شبکه اجتماعی یوتیوب را به زبان ساده آموزش ببینید

تاریخ انتشار خبر : 1400 شهریور 23

شبکه اجتماعی یوتیوب را به زبان ساده آموزش ببینید

 

امروزه کم‌تر کسی اسم یوتیوب را نشنیده است و تقریبا غیرممکن است که با شنیدن نام ویدئو آنلاین به یاد این شبکه اجتماعی نیافتید. اما 13 سال پیش این پلتفرم ویدئویی به راحتی امروز در دسترس نبود. یوتیوب از زمان راه‌اندازی یعنی سال 2005 تا به امروز انقلابی واقعی در زمینه نحوه استفاده، پدید آورده است. یوتیوب به عنوان دومین موتور جستجوی اینترنت، که تنها توسط گوگل، پیشی گرفته شده است، بیش از 2 میلیارد کاربر فعال دارد که هریک به طور متوسط روزانه 1 ساعت و 15 دقیقه از زمان خود را به دیدن فیلم بر روی این پلت‌فرم اختصاص می‌دهند.

با این وجود علاوه بر این که یوتیوب یک کانال سرگرمی است، به یکی از بهترین بسترهای بازاریابی و تبلیغات تبدیل شده است که بسیاری از شرکت‌ها، مقداری از بودجه خود را به تولید محتوا و بارگذاری در یوتیوب اختصاص می‌دهند.

بنابراین ورود به یوتیوب می‌تواند به رونق و دیده شدن کسب و کار شما بیانجامد. اگر تا به‌حال از یوتیوب در این زمینه استفاده نکرده‌اید، برای داشتن شروع بهتر و ورودی جنجالی، می‌توانید به وب‌ سایت ایده پویا، سری بزنید و برای تهیه ویدئو تبلیغاتی و محتوای بهتر و درنتیجه بالا رفتن رتبه سئو خود در یوتیوب و گوگل از تجربه متخصصان این وبسایت استفاده کنید. اما پیش از آن بهتر است به خواندن این مطلب برای بالا بردن اطلاعات خود و نحوه‌ی شروع کار، مطالعه این مطلب را ادامه دهید.

بیشتر بخوانید؛ بازاریابی شبکه اجتماعی

 

تاریخچه یوتیوب

در سال 2004 میلادی درست زمانی که مردم هنوز از طریق دایال‌آپ به اینترنت متصل می‌شدند و اثری از فیس‌بوک و سایر رسانه‌های جمعی نبود، یکی از کارکنان سابق شرکت PayPal به نام چاد هورلی، ایده‌ای را در سر پروراند. این ایده از آن جا شروع شد که او نتوانست یک فیلم کوتاه از یک شام دوستانه را به اشتراک بگذارد، بنابراین بعد از مدت کوتاهی از این داستان، با شراکت دو دوست و همکار خود به نام‌های استیو چن و جاوید کریم، در سال 2005، دامنه youtube.com را، راه‌اندازی کردند.

زمانی که کسب درآمد از طریق اشتراک‌گذاری ویدئو هنوز به واقعیت نرسیده بود، نایک اولین شرکتی بود که در این زمینه، در شبکه یوتیوب سرمایه‌گذاری کرد که با یک میلیون بازدید در زمان خود یک شاهکار محسوب می‌شد. اما با وجود همه موفقیت‌ها، یوتیوب به دلیل نداشتن منبع درآمد و هیچ پشتوانه دیگری، رو به یک ورشکستگی غم‌انگیز داشت و درست در همین زمان یعنی در اکتبر سال 2006 گوگل به عنوان یک رقیب اصلی، این مجموعه را خریداری کرد. این خرید نقطه عطفی در تاریخ یوتیوب، گوگل،فیلم‌های انلاین و به طور کلی اینترنت بود.

شاید برایتان جالب باشد بدانید در دوره‌ی سال 2010 تا 2014، سالار کمانگر یک فرد ایرانی، که یکی از کارکنان گوگل بود، به عنوان مدیرعامل شرکت یوتیوب کار کرد و در همان سال‌ها یوتیوب سومین سایت پربیننده پس از گوگل و فیس‌بوک ‌شد. این سیر صعودی یوتیوب همچنان نیز ادامه دارد و امروز این پلت‌فرم به یکی از کلیدی‌ترین پلت‌فرم‌ها برای دیده شدن تبدیل شده است و طبق آمار 99 درصد از کسانی که به دیدن ویدئو آنلاین می‌پردازند از یوتیوب استفاده می‌کنند. بنابراین برای شروع آماده باشید.

 

با انواع شبکه های اجتماعی آشنا شوید.

 

آموزش یوتیوب

 

نحوه ایجاد حساب کاربری در یوتیوب

اگر تا به‌حال وارد یوتیوب نشده‌اید، باید بدانید که کار بسیار ساده‌ای است و تنها چیزی که به آن نیاز دارید یک حساب کاربری گوگل یا همان Gmail است تا با استفاده از آن وارد یوتیوب شده و بتوانید ویدئوها را ببینید، نظر دهید و خودتان نیز ویدئو به اشتراک بگذارید. برای این کار مراحل زیر را بپیمایید:

  • نکته اول این‌که اجرای یوتیوب در ایران به فیلترشکن نیاز دارد و قبل از هرچیز باید فیلترشکن خود را فعال کنید.
  • اگر حساب گوگل ندارید برای خود با مراجه به سایت com یک حساب کاربری بسازید.
  • به سایت com رفته و یا برنامه را در گوشی خود دانلود و باز کنید و با فشردن دکمه sign in و وارد کردن اطلاعات خواسته‌شده به یوتیوب وارد شوید. در این مرحله شما می‌توانید از یوتیوب استفاده کنید اما هنوز خودتان نمی‌توانید فیلم به اشتراک بگذارید و باید کانال عمومی داشته باشید.

 

آموزش ساخت کانال عمومی در یوتیوب

برای داشتن کانل عمومی در یوتیوب شما دو راه دارید یا همان کانال خود را از طریق قسمت حریم خصوصی به یک کانال عمومی تبدیل کرده و یا با طی مراحل زیر یک کانال عمومی برای خود بسازید:

  • با همان حساب خود وارد یوتیوب شوید.
  • به قسمت کانال‌های من رفته و بر روی گزینه ایجاد کانل جدید کلیلک می‌کنیم.

Youtube- my channel- create a new channel

  • با وارد کردن اطلاعات خواسته‌شده، حالا شما یک حساب کاربری و یک کانال عمومی دارید.
  • برای آپلود ویدئو در صفحه خود یک فلش رو به بالا مشاهده می‌کنید که با فشردن آن و طی مسیر انتخاب فیلم، می‌توانید آن را در سه حالت عمومی، فقط برای لیست ارسال و یا شخصی منتشر کنید.
  • به یاد داشته باشید یوتیوب از زبان فارسی هم پشتیبانی می‌کند.

 

دلایلی برای داشتن حساب یوتیوب

  • ایجاد محتوا برای جذب افراد به مشاغل شما
  • ارتباط با افراد مختلف که علایق مشابه دارید.
  • ایجاد درآمد.
  • به اشتراک گذاشتن کارهای خلاقانه خود با دنیا
  • ایجاد تاثیر مثبت در جهان
  • آموزش دانسته‌های خود و دریافت آموزش دیگران و بالا بردن اطلاعات
  • به اشتراک گذاشتن نظرات و دیدگاه‌های خود

درآمدزایی از یوتیوب

شش نکته برای داشتن کانالی موفق در شبکه اجتماعی یوتیوب

داشتن یک کانال موفق در یوتیوب به عنوان پربازدیدترین شبکه اجتماعی با بیش از نزدیک به 2 میلیارد کاربر می‌تواند یک اتفاق مهم برای شما و کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ شما باشد. ما در این زمینه 6 راهکار مهم را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

  • از ابتدا نام تجاری داشته باشید

برندسازی یک امر بسیار مهم است حتی در زمانی که هیچ کس شما را نمی‌شناسد. نامی را پیدا و انتخاب کنید که نمایان‌گر شما و محتوای کانال شما باشد. در این زمینه به موارد زیر توجه کنید:

  • نام کانال شما، نام تجاری شما محسوب می‌شود، بنابراین باید جذاب باشد و به‌راحتی در ذهن بماند.
  • در یوتیوب جستجو کنید تا مطمئن شوید کس دیگری از این نام استفاده نمی‌کند.
  • مطمئن شوید نام انتخابی شما بار کلامی منفی ندارد.
  • سادگی کلید موفقیت است. از کلمات پیچیده و طولانی استفاده نکنید.
  • بینندگان شما باید بلافاصله و براساس نام کانال شما، بدانند کانال در مورد چیست و چه موضوعی را دنبال می‌کند.

به غیر از نام کاربری به یک بنر کانال خوب و حرفه‌ای و عکس و یا لوگوی جذاب نیاز دارید.

 

  • زمینه‌ای خاص (niche) را پیدا کنید اما از امتحان موضوعات جدید نترسید

در این زمینه بحث‌های مختلفی وجود دارد که آیا باید فقط به یک زمینه خاص بپردازید و یا می‌توانید پای خود را فراتر بگذارید. برخی بر این نظرند که متعهد بودن به یک زمینه خاص در نهایت فرسودگی و یکنواختی به بار می‌آورد و برخی هم نظری مخالف این را دارند و معتقدند طبق الگوریتم یوتیوب کانال‌های با موضوعات مختلف، عملکرد خوبی ندارند.

برای پیدا کردن زمینه فعالیت خود مهم‌ترین چیز، آن است که به دنبال علاقه خود بروید و موضوعی را که هرگز از صحبت کردن در موردش خسته نمی‌شوید، دنبال کنید. این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است چراکه مخاطبان شما با دانستن این که شما در زمینه فعالیتتان، تخصص دارید و یا حتی علاقه زیادی دارید، ترغیب می‌شوند کانال شما را دنبال کنند و ویدئوهای شما را تماشا کنند. بدون شک هرکسی دوست دارد فیلم‌های هنری یک هنرمند واقعی و یا آشپزی یک آشپز ماهر و خبره را ببیند. این موضوع خودتان را نیز به یادگیری بیش‌تر و بیش‌تر ترغیب می‌کند.

بله بهتر است بر روی یک موضوع که علاقه شما است تمرکز داشته باشید ولی این بدان معنا نیست که خود را محدود کنید. احتمالا شما هم مانند هرکس دیگری در دنیای واقعی نیز به چیزهای مختلفی علاقه دارید و  می‌خواهید برای تمام علایقتان محتوا تولید کنید، اما آیا با زمینه فعالیت شما مطابقت دارد؟ برای هماهنگی به دو نکته زیر توجه کنید.

  • -تا زمانی که نوعی ارتباط بین ویدئوهای شما وجود دارد، موارد مختلف را در کانال خود بارگذاری کنید. ممکن است به زمینه آرایشگری علاقه داشته باشید، اما مشاهده کنید مخاطبان فیلم‎‌های آشپزی شما را بیش‌تر ترجیح می‌دهند. این زمانی است که بین آنچه علاقه و مهارت دارید و آنچه دیگران تماشا می‌کنند به نوعی هماهنگی برسید.
  • -در نهایت باید به یک زمینه و طاقچه خاص کلی متعهد باشید. مانند تمام موضوعاتی که به غذا، ورزش و... مربوط می‌شوند.

 

  • قابل جستجو بودن کلید موفقیت است

درست مانند هر شغل دیگری، سخت‌ترین قسمت در مورد یوتیوب، شروع است. زمانی که نه دنبال‌کننده و مشترکی دارید، نه ویدئو و نه هیچ چیز دیگری. شما ممکن است به دلیل تصاویر الهام‌بخشتان در اینستاگرام و یا ویدئویی خنده‌داردر تیک‌تاک، به سرعت دنبال شوید. اما ساختار یوتیوب پیچیده‌تر و ویرایش‌شده است. برخی کاربران اینستاگرام با بیش از 10 هزار دنبال‌کننده در یوتیوب فقط صدها مشترک دارند. با این وجود چطور مخاطبین خود را پیدا خواهید کرد؟ و یا کاربران دیگر چگونه شما را پیدا خواهند کرد؟

این جاست که قابل جستجو بودن، به عنوان یک کلید خود را نشان می‌دهد. استفاده از واژه‌هایی که توسط مردم سرچ می‌شوند می‌تواند موجب دیده شدن ویدئو شما شود. برای دانستن این که مردم چه چیزی را سرچ می‌کنند می‌توانید به ابزار کاملا رایگان Google trends که در این زمینه درخشان است سری بزنید. در گوگل ترند شما می‌توانید کلمه کلیدی موردعلاقه خود را سرچ کنید تا ببینید چندبار توسط مردم جستجو شده است و یا کلمات مختلف را باهم مقایسه کنید و این می‌تواند برای شما بسیار راه‌گشا باشد.

 

  • فیلمبرداری، ویرایش، موسیقی و بارگذاری

تا به این‌جا شما یک کانال دارید، موضوع و زمینه خود را انتخاب کرده‌اید، کلمات کلیدی مناسب را پیدا نمودید و دیگر وقت شروع است تا یک فیلم خوب را بارگذاری کنید. در مورد فیلمبرداری، واقعا نیازی به یک دوربین حرفه‌ای نیست و می‌توانید از دوربین‌ گوشی‌های جدید آیفون و اندروید که می‌توانند کافی باشند و خوب عمل کنند، استفاده کنید.

نور و صدا از دوربین و فیلمبرداری مهم‎‌تر هستند. وقتی نور مناسب باشد دوربین یک گوشی می‌تواند از دوربین فیلمبرداری بهتر عمل کند و نور طبیعی نیز به نورهای مصنوعی ترجیح داده می‌شود. صرف‌نظر از این‌که برای فیلم‌برداری از چه دوربین و چه نوری استفاده می‌کنید برای صدا از میکروفون استفاده کنید. چراکه برخی به‌جای تماشای فیلم‌ها به آن‌ها گوش می‌دهند و وجود نویز می‌تواند آزاردهنده باشد. در این بخش برای داشتن یک ویدئو موفق و پربازدید، به انتخاب یک ابزار ویرایش حرفه‌ای که انواع مختلفی از آن به رایگان در دسترس هستند و انتخاب یک موسیقی خوب نیز باید توجه‌ ویژه‎‌ای کرد.

بخش مهم بعدی تامبنیل، نمایه کوچک و یا تصویر کوچک ویدئو شماست که تاثیر زیادی در سرنوشت فیلم شما خواهد داشت. تصاویر تامبنیل شما باید پیامی را به بینندگان خود درباره آنچه در ویدئو‌ی شما خواهند دید، منتقل کنند. بهتر است از تصاویر واضح با متنی کوتاه و به دور از شلوغی استفاده کنید.

 

  • اصل SSV ( story- structure- value) داستان، ساختار و ارزش

درست است که ویرایش و فیلمبرداری خوب، درجه اهمیت بالایی دارند، اما گاهی برخی فیلم‌ها باوجود نداشتن ویرایش خاصی بسیار پربازدید می‍شوند. این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که هرچند یک تولید محتوای عالی، مشاهده فیلم شما را افزایش می‌دهد، اما عمدتا مردم فیلم شما را به دلیل ارزش آن می‌بینند. در این زمینه سه ویژگی‌خوب، یک فیلم ارزشمند را تولید خواهند کرد؛ داستان، ساختار و ارزش.

داستان: برای داشتن یک روایت و داستان خوب، موضوع، طرح، ساختار، شخصیت‌ها، سبک و لحن، همگی اهمیت دارند. برای این بخش باید مشخص کنید، هدف ویدئو‌ی شما چیست؟ بزرگترین چالش این ویدئو چه چیزی است؟ برای داشتن سبک و لحن خوب از موسیقی و تصاویر بصری مناسب استفاده کنید.

 ساختار: ساختار خوب ویدئو شما نشان‌دهنده حرفه‌ای بودن شماست. برای فیلم خود یک مقدمه، خروجی و بدنه داشته باشید. در ابتدا به موضوع و یا محتوا توجه داشته باشید. معرفی کنید چه کسی هستید، کانال درباره چیست و در پایان از بینندگان خود تشکر کنید.

ارزش: ویدئو شما برای بیننده چه ارزشی دارد؟ اگر خودتان نمی‌توانید برای ویدئو خود ارزشی پیدا کنید، بیننده هم نخواهد توانست. یک ویدئوی خوب باید دارای ارزش‌های سرگرمی، آموزشی و یا حتی هردوی این‌ها باشد.

 

  • بر محتوا و بینندگان خود تمرکز کنید، پول بعدا خودش جریان می‌یابد

ممکن است شما حتی یک سال بدون درآمدی، فعالیت داشته باشید، اما آنچه اهمیت دارد این است که با علاقه ادامه دهید و از بودن در این فضا لذت ببرید. یوتیوب یک منبع خلاق و راهی عالی برای برقراری ارتباط با دیگران است. ممکن است در ابتدا فقط با یک یا دو نفر ارتباط بگیرید، اما به زودی خود را درمیان تعداد زیادی دوست جدید خواهید دید.  سه اصل شروع، ایجاد و بودن در حال را فراموش نکنید.

 

چگونه در یوتیوب بهتر و بیشتر دیده شویم؟

علاوه بر رعایت شش اصل بالا بهتر است به موارد زیر نیز به‌خوبی عمل کنید تا رتبه‌بندی سئو شما افزایش یابد و بهتر و بیش‌تر دیده شوید.

 

یوتیوب چیست

 

  • کلمات کلیدی خود را در مکان‌های کلیدی قرار دهید

بعد از پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب خود، وقت آن رسیده است که ویدئوی خود را با قرار دادن کلمات کلیدی در مکان‌های کلیدی بهینه کنید. برای این کار کلمه کلیدی را حتما در عنوان ویدئو نمایش دهید. سعی نکنید مرموز یا انتزاعی عمل کنید که در رتبه‌بندی نهایی شما تاثیرگذار خواهد بود. علاوه بر درج کلمات کلیدی در عنوان توصیه می‌شود آن‌ها را در توضیحات نیز بیاورید. بهتر است کلمه کلیدی را در 25 کلمه اول و چند بار دیگر به طور طبیعی استفاده کنید. همچنین کلمه کلیدی را در برچسب‌ها و رونوشت‌ ویدئو خود قرار دهید.

 

  • کلمات کلیدی را در ویدئو خود بیان کنید

علاوه بر این که کلمات کلیدی باید در مکان‌های کلیدی تایپ شوند، با توجه به الگوریتم یوتیوب و گوگل که می‌تواند آنچه در ویدئو است را بدون رونویسی، درک کنند، بدون شک آورده شدن کلمات کلیدی در ویدئو نیز در رتبه‌بندی شما تاثیرگذار خواهد بود. توصیه متخصصان این زمینه بیان کلمات کلیدی در دو جمله اول فیلم است.

 

  • از برچسب‌ها استفاده کنید و به درستی استفاده کنید

توصیه می‌شود از برچسب‌های کلمات کلیدی استفاده کنید اما زیاده روی نکیند. گنجاندن ده‌ها برچسب با موضوعات مختلف می‌تواند به سئو شما آسیب بزند، چرا که یوتیوب نمی‌فهمد ویدئو درمورد چیست. به عنوان بهترین روش از 5 تا 8 برچسب هدفمند استفاده کنید. در ابتدا کلمات کلیدی خود را آورده و سپس چند کلمه ثانویه و البته مرتبط بیاورید. یکی از متخصصان این زمینه پیشنهاد می‌کند از کلمات طولانی به عنوان برچسب استفاده کنید.

به عنوان نمونه اگر ویدئوی شما در موضوع ابزارهای اتوماسیون برای استارت‌آپ‌ها، است، برچسب‌های «بهترین ابزارهای اتوماسیون برای استارت‌آپ‌ها» و یا «ابزارهای اتوماسیون برای کارآفرینان» می‌توانند بهتر از کلماتی مانند اتوماسیون، ابزار و... عمل کنند. و نیز توصیه دیگر این‌که ویدئو خود را با نام ویدئوهای پربازدید در این زمینه برچسب کنید. 

 

  • ساخت ویدئوهای طولانی

اگرچه ممکن است فکرکنید ویدئوهای کوتاه محبوب‌تر هستند، اما یوتیوب، ویدئوهای بلند را برتری می‌بخشد. یکی از متخصصان می‌گوید، یوتیوب می‌خواهد کاربران را تاجایی که می‌شود درگیر کرده و در یوتیوب نگه دارد و این امر با وجود ویدئوهای طولانی بهتر اتفاق می‌افتد. با این حال هرچند ساخت ویدئو طولانی‌تر نیازمند تلاش بیش‌تری است، اما جواب خواهد داد.

 

  • به سوالات بی‌پاسخ، پاسخ دهید

برای این کار بعد از یافتن ایده خود، تمام ویدئوهای آن موضوع را پیدا کرده و نظرات مردم را بخوانید تا ببینید چه سوالاتی پرسیده شده است، با این کار لیستی از نیازهای برآورده‌نشده در ویدئوهای دیگر تهیه کنید و سعی خود را بر این بگذارید که در ویدئو خود به آن‌ها پاسخ دهید. اگر به مردم خواسته‌هایشان را بدهید، آن‌ها ویدئو شما را تماشا می‌کنند، لایک می‌کنند، نظر می‌دهند و به اشتراک می‌گذارند و این یعنی بالا رفتن رتبه‌بندی شما.

 

  • همه‌چیز را زود به مخاطب خود ندهید

زمان تماشای یک ویدئو بیش‌ترین تاثیر در میزان رتبه سئو شما دارد، بنابراین از دادن تمام اطلاعات مهم در دقیقه اول به بینندگان اجتناب کنید و به نوعی آن‌ها را روی صندلی بنشانید تا به انتها برسند. در ابتدا آ‌ن‌ها را علاقه‌مند کنید و سپس به مرور اطلاعات مهم را در اختیار بینندگان قرار دهید.

 

  • از زیرنویس استفاده کنید

یکی از راه‌های افزایش رتبه در یوتیوب استفاده از زیرنویس برای ویدئوها است. خاصیت اضافه کردن زیرنویس به صورت خودکار در یوتیوب موجود است، بنابراین لازم نیست زمان زیادی را برای این موضوع صرف کنید. با این حال بهتر می‌شود اگر به جای زیرنویس‌های آماده یوتیوب از زیرنویس سفارشی استفاده کنید. زیرنویس‌ها بسته به املاء و دستورزبان درست، تفاوت چشمگیری در تاثیرشان بر رتبه‌بندی دارند. داشتن یک زیرنویس و یا رونویس دقیق، نه‌تنها به سئو کمک می‌کند برای تعامل با فیلم نیز بسیار مفید است. برخی از مردم هنوز هم ترجیح می‌دهند فیلم را با صدای خاموش ببینند.

 

  • یک لیست پخش تولید کنید

آن‌چه برای یوتیوب مهم است نگه داشتن مردم در این پلت‌فرم است، در این زمان تولید یک مجموعه فیلم‌های به‌هم پیوسته می‌تواند، مخاطبین را جذب کرده و آن‌ها را به دنبال کردن صفحه شما ترغیب کند. درنتیجه یوتیوب به خواسته خود رسیده و رتبه‌بندی شما بهبود می‌یابد.

بیشتر بخوانید؛ ابزارهای آنالیز شبکه های اجتماعی

 

در این مطلب سعی شد تا با بیان نکات مهم با زبانی ساده، به آشنایی کامل و درک درستی از شرایط رتبه‌بندی، در یوتیوب دست یابید و با دیدی روشن در این راه قدم بگذارید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا از این پلت‌فرم پر بازدید برای دیده شدن مشاغل کوچک و بزرگ یا حتی علایق و استعدادهای خود، به خوبی استفاده کنید. همانطور که حتما تا به این‌جا متوجه شدید، داشتن یک رتبه‌بندی و سئوی موفق به هرچه بیش‌تر دیده شدن شما می‌انجامد. برای رسیدن به این امر مهم، شما می‌توانید از دریافت مشاوره و خدمات آژانس دیجیتال مارکتینگ ایده پویا استفاده کنید و هرچه زودتر به پیشرفت روزانه در کار و بهبود سئوی خود، دست یابید.

 

 شرکت طراحی سایت

 

  • 1
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر