راهکارهای افزایش امنیت سرور

تاریخ انتشار خبر : 1400 آذر 27

راهکارهای افزایش امنیت سرور

اهمیت امنیت سرور

وظیفه تامین امنیت سرور شامل مجموعه‌ای از وظایف سطح بالای فنی می‌شود که توسط ارائه دهندگان خدمات هاست و میزبانی وب و مدیران وبسایت‌ها برای افزایش ضریب ایمنی یک سرور مورد استفاده قرار می‌گیرند. بدون در نظر گرفتن این وظایف اطلاعات و محتوای یک وبسایت و البته اطلاعات کاربران آن در خطر قرار می‌گیرد که اهمیت بسیار بالای امنیت سرور را نشان می‌دهد.

اگر می‌خواهید با راهکارهای افزایش امنیت سرور که توسط متخصصان وب توصیه شده‌اند آشنا شوید، در ادامه این مطلب از شرکت طراحی وب ایده پویا همراه ما باشید.

 

طراحی سایت حرفه ای

 

10نکته طلائی در افزایش امنیت سرور

بعضی از فعالیت‌های افزایش امنیت سرور می‌توانند به سادگی انتخاب پسوردهای پیچیده و اتفاقی، یا به سختی ایجاد لایه‌های امنیتی برای جلوگیری از دسترسی مهاجمین به سرور باشد. راهکارهایی که در ادامه معرفی می‌شود توسط کارشناسان امنیت سرورها و سایت‌ها برای بهبود امنیت و ایمنی سرورها به کار برده می‌شوند.

با انواع سرویس میزبانی وب بیشتر آشنا شوید.

 

از احراز هویت کلید عمومی SSH استفاده کنید

با این کار دسترسی افراد غیرمتفرقه به سرور کاملا ممنوع می‌شود. دیگر هیچ کس نمی‌تواند از telnet و FTP و HTTP برای دسترسی و مدیریت سرورها استفاده کند. حالا دیگر نوبت SSH، SFTP و HTTPS رسیده است. استفاده از SSH باعث می‌شود دیگر نیازی به پسورد گذاشتن‌های سخت و مشکلات بعدی آنها هم نباشد. کلیدهای SSH به صورت جفت تولید می‌شوند و یک کلید خصوصی و یک کلید عمومی دارند. در تولید این کلیدها از تکنولوژی و نحوه محاسبه هش‌گذاری برای رمزنگاری استفاده می‌شود. در این روش یک کلید خصوصی می‌تواند برای تولید یک کلید عمومی کاربرد داشته باشد.

استفاده از روش احراز هویت کلید عمومی SSH برای اطمینان از امنیت بالای پسوردهای اصلی سرور کاری ضروری محسوب می‌شود. برای این کار آشنایی با خط فرمان سیستم عامل و اجرای فرمان زیر نیاز است:

ssh-keygen

با این فرمان یک جفت کلید خصوصی و کلید عمومی تولید می‌شود. کلید خصوصی لازم است در جایی محفوظ باشد و در خطر دسترسی افراد غیرمتفرقه نباشد. از این کلید برای ارائه دسترسی به توسعه دهندگان و افرادی که برای به روزرسانی وبسایت به دسترسی نیاز دارند می‌توان استفاده کرد.

 

افزایش امنیت سرور

 

انتخاب پسوردهای مناسب و قدرتمند

با اینکه همه می‌دانند یک پسورد پیچیده با کاراکترهای زیاد و اتفاقی نقش قابل توجهی در بالا بردن امنیت به صورت کلی دارد، از تعداد سرورهایی که این در اصلی را باز می‌گذارند شگفت‌زده می‌شوید. بهتر است متخصصان در این بخش‌ها غیرمسئولانه عمل نکنند و از گذاشتن عبارت‌های معنی‌دار یا قابل حدس زدن خودداری کنند. حتی استفاده از عبارت عبور به جای کلمه عبور برای افزایش امنیت و جلوگیری از دسترسی کاربران قبلی توصیه می‌شود.

 

استفاده از فایروال کانفیگ سرور

فایروال CSF به‌صورت رایگان برای سرورها طراحی شده است و امکانات گسترده و متنوعی برای محافظت از سرور در مقابل انواع گسترده‌ای از حملات در اختیار کارشناسان امنیتی قرار می‌دهد. امکاناتی مثل محدودسازی نرخ خطا در احراز هویت، محافظت در مقابل حملات همزمان سیل‌آمیز، رصد کردن دایرکتوری و استفاده از فهرست‌های بلاک خارجی در این فایروال به افزایش امنیت سرور کمک قابل توجهی می‌کند. فایروال CSF ابزاری شگفت‌انگیز و عالی است که استفاده از آن به مراتب ساده‌تر از مدیریت جدول‌های IP است.

 

نصب و تنظیم Fail2Ban

تمام سرورهای وب با بات‌هایی که برای شناسایی ضعف‌ها و مشکلات امنیتی طراحی می‌شوند کار می‌کنند. بات Fail2Ban یکی از بهترین بات‌های امنیتی است که لاگ‌های سرور را به دنبال الگوهایی که رفتار مشکوکی را نمایش می‌دهند می‌گردد. یکی از این رفتارها که این بات سریعا آن را شناسایی می‌کند بروز چندین احراز هویت خطا و تلاش‌های پر شمار برای اتصال از طریق یک IP است. با نصب Fail2Ban این نوع IP ها بلاک می‌شوند و اجازه دسترسی به سرور را پیدا نمی‌کنند و گزارشی به حساب مدیر سایت از آنها ارسال می‌شود.

 

نصب نرم افزار اسکن Malware

مدیران سرورها تلاش می‌کنند از دسترسی بعضی از کاربران و عوامل غیرمتفرقه به سرور جلوگیری کنند. اما اگر عواملی موفق شوند از پروتکل‌های امنیتی عبور کرده و وارد سرور شوند، بهتر است هر چه زودتر وجود آنها شناسایی شود تا اقدامات لازم بعدی به سرعت انجام شوند. یکی از ابزارهای اسکن بدافزار لینوکس که محبوبیت و قدرت بسیار زیادی دارد ClamAV است و از نرم‌افزار rkhuner هم برای پیدا کردن روت‌کیت‌ها عالی عمل می‌کند. این دو نرم‌افزار وقتی با هم کار کنند هر بدافزاری که ممکن است یک هکر روی سرور نصب کرده باشد را شناسایی می‌کنند.

راهکار AIDE هم جذابیت زیادی دارد که با ایجاد یک جدول هش‌گذاری شده از فایل‌های روی سیستم این جدول را روزانه بررسی می‌کند و از مطابقت هش اطلاعات با آن اطمینان پیدا می‌کند. با استفاده از این راهکارهای افزایش امنیت سرور فعالیت‌های کاربران و نحوه عملکرد آن به‌صورت مداوم زیر نظر قرار می‌گیرد. در نتیجه هر نوع عدم فعالیت مشکوک روی آن به سرعت شناسایی می‌شود و امکان انجام اقدامات بعدی برای حذف آن پدیدار می‌شود.

 

به‌روزرسانی نرم‌افزارها

یکی از اقداماتی که نقش مهمی در افزایش امنیت سرور دارد به‌روزرسانی مداوم نرم‌افزارهای مختلف است. وقتی یک نرم‌افزار از رده خارج می‌شود و نسخه جدید آن وارد بازار می‌شود احتمال اینکه حفره‌هایی داشته باشد که توسط هکرها و مهاجمان شناسایی شده‌اند بیشتر می‌شود. برای همین فرقی نمی‌کند از چه سروری و چه نسخه‌ای از لینوکس برای سرور استفاده می‌شود، به‌روزرسانی نرم‌افزارها در پکیج منیجر وظیفه‌ای کلیدی و ضروری برای ارتقای امینت سرور است.

 

روش های بالا بردن امنیت سرور

 

بک آپ گرفتن منظم

ممکن است فکر کنید بک آپ گرفتن که ربطی به افزایش امنیت سرور ندارد. اما دلیل اصلی افزایش امنیت سرور ایمن نگه داشتن داده‌ها، اطلاعات و محتوای آن است. تضمین اینکه یک سرور هیچ گاه مورد حمله قرار نگرفته یا از کار نمی‌افتد تقریبا غیرممکن است. برای همین بهتر است داده‌ها رمزنگاری شوند و در فضایی بیرون از سایت نگهداری شوند. تست منظم حجم بک‌ آپ‌ها و سلامت آنها در بازگرداندن اطلاعات هم می‌تواند شناسایی بدافزارها را ساده‌تر کند.

 

رصد کردن لاگ‌ها

لاگ‌ها یک ابزار امنیتی حیاتی و مهم محسوب می‌شوند. سرورها حجم بی‌شماری از اطلاعات در مورد کاری که انجام می‌دهند و کاربرانی که به آنها متصل می‌شوند جمع می‌کنند. یک سری الگو در بررسی این داده‌ها وجود دارد که برای شناسایی رفتارهای مشکوک یا نفوذهای امنیتی کاربرد دارند. یکی از نرم‌افزارهای مناسب برای سرورها نرم‌افزار Logwatch است که روزانه لاگ‌ها را تحلیل و خلاصه می‌کند و یک گزارش در مورد اینکه روی سرور چه خبر است ایجاد می‌کند. برای ایجاد گزارش‌های ساعتی و رصد دقیق‌تر هم Logsentry مناسب است.

 

قطع سرویس‌های غیرضروری

هر نرم‌افزاری مرتبط با اینترنتی که برای عملکرد سرور ضروری نیست لازم است که غیرفعال شود. هر چه نقاط اتصال بین محیط داخلی سرور و دنیای بیرون کمتر باشد، امنیت سرور بیشتر است. بیشتر سیستم‌ عامل‌های سرور و نسخه‌های لینوکس مثل CentOS و Ubuntu با ابزارهای مناسب برای مدیریت سرویس‌ها ارائه می‌شوند.

این یکی از راهکارهای افزایش امنیت سرور است که لازم است روی خود موتور وب سرور هم اجرا شود. در آنجا هم تمام ماژول‌های غیرضروری باید غیرفعال شود. حذف ماژول‌های زبانی بدون استفاده، غیرفعال کردن استتوس وب سرور و دیباگ‌کردن صفحه‌ها عملکرد امنیتی سرور را بهبود می‌بخشد. با این کار اطلاعات کمتری در مورد زیرساخت و تکنولوژی سرور به بیرون از آن درز می‌کند و احتمال حمله کاهش پیدا می‌کند.

 

استفاده از فایروال‌های وب پیشرفته

بعضی از فایروال‌های تحت وب برای ایمنی بالاتر سرورها طراحی شده‌اند که استفاده از آنها نقش مهمی در افزایش امنیت سرور دارد. این فایروال‌ها با تهدیدهایی که در لایه نرم‌افزاری به وجود می‌آیند بیشتر سر و کار دارند. استفاده از یک فایروال تحت وب پیشرفته مثل ModSecurity برای جلوگیری از حمله به نرم‌افزارها و اپ‌های تحت وب و سیستم‌های مدیریت محتوا مثل وردپرس کارایی زیادی دارد.

 

توجه منظم به راهکارهای افزایش امنیت سرور

گزینه‌ها و راهکارهای افزایش امنیت سرور وظایف خیلی سختی نیستند و اگر با نحوه نصب و راه‌اندازی نرم‌افزارهای سرور آشنایی داشته باشید، انجام آنها کار نسبتا ساده‌ای است. نکته مهم در کارایی و قابل اعتماد بودن آنها انجام منظم و روزانه آنها برای اطمینان از عدم بروز مشکل در سرور است.

در سایت‌های بزرگ و فروشگاه‌های آنلاین این وظایف توسط واحد و متخصصان امنیت شبکه انجام می‌شود. اما وبسایت‌های کوچک و نوپا ممکن است با جدی نگرفتن این وظایف با مشکلات امنیتی گوناگونی مواجه شوند که برای جلوگیری از بروز آنها، نظارت بر اجرای درست راهکارهای افزایش امنیت سرور توصیه می‌شود.

 

با ایده پویا سطح بالایی از امنیت در سرور را تجربه می‌کنید

اگر قصد طراحی سایت برای کسب‌وکار خود دارید یا می‌خواهید آن را به یک فروشگاه آنلاین و اینترنتی تبدیل کنید، برای این کار می‌توانید روی ایده پویا حساب باز کنید. این شرکت معتبر دیجیتال مارکتینگ انواع خدمات دیجیتال مارکتینگ و طراحی وبسایت و اپلیکیشن برای موسسات و برندهای شناخته شده انجام داده است و بعضی از معتبرترین وبسایت‌های کشور توسط ایده پویا طراحی شده‌اند.

توجه به ویژگی‌های امنیتی یکی از عواملی است که لازم است در تمام جوانب کار طراحی و راه‌اندازی سایت روی آن نظارت کافی صورت بگیرد. تیم ایده پویا با بهره‌گیری از متخصصان شبکه و امنیت، سایت‌ هایی با امنیت بسیار بالا طراحی می‌کند (امنیت وب سایت) که در آنها از امکانات روز و راهکارهای افزایش امنیت سرور پیشرفته استفاده می‌شود.

 

آژانس دیجیتال مارکتینگ

 

  • 4
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر