گواهینامه SSL چیست و چه کاربردی دارد؟

تاریخ انتشار خبر : 1400 آذر 21

گواهینامه SSL چیست و چه کاربردی دارد؟

 

گواهینامه SSL به وبسایت‌ها امکان می‌دهد آدرس خود را از HTTP که مرورگرها آن را امن در نظر نمی‌گیرند به HTTPS که امنیت بیشتری دارد منتقل کنند. گواهینامه‌های SSL یک فایل اطلاعات رمزنگاری شده هستند که در سرور اصلی وبسایت میزبانی می‌شوند. بدون این گواهینامه فرایند رمزنگاری امکان‌پذیر نیست چرا که اطلاعات مورد نیاز برای این کار مانند کلید عمومی وبسایت و هویت و اطلاعات مرتبط با آن در دسترس نیست. وقتی یک مرورگر می‌خواهد با سرور ارتباط برقرار کند از گواهینامه SSL برای دریافت کلید عمومی و تائید هویت سرور استفاده می‌کند.

اگر می‌خواهید بدانید این اطلاعات دقیقا شامل چه مواردی می‌شود و این گواهینامه چه انواعی دارد در ادامه این مطلب از شرکت طراحی سایت ایده‌ پویا، ارائه دهنده خدمات دیجیتال مارکتینگ با ما همراه باشید.

 

گواهینامه SSL چیست؟

پروتکل SSL یا TLS برای رمزنگاری ترافیک اینترنت و معتبرسازی هویت سرور مورد استفاده قرار می‌گیرد. مرورگرها برای رمزنگاری اطلاعات یک وبسایت به فایل گواهینامه نیاز دارند که در سرور اصلی ذخیره و میزبانی می‌شود. با این فایل آنها به اطلاعات هویتی وبسایت دسترسی یافته و کلید عمومی آن را بررسی می‌کنند. با این کار اطلاعات کاربران به‌شکل ایمن رمزنگاری می‌شود.

بیشتر بخوانید؛ اهمیت امنیت وب سایت

 

گواهینامه ssl چیست

 

چرا یک وبسایت به گواهینامه SSL نیاز دارد؟

یک وبسایت برای ایمن نگه داشتن داده‌های کاربران به گواهینامه SSL نیاز دارد. این گواهینامه برای احراز مالکیت وبسایت و جلوگیری از حملات با ساختن نسخه قلابی سایت، و همچنین جلب اعتماد کاربر کاربرد دارد. در ادامه بعضی از مزایای استفاده از این گواهینامه را مشاهده می‌کنید.

  • رمزنگاری: رمزنگاری SSL/TLS از طریق جفت کردن کلید عمومی-خصوصی که در گواهینامه ارائه می‌شود امکان‌پذیر می‌گردد. کلاینت‌ها (برای مثال مرورگرهای وب) کلید عمومی مورد نیاز برای باز کردن یک اتصال TLS را از داخل گواهینامه‌ای که روی سرور ذخیره می‌شود به دست می‌آورند.
  • احراز هویت: با داشتن این گواهینامه کلاینت اطمینان پید می‌کند که با سرور درست که مالک دامین است ارتباط برقرار کرده. این کار مانع حملاتی می‌شود که با ساختن سایت‌ها و صفحه‌های قلابی انجام می‌شوند.
  • HTTPS: مزیتی که برای کسب‌وکارها از همه مهم‌تر است امکان انتقال آدرس وب آنها از HTTP به HTTPS است که نقش مهمی در جلب اعتماد کاربران و موتورهای جستجو دارد.

این مزایا و ویژگی‌ها باعث می‌شود کسب‌وکارها و وبسایت‌ها از گواهینامه SSL برای جلب اعتماد کاربران و احراز هویت شرکتی که پشت وبسایت است بهره ببرند.

 

گواهینامه SSL شامل چه اطلاعاتی می‌شود؟

همان‌طور که در بالا اشاره شد این گواهینامه شامل یک فایل است که در آن اطلاعات مورد نیاز برای شناسایی و احراز هویت وبسایت‌ها قرار می‌گیرد. اطلاعاتی که در این فایل ذخیره می‌شود شامل موارد زیر می‌شود:

  • نام دامین که گواهینامه برای آن صادر شده است
  • نام فرد، موسسه یا دستگاهی که گواهینامه برای آن صادر شده است
  • نام صادرکننده گواهینامه (CA) و اطلاعات آن
  • امضای دیجیتال صادرکننده گواهینامه
  • ساب دامین‌های مرتبط با دامین اصلی
  • تاریخ صدور گواهینامه
  • تاریخ انقضای گواهینامه
  • کلید عمومی (کلید خصوصی محرمانه باقی می‌ماند)

کلید عمومی و کلید خصوصی که در گواهینامه SSL مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل رشته‌های بلندی از کاراکترها هستند که برای رمزنگاری و رمزگشایی به کار می‌روند. به این ترتیب که اطلاعاتی که با کلید عمومی رمزنگاری می‌شوند فقط با کلید خصوصی قابل رمزگشایی هستند.

 

شرایط گرفتن گواهینامه ssl

 

بررسی انواع گواهینامه SSL

برای اینکه یک گواهینامه معتبر باشد وبسایت باید آن را از یک صادرکننده گواهینامه (CA) دریافت کند. این صادرکننده یک موسسه بیرونی و جدا از وبسایت است که فایل گواهینامه تولید کرده و به وبسایت‌ها ارائه می‌دهد. در حال حاضر سه نوع گواهینامه SSL وجود دارد که فرایند رمزنگاری آنها مشترک است و با توجه به فرایند صدور و دریافت گواهینامه از هم متمایز می‌شوند. این سه نوع گواهینامه در ادامه معرفی و بررسی می‌شود.

  • گواهینامه EV SSL
  • گواهینامه OV SSL
  • گواهینامه DV SSL

گواهینامه EV SSL

گواهینامه EV یا Extended Validation معتبرترین نوع گواهینامه SSL است که در آن حق استفاده از یک دامین مشخص بررسی و تائید می‌شود. قواعد آن به شکل دقیق در راهنمای استفاده از این روش مشخص شده است و تمام وبسایت‌ها ملزم به رعایت آن برای دریافت گواهینامه هستند. مراحلی که لازم است برای دریافت گواهینامه EV SSL طی شوند را در ادامه مشاهده می‌کنید.

  • معتبرسازی وجه قانونی، فیزیکی و عملیاتی وبسایت
  • راستی‌آزمایی و معتبرسازی مطابقت اطلاعات وبسایت با اطلاعات رسمی
  • بررسی و معتبرسازی حق اداره‌کنندگان وبسایت در استفاده از دامین معرفی شده
  • بررسی اینکه وبسایت به‌درستی برای معتبرسازی گواهینامه EV SSL اقدام کرده است

بیشتر مرورگرهای اصلی و شناخته‌شده مثل اینترنت اکسپلورر، اوپرا، فایرفاکس، گوگل کروم و سفاری این نوع از گواهینامه SSL را پشتیبانی می‌کنند. این نوع از گواهینامه در دسترس تمام کسب‌وکارها، از جمله کسب‌وکارهای دولتی و رسمی هم قرار دارند.

گواهینامه OV SSL

در این روش که مخفف Organization Validation است، مرجع صادرکننده گواهینامه حق درخواست دهنده برای استفاده از یک دامین را همراه با اسناد هویتی بررسی می‌کند. در این روش وقتی که کاربر بخواهد می‌تواند با کلیک روی آیکون قفل امنیتی کنار دامین اطلاعات شرکت و موسسه دریافت کننده گواهینامه را ببیند. نام موسسه هم وقتی از این نوع گواهینامه استفاده شود در کنار آیکون امنیتی نمایش داده می‌شود.

گواهینامه DV SSL

در این روش که مخفف Domain Validation است مرجع صادرکننده گواهینامه یا CA فقط حق درخواست دهنده برای استفاده از یک دامین را بررسی می‌کند. در این روش هیچ اطلاعاتی از موسسه یا شرکت اداره‌کننده وبسایت دریافت نمی‌شود و هیچ اطلاعاتی هم به جز رمزنگاری ایمن به کاربر نمایش داده نمی‌شود. به هر ترتیب این روش از سوی بسیاری از مرورگرها ایمن شناخته نمی‌شود. دلیل این موضوع هم ساده است. کاربری که از یک وبسایت با گواهینامه DV SSL بازدید می‌کند از رمزنگاری اطلاعات خود مطمئن می‌شود اما نمی‌تواند بفهمد چه فرد یا موجودیتی اطلاعات او را دریافت می‌کند.

 

تفاوت انواع مختلف گواهینامه های SSL

انواع گواهینامه SSL با توجه به مراحل صدوری که درخواست دهنده طی می‌کند از هم تفکیک می‌شوند. تمام گواهینامه‌ها برای کاربران این اطمینان را به وجود می‌آورند که اطلاعات آنها رمزنگاری می‌شود و در وبسایت درست قرار دارند. گواهینامه‌ EV SSL معتبرترین نوع گواهینامه امنیتی وبسایت است که فرایند معتبرسازی آن مطابق با قواعد بین‌المللی انجام می‌شود. گواهینامه OV SSL پس از گواهینامه EV معتبرترین گزینه است. در نهایت وبسایت‌هایی که از گواهینامه DV SSL بهره می‌برند پایین‌ترین سطح از معتبرسازی را انجام می‌دهند.

 

راهنمای کامل استفاده از گواهینامه امنیتی

بیشتر ارائه‌دهندگان خدمات هاست و دامین به‌عنوان مرجع صادر کننده گواهینامه یا CA فعال هستند. برای همین کاربران و وبسایت‌ها بعد از راه‌اندازی وبسایت می‌توانند برای دریافت گواهینامه SSL به پنل خود در وبسایت شرکت ارائه دهنده دامین مراجعه کنند. در بسیاری از موارد این گواهینامه به‌صورت خودکار روی سرور قرار می‌گیرد و برای نصب آن نیاز به فعالیت خاصی نیست.

برای دریافت گواهینامه امنیتی همان‌طور که در بخش‌های قبل دیدیم، مالک وبسایت لازم است مدارک مالکیت دامین و اسناد هویتی مرتبط با فعالیت وبسایت را معتبرسازی کند. این فرایند برای دریافت هر یک از گواهینامه‌های SSL متفاوت است که در بخش معرفی آنها دیدیم. پس از دریافت گواهینامه قرار گرفتن آن در سرور اصلی سایت کفایت می‌کند.

در بسیاری از پنل‌های مدیریت وبسایت بخش گواهینامه‌ها (Certificates) وجود دارد. برای فعال کردن گواهینامه SSL در این وبسایت‌ها کافی است کاربر به این بخش مراجعه و گواهینامه خود را فعال کند. این کار برای تغییر آدرس URL وبسایت از HTTP به HTTPS هم ضروری است.

 

اهمیت گواهینامه امنیتی ssl

 

معرفی شرکت‌های ارائه کننده گواهینامه SSL

بیشتر ارائه‌دهندگان خدمات دامین و هاست امکان دریافت و استفاده از گواهینامه SSL را به کاربران می‌دهند. بعضی از بسته‌های فروش دامین هم به‌شکل پیش‌فرض با این نوع از گواهینامه‌ها ارائه می‌شوند. در ادامه بعضی از مهم‌ترین شرکت‌ های ارائه دهنده این گواهینامه امنیتی معرفی می‌شود.

ایران سرور

یکی از شرکت‌های معتبر و بزرگ ارائه خدمات هاست و دامین است که امکان خرید گواهینامه SSL را هم به کاربران می‌دهد. گواهینامه‌های امنیتی ایران سرور از شرکت‌های Certum و Comodo تهیه شده و به کاربران ارائه می‌شود. این شرکت معتبر گواهینامه‌های EV، OV و DV را به خریداران عرضه می‌کند.

ایران هاست

شرکت ایران هاست یکی دیگر از ارائه دهندگان خدمات هاست و دامین است که گواهینامه‌های امنیتی SSL به کاربران عرضه می‌کند. کاربرانی که دامین و هاست خود را از این شرکت خریداری کرده‌اند می‌توانند انواع گواهینامه امنیتی خود را هم از آن خریداری کنند. گواهینامه‌های SSL این شرکت در انواع DV، OV و EV به‌صورت عادی و Wildcard ارائه می‌شوند که هر یک مزایای خاص خود را دارند.

برتینا

شرکت برتینا یکی دیگر از ارائه دهندگان خدمات هاست و دامین ایرانی است که کاربران می‌توانند برای وبسایت خود گواهینامه SSL از آن دریافت کنند. این شرکت انواع گواهینامه‌های SSL در سه نوع DV، OV و EV را در دو نوع عادی و Wildcard به کاربران ایرانی عرضه می‌کند.

پارس پک

شرکت پارس پک یکی دیگر از ارائه دهندگان ایرانی گواهینامه‌های SSL است. این شرکت ارائه دهنده خدمات هاست و دامین انواع گواهینامه‌های امنیتی SSL از جمله DV، OV و EV را با مدت‌های 3 ماهه و 1 ساله به خریداران ارائه می‌دهد.

وب‌ رمز

شرکت وب‌رمز یکی دیگر از شرکت‌های ایرانی ارائه دهنده خدمات هاست و دامین وب است که گواهینامه‌های امنیتی SSL به خریداران ارائه می‌دهد. کاربران این شرکت به راحتی می‌توانند از طریق وبسایت این شرکت و پنل کاربری خود برای اقدام هر نوع از گواهینامه امنیتی اقدام کنند. گواهی‌های SSL وب‌رمز به دو صورت عادی یا استاندارد و Wildcard برای استفاده چندین دامین ارائه می‌شوند.

 

تاثیر گواهینامه SSL بر سئو سایت

گوگل در سال 2014 اعلام کرد استفاده از HTTPS که نیازمند گواهینامه SSL است نقش مثبتی در نمایش نتایج موتور جستجو دارد. این موضوع باعث شده بیشتر کسب‌وکارهایی که از وبسایت برای ارائه خدمات خود استفاده می‌کنند به انتقال آدرس خود به HTTPS علاقمند شوند. نتایج تحقیقات روی بیشتر از یک میلیون نتیجه جستجوی گوگل نشان می‌دهد گواهینامه‌های SSL تاثیر متوسطی در بهبود سئو سایت دارند.

داشتن گواهینامه SSL باعث می‌شود یک وبسایت با خط سبز آدرس و تائید امنیت آن نمایش داده شود. این اتفاق باعث جلب اعتماد کاربران می‌شود. گواهینامه‌های موسسه یا شرکتی که همراه با آیکون امنیتی، نام شرکت و موسسه ارائه دهنده وبسایت را نمایش می‌دهند در جلب اعتماد کاربران بسیار موفق‌تر عمل می‌کنند.

این ویژگی‌ها باعث می‌شود استفاده از گواهینامه‌های SSL نقش کاملا مثبتی در سئو داشته باشد. وقتی یک وبسایت از گواهینامه SSL استفاده نکند در گوگل کروم و بسیاری از مرورگرهای معتبر و شناخته شده یا باز نمی‌شود، یا همراه با خطا و اخطار نمایش داده می‌شود. این اتفاقات کاملا به ضرر وبسایت هستند و باعث می‌شوند نرخ پرش کاربران افزایش یابد. برای پیشگیری از این اتفاق و عملکرد مناسب یک وبسایت، داشتن گواهینامه SSL ضروری است.

 

با دریافت گواهینامه SSL اطمینان کاربران را جلب کنید

برای اینکه یک وبسایت در کمپین‌های بازاریابی دیجیتال و محتوایی خود موفق عمل کند لازم است اعتماد کاربران و موتورهای جستجو را جلب کند. در این مطلب از ایده پویا ویژگی‌های گواهینامه امنیتی SSL، اطلاعات آن، انواع گواهینامه‌ها و تفاوت آنها معرفی شد. همچنین تلاش شد بعضی از بزرگ‌ترین و معتبرترین ارائه دهندگان و معتبرکنندگان گواهینامه‌ امنیتی SSL معرفی شوند. در نهایت تاثیر این گواهینامه روی نتایج موتورهای جستجو بررسی شد.

 

شرکت دیجیتال مارکتینگ

 

  • 3
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر