آیا طرح ساماندهی فضای مجازی همان فیلترینگ سراسری است؟

آیا طرح ساماندهی فضای مجازی همان فیلترینگ سراسری است؟

تاریخ انتشار خبر : 1400 آذر 02

آیا طرح ساماندهی فضای مجازی همان فیلترینگ سراسری است؟

در این روز‌هایی که کسب و کار‌های اینترنتی بسیار پرطرفدار هستند و افراد زیادی در حال کسب درامد از آن‌ها می‌باشند، خبر‌های جدی و هشدار‌دهنده‌ای تحت عنوان تصویب طرح ساماندهی فضای مجازی یا به عبارتی طرح صیانت از حقوق کاربران اینترنتی مطرح شده است.

ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ ایده پویا مقاله‌ای را در ارتباط با جزئیات این طرح و پیامد‌های پیش روی آن برای شما آماده کردیم. در ادامه به طور کامل طرح صیانت را مورد بررسی قرار دهیم.

 

منظور از طرح ساماندهی فضای مجازی چیست؟

به طور کلی طرح ساماندهی فضای مجازی ابتدا به عنوان طرحی آزمایشی به مجلس ارائه شد و اخیراً با رأی‌گیری‌های انجام شده، مشخص شده است که موافقان اجرای آن بیشتر از مخالفانش هستند و به احتمال زیاد اجرایی خواهد شد. این طرح قرار است در جهت صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی طبق اصول و تبصره‌های مشخصی اجرا و به کار گرفته شود.

طبق بررسی‌های به عمل آمده مشخص شده است که مجری‌های این طرح قصد دارند تا با راه‌اندازی پلتفرم‌های داخلی و جایگزین کردن آن‌ها با نمونه‌های خارجی، انواع خدمات پایه را به کاربران ارائه دهند. خدمات پایه شامل انواع شبکه‌های اجتماعی، جستجوگر‌ها، خدمات میزبانی داده و خدمات نقشه و نشانی است که در حال حاضر تمام آن‌ها تحت الشعاع این طرح قرار دارند.

 

عملکرد طرح سازماندهی فضای مجازی

به طور کلی نحوه عملکرد تصویب طرح ساماندهی فضای مجازی به صورتی است که نمایندگان و مدیران پلتفرم‌های خدمات پایه اینترنتی موظف هستند تا در زمان مشخصی اقدام به اخذ نمایندگی رسمی و خود در ایران نمایند تا بتوانند به صورت قانونی و بدون مشکل انواع خدمات خود را به کاربران ایرانی ارائه دهند. در صورتی که از انجام این کار ممانعت کنند، ابتدا قانونی مبنی بر نسبت پهنای باند داخلی و بین‌الملل تصویب خواهد شد.

با توجه به این قانون، سهم پهنای باند داخلی باید بسیار بیشتر از پهنای باند بین‌الملل باشد تا کاربران برای دریافت خدمت پایه از جایگزین‌های داخلی استفاده کنند. به این ترتیب با کاهش پهنای باند بین‌الملل، طبیعتاً سرعت انتقال داده‌های مختلف در پلتفرم‌ها و جستجوگر‌های خارجی به شدت کاهش یافته و در نتیجه کاربران نمی‌توانند با سرعت معقول و استانداردی از آن‌ها استفاده کنند. در نهایت تمام کاربران ناگزیرند تا از نمونه‌های داخلی به عنوان جایگزین استفاده کنند. البته همانطور که گفتیم طرح صیانت دارای تبصره‌ها و مفاد زیادی است که با استناد به آن‌ها به طور کلی نحوه عملکرد و اجرای این طرح را به شما توضیح دادیم.

 

پیگیری مجلس برای طرح صیانت

 

تفاوت طرح ساماندهی فضای مجازی و فیلترینگ سراسری

همانطور که در بخش قبل ذکر شد، طرح ساماندهی فضای مجازی با فیلترینگ سراسری تفاوت‌های زیادی دارد. در واقع فیلترینگ نوعی منع استفاده قانونی از پلتفرم‌ها و جستجوگر‌های اینترنتی است که در کشور به رسمیت شناخته نمی‌شوند. به عنوان مثال پیام‌ رسان تلگرام ۳ سال پیش با ارائه مصوبه‌ای از سوی مجلس و وزارت ارتباطات کشور به طور کامل فیلتر شد؛ ولی همچنان کاربران فعال خود را دارد. دلیل این موضوع استفاده اکثر کاربران از عوامل برقراری ارتباط همانند فیلتر شکن است که توسط آن می‌توانند تحت آی پی کشور‌های مختلف در این پلتفرم‌ها ثبت نام کرده و بدون مشکل از آن‌ها استفاده کنند.

ولی طرح صیانت از حقوق کاربر به این صورت عمل نمی‌کند. در واقع ممکن است بر خلاف فیلترینگ تمام پلتفرم‌ها و جستجوگر‌های ارائه ‌دهنده خدمات پایه اینترنتی در کشور به رسمیت شناخته شوند، ولی با کاهش پهنای باند و سهم سرعت آن‌ها کاربران نمی‌توانند به گونه‌ای که باید از آن‌ها استفاده کنند. در نتیجه نحوه عملکرد و اجرایی شدن این طرح با فیلترینگ سراسری کاملاً متفاوت است و می‌توان گفت که در مقایسه با آن، محدودیت‌های بسیار بیشتری دارد.

 

نگرانی کسب و کار‌های اینترنتی از طرح ساماندهی فضای مجازی

حال که به طور خلاصه با نحوه عملکرد طرح ساماندهی فضای مجازی آشنا شدید، قطعاً می‌توانید متوجه مضرات و خطرات بسیار زیاد این طرح برای کسب و کار‌های اینترنتی شوید. در ادامه قصد داریم مهم‌ترین پیامد‌های منفی و خطرات این طرح برای کسب و کار‌های فعال اینترنتی و همچنین کاربران را مورد بررسی قرار دهیم.

بیشتر بخوانید؛ طرح صیانت و آسیب به کسب و کار اینترنتی

 

جلوگیری از نشر اطلاعات و محتوا‌های آموزشی

همانطور که می‌دانید پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام و یوتیوب جزو برترین بستر‌های آموزشی دنیا می‌باشند که در ایران نیز محبوبیت بسیار زیادی دارند. در واقع نحوه عملکرد این پلتفرم‌ها به صورتی است که افراد متخصص در حوزه‌های مختلف با بارگذاری محتوا‌های تصویری و ویدئویی، دانش خود را با کاربران دیگر به اشتراک می‌گذارند.

در نتیجه یک فضای آموزشی متقابل به وجود آمده است تا افرادی که می‌خواهند مهارتی را یاد گرفته و یا کسب و کار اینترنتی خود را شروع کنند، بتوانند با استفاده از محتوا‌های آموزشی رایگان در این پلتفرم‌ها به پیش برد خود در رسیدن به اهداف کمک کنند.

در صورتی که طرح ساماندهی فضای مجازی تصویب و اجرایی شود، مدیران این پلتفرم‌های آموزشی دو راه پیش رو دارد؛ یا باید اقدام به اخذ نمایندگی رسمی در ایران نمایند یا باید از این کار امتناع کنند. در نتیجه اگر صاحبان این پلتفرم‌ها تمایل به اخذ نمایندگی در ایران نداشته باشند، پهنای باند بین‌الملل آن‌ها کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه کاربران نمی‌توانند به درستی از این محتوا‌های آموزشی استفاده کنند. با یک مرور کلی بر اصول اولیه طرح صیانت می‌توانیم متوجه شویم که یکی از بزرگترین پیامد‌های منفی اجرایی شدن آن، جلوگیری از نشر محتوا‌های آموزشی و اطلاعات کاربردی در فضای مجازی است.

 

طرح ساماندهی فضای مجازی در ایران

 

نابودی کسب و کار‌های اینترنتی

طبق آمار به دست آمده مشخص شده است که در حال حاضر بیش از 300 هزار کسب و کار اینترنتی فعال در فضای مجازی وجود داشته که سهم بیشتر آن‌ها به پلتفرم اینستاگرام اختصاص دارد. تمام این کسب و کار‌ها متشکل از فروشگاه‌های اینترنتی، آموزشگاه‌های آنلاین و محتوا‌های بصری دیگر می‌باشند.

باید بدانید که با شروع شیوع ویروس کرونا، کسب و کار‌های اینترنتی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته‌اند و به صورت متقابل تمایل کاربران نیز به استفاده از خدمات اینترنتی بیشتر می‌باشد. درنتیجه به دلیل عدم وجود زیرساخت‌ها و بستر‌های مناسب برای فعالیت‌های آنلاین، اجرای طرح ساماندهی فضای مجازی می‌تواند آسیب بسیار جدی به کسب و کار‌های اینترنتی فعال در پلتفرم‌های خارجی وارد کند.

با اجرایی شدن این طرح، صاحبان کسب و کار‌های اینترنتی نمی‌توانند همانند قبل در پلتفرم‌های بین‌المللی فعالیت داشته باشند و همچنین کاربران نیز در هنگام استفاده و مراجعه به این گونه کسب و کارها، با اختلالات بسیار زیادی روبرو خواهند بود. در نهایت عدم وجود زیرساخت‌های مناسب و منع استفاده از پلتفرم‌های بین‌المللی، باعث نابودی کامل کسب و کار‌های اینترنتی خواهد شد.

 

وجود مشکلات امنیتی متعدد

به طور کلی پلتفرم‌های ارائه ‌دهنده خدمات پایه اینترنتی به علت بین‌المللی بودن، دارای پروتکل‌ها و ویژگی‌های امنیتی استانداردی هستند تا بتوانند در سطح مشخصی امنیت کاربران خود را تأمین کنند. همانطور که گفتیم به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های مناسب اینترنتی برای رونمایی و بکارگیری پلتفرم‌های داخلی، قطعاً با اجرایی شدن طرح ساماندهی فضای مجازی یا همان صیانت از حقوق کاربران، با مشکلات جدی از بابت عدم توانایی تأمین امنیت کاربران روبرو خواهیم بود.

 پیام‌رسان‌ها و پلتفرم‌های بصری داخلی تا به امروز به اندازه‌ای که باید آزمون و خطا‌های خود را پشت سر نگذاشته‌اند و همچنان دارای باگ‌های امنیتی بسیار زیادی می‌باشند. در نتیجه انتقال سریع کاربران به پلتفرم‌های داخلی می‌تواند باعث به خطر انداختن امنیت آن‌ها شود.

 

تشکیل کمپین‌ های گوناگون برای مخالفت با طرح صیانت

از زمان انتشار اخبار مربوط به طرح ساماندهی فضای مجازی تا به امروز، کمپین‌های زیادی در اکثر پلتفرم‌های اینترنتی به منظور مخالفت با این طرح تشکیل شده است. در این جریان اکثر کاربران فعال در پلتفرم توییتر با انتشار هشتگ #نه_به_طرح_صیانت و ترند کردن آن، مخالفت خود را با اجرایی شدن این طرح به طور رسمی اعلام کردند. همچنین اکثر کاربران فعال در پلتفرم‌های اینستاگرام و یوتیوب نیز با انتشار محتوا‌های تصویری و ویدئویی در این جریان شرکت کردند.

یکی از بزرگترین کمپین‌های تشکیل شده به منظور مخالفت با این طرح مربوط به وب سایت رسمی کارزار است. در این سایت، کارزار مشخصی برای مخالفت با طرح تشکیل شده است و تمام افراد مخالف می‌توانند با ثبت امضای الکترونیکی، مخالفت خود را با این طرح اعلام کنند.

طبق آخرین آمار به دست آمده، تعداد امضا‌های الکترونیکی موجود در این کارزار به حدود یک میلیون رای مخالف رسیده است و همچنان به طور روز افزون تعداد این امضا‌ها در حال افزایش می‌باشد. در صورت تمایل شما عزیزان نیز می‌توانید در این کارزار شرکت کرده و با ثبت مشخصات به عنوان امضای الکترونیکی، مخالفت خود را با اجرایی شدن طرح ساماندهی فضای مجازی اعلام کنید. باید بدانید که با افزایش و به حد نصاب رسیدن تعداد آرای مخالف در این کمپین، امکان مورد بررسی قرار گرفتن آن در مراجع قضایی و قانونی کشور وجود خواهد داشت

 

اجرایی شدن طرح صیانت، یک احتمال جدی!

ما در تیم ایده پویا سعی کردیم تا در این مقاله به طور کامل شما را با روند اجرایی طرح صیانت و همچنین پیامد‌های منفی آن آشنا کنیم. اگرچه این طرح در دستور کار مجلس قرار گرفته است، ولی هنوز به طور قطعی تصویب نشده و همچنان بحث‌های زیادی درباره اجرایی شدن آن وجود دارد. در نتیجه ادامه ندادن و یا تشکیل ندادن کسب و کار‌های اینترنتی و توسعه بازاریابی اینترنتی در حال حاضر کار بسیار اشتباهی است.

باید به شما بگوییم که با توجه به جزئیات روند اجرایی این طرح، می‌توانیم پیش‌بینی‌های نسبتاً دقیقی از تحت تأثیر قرار گرفتن انواع پلتفرم‌های خدمات پایه داشته باشیم و بر پایه آن‌ها، به کسب و کار‌های اینترنتی خود ادامه دهیم. پس در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان در زمینه دیجیتال مارکتینگ و راه‌اندازی کسب و کار‌های اینترنتی، می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی ذکر شده با تیم ایده پویا در ارتباط باشید.

 

شرکت طراحی سایت 

 

  • 3
  • 2
نظرات کاربران (2)
  • avatar
    محمد زده

    سلام - واقعا این طرح صیانت ما رو به کجامیرسونه؟ باید چه کار کنیم؟ اینترنت یعنی تعطیل میشه و این همه وب سایت های اینترنتی که ملت زدن و کلی کسب و کار دارند باید چه کارنند اخه

    avatar
    مدیر سایت

    بعید که بخواهند همه وب سایت ها رو کامل قطع کنند و به اون نقطه برسیم - البته امیدواریم

ثبت نظر