چقدر زمان لازم است تا رتبه بندی سایت خود در گوگل را بهبود ببخشیم؟

چقدر زمان لازم است تا رتبه بندی سایت خود در گوگل را بهبود ببخشیم؟

تاریخ انتشار خبر : 1400 دی 07

چقدر زمان لازم است تا رتبه بندی سایت خود در گوگل را بهبود ببخشیم؟

 

شرکت‌های دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی محتوایی معمولا افزایش رتبه بندی سایت در گوگل را یکی از اصلی‌ترین مزایای تولید محتوا معرفی می‌کنند. اما کمتر پیش می‌آید زمان دقیقی برای رسیدن به 10 رتبه اول موتورهای جستجو ارائه بدهند. خوشبختانه اطلاعات زیادی در مورد نحوه عملکرد گوگل و موتورهای جستجو در دسترس است که برای تخمین مدت زمان بهبود رتبه‌بندی و رسیدن به رتبه‌های بالاتر کارایی دارند.

در ادامه این مطلب از شرکت دیجیتال مارکتینگ ایده پویا مدت زمان مورد نیاز برای بهبود رتبه بندی سایت در گوگل و راهکارهای ساده‌ برای این کار معرفی می‌شود.

 

رتبه بندی سایت در گوگل چگونه انجام می شود؟

هدف گوگل از رتبه‌بندی سایت‌ها جلب رضایت کاربران این موتور جستجو است. گوگل برای اطمینان از رضایت‌بخش بودن تجربه کاربران دو معیار کلیدی مرتبط بودن محتوای صفحه با نیت جستجوی آنها، و اعتبار و ارزشمندی محتوا را از طریق سیگنال‌ها و الگوریتم‌های مختلف بررسی می‌کند. این الگوریتم‌ها در گذشته به‌راحتی قابل دستکاری بودند و کافی بود یک صفحه وب پر از کلمات کلیدی شود و بک‌لینک‌هایی برای آن ساخته شود تا به سرعت در رتبه‌های بالای گوگل فهرست شود. اما در حال حاضر بیشتر از 200 سیگنال و معیار توسط هوش مصنوعی گوگل بررسی می‌شود تا اعتبار و ارزشمندی یک صفحه وب تائید شود.

در یک تحقیق Ahrefs روی 10 رتبه اول گوگل معلوم شده که میانگین مدت زمان فعالیت سایت‌هایی که در این رتبه‌ها قرار می‌گیرند بالای 2 سال است. همین تحقیق نشان می‌دهد فقط 5% از وبسایت‌هایی که در رتبه‌های بالای گوگل قرار می‌گیرند کمتر از 1 سال فعالیت داشته‌اند. به این ترتیب هر چه یک وبسایت مدت زمان فعالیت بیشتری داشته باشد و محتوای مرتبط با موضوعات فعالیت خود را از جنبه‌های گوناگون پوشش بدهد، گوگل برای آن اعتبار بیشتری قائل می‌شود.

 

بهبود رتبه سایت در گوگل

 

مدت زمان مورد نیاز برای بهبود رتبه بندی سایت در گوگل

برای اینکه گوگل و موتورهای جستجو رتبه بندی یک سایت را بهبود بدهند معمولا یک وقفه 10 تا 20 هفته‌ای وجود دارد. برای همین اولین نشانه‌های موفقیت فعالیت‌ها و کمپین‌های محتوایی 3 تا 5 ماه بعد از شروع آنها ظاهر می‌شود. این مدت برای بهبود رتبه کمپین‌های محتوایی سئو شده که رضایت کاربر را با پاسخ دادن به نیازهایش و پوشش دادن جنبه‌های گوناگون موضوعات جلب می‌کنند لازم است. اما به هر حال سیگنال‌های دیگری هم وجود دارند که می‌توانند این زمان را تسریع کنند. یکی از این سیگنال‌ها وایرال شدن و دریافت بازدید میلیونی است که به گوگل نشان می‌دهد محتوای یک صفحه کاربرپسند و ارزشمند است.

استفاده از روش‌هایی که به «کلاه سیاه» معروف هستند، مثل پر کردن صفحه با کلمات کلیدی یا ساخت بک‌لینک‌های اتوماتیک و مواردی از این دست می‌تواند در کوتاه‌مدت باعث بهبود رتبه بندی سایت در گوگل شود. اما همان‌طور که می‌دانید گوگل برای این قبیل فعالیت‌ها مجازات حذف شدن از موتور جستجو را در نظر می‌گیرد که باعث می‌شود تمام دستاوردهای سئو از بین بروند. برای همین استفاده از چنین راهکارهایی در نهایت نتیجه معکوس می‌دهد و بهتر است فعالیت‌های محتوایی سایت با رویکردهای گوگل هماهنگ شوند تا بهترین نتیجه در بلند مدت به دست بیاید.

 

راهکارهای ساده برای بهبود رتبه سایت در گوگل

فعالیت تولید محتوا و برگزاری کمپین‌های محتوایی تلاش‌های بازاریابی ارزشمندی هستند که پس از مدتی نتایج خود را نشان می‌دهند. در ادامه بعضی از راهکارهای ساده که منجر به بهبود رتبه سایت در گوگل می‌شوند معرفی می‌شود.

بهبود تجربه کاربری سایت

بر اساس تحقیقاتی که روی عوامل رتبه صورت گرفته است، 4 عامل بسیار مهم در گرفتن رتبه بالاتر گوگل شامل بازدید سایت، مدت زمان ماندن روی سایت، صفحاتی که در هر بازدید بررسی می‌شوند، و نرخ ریزش هستند. تمام این موارد مستقیما با تجربه‌ای که سایت برای کاربر طراحی می‌کند مرتبط هستند. با این حساب فرایند بهبود سایت بسیار ساده است: اگر سایتی داشته باشید که مرور آن راحت و لذت‌بخش باشد و اطلاعات ارزشمندی به کاربر بدهد، بازدید بیشتری گرفته و کاربران زمان بیشتری روی سایت صرف کرده و صفحه‌های دیگر را هم مرور می‌کنند. در نتیجه رتبه سایت در گوگل بهبود پیدا می‌کند.

تولید محتوای عالی مطابق اصول سئو

داشتن محتوای باکیفیت روی سایت یکی از راهکارهای ساده بهبود رتبه سایت در گوگل و افزایش ترافیک سایت است. خود گوگل در مقاله‌ای در مورد تجربه صفحه‌ اعلام کرده داشتن محتوای مرتبط و ارزشمند در یک صفحه اهمیت بیشتری از تجربه صفحه در رتبه بندی سایت دارد. برای اطمینان از بهبود رتبه‌بندی بهتر است از بدون اشتباه بودن، داشتن کلمه کلیدی با چگالی مناسب، مناسب موبایل بودن و پاسخ دادن به نیازهای مشخص کاربران هدف در محتوای صفحه اطمینان حاصل شود.

بک‌ لینک‌های معتبر

بک‌ لینک‌ ها یا لینک‌هایی که از سایت‌های دیگر به سایت داده می‌شوند یکی از مهم‌ترین عوامل بهبود رتبه در گوگل محسوب می‌شوند. وقتی این لینک‌ها از سوی سایت‌های معتبر باشند، اعتبار و ترافیک سایت افزایش پیدا می‌کند و رتبه بندی سایت در گوگل بالا می‌رود.

بهبود سرعت سایت

یکی از به‌روزرسانی‌های جدید گوگل سرعت لود شدن سایت را در درجه اهمیت بسیار بالاتری از قبل قرار داده است. این ویژگی نقش مستقیم در تجربه کاربری دارد و کاربران زیاد منتظر لود شدن صفحه‌های سنگین نمی‌مانند. برای بهبود رتبه سایت و جلب رضایت کاربر بهتر است از بالاترین سرعت ممکن عملکرد سایت بهره برده شود و به موضوع افزایش سرعت سایت توجه کنید.

 

رتبه بندی سایت در گوگل

 

بهینه سازی تصاویر

بهینه سازی تصاویر یکی از فعالیت‌های کلیدی و مهم در افزایش سرعت سایت است. وارد کردن اطلاعات مرتبط با عکس‌ها باعث می‌شود گوگل راحت‌تر آنها را شناسایی کند و در جستجوها نمایش دهد. اطمینان یافتن از فشرده بودن تمام تصاویر و عکس‌ها، گذاشتن نام‌های توصیف‌کنند، و اضافه کردن متن زیر عکس‌ها به بهبود رتبه سایت در گوگل کمک قابل توجهی می‌کند.

استفاده از تگ‌های هدر

استفاده از تگ‌های هدر و تقسیم ساختار متن از طریق آنها باعث می‌شود خوانایی محتوا برای کاربران و موتورهای جستجو افزایش یابد. استفاده از این تگ‌ها روشی فوق‌العاده موثر برای نشان دادن ساختار محتوا و تاکید بر نکات کلیدی است. درباره اهمیت تگ و هدر در سئو سایت بیشتر بخوانید.

توجه به خوانایی محتوا

چندین معیار برای خوانایی محتوای صفحه‌های وب وجود دارد که بر اساس آنها لازم است تعداد کلمات در هر پاراگراف، تگ‌های هدر و نحوه لینک‌دهی با دقت انجام شود. بعضی از ابزارهای آنلاین برای بررسی خوانایی محتوا در دسترس هستند که در صورت تجاوز از حدود خوانایی، امتیاز محتوا را کاهش می‌دهند. با استفاده از این ابزارها یا با رعایت قواعد خوانایی هم تجربه کاربری بهبود می‌یابد و هم رتبه بندی سایت در گوگل بهتر می‌شود.

بهینه سازی برای جستجوی محلی

بسیاری از کاربران عبارت محله یا محدوده خود را در جستجو از طریق تلفن هوشمند وارد می‌کنند و به دنبال کسب‌وکارهای نزدیک خود می‌گردند. برای اطمینان از نمایش سایت در این نوع از جستجو لازم است کسب‌وکارها وبسایت و اطلاعات تماس خود را در گوگل مپ وارد کنند. برای تقویت اثربخشی این کار هم دریافت رویو کاربران نقش مهمی دارد.

پاسخگویی به پرسش‌ها

خیلی وقت‌ها کاربران پرسش‌های خود را مستقیم در گوگل وارد می‌کنند. گوگل در این مواقع به دنبال پاسخ در وبسایت‌های مرتبط می‌گردد و پاسخ سرراست و روشن را بالاتر از رتبه‌های نتایج جستجو نمایش می‌دهد. برای قرارگیری در اسنیپت گوگل لازم است محتوای صفحه کاملا مرتبط باشد و به انواع سوال‌های احتمالی کاربران پاسخ بدهد. با در نظر گرفتن پرسش‌ها و مشکلات معمول در هر صنف و صنعتی، امکان ایجاد محتوای پاسخگو وجود دارد. این کار هم بازدید و ترافیک سایت را افزایش می‌دهد و هم رتبه سایت در گوگل را بهبود می‌بخشد.

 

آیا سئو سایت همان بهبود رتبه بندی سایت است؟

سئو سایت (SEO) مخفف بهینه سازی برای موتورهای جستجو (Search Engine Optimize) است و به مجموعه فعالیت‌هایی که باعث بهبود رتبه بندی سایت در گوگل و موتورهای جستجو می‌شود اشاره دارد. این فعالیت‌ها به دو بخش اصلی «درصفحه» و «خارج صفحه» تقسیم می‌شود.

فعالیت‌های سئو یا بهینه سازی برای موتورهای جستجوی در صفحه شامل استفاده مناسب از کلمات کلیدی، پاسخگویی به پرسش‌های گوناگون مرتبط، استفاده از هدینگ و تیترهای گویا و خوانا، و البته ارائه اطلاعات تصاویر و لینک‌های داخلی و خارجی می‌شود.

 

آیا بهبود رتبه بندی سایت در طولانی مدت ارزشی دارد؟

همان طور که در این مطلب دیدیم بهبود رتبه بندی سایت در گوگل یک حداقل زمان اولیه دارد که بین 10 تا 20 هفته طول می‌کشد. پس از این مدت گوگل کم‌کم صفحات سایت را در جستجوهای مرتبط نمایش می‌دهد و با توجه به نوع محتوا و ارزشمندی آن، ممکن است بعضی از صفحات به رتبه‌های بالاتر هم برسند. این موضوع باعث می‌شود برای بسیاری از افراد، به ویژه صاحبان کسب‌وکارها این پرسش مطرح شود که این همه زمان ارزش سرمایه‌گذاری و زحمت دارد؟ جواب این پرسش با توجه به ماندگاری نتایج سئو و بهبود رتبه بندی سایت در گوگل یک بله قاطعانه است.

فعالیت‌های تولید محتوا و بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو هزینه بسیار کمی دارند که در مقایسه با راهکارهای دیگر دیجیتال مارکتینگ ناچیز محسوب می‌شود. اما برخلاف انواع کمپین‌های بازاریابی دیجیتال، نتایج فعالیت‌های سئو موقت نیستند و یک سایت با گذشت زمان تبدیل به منبعی معتبر و شناخته‌شده از سوی گوگل و موتورهای جستجو می‌شود. این اتفاق باعث می‌شود حجم ترافیک دریافتی سایت افزایش یابد و نرخ تبدیل کاربران به مشتری در آن هم بهبود چشمگیری پیدا کند. با توجه به این موارد، بهبود رتبه بندی سایت در گوگل فعالیتی ارزشمند و کاملا سودآور است.

 

خدمات دیجیتال مارکتینگ

 

  • 8
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر