وبمستر کیست و وظایف وبمستر چیست؟

تاریخ انتشار خبر : 1400 شهریور 27

وبمستر کیست و وظایف وبمستر چیست؟

 

عنوان «وبمستر» بیشتر شبیه به نام یا عنوانی است که در یک کتاب علمی تخیلی می‌بینید تا یک شغل پردرآمد و تخصصی؛ اما هرچقدر هم عجیب به نظر برسد، وبمستر عنوان شغلی تا حدودی پر سابقه در حوزه تکنولوژی و اینترنت است و بسیاری افراد با این عنوان شغلی در شرکت‌های مختلف استخدام‌شده‌اند.

اکثر کسب‌وکارها و شرکت‌ها، اهمیت برخورداری از یک وبمستر یا مدیر وب‌ سایت کار بلد را درک می‌کنند. مدیران وب‌ سایت معمولاً در داخل سازمان‌ها و یا به‌عنوان مشاور توسعه و مدیریت سایت‌ها کار می‌کنند و از عملکرد صحیح وب‌ سایت و مطابق با اهداف مالک کسب‌وکار و وب‌ سایت اطمینان حاصل می‌کنند.

وبمستر یا مدیر وب‌ سایت، مسئول نگهداری وبسایت‌ها و سرورهای یک سازمان است. وظایف ایشان شامل همکاری نزدیک با متخصصان وب برای طراحی یا به‌روزرسانی وب‌ سایت‌ها، رفع خطاهای وب‌ سایت و ایجاد یک برنامه پاسخگویی برای سرورهای خراب و اجرای آزمایش‌ها برای اطمینان از عملکرد صحیح طرح‌ها یا آپدیت‌ها است.

شما می‌توانید برای طراحی، راه‌اندازی، سئو وب سایت و توسعه وب‌ سایت خود از خدمات حرفه‌ای توسط تیم متخصص شرکت ایده پویا با 13 سال سابقه بهره بگیرید. این تیم تخصصی همچنین در زمینه طراحی انواع سایت‌های دینامیک، طراحی گرافیک تخصصی سایت، لوگو، انیمیشن‌های تحت وب و... باقیمت مقرون‌به‌صرفه و کیفیت بالا مشغول به فعالیت هستند.

 

ابزار وبمستر

 

پیشینه شغل مدیریت وب‌ سایت

نقش و وظایف وبمستر در چند دهه گذشته تغییر کرده است و در روزهای ابتدایی ایجاد شبکه جهانی وب، تنها برخی افراد از مهارت‌های لازم برای ایجاد و نگهداری یک سایت با ظاهر حرفه‌ای (به‌ویژه سایتی که تجارت الکترونیکی ایمن و منطقی را ارائه می‌داد) برخوردار بودند.

برخی از شرکت‌ها به‌سادگی وظایف طراحی سایت و مدیریت وب را به افرادی با شغل آزاد یا یک شرکت توسعه وب می‌سپردند. در موارد دیگر، یک کارمند (اغلب از بخش IT) ممکن بود نقش مدیر وب را بر عهده بگیرد و همه جنبه‌های طراحی، تولید محتوا، عملکرد و بازاریابی سایت را مدیریت کند.

باگذشت زمان، تجارت آنلاین رایج‌تر شد و شرکت‌ها شروع به سرمایه‌گذاری برای حضور قوی در فضای مجازی و وب کردند. مسئولیت‌های مبتنی بر وب، بین اعضای تیم تقسیم شدند و برخی از کارمندان وظایف خاصی مانند طراحی، حفظ امنیت و مدیریت محتوا را بر عهده گرفتند. با توجه به این تغییرات، نقش وبمستر در برخی از سازمان‌ها منسوخ شد. اگرچه امروزه بسیاری از کارفرمایان هنوز به دنبال وبمسترها هستند، اما این شغل به عناوین مختلفی تبدیل‌شده است که نقش اصلی یکسانی به‌عنوان حرفه‌ای که کارهای مختلفی برای نگهداری و بهینه‌سازی وب‌ سایت انجام می‌دهد را شامل می‌شوند.

 

وبمستر دقیقاً چیست؟

یک وبمستر مسئول نگهداری وبسایت‌ها برای شرکت‌ها و افراد در شبکه جهانی وب است. این شغلی است که به طیف گسترده‌ای از مهارت‌ها و توانایی‌ها نیاز دارد؛ زیرا بسیاری از مدیران وب‌ سایت باید کارهای بسیار بیشتری نسبت به کد نویسی، طراحی سایت و به‌روزرسانی لینک‌ها به سایر وب‌ سایت‌ها را انجام دهند. وبمستر درنهایت مسئول اطمینان از سهولت حرکت در وب‌ سایت و پاسخگویی به نیازهای مشتریان آن است. مدیر وب‌ سایت حتی گاهی اوقات به‌عنوان رابط بین مالک و بازدیدکنندگان سایت عمل می‌کند.

امروزه، شرکت‌ها می‌خواهند حضور آنلاین آن‌ها کاملاً کاربردی و جذاب باشد و به‌راحتی توسط جستجوگران در اینترنت پیدا شود. این وب‌ سایت باید سرعت بارگیری بالا و واکنش گرایی (Responsive) خوبی برای سازگاری با گوشی‌های هوشمند داشته باشد.

سایت‌ها همچنین یک بستر غول‌پیکر برای بازاریابی هستند. به‌این‌ترتیب، شرکت‌ها باید به‌طور مداوم وب‌ سایت‌های خود را نگهداری و به‌روزرسانی کرده و بهبود و توسعه دهند. با توجه به پیچیدگی روزافزون وب‌ سایت‌های مدرن، این رویکرد و عنوان شغلی همه‌جانبه رواج کمتری دارد. بااین‌وجود، وبمسترها یا مدیران وب همه‌کاره برای سازمان‌هایی که به دنبال استفاده حداکثری از حضور آنلاین خود هستند، همچنان به‌عنوان گزینه‌ای مناسب به نظر می‌رسند.

 

مدیریت وب‌ سایت

 

مزایا و معایب شغل وبمستری کدام‌اند؟

تمام مشاغل دارای مزایا و معایب مختلفی هستند و شرایط و چالش‌های متفاوتی را برای افراد ایجاد می‌کنند. مدیریت وب‌ سایت نیز از این قائله مستثنا نیست. یکی از جذاب‌ترین مزایای وبمستری، درآمد بالای آن است. درواقع این شغل در میان پردرآمدترین کسب‌وکارهای آنلاین قرار می‌گیرد و آینده درخشانی در پیش رو دارد. سرمایه اصلی این شغل، دانش و مهارت‌های شما هستند و نیازی به سرمایه‌گذاری و پذیرش ریسک از دست دادن آن را ندارید. به‌این‌ترتیب، شما همواره در حال کسب درآمد و جذب سرمایه هستید.

بااین‌حال، هر کاری دشواری‌های خود را دارد. همان‌طور که بیان شد، این شغل به مهارت و دانش تخصصی نیاز دارد. برای پیشبرد کار و محقق شدن پیشرفت و توسعه سایت به صبر و اراده قوی نیاز دارید. هیچ سایتی نمی‌تواند طی چند شبانه‌روز یا یک مدت کوتاه به صفحه اول جستجو برسد و ترافیک ورودی و نرخ تبدیل بالایی به دست بیاورد.

شاید در این میان شما مجبور شوید میزان بالایی از استرس و هیجان را تحمل‌کنید و برخی شب‌ها و حتی روزهای تعطیل که همه مشاغل در حال استراحت هستند را مشغول تلاش و کار بر روی سایت باشید. شما باید همواره دانش خود را به‌روز کرده و استراتژی‌های جدید و کارآمد را برای طراحی و مدیریت سایت به کار ببرید. به‌این‌ترتیب، موفقیت به سمت شما قدم برمی‌دارد.

 

شغل وبمستری

 

وظایف یک وبمستر چیست؟

مدیران وب نقش مدیریت و نگهداری سایت را به عهده‌دارند. این امر شامل چندین وظیفه مختلف است که در زیر به چند نمونه از آن‌ها می‌پردازیم:

  1. 1-توسعه وب

فعالیت‌های توسعه وب‌ سایت بر روی برنامه‌ریزی، طراحی، ایجاد و به‌روزرسانی سایت تمرکز دارند. این وظایف اغلب به دانش فنی و طراحی قابل‌توجهی نیاز دارند. وظایفی که وبمستر به‌عنوان یک توسعه‌دهنده وب بر عهده دارد، شامل موارد زیر هستند:

  • برنامه‌ ریزی وب‌ سایت: توسعه‌دهندگان برای اهداف یک وب‌ سایت با مشتریان یا کارفرمایان همکاری می‌کنند. هنگامی‌که توسعه‌دهنده این اهداف را درک کرد، یک جدول زمانی برای تکمیل سایت و محقق ساختن اهداف ایجاد می‌کند. روند توسعه، مدیریت و نگهداری سایت بر اساس این جدول زمانی پیش می‌رود.

 

  • طراحی وب‌ سایت: وب‌ سایت‌ها اغلب حاوی اطلاعات زیادی هستند. بااین‌حال، اگر سایت از ساختار و طراحی مناسب برخوردار نباشد، دسترسی به این اطلاعات دشوار می‌شود. توسعه‌دهنده بر روی سازمان‌دهی وب‌ سایت کار می‌کند تا اطلاعات و سایر ویژگی‌ها به‌راحتی توسط کاربران پیدا شوند و دسترسی به آن‌ها به‌آسانی میسر شود.

 

  • مسائل امنیتی وب‌ سایت: امنیت همچنان یک نگرانی جدی برای مالک وب‌ سایت است. این امر به‌ویژه در صورت استفاده از سایت برای فروش محصولات، جمع‌آوری پول یا پردازش اطلاعات حساس مانند نام‌ها و آدرس‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. توسعه‌دهندگان می‌توانند از نرم‌افزارهای امنیتی و همچنین استانداردها و بهترین روش‌ها برای ایجاد سایت‌های امن استفاده کنند.

 

  • آزمایش: توسعه‌دهندگان سایت خود را آزمایش می‌کنند تا از عملکرد صحیح آن‌ها اطمینان حاصل کنند. این می‌تواند یک فرایند پیچیده باشد؛ به‌ویژه هنگام کار با نرم‌افزارهای مختلف و عناصر طراحی.

 

  • عیب‌یابی فنی: ممکن است از توسعه‌دهندگان خواسته شود تا مشکلات فنی سایت را برطرف کنند. درحالی‌که وبمسترها معمولاً برای رسیدگی به مسائل جزئی آماده هستند، در صورت بروز یک نقص عمده، ناسازگاری یا حمله هکرها ممکن است مداخله برنامه‌نویس ضروری باشد.

 

  • طراحی مجدد سایت: بسیاری از سازمان‌ها و مشاغل، مرتباً سایت خود را به‌روزرسانی می‌کنند و یا در برخی موارد، دوباره طراحی می‌کنند. این امر به دلایل مختلفی ازجمله نیاز به تازه‌سازی ظاهر وب‌ سایت و ترکیب زبان‌ها و برنامه‌های کاربردی جدید انجام می‌شود. یک توسعه‌دهنده وب اطمینان می‌دهد که سایت در حین تعمیرات اساسی تا حد ممکن عملکرد خود را حفظ کند.

 

  1. 2-مدیریت وب

مدیریت سایت از عملکرد مطلوب روزمره وب‌ سایت اطمینان حاصل می‌کند. وظیفه یک وبمستر در نقش مدیر سایت شامل موارد زیر است:

  • نگهداری سایت: یک وبمستر مسئول نگهداری یک سایت بدون مشکل است. این بدان معناست که سایت را همواره تحت نظر و کنترل داشته باشید و از عدم وجود هرگونه مسائل مانند خرابی، بارگذاری آهسته صفحه یا لینک‌های خراب اطمینان حاصل کنید.

 

  • امنیت سایت: مدیران همچنین مسئول محافظت از سایت‌ها در برابر هک، ویروس‌ها و بدافزارها هستند. به این منظور از یک روال عادی و همیشگی برای بررسی امنیت سایت استفاده کرده و در صورت لزوم، برنامه و پروتکل‌های هاستینگ را بررسی می‌کنند تا از صحت سایت اطمینان حاصل شود.

 

  • ارتباط با سایر بخش‌ها: وبمسترها در یک تجارت یا سازمان اغلب مسئول ارتباط با سایر بخش‌ها هستند تا اطمینان حاصل شود که آن بخش، به‌خوبی توسط وب‌ سایت نشان داده می‌شود.

 

  • استراتژی محتوا و به‌روزرسانی: محتوا برای عملکرد یک سایت بسیار مهم است. مدیران وب ممکن است محتوای متنی، گرافیکی، ویدئویی یا صوتی ایجاد کنند و یا افرادی را برای ایجاد آن‌ها استخدام کنند. برخی از سازمان‌ها، یک مدیر محتوا را برای نظارت بر ایجاد و به‌روزرسانی محتوا استخدام می‌کنند.

بیشتر بخوانید؛ صفر تا صد استراتژی محتوا

 

  • استراتژی سئو: وبمسترها با تولیدکنندگان محتوا کار می‌کنند تا محتوایی بهینه‌سازی کنند که توسط موتورهای جستجو شناخته و رتبه‌بندی شود.

بیشتر بخوانید؛ خلاقیت در استراتژی سئو

 

  • ارتقاء سایت: وبمستر همچنین ممکن است مسئول تبلیغ وب‌ سایت از طریق روش‌های مختلف تبلیغاتی ازجمله تبلیغات بنری، رسانه‌های اجتماعی و تبادل لینک با سایر سایت‌ها باشد.

 

  • استراتژی تبلیغات و بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing): بسیاری از وب‌ سایت‌ها از طریق تبلیغات شخص ثالث یا بازاریابی وابسته، کسب درآمد می‌کنند. مدیران وب ممکن است با تبلیغ‌کنندگان از خارج از سایت همکاری کنند تا استراتژی‌های مؤثری برای کسب درآمد از سایت ایجاد شود.

 

  • تجزیه‌ و تحلیل سایت: مدیران وب‌ سایت به‌طور مرتب تجزیه‌وتحلیل‌هایی را انجام می‌دهند تا عملکرد سایت را بررسی کنند و از پیشبرد اهداف مطمئن شوند.

 

  1. 3- وظایف فریلنسر

بسیاری از متخصصان وب به‌صورت فریلنسر کار می‌کنند. فریلنسرها مسئولیت مدیریت مشاغل خود را دارند که بازاریابی، جستجوی مشتریان، برنامه‌ریزی، حسابداری و... را شامل می‌شوند. کسی که علاقه‌مند به دنبال کردن یک حرفه مانند طراحی یا توسعه‌دهنده وب به‌عنوان یک فریلنسر است، باید مهارت‌های خود را در مدیریت کسب‌وکار بهبود و توسعه دهد.

 

وظایف وبمستر

 

برای تبدیل شدن به یک وبمستر موفق، چه الزامات آموزشی وجود دارند؟

شرایط تحصیل لازم برای تبدیل‌شدن به وبمستر یک کسب‌وکار، ازنظر کارفرماها متفاوت است. در بسیاری موارد، کارفرما بیشتر از تحصیلات رسمی به مهارت‌های فرد اهمیت می‌دهد. بااین‌وجود، اگر متقاضیان حداقل مدرک کاردانی یا کارشناسی خود را در زمینه طراحی وب داشته باشند، راحت‌تر می‌توانند استخدام شوند. بسیاری از توسعه‌دهندگان و مدیران دارای مدرک علوم کامپیوتر هستند. بااین‌حال، بسیاری افراد نیز مدرک خود را به‌صورت آکادمیک و از طریق آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای و... دریافت می‌کنند.

 

مهارت‌های لازم برای موفقیت در شغل مدیریت وب‌ سایت

مهارت‌های موردنیاز برای تبدیل‌شدن به یک وبمستر، بسته به کار دقیقی که از او انتظار می‌رود تفاوت است. به‌عنوان‌مثال، توسعه‌دهندگان دارای مهارت‌های بسیار متفاوتی نسبت به افرادی هستند که مسئولیت مدیریت یک سایت از پیش توسعه‌یافته را بر عهده دارند.

به‌طورکلی، از یک وبمستر انتظار می‌رود که مهارت‌های قوی در زمینه کامپیوتر و اینترنت داشته باشد تا در صورت بروز مشکلات مختلف، توانایی برطرف کردن آن‌ها را داشته باشد. وبمستر همچنین باید با زبان‌های برنامه‌نویسی مانند HTML، JavaScript، Python و Swift آشنایی کامل داشته باشند.

حتی اگر یک وبمستر به‌منظور تأمین منابع گرافیکی سایت از فرد دیگری استفاده کند، همچنان از او انتظار می‌رود که با نحوه کار برنامه‌های گرافیکی مانند Photoshop آشنا باشد. مدیران سایت باید توانایی کار کردن با سیستم مدیریت محتوا (CMS) مانند WordPress یا Joomla و پشتیبانی از سیستم‌های تجارت و پرداخت‌های الکترونیک را داشته باشند.

وبمستر همچنین لازم است که با مهارت‌های نوشتاری قوی خود بتواند محتواها تولیدشده را تصحیح، ویرایش و برای موتور جستجوگر بهینه‌سازی کند. یک وبمستر موفق همچنین قادر به تجزیه‌وتحلیل داده‌های به‌دست‌آمده از رفتار بازدیدکنندگان و استفاده از آن‌ها برای توسعه، ایجاد هدف ترافیک وب، حفظ کاربران و افزایش نرخ تبدیل و فروش است.

 

جمع بندی موضوع

در سال‌های اخیر تمام وظایف یک وبمستر میان افراد مختلف با عنوان‌های شغلی متفاوت تقسیم‌شده است؛ اما همچنان از وبمستر به‌عنوان یک شغل پردرآمد یاد می‌شود که مهارت‌های متعددی را در خود جای‌داده است. به‌طورمعمول، وبمسترها به‌صورت تمام‌وقت کار می‌کنند. به همین دلیل، همه یا حداقل بخشی از هفته کاری آن‌ها در خانه و به‌صورت دورکاری سپری می‌شود.

به‌طورکلی، بررسی‌ها نشان می‌دهند که آینده شغلی این افراد از چشم‌انداز بسیار خوبی برخوردار است. شرکت طراحی سایت ایده پویا یکی از فعالان پر سابقه در زمینه طراحی سایت‌های دینامیک، انیمیشن‌های تحت وب، لوگو و ست اداری، وب‌ سایت‌های پکیجی و سایت‌هایی با قالب آماده همواره آماده ارائه بهترین و خلاقانه‌ترین خدمات به شما عزیزان است و همیشه راه‌حل‌ها و پیشنهادهای خلاقانه‌ای برای تجارت آنلاین شما دارد.

 

طراحی سایت رزرواسیون

 

  • 2
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر