با انواع سرور و سرویس میزبانی وب آشنا شوید

برچسب ها : هاست انتخاب سرور
تاریخ انتشار خبر : 1400 آذر 10

با انواع سرور و سرویس میزبانی وب آشنا شوید

 

در ساده‌ترین حالت، سرور یا سرویس میزبانی وب برای اینکه محتوای یک سایت روی اینترنت قرار بگیرد لازم است. سرورها دارای دو بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هستند. برای هر کدام از این بخش‌ها گزینه‌های مختلفی وجود دارد که وبسایت‌ها با توجه به نیازهای خود از آنها بهره می‌برند. معمولا به بخش سخت‌افزاری سرور وب، هاست گفته می‌شود که اطلاعات و محتوای سایت روی آن قرار می‌گیرد.

بخش نرم‌افزاری سرور شامل مجموعه‌ای از نرم‌افزارها می‌شود که برای ارائه و نمایش اطلاعات و محتوای ذخیره شده روی بخش سخت‌افزاری کاربرد دارد. اگر می‌خواهید بفهمید سرویس میزبانی وب دقیقا چیست و چه کاربردها و انواعی دارد، در ادامه این مطلب از آژانس دیجیتال مارکتینگ ایده پویا می‌توانید پاسخ بسیاری از پرسش‌های خود را پیدا کنید.

جهت مشاهده و بررسی قیمت هاست کلیک کنید.

 

سرور چیست و چه کاربردی دارد؟

سرور یا سرویس میزبانی وب برای اینکه یک سایت روی وب قرار بگیرد و کاربران بتوانند با مرورگرهای خود از نقاط مختلف جهان وارد آن شوند ضروری است. یک سرویس میزبانی وب دارای دو بخش سخت‌افزار و نرم‌افزاری است و از پروتکل‌های انتقال فایل مثل HTTP و FTP برای ذخیره، پردازش و ارسال محتوای سایت به کاربران بهره می‌برد.

وقتی در مرورگر خود نام یک دامین (مشاهده قیمت دامنه سایت) را وارد می‌کنیم، به نرم‌افزار سرور وب دسترسی پیدا می‌کنیم. این نرم‌افزار به‌عنوان یک واسطه بین کاربر و سخت‌افزار سرور عمل می‌کند و محتوای مورد نیاز کاربر را به او ارائه می‌دهد. به‌این‌ترتیب کاربرد اصلی سرور میزبانی از داده‌ها و محتوای سایت‌ها یا نرم‌افزارهای تحت وب است.

بیشتر بخوانید؛ مزیت سرور مجازی و اختصاصی

انواع سرور

یک سرور چطور کار می‌کند؟

وقتی یک سایت روی سرویس میزبانی وب قرار می‌گیرد و به‌اصطلاح آنلاین می‌شود، یک آدرس اینترنتی پیدا می‌کند که کاربران با وارد کردن آن در مرورگر خود می‌توانند به آن مراجعه کنند. سخت‌افزار سرور وب یک کامپیوتر است که نرم‌افزار سرور و فایل‌های دیگر مرتبط با یک وبسایت مثل اسناد HTML، تصاویر و فایل‌های جاوااسکریپت روی آن قرار می‌گیرند.

وقتی یک مرورگر، برای مثال گوگل کروم یا فایرفاکس، به یک فایل که روی سرویس میزبانی وب قرار گرفته نیاز پیدا می‌کند، مرورگر از طریق HTTP درخواست خود را اعلام می‌کند. وقتی این درخواست توسط وب سرور دریافت می‌شود، آن را قبول کرده و محتوای مورد نیاز را پیدا کرده و آن را از طریق HTTP به مرورگر منتقل می‌کند.

بسیاری از سرورهای وب از زبان‌های کدنویسی هم پشتیبانی می‌کنند تا واکنش به درخواست‌های مرورگر را اختصاصی کنند. سرویس‌های میزبانی وب معمولا بخشی از بسته‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بزرگ‌تری هستند که برای کاربردهای زیر به کار می‌روند:

  • ارسال و دریافت ایمیل
  • درخواست دانلود فایل‌های پروتکل انتقال فایل (FTP)
  • ساختن و منتشر کردن صفحات وب

 

بررسی انواع سرور

سرورها با توجه محتوایی که به کاربران عرضه می‌کنند به دو دسته کلی ایستا (Static) و پویا (Dynamic) تقسیم می‌شوند. همان طور که از نام آنها مشخص است، سرور ایستا برای محتوای ثابت به کار برده می‌شود. در مقابل سرورهای پویا برای محتوایی که به‌روزرسانی شده و تغییر می‌کند. یک سرور وب ایستا شامل یک کامپیوتر یا هاست و یک نرم‌افزار HTTP می‌شود. برای این به آن ایستا گفته می‌شود که فایل‌های میزبانی شده را به همان شکلی که هستند به مرورگر می‌فرستد.

سرورهای وب پویا شامل نرم‌افزارهای دیگری برای اجرای سرور و پایگاه داده هم می‌شوند. برای این به آنها پویا گفته می‌شود که سرور نرم‌افزاری در آنها می‌تواند برای به‌روزرسانی هر فایلی پیش از انتقال آنها به یک مرورگر به کار رود. این وب سرورها وقتی از پایگاه داده درخواست بگیرند می‌توانند محتوا تولید کنند. با اینکه سرورهای وب پویا منعطف‌تر عمل می‌کنند، عملکرد آنها پیچیده‌تر از سرورهای ایستا است.

 

مشخصات بهترین سرور میزبانی وب

 

نرم‌ افزارهای سرور وب

چند نرم‌افزار معروف وجود دارد که برای سرور وب طراحی شده‌اند و در بسیاری از سرویس‌های میزبانی وب مورد استفاده قرار می‌گیرند که در ادامه آنها را مشاهده می‌کنید.

  • سرور HTTP آپاچی: یک وب سرور منبع باز و رایگان است که از سیستم‌ عامل‌‌های ویندوز، مک، یونیکس، لینوکس، سولاریس و سیستم‌ عامل‌های دیگر پشتیبانی می‌کند و به لایسنس آپاچی نیاز دارد
  • سرویس اطلاعات اینترنتی مایکروسافت: توسط شرکت مایکروسافت برای پلتفرم‌های این شرکت توسعه یافته است. این سرور منبع باز نیست اما کاربرد گسترده‌ و فراگیری دارد
  • انجین‌اکس: یکی از وب‌ سرورهای منبع باز و محبوب است چرا که وزن بسیار کم و مقیاس‌پذیری بالایی دارد. به خاطر معماری مبتنی بر ایونتی که دارد می‌تواند همزمان چندین وظیفه را انجام دهد
  • لایت‌اسپیدوب: یک سرور وب رایگان است که با سیستم عامل رایگان فری‌بی‌اس‌دی (FreeBSD) ارائه می‌شود. سرعت و امنیت بسیار بالایی دارد و توان پردازش سی‌پی‌یو کمی نیاز دارد
  • سان جاوا سیستم: یک وب سرور رایگان از مایکروسیستم‌های سان است که می‌تواند روی ویندوز، لینوکس و یونیکس مورد استفاده قرار بگیرد. برای استفاده در وبسایت‌های متوسط رو به بزرگ مناسب است

 

ویژگی‌های یک سرویس میزبانی وب حرفه ای

عوامل مختلفی در عملکرد حرفه‌ای و روان یک سرویس میزبانی وب نقش دارند. از امنیت بالا گرفته تا پشتیبانی و پاسخگویی، ویژگی‌های مهمی هستند که بدون آنها نمی‌توان انتظار زیادی از یک سرور داشت. بعضی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک سرویس میزبانی وب شامل موارد زیر می‌شود:

امنیت بالا

تامین امنیت سرور یکی از مهم‌ترین عوامل و ویژگی‌هایی است که در حرفه‌ای بودن ارائه دهنده خدمات سرویس میزبانی وب نقش دارد. برای همین ارائه دهندگان خدمات میزبانی وب از راهکارهای امنیتی متنوعی برای افزایش سطح امنیت سرورهای خود بهره می‌برند.

امکان ارتقا

طبیعی است که یک کسب‌وکار آنلاین در ابتدای راه بخواهد از طرح‌های ارزان‌تر با امکانات محدود استفاده کند و زمانی که کار روی روال افتاد، سرور خود را ارتقا دهد. اما بعضی از ارائه دهندگان خدمات میزبانی وب این امکان را در اختیار سایت‌ها و کاربران آنها نمی‌گذارند. برای جلوگیری از مشکلات بعدی بهتر است از همان ابتدا به گزینه‌های ارتقا فکر کرده و سرویسی انتخاب شود که امکان ارتقا داشته باشد.

بک‌آپ و نسخه پشتیبان‌گیری از محتوا و اطلاعات

این ویژگی یکی از عوامل مهمی است که تفاوت بین یک سرویس میزبانی وب حرفه‌ ای با ارائه‌دهندگان خدمات ضعیف را مشخص می‌کند. به دلایل زیادی ممکن است محتوا و اطلاعات سایت در خطر قرار گرفته یا حذف شود. در این مواقع ارائه‌دهندگان خدمات مجرب و حرفه‌ای نسخه‌های پشتیبانی از اطلاعات دارند که می‌تواند یک وبسایت را به معنای واقعی کلمه نجات دهد.

تضمین به روز بودن نرم‌افزاری و سخت‌افزاری

سخت‌افزار و نرم‌افزار سرور با کامپیوترهای معمولی و خانگی متفاوت است و از قدرت پردازش و گزینه‌های امنی سطح بالاتری برخوردار است. ارائه‌دهندگان سرویس میزبانی وب حرفه‌ای مدام سیستم‌های خود را به روز می‌کنند و اجازه نمی‌دهند ضعف در سیستم‌ها باعث کاهش بازده سرورها و در نتیجه وبسایت‌های تحت میزبانی آنها شوند.

پشتیبانی فنی شبانه‌ روزی و قابل‌اعتماد

پشتیبانی فنی یکی از مواردی است که کمتر از سوی ارائه‌دهندگان غیرحرفه‌ای جدی گرفته می‌شود. این در حالی است که به دلایل مختلف ممکن است مشکلاتی در عملکرد سرور یا وبسایت به وجود بیاید که نیاز به راهنمایی فنی فوری داشته باشند. برای همین در هنگام خرید یک سرویس میزبانی وب لازم است به پاسخگویی و پشتیبانی آن توجه کافی بشود.

کنترل پنل با امکانات پیشرفته و استفاده آسان

بعضی از کنترل پنل‌ها تمام امکانات مورد نیاز وبسایت‌ها را ارائه می‌دهند اما استفاده از آنها ساده نیست. در مقابل بعضی از کنترل پنل‌ها با وجود سادگی، کارایی مناسب و کافی ندارند. توازن بین امکانات و سهولت استفاده نقش مهمی در حرفه‌ای بودن یک ارائه دهنده خدمات میزبانی وب دارد.

افزایش امنیت سرورها

با سیستم عامل سرورها آشنا شوید

همان طور که پیشتر اشاره شد، یک سرویس میزبانی وب شامل سخت‌افزار یا کامپیوتری است که اطلاعات و محتوای سایت روی آن قرار می‌گیرد و نرم‌افزاری که این اطلاعات را به درخواست مرورگر به کاربر نمایش می‌دهد. وقتی بحث به انتخاب سیستم عامل سرور می‌رسد، همه چیز بستگی به طرح یا بسته سرویس میزبانی وب دارد.

برای مثال اگر یک سایت از سرویس میزبانی اشتراکی که ارزان‌ترین روش میزبانی است بخواهد استفاده کند، نمی‌تواند سیستم عامل مجزایی انتخاب کند. بیشتر سرویس‌های میزبانی وب اشتراکی به صورت پیش‌فرض با سیستم عامل لینوکس ارائه می‌شوند. اما باز هم تعیین نسخه لینوکس از سوی سایت انجام نمی‌شود و برای مثال اگر یک سرور سیستم عامل لینوکس اوبونتو داشته باشد، نمی‌توان از لینوکس فدورا روی آن استفاده کرد.

اما وقتی از طرح‌ها و بسته‌های میزبانی وب ارزشمندتر مثل سرور مجازی خصوصی یا سرور اختصاصی استفاده شود، انتخاب بین سیستم‌ عامل‌های لینوکس و ویندوز امکان‌پذیر می‌شود. انواع اصلی سیستم عامل سرور به دو گزینه اصلی ویندوز و لینوکس تقسیم می‌شود. لینوکس یک سیستم عامل رایگان و منبع باز است که باعث می‌شود استفاده از آن ارزان‌تر از سرورهای ویندوزی باشد. در مقابل سرورهای ویندوزی با هزینه بیشتر، پشتیبانی و تنوع بیشتری از سرورهای لینوکسی دارند.

 

افزایش امنیت سرور

راهکارهای بسیاری وجود دارد که افراد و کاربران می‌توانند از آنها برای افزایش امنیت سرور و سرویس میزبانی وب بهره ببرند. در ادامه چند مثال از این راهکارها معرفی می‌شود.

  • استفاده از یک پروکسی معکوس، که برای پنهان کردن یک سرور داخلی طراحی شده و مانند یک واسطه یا سد در مقابل ترافیک سرور داخلی عمل می‌کند
  • محدود ساختن دسترسی از طریق فرایندهایی مثل محدود کردن دسترسی هاست به ماشین‌ها و سیستم‌های زیرساختی یا استفاده از پروتکل SSH (Secure Socket Shell)
  • پچ کردن و به روز رسانی سرورهای وب برای اطمینان از نفوذناپذیری آن
  • رصد کردن شبکه برای اطمینان پیدا کردن از فعالیت‌های غیرمتفرقه و مشکوک
  • استفاده از فایروال و SSL برای رصد کردن ترافیک HTTP
  • استفاده از لایه SSL برای اطمینان از ایمن بودن داده‌ها و اطلاعات

 

یک سرویس میزبانی وب حرفه ای و قابل اعتماد؛ ایده پویا

ایده پویا یکی از معتبرترین شرکت‌های ایرانی ارائه دهنده سرویس میزبانی وب و طراحی سایت است که بسیاری از سایت‌های معتبر و رسمی را طراحی کرده و از آنها میزبانی می‌کند. ایده پویا با آگاهی از ضرورت‌های به‌روزرسانی سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سرورهای وب همواره تلاش می‌کند ایمن‌ترین بستر و فضا برای سایت‌ها و کسب‌وکارهای گوناگون باشد.

ایده پویا خدمات یکپارچه دیجیتال مارکتینگ ارائه می‌دهد که در آن از طراحی سایت گرفته تا میزبانی و بازاریابی محتوایی با یک نگرش و زیر نظر مدیران مجرب انجام می‌شود. اگر می‌خواهید کسب‌وکار خود را آنلاین کرده و از مزیت‌های حضور اینترنتی برای افزایش فروش و رساندن صدای برند خود به مشتریان هر چه بیشتر بهره ببرید، کافی است برای مشاوره در مورد راهکارهای موجود و نحوه استفاده از آنها با ایده پویا تماس بگیرید.

 

آژانس دیجیتال مارکتینگ

 

  • 4
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر