مزیت استفاده از سرور مجازی و سرور اختصاصی چیست؟

تاریخ انتشار خبر : 1400 آبان 26

مزیت استفاده از سرور مجازی و سرور اختصاصی چیست؟

 

هنگامی که کار طراحی سایت تمام می‌شود، نوبت به انتخاب هاست و سرور مناسب برای قرارگیری سایت در شبکه جهانی وب می‌رسد. در این مرحله گزینه‌های مختلفی برای آنلاین کردن سایت وجود دارد: سرور اختصاصی، سرور اشتراکی، سرور مجازی، سرور ابری، سرور هم‌مکان و سرور مدیریت‌شده چند نمونه از این گزینه‌ها هستند. اگر به‌دنبال پاسخ پرسش‌هایی مثل مزیت سرور مجازی به اشتراکی چیست و یا مزیت سرور اختصاصی به سرور مجازی چیست می‌گردید، صفحه درستی را باز کرده‌اید.

شرکت طراحی سایت ایده پویا در طول بیش از یک دهه فعالیت موثر و ثمربخش در زمینه طراحی وب و خدمات دیجیتال مارکتینگ و ارائه خدمات میزبانی وب، به کسب‌وکارها و برندهای شناخته‌شده‌ کمک کرده تا حضور چشمگیری در دنیای اینترنت داشته باشند. اگر به‌دنبال راهکاری برای آنلاین ساختن کسب‌وکار خود هستید، کافی است با ایده پویا تماس بگیرید تا با بهترین گزینه‌های در دسترس مناسب کسب‌وکار خود آشنا شوید.

در ادامه این مقاله از ایده پویا انواع سرور میزبانی وب معرفی شده و ویژگی‌، تفاوت‌ و مزایای استفاده از آنها معرفی می‌شود.

 

انواع سرور

 

مروری بر انواع سرورها

هاستینگ یا سرویس میزبانی، فضای لازم برای قرارگیری اطلاعات و محتوای وبسایت‌ها را در اختیار آنها قرار می‌دهد. انواع مختلفی از هاست‌ها در بازار وجود دارد که هر کدام از آنها نقاط قوت و ضعف خود را دارند. سرورهای وب مجموعه‌ای از برنامه‌ها یا نرم‌افزارها هستند که روی هاست‌ها قرار گرفته و با توجه به درخواست کاربران، اطلاعات و محتوای ذخیره شده روی هاست را در اختیار کاربران می‌گذارند.

در حال حاضر انواع متفاوتی از سرویس‌های میزبانی وب با سرورهای مختلف در دسترس وبسایت‌ها قرار دارد. بعضی از این سرویس‌ها ظرفیت بسیار زیادی دارند که بیشتر برای موسسات و برندهای بزرگ با وبسایت‌های پربازدید و پیچیده مناسب هستند. بعضی دیگر از آنها برای وبسایت‌های کوچک و کسب‌وکارهای نوپا بهینه‌سازی شده‌اند و از مزیت هزینه پایین برخوردار هستند. در ادامه انواع سرورها یا سرویس‌های میزبانی وب را مرور کرده و به معرفی مزیت‌های آنها می‌پردازیم.

سرور اشتراکی

این نوع از سرویس میزبانی وب برای وبسایت‌های شخصی و ایستا عالی عمل می‌کند. در این نوع از میزبانی وبسایت روی همان سروری که وبسایت‌های دیگر روی آن هستند قرار می‌گیرد. به‌این‌ترتیب چندین دامین از منابعی مثل رم، پهنای باند و CPU یک سرور مشخص استفاده می‌کنند.

این موضوع باعث می‌شود هزینه این خدمات کاهش یابد که برای وبسایت‌های ایستا و وبلاگ‌های شخصی ایدئال است. ضعف این نوع از سرورها در این است که با افزایش استفاده یکی از وبسایت‌های مشترک که روی یک سرور قرار دارند، ظرفیت بازدید و سرعت بقیه آنها به‌شکل ملموسی کاهش می‌یابد.

 

سرور مجازی خصوصی

سرور مجازی خصوصی (VPS) از نظر ظرفیت بین سرور اشتراکی که ظرفیت محدودی دارد و سرور اختصاصی که ظرفیت خیلی زیادی دارد قرار می‌گیرد. این نوع از سرور برای بیشتر کسب‌وکارهای آنلاینی که نیاز به امکانات زیادی دارند اما الزاما نمی‌خواهند سرور اختصاصی داشته باشند مناسب است.

در یک سرور مجازی محتوای وبسایت در فضای خاص خودش روی هاست ذخیره می‌شود و در نتیجه مانند سرور اشتراکی با افزایش استفاده‌ی یک وبسایت دیگر از منابع پردازشی هاست، ظرفیت وبسایت حداقل به شکل ملموس کاهش نمی‌یابد. با این حال این نوع از سرورها هم محدودیت‌هایی دارند و در عمل امکان کاهش سرعت، به‌خصوص در صورت جذب ترافیک بالای وبسایت در آنها وجود دارد.

سرور اختصاصی

سرور اختصاصی بیشترین سطح نظارت روی منابع پردازشی و سخت‌افزار سرور را در اختیار وبسایت‌ها قرار می‌دهد. در این نوع از میزبانی سرور به یک وبسایت مشخص اجاره داده شده و به‌صورت اختصاصی به همین وبسایت خدمات می‌دهد. این یعنی در این نوع سرور تمام مشخصات فنی از امنیت گرفته تا سیستم عامل و برنامه‌های پشتیبانی توسط تیم فنی وبسایت مدیریت می‌شود.

این سطح از اختیار و آزادی عمل برای وبسایت‌های بزرگ و تیم‌های فنی و پشتیبانی آنها ایدئال است، اما به‌هرحال این ویژگی‌ها قیمت بالایی هم دارند. علاوه بر قیمت گران، استفاده از سرور اختصاصی نیاز به دانش فنی بسیار بالایی هم دارد. برای همین معمولا فقط وبسایت‌های بزرگ با تیم‌های فنی و پشتیبانی متخصص از این نوع سرورها استفاده می‌کنند.

سرور هاستینگ ابری

سرویس‌های ابری یا کلود در حال حاضر داغ‌ترین موضوع در بحث‌های هاستینگ هستند. در این روش مجموعه‌ای از کامپیوترها با همدیگر یک شبکه ایجاد کرده و منابع پردازشی آنها با هم ترکیب می‌شود. به‌این‌ترتیب وبسایت‌ها بدون اینکه نیازی به ایجاد زیرساخت‌های گسترده داشته باشند، می‌توانند هر مقدار توان پردازشی که نیاز داشته باشند را در اختیار بگیرند.

یکی از مزیت‌های سرور ابری کاهش امکان بروز مشکل به‌ خاطر مشکلات فنی سرور است چرا که منابع پردازشی در این روش توزیع شده‌اند و در صورت بروز مشکل در یک سرور، سرورهای دیگر در دسترس هستند. این نوع از سرورها مقیاس‌پذیری بسیار بالایی دارند، یعنی با افزایش بازدید از وبسایت و ترافیک آن، منابع در دسترس و پهنای باند هم افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید؛ تاثیر هاست بر سئو سایت

 

مزیت سرور مجازی

 

درباره سرور مجازی بیشتر بدانید

سرور مجازی خصوصی (VPS) یا اختصاصی (VDS) به‌ وسیله یک نرم‌افزار مجازی که با عنوان هایپروایزر (Hypervisor) شناخته می‌شود عمل می‌کند. این نرم‌افزار منابع پردازشی سرور مثل رم، پهنای باند، فضای ذخیره و منابع فیزیکی را به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌کند که به هر یک از آنها ماشین مجازی (VM) گفته می‌شود.

هر ماشین مجازی یک سیستم عامل مجزا دارد که وبسایت‌ها از طریق آن با سرور ارتباط برقرار می‌کنند. به این ترتیب کاربران سرورهای مجازی بدون اینکه به سخت‌افزار سرور دسترسی داشته باشند، امکان نصب و راه‌اندازی سیستم‌عامل و نرم‌افزارها و مجوزهای مدیریت مورد نیاز خود روی ماشین مجازی را به دست می‌آورند. بد نیست بدانید که سرورهای ابری نوعی از سرورهای مجازی هستند که در آنها نرم‌افزار هایپروایزر به جای اختصاص منابع یک سرور، منابع پردازشی کلود را به ماشین‌های مجازی اختصاص می‌دهد.

مزایای سرور مجازی

کاربران سرورهای مجازی برخلاف سرورهای اشتراکی به امکانات روت و مجوزهای مدیریت پایه‌ای سرور از طریق ماشین مجازی دسترسی دارند. به‌این‌ترتیب وبسایت‌هایی که از سرور مجازی استفاده می‌کنند می‌توانند انواع سرویس‌های مورد نیاز خود مثل پروتکل‌های انتقال فایل، سرور ایمیل، یا نرم‌افزارهای اختصاصی و پایگاه‌های داده مورد نیاز برای فروشگاه مجازی یا وبلاگ را در سرور مجازی ذخیره کنند.

علاوه‌براین سرورهای مجازی به کاربران اجازه می‌دهند چندین وبسایت‌ها را در هاست خود میزبانی کنند. به‌این‌ترتیب یک شرکت یا موسسه می‌تواند با دریافت یک سرور مجازی هم وبسایت فروشگاهی و هم وبسایت تحقیقاتی یا روابط عمومی خود را روی سرور مجازی میزبانی کند. در مجموع سرور مجازی اختصاصی تمام امکانات یک سرور اختصاصی را با ظرفیت و البته قیمتی کمتر در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

 

درباره سرور اختصاصی بیشتر بدانید

سرور اختصاصی همان‌طور که از نام آن مشخص است، سروری است که تمام منابع آن به وظایف و عملیات‌ یک وبسایت یا موسسه اختصاص می‌یابد. یک وبسایت با داشتن یک سرور اختصاصی تمام منابع پردازشی سرور مثل رم، CPU، فضای ذخیره و پهنای باند را در اختیار می‌گیرد.

به‌این‌ترتیب برخلاف سرورهای اشتراکی یا مجازی که از طریق آنها دسترسی به سخت‌افزار برای کاربران غیرممکن است، در سرور اختصاصی مدیریت سخت‌افزار به خود وبسایت یا کاربر واگذار می‌شود. در نتیجه سرور اختصاصی بالاترین سطح از انعطاف را در اختیار توسعه‌دهندگان وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های بزرگ قرار می‌دهد.

مزایای سرور اختصاصی

همان‌طور که پیشتر اشاره شد سرور اختصاصی بیشترین منابع پردازشی وب را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. بعضی از مهم‌ترین مزایای این نوع از سرور را در ادامه مشاهده می‌کنید.

  • پردازنده اختصاصی سطح-سرور: این CPU ها برخلاف پردازنده‌های معمولی از قدرت پردازش بسیار بالایی برخوردار هستند و قبل از استفاده برای عملکردهای بسیار سنگین آزموده می‌شوند. آنها فرکانس پردازشی بالاتری دارند و با ویژگی اصلاح کد خطا (ECC) ارائه می‌شوند.
  • رم اختصاصی با قابلیت اصلاح کد خطا: این نوع از رم‌ها هنگام بروز خطا داده‌ها را اصلاح کرده و از تکرار مجدد خطا جلوگیری می‌کنند. برای همین نسبت به رم‌های معمولی برای انجام وظایف پردازشی سنگین به‌مراتب بهتر عمل می‌کنند. علاوه‌براین سرعت بسیار بالایی دارند که قابل مقایسه با رم‌های معمولی نیست.
  • سیستم عامل سرور اختصاصی: سرورهای اختصاصی به سیستم‌عامل سرور نیاز دارند که برای پردازش وظایف سرور بهینه‌سازی شده است. انواع مختلفی از سیستم‌عامل های سرور مثل ویندوز و لینوکس توسعه یافته است که کاربران امکان نصب آنها روی سرورهای اختصاصی را دارند.

 

سرور مجازی چیست

 

قیمت و هزینه سرور مجازی و سرور اختصاصی به چه عواملی بستگی دارد؟

عوامل زیادی در قیمت‌گذاری و همچنین برآورد قیمت یک سرور مجازی و سرور اختصاصی نقش دارند. بعضی از این عوامل به اعتبار و سابقه شرکت ارائه‌دهنده خدمات بر می‌گردند. مانند باقی کسب‌وکارها، در اینجا هم اعتبار و سابقه نقشی تعیین‌کننده ایفا می‌کند و یک برند معتبر اعتبار خود را با ارائه خدمات ضعیف به خطر نمی‌اندازد. اما گذشته از اعتبار شرکت ارائه‌دهنده خدمات هاستینگ و میزبانی وب، جزئیات فنی نقش مهمی در تعیین قیمت و هزینه دارند که در ادامه بعضی از مهم‌ترین آنها را مشاهده می‌کنید.

  • فضای ذخیره، پهنای باند و توان پردازشی واقعی سرور اصلی ارائه‌دهنده
  • استفاده از قطعات سخت‌افزاری به‌روز و پیشرفته مثل پردازنده‌های اینتل و فضای ذخیره SSD
  • ظرفیت حافظه رم و نوع آن
  • ارائه چندین IP
  • امکان ارتقای سرورهای مجازی به سرور اختصاصی
  • داشتن حسن اعتبار و ثبات
  • تامین امنیت و بکاپ گرفتن منظم از اطلاعات
  • پشتیبانی قوی و پاسخگویی
  • ارائه خدمات جانبی مثل کنترل پنل، توسعه وب، خدمات طراحی و خدمات دیجیتال مارکتینگ

 

شرکت های ارائه دهنده سرور مجازی و سرور اختصاصی

اگر قصد دارید سایتی راه‌اندازی کنید و از طریق آن به کاربران داخل کشور خدمات ارائه دهید، استفاده از هاست‌های ایرانی و داخلی توصیه می‌شود. در ادامه بعضی از بهترین و معتبرترین شرکت‌های ارائه‌دهنده سرور مجازی و سرور اختصاصی در ایران را مشاهده می‌کنید.

 

جمع‌بندی؛ سرویس‌های میزبانی وب متناسب با سایت

در این مقاله از ایده پویا انواع سرورها و سرویس‌های میزبانی وبسایت‌ها مرور شده و ویژگی‌ها و مزایای آنها مورد بررسی قرار گرفت. هر یک از این سرویس‌های میزبانی با توجه به امکانات و سطح تخصصی بودن برای سایت‌های خاصی مناسب محسوب می‌شود. برای مثال یک سرور اختصاصی برای میزبانی وبسایت یک کسب‌وکار محلی با خدمات محدود به یک منطقه مناسب نیست و جز هزینه‌های اضافی، مزیتی ندارد. انتخاب سرور و بهترین هاست به عوامل مختلفی مثل میزان بازدید، نوع و محدوده فعالیت، نرخ جذب مخاطب و موارد فنی دیگر بستگی دارد.

برای این کار مشاوره با شرکت‌های تخصصی و کارآزموده راهگشاترین انتخاب محسوب می‌شود. شرکت ایده پویا با بیش از 13 سال سابقه در طراحی سایت و ارائه خدمات دیجیتال مارکتینگ تجربه‌های موفقی در میزبانی و راه‌اندازی وبسایت‌ها با اهداف گوناگون دارد. اگر قصد راه‌اندازی سایت برای کسب‌وکار خود و برندسازی آنلاین دارید، ایده پویا با پشتوانه سال‌ها تجربه آماده ارائه مشاوره و خدمات اختصاصی به شما کاربران عزیز است.

 

انواع سئو سایت

 

  • 5
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر