خوشه سازی موضوعی در سایت

تاریخ انتشار خبر : 1400 آذر 24

خوشه سازی موضوعی در سایت

 

خوشه سازی موضوعی (Topic Clustering) یکی از مدل‌های استراتژی بازاریابی محتوایی است که به جای تمرکز روی کلمات کلیدی بلند برای پاسخ به پرسش‌های کاربران موتورهای جستجو روی نحوه لینک‌دهی داخلی در صفحات محتوا و نشان دادن اعتبار سایت در پوشش موضوعات مرتبط تمرکز دارد.

در این مدل استراتژی بازاریابی محتوایی یک صفحه پیلار برای موضوعی که وبسایت پوشش می‌دهد ایجاد می‌شود و صفحه‌های مرتبط با موضوع از طریق این صفحه به یکدیگر لینک می‌شوند. اگر می‌خواهید ببینید خوشه سازی موضوعی در سایت چیست و چطور می‌توانید از آن برای بهبود اعتبار و رتبه سایت خود استفاده کنید، ادامه این مطلب از ایده پویا را دنبال کنید.

درباره مزایای دیجیتال مارکتینگ بیشتر بخوانید.

 

خوشه سازی موضوعی در سایت چیست؟

در استراتژی بازاریابی محتوایی کلمات کلیدی بلند هدف از تولید محتوا پاسخ دادن به یک پرسش مشخص است که تصور می‌شود کاربر موتور جستجو به‌دنبال آن می‌گردد و صفحه‌های تکی با این نیت ساخته می‌شوند. استراتژی خوشه سازی موضوعی راهی برای سازماندهی داخلی این صفحه‌ها که در وبسایت آرشیو می‌شوند ارائه می‌دهد که در آن با لینک کردن این صفحه‌ها به یک صفحه ستون آنها را تبدیل به بخشی از یک خوشه محتوایی می‌کند.

خوشه سازی موضوعی باعث می‌شود وقتی یک کاربر موضوعی را جستجو کند گوگل و موتورهای جستجو با تشخیص اینکه صفحه‌های یک سایت با داشتن خوشه محتوایی مرتبط، محتوای مناسبی در مورد موضوع دارند رتبه بهتری به آن در نتایج بدهند.

 

خوشه سازی موضوعی

 

خوشه سازی موضوعی چه مزیتی دارد؟

خوشه سازی موضوعی در اصل با بازساختاردهی محتوای وبلاگ‌ها به قرارگیری مناسب آنها در مسیر تجربه کاربری کمک می‌کند. با این استراتژی محتوایی مطالب تخصصی یک وبلاگ که ممکن است هفتگی منتشر شده باشند و ارتباط مشخصی با هم به جز پوشش یک کلمه کلیدی مشترک ندارند دوباره در یک صفحه پیلار یا ستون قرار گرفته و ارتباط موضوعی و معنایی آنها بیشتر مشخص شود. گوگل و موتورهای جستجو به سایت‌هایی که محتوای آنها به این شکل ارائه و منتشر شده باشد بیشتر علاقه دارند و اطلاعات آنها را دارای انسجام بیشتری برای اعتبار بالاتر داشتن فرض می‌کنند.

بعضی از مزایای اصلی خوشه سازی موضوعی شامل موارد زیر می‌شود:

  • اعتبار (Authority) ایجاد می‌کند: گوگل و موتورهای جستجو وقتی با سایتی مواجه می‌شوند که یک موضوع مشخص را در 30 یا 40 پست پوشش داده است برای آن اعتبار بیشتری تا سایتی که چندین موضوع را با تعداد 2 یا 3 پست پوشش داده باشد.
  • سئو را بهبود می‌بخشد: اعتبار بیشتر به معنای شانس بالاتر برای نمایش دادن لینک در رتبه‌های بالاتر نتایج موتور جستجو است.
  • شانس فروش را افزایش می‌دهد: فروشگاه‌هایی که خوشه سازی موضوعی برای محصولات خود ایجاد می‌کنند و کلمات کلیدی تراکنشی را پوشش می‌دهند از اعتبار فروشگاهی بالاتری در نتایج موتورهای جستجو برخوردار می‌شوند.
  • به سوالات مشابه پاسخ می‌دهید. با این نوع از استراتژی بازاریابی محتوا انواع نیازها و پرسش‌های کاربران به خوبی ارزیابی می‌شوند و برای هر پرسشی محتوای مناسب ارائه می‌شود.

 

خوشه سازی موضوعی چطور مطرح شده است؟

بحث خوشه سازی موضوعی به عنوان یک فعالیت موثر بر افزایش رتبه و رده‌بندی اعتبار سایت‌ها از آپدیت سال 2013 Hummingbird مطرح شد که در آن الگوریتم‌های جستجو به جای تمرکز بر کلمات کلیدی روی عبارت‌های کلیدی و موضوع متمرکز شدند. این رویکرد در ادامه و با به روزرسانی RankBrain گوگل در سال 2015 ادامه یافت که در آن ماشین لرنینگ گوگل شروع به درک پس‌زمینه سرچ افراد کرد.

در این سیستم جستجوها و کلمات کلیدی که کاربر در گذشته استفاده کرده در نتایج جستجو و لینک‌هایی که به او نمایش داده می‌شوند نقش دارند. در حال حاضر این اصل که هر چه لینک‌دهی داخلی بیشتر باشد رتبه در نتایج جستجو بهتر خواهد بود کاملا شناخته شده است.

 

چگونه از تکنیک محتوای خوشه ای Content Cluster استفاده کنیم؟

همان‌طور که پیشتر اشاره شد خوشه سازی موضوعی نوعی بازساختاردهی مطالب و اطلاعات وبلاگی و صفحه‌های سایت‌ها است که آنها را برای موتورهای جستجو و هوش مصنوعی آنها مناسب‌تر می‌کند. این کار شامل مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و ایجاد صفحه‌های پیلار یا ستون در وبسایت می‌شود. این صفحه‌ها باید به نحوی باشند که نشان دهند وبلاگ سایت به خوبی مطالب مرتبط با موضوع فعالیت را پوشش می‌دهد. برای همین در آنها 30 تا 40 لینک به مطالب مرتبط با یک موضوع در داخل وبسایت داده می‌شود.

در ادامه بعضی از مهم‌ترین فعالیت‌های خوشه سازی موضوعی که با انجام آنها می‌توانید محتوای یک سایت را بهبود بخشیده و رتبه آن در موتورهای جستجو را افزایش دهید.

استراتژی بازاریابی دیجیتالی

موضوعات اصلی را مشخص کنید

اولین قدم برای خوشه سازی موضوعی محتوای یک سایت تعیین موضوع یا موضوعات اصلی فعالیت آن است. موضوعات اصلی در صفحه‌های پیلار قرار می‌گیرند و آپدیت‌ها و محتوای جدید به آنها اضافه می‌شود. اگر وبلاگی دارید که به خوبی موضوعات مرتبط با صنف یا کسب‌‌وکار خود را در آن پوشش داده‌اید، با تعیین چند موضوع می‌توانید اطلاعات و محتوای سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنید و رتبه بهتری در نتایج موتور جستجو بگیرید.

تحقیق کلمات کلیدی در مورد موضوعات و نحوه پوشش آنها

در تحقیق کلمات کلیدی عناصر متفاوتی لازم است مورد توجه قرار بگیرد. برای این کار بهتر است مجموعه ای از کلمات کلیدی و موضوعات مرتبط با کسب‌وکار تهیه شود و در انواع ابزارهای تحقیق و تحلیل کلمات کلیدی و موضوع تحقیق لازم انجام شود. در این تحقیق بهتر است پیشنهادات گوگل و موتورهای جستجو شناسایی شود و نحوه لینک دهی رقبای معتبر بررسی شود.

تولید محتوای صفحه‌های زیرموضوع

صفحه های زیرموضوع لازم است مانند یک پست وبلاگی استاندارد طراحی شوند و در آنها دو ویژگی لازم است رعایت شود:

  • بدون وارد شدن به جزئیاتی که در یک صفحه دیگر وارد شده اطلاعات کاملی درباره یک موضوع بدهد
  • عمیقا به موضوع بپردازد و از کلمات کلیدی برای روشن ساختن ارتباط معنایی بین صفحه‌ها و پست‌ها بهره ببرد

معمولا از پست‌های بلند برای صفحه‌های زیرموضوع استفاده می‌شود و در آنها انواع کلمات کلیدی مورد استفاده در سایت پوشش داده می‌شوند.

تولید محتوای صفحه‌های پیلار

در صفحه‌های پیلار از محتوای پست طولانی برای پوشش دادن جنبه‌های گوناگون یک موضوع و لینک دادن به صفحه‌های پست‌های مرتبط با آن در سایت استفاده می‌شود. در این مورد هم در هنگام نوشتن و تولید محتوا لازم است فقط دو ویژگی رعایت شود:

  • در پست‌ها خیلی جزئیات تکرار نشود و اگر صفحه‌ زیرموضوع دیگری جزئیات را به شکل کامل پوشش داده به آن لینک داده شود.
  • معمولا لازم است بیشتر از 3000 کلمه طول داشته باشد.

بهتر است در هنگام تولید محتوای صفحه‌های پیلار به این موضوع توجه داشته باشید که این محتوا برای لینک دادن و معرفی صفحه‌های سایت تولید می‌شود و در آن جنبه‌های مختلف موضوعاتی که در سایت پوشش داده می‌شوند روشن شود.

از لینک‌های داخلی به صفحه‌های پیلار و زیرموضوع استفاده کنید

مهم‌ترین دلیل مزیت خوشه سازی موضوعی در ارائه نحوه بامعنایی از لینک دهی داخلی در سایت است که به موتورهای جستجو نشان می‌دهد صفحه های سایت در مورد یک یا چند موضوع مشخص اعتبار بالایی دارند. در این کار از صفحه‌های پیلار و زیرموضوع برای لینک دهی داخلی استفاده می‌شود و این صفحه‌ها با به‌روزرسانی محتوا تغییر می‌کنند.

ایجاد لینک سازی حرفه ای در خوشه بندی موضوعی

در خوشه بندی موضوعی مطالب یک سایت می‌توانید به‌راحتی از پست‌های وبلاگی برای معرفی مقالات مختلف در صفحه‌های پیلار و زیرموضوع استفاده کنید. در این پست‌ها لازم نیست خیلی وارد جزئیات شده و اطلاعات را محدود به یک صفحه کنید. تنها کافی است در پست‌های پیلار و زیرموضوع به موضوعات اشاره شود و لینک دهی مناسب برای مطالعه بیشتر به کاربر داده شود.

در فرایند تولید محتوای صفحه‌های مناسب برای خوشه بندی موضوعی لازم است پست‌های بلند وبلاگی که در آنها مطالب سایت زیر یک موضوع قرار می‌گیرند ایجاد شود. این نوع از پست‌ها معمولا با تعداد کلمات بیشتری از پست‌های معمولی ایجاد می‌شوند و در آنها سیر تا پیاز موضوعی که وبسایت پوشش می‌دهد با لینک‌دهی داخلی مناسب معرفی می‌شود. موتورهای جستجو از این صفحه‌ها برای شناسایی ارتباط معنایی بین بخش‌های مختلف سایت با مقاله بهره می‌برند و با این نوع از لینک سازی حرفه ای رتبه بهتری در نتایج آنها به دست می‌آید.

 

تاثیر خوشه سازی موضوعی بر سئو سایت

گوگل و موتورهای جستجو علاقه زیادی به خوشه سازی موضوعی محتوای سایت‌ها دارند و سایت‌هایی که روی یک موضوع خوشه سازی دارند را در مورد آن موضوع دارای اعتبار بهتری در نظر می‌گیرند. موتورهای جستجو وبسایت‌هایی که محتوای خود را با خوشه سازی موضوعی به‌روزرسانی می‌کنند را افزایش رتبه می‌دهند.

 

خوشه سازی موضوعی و سئو سایت

 

آنها به‌سادگی فرض می‌کنند وقتی یک وبسایت صفحاتی دارد که در آن اطلاعات صفحه‌های دیگر معرفی می‌شود سطح بالایی از ارتباط معنایی بین این صفحه‌ها وجود داشته باشد. قرار گرفتن در جایگاه بهتر نتایج موتورهای جستجو نتیجه استفاده از این نوع صفحه‌ها برای بهبود ساختار لینک دهی داخلی سایتی است.

در شیوه هدف قرار دادن کلمات کلیدی بلند معمولا تلاش می‌شود به یک سوال کاربر پاسخ داده شود اما در خوشه سازی موضوعی مجموعه‌ای از نیت‌ها و پرسش‌های مرتبط کاربر هم پوشش داده می‌شود. برای کسب بهترین نتیجه از خوشه سازی موضوعی لازم است در صفحه‌های پیلار این نیت‌ها و پرسش‌ها پاسخ داده شوند و بخش‌های مختلف موضوعاتی که سایت پوشش می‌دهد برای کاربران معلوم شود.

این کار باعث می‌شود هر گاه یک کاربر یکی از پرسش‌ها را جستجو کند گوگل و موتورهای جستجو تشخیص دهند که محتوای سایت به مجموعه سوالات کاربر می‌تواند پاسخ داده و منبع معتبری است و آن را پیشنهاد بدهند.

خوشه سازی موضوعی به‌این‌ترتیب راهی برای از نوع به جریان انداختن محتوای آرشیوی وبلاگ و ایجاد صفحه‌های جدیدی است که در آنها مطالب قدیمی با ظاهری متفاوت و برای پاسخ دادن به نیازهای جدید مخاطبان ارائه می‌شوند. این کار ضمن بهبود رتبه سایت در نتیجه موتورهای جستجو (بهینه سازی سایت)، در ایجاد تجربه کاربری بهتری برای کاربران هم نقش مثبت دارد.

 

خدمات دیجیتال مارکتینگ

 

  • 6
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر