات کلیدی با بهترین عملکرد از نظر رتبه‌گرفتن، ترافیک و ایجاد سرنخ فروش
  • تعداد دامین‌های لینک‌سازی و بک لینک‌ها
  • سرنخ‌های کاملا جدید و فرم پر کردن‌ها
  • میزان کل فروش
  • تمام صفحاتی که ترافیک جذب می‌کنند

اهمیت بعضی از این اطلاعات با توجه به اهداف بازطراحی سایت در ارزیابی می‌تواند کمتر یا بیشتر تعیین شود. برای مثال ممکن است میزان کل فروش تا زمانی که یک سایت وارد مرحله عملیاتی نشده باشد اهمیتی در چرخه بازطراحی سایت نداشته باشد. همین عامل در یک سایت فروش اینترنتی می‌تواند دلیل اصلی طراحی مجدد سایت و تلاش برای جذب مشتری بیشتر باشد.

 

تعیین هدف طراحی مجدد سایت

مرحله کلیدی بعدی در بازطراحی سایت تعیین هدف از این فرایند است. اهداف با توجه به معیارهای مشخص و آماری تعیین می‌شوند و از طریق ابزارهای آنلاین پیگیری می‌شوند. معمولا اهداف بازطراحی سایت یک یا چند مورد از موارد زیر است:

  • افزایش تعداد بازدید و ترافیک
  • کاهش نرخ ریزش
  • افزایش زمان روی سایت
  • بهبود اعتبار دامین سایت
  • افزایش سرنخ‌های کاملا جدید و پر کردن فرم
  • افزایش فروش
  • بهبود رتبه در نتایج موتورهای جستجو

 

تعریف برند و پیام آن

بهتر است پیش از درگیری عملی با طراحی مجدد سایت تعریف شفاف و روشنی از برند، پیام آن و ارزش منحصربه‌فردی که ارائه می‌کند وجود داشته باشد. هر کس که وارد سایت می‌شود باید بلافاصله متوجه بشود که سایت چه کار می‌کند، چه سودی می‌تواند داشته باشد، و چرا باید روی سایت بماند. بدون داشتن تعریف روشن و شفاف برند مراحل بازطراحی سایت هماهنگی و یکپارچگی لازم را نخواهد داشت.

 

تعریف پرسونای مشتری

یکی دیگر از نکاتی که لازم است در بازطراحی سایت مورد توجه قرار بگیرد این است که وبسایت باید برای بازدیدکننده و مخاطب جذابیت داشته باشد. هنوز هم این تصور اشتباه که سایت لازم است راجع به کسب‌وکار باشد باعث کاهش بازدید بسیاری از سایت‌ها می‌شود. تعریف پرسونای مشتری در بازطراحی سایت کمک می‌کند نکاتی که برای مخاطب کلیدی هستند در طراحی مجدد لحاظ بشوند.

 

تحلیل بازار رقابت

مرحله اصلی بعدی در بازطراحی سایت که نقش قابل‌توجهی در موفقیت این فرایند دارد تحلیل بازار رقابتی و سهم سایت از بازدیدکنندگان است. ابزارهای مختلفی برای این منظور وجود دارند که با استفاده از آنها رقبای یک سایت در زمینه‌های مختلف و نحوه فعالیت و جذب مشتریان توسط آنها مشخص می‌شود.

در این مرحله لازم است سایت‌های رقیب مشخص شده و با دقت بیشتری بررسی شوند. در این ارزیابی عناصر مختلف سایت‌های رقیب مثل انواع محتوا، طراحی، فرمت و ساختار از جنبه‌های گوناگون بررسی می‌شود و راهکار مناسب برای جذب مخاطبانی که به آنها علاقه نشان می‌دهند در نظر گرفته می‌شود.

 

بازطراحی و انتشار نسخه جدید سایت

در نهایت نوبت به عملی ساختن بازطراحی سایت و انتشار نسخه جدید می‌رسد. این مرحله با توجه به میزان تغییرات و به‌روزرسانی‌ها، و تیم اجرای بازطراحی می‌تواند مدت زمان متفاوتی طول بکشد. در این مرحله تمام صفحه‌ها و محتوایی که پیش از این موفق عمل کرده‌اند بهبود یافته و تلاش می‌شود محتوای مشابه آنها تهیه شود. به همین ترتیب نقاط ضعف برطرف می‌شوند و قابلیت‌هایی که سایت فاقد آنها بوده‌ است به آن اضافه می‌شوند.

باز طراحی سایت

نکات طلایی بازطراحی سایت (ریدیزاین سایت)

مراحل اصلی بازطراحی سایت با توجه به اهداف طراحی مجدد می‌توانند اولویت متفاوتی داشته باشند. در ادامه 10 نکته طلایی بازطراحی سایت را مشاهده می‌کنید.

تمرکز روی تحلیل رفتار کاربران

یک بازطراحی سایت موفق با شناخت دقیق کاربران هدف و مشتریان سایت انجام می‌شود. برای همین هر چه در مرحله بازطراحی زمان بیشتری روی تحلیل رفتار کاربران در سایت و سایت‌های رقیب گذاشته شود، نتیجه بهتری به دست می‌آید.

 

هدف بازطراحی سایت

تعیین هدف بازطراحی سایت نکته‌ای طلایی در سنجش موفقیت این فرایند است. در این مرحله لازم است بدون تعارف هدف از طراحی مجدد مشخص شود و به سمت آن حرکت شود.

 

اجتناب از توجه بیش از حد به جزئیات

یکی از اشتباهات رایج در بازطراحی سایت تمرکز بیش از حد روی جزئیاتی است که ممکن است اهمیت زیادی در این مرحله از توسعه سایت نداشته باشند. در مقابل تمرکز روی بهبودهای عملی و قابل اجرا در زمان محدود نتایج به مراتب بهتری در پی دارد.

 

زمان گذاشتن روی طراحی صفحه اصلی

صفحه اصلی یا Homepage اولین فرصت یک سایت برای درگیر کردن کاربران است و هر چه طراحی حرفه‌ای تر و جذاب‌تری داشته باشد می‌تواند عملکرد کلی سایت را بهبود ببخشد. صفحه اصلی سایت مانند یک ابزار دسترسی سریع به موضوع فعالیت، پیام، برندینگ و بخش‌های مختلف سایت است.

 

کار روی طراحی ریسپانسیو

یکی از نکات طلایی که سایت‌های حرفه‌ای را از نمونه‌های آماتور متمایز می‌کند طراحی ریسپانسیو برای نمایش بهینه در نمایشگرهای گوناگون است. حالا دیگر بیشتر کاربران با موبایل و تبلت سایت‌ها را باز می‌کنند و نداشتن طراحی ریساپنسیو به معنای از دست دادن آنها است.

بیشتر بخوانید؛ طراحی سایت ریسپانسیو

 

هزینه ریدیزاین سایت

 

بهینه‌ سازی برای موتورهای جستجو

یکی از هدف‌های مهم در بسیاری از بازطراحی‌های سایت بهینه سازی برای موتورهای جستجو یا سئو سایت است. این نوع از طراحی مجدد سایت معمولا زمان‌بر است اما ارزش زیادی در افزایش اعتبار سایت در بلند مدت دارد.

 

بازطراحی چندبعدی

فرایند طراحی سایت یک فرایند جمعی است که در آن طراحان گرافیک، توسعه‌دهندگان، استراتژیست‌ها و تیم‌های بازاریابی و تحقیقات بازار نقش مهمی دارند. بدون همکاری مجموعه این عوامل و ارائه کار خلاقانه در تمام این زمینه‌ها، بازطراحی سایت نمی‌تواند موفقیتی در پی داشته باشد.

 

محتوای قدیمی را کپی/پیست نکنید

مدیران سایت‌ها بهتر است با محتوا و صفحه‌های قدیمی موفق سایت ارتباط عاطفی برقرار نکنند و در صورت نیاز آنها را به‌روزرسانی کنند. تازه‌سازی محتوای متنی، تصویری و ویدئویی سایت کلید طلایی موفقیت بسیاری از سایت‌های بزرگ و معتبر است.

 

تمرکز روی پیام برندینگ

ارزش منحصربه‌فرد هر کسب‌وکار و سایتی در پیام آن به مخاطب ارائه می‌شود. تمرکز روی پیام برندینگ باعث می‌شود فرایند بازطراحی سایت یکدستی و هماهنگی خود را حفظ کند.

 

هزینه باز طراحی سایت (طراحی مجدد) چقدر است؟

با توجه به اهداف طراحی مجدد و تغییراتی که قرار است در آن لحاظ بشود هزینه بازطراحی سایت می‌تواند متفاوت باشد. به‌طور کلی استفاده از گرافیک و عناصر تصویری اختصاصی، تولید محتوا، برنامه‌نویسی و فعالیت‌های تحقیقاتی و بازاریابی هزینه‌هایی دارند که با توجه به میزان حرفه‌ای بودن و اهمیت آنها ممکن است در یک پروژه بازطراحی سایت بیشتر یا کمتر باشد.

هزینه بازطراحی سایت در بسیاری از سایت‌ها، به‌خصوص سایت‌های تکنولوژی و فروشگاه‌های اینترنتی بخشی از هزینه‌های عملیاتی است و تیم توسعه در آنها فعالیت می‌کند. در سایت‌های کسب‌وکارهای آفلاین و موسسات و شرکت‌ها این هزینه معمولا زمانی انجام می‌شود که سایت کارایی خود را به‌کلی از دست داده باشد که رویکرد مناسبی نیست. برای آگاهی از هزینه و مشاوره در مورد بازطراحی سایت خود می‌توانید با ایده پویا شرکت طراحی وب سایت تماس بگیرید.

 

شرکت طراحی وب

 

  • 2
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر