16 راهکار برای جلوگیری از هک شدن سایت

تاریخ انتشار خبر : 1400 شهریور 14

16 راهکار برای جلوگیری از هک شدن سایت

 

محافظت از سلامت اطلاعات سایت در برابر هک و حملات سایبری از دغدغه‌های جدی و همیشگی مالکان وبسایت‌ها بوده است. این مسئله ازآن‌جهت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که در صورت عدم آگاهی کافی و سیستم محافظتی مناسب، هکرها به‌راحتی به سایت شما نفوذ می‌کنند و خساراتی جبران‌ناپذیر را برای شما به بار می‌آورند.

خوب است بدانید که سرقت اطلاعات تنها یکی از اهداف هکرها است؛ آن‌ها ممکن است با تغییر اطلاعات و ثبت اطلاعات نادرست و مسموم در سایت، قصد آسیب به اعتبار و شهرت سایت شما را داشته باشند. همچنین می‌توانند با استفاده از روش‌های کلاهبردارانه تمام سرمایه شما را به سرقت ببرند. از دیگر خسارات جبران‌ناپذیر هک سایت، می‌توان به سوءاستفاده از هویت شخصی کاربر و در نهایت نابودی اطلاعات سایت اشاره کرد.

لازم به ذکر است که فقط سایت‌های تجاری نیستند که در معرض حملات اینترنتی قرار می‌گیرند. این خطر تمامی سایت‌ها حتی وبلاگ‌های ساده و شخصی را تهدید می‌کند. در ادامه به چگونگی جلوگیری از حملات سایبری و افزایش امنیت سایت‌ پرداخته‌ایم. در صورت داشتن سؤالات بیشتر می‌توانید برای مشاوره با متخصصان حرفه‌ای شرکت طراحی سایت ایده پویا تماس بگیرید. علاوه بر آن با اعتماد به این شرکت می‌توانید از داشتن سایت‌هایی با پوشش امنیتی بالا، دارای رتبه‌های برتر و جذب بالای مخاطب در هر زمینه‌ای اطمینان حاصل کنید.

 

راهکار برای جلوگیری از هک شدن سایت  

1-استفاده از پروتکل SSL

یکی از راه‌های امنیتی پرکاربرد که اکثر سایت‌های تجاری و معتبر با آن آشنا هستند، استفاده از سیستم SSL است. SSL یک پروتکل امنیتی است که از اطلاعات شما هنگام انتقال داده‌ها، با استفاده از سیستم رمزگذاری محافظت می‌کند. راجع به چگونگی عملکرد این سیستم باید گفت که این نرم‌ افزار با انتخاب رمز برای اطلاعات ردوبدل شده بین شما و مخاطبتان، سوءاستفاده کاربرهای غیرقانونی از سایت شما را به امری غیرممکن بدل می‌کند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید چرا هنگام ورود به برخی از وب‌ سایت‌ها با هشدار گوگل مواجه می‌شوید؟! این هشدار به این معنی است که سایتی که به آن ورود کرده‌اید فاقد سیستم SSL است و ممکن است حاوی اطلاعاتی نادرست و غیر معتبر باشد.

پروتکل SSL2-به‌ کارگیری رمزهای غیرقابل‌ پیش‌ بینی

قطعاً انتخاب رمزهای پیچیده و غیرقابل‌پیش‌بینی، هکرها را در رابطه با دسترسی آسان به اطلاعات با مشکل مواجه می‌کند. ازاین‌رو شما باید هنگام رمزگذاری نهایت تلاش خود را به کار بگیرید که با استفاده از حروف و کاراکترهای متعدد، مختلف و صدالبته غیر مربوط به هم، رمزی طولانی و غیرقابل‌ پیش‌بینی انتخاب کنید. همچنین توصیه می‌کنیم که از به‌کارگیری اعداد و حروف متوالی جدا خودداری کنید؛ چرا که پیش‌بینی چنین رمزی برای سارقان اینترنتی سخت نخواهد بود.

 

3-از به‌ روزرسانی نرم‌ افزارها غافل نشوید!

معمولاً افراد زیادی به‌ روزرسانی نرم‌ افزارها را به دلایل افزایش هزینه، کمبود وقت و... جدی نمی‌گیرند. اگر شما هم از آن دسته از افراد هستید، باید به عرضتان برسانیم که این غفلت، حریم امنیتی شما را در معرض خطر حمله قرار می‌دهد؛ چرا که ممکن است دلیل به‌ روزرسانی، ممانعت از آسیب‌پذیری امنیتی باشد و تأخیر در آن برایتان دردسر ایجاد کند.

 

به روز رسانی نرم افزار

 

4-استفاده از نرم‌ افزارهای آنتی‌ ویروس

شما می‌توانید با نصب آنتی‌ویروس مناسب، آسیب‌پذیری سایت خود را کاهش دهید. آنتی‌ ویروس‌ها سایت شما را مدام اسکن می‌کنند و به پاکسازی و حذف ویروس‌ها و عوامل بیگانه می‌پردازند. همچنین از سایت شما در برابر حملات اینترنتی مراقبت می‌کنند. آنتی‌ ویروس‌ها انواع متفاوتی دارند که انتخاب آن‌ها بسته به نوع کار شما بر عهده خودتان است. شما می‌توانید از نسخه‌های رایگان این نرم‌ افزار استفاده کنید؛ اما اگر به دنبال خدمات متمایز و بیشتری هستید باید نسخه‌های پیچیده‌تر را خریداری کنید.

 

آنتی ویروس

 

5-اخبار مربوط به هک سایت‌ها را دنبال کنید!

با افزایش راهکارهای محافظتی، هکرها و سارقان اینترنتی نیز، هرروز به دنبال راهکارهای جدیدتری برای نفوذ به حریم امنیتی شما خواهند بود. بااین‌وجود شما می‌توانید با دنبال کردن اخبار مربوط به هکرها در سایت‌های فناوری، اطلاعات خود را درباره این راهکارها به‌روز کنید و کارایی سیستم امنیتی خود را افزایش دهید.

 

6-فرم پر کردن خودکار را غیر فعال کنید!

فعال بودن این فرم، سایت شما را در معرض حمله کاربران غیرقانونی قرار می‌دهد؛ با غیرفعال کردن فرم خودکار، می‌توانید اطلاعات محرمانه را از دسترس این افراد خارج کنید.

 

7-مرتباً از اطلاعات سایت خود بک آپ بگیرید.

بک آپ Back Up نسخه‌ای ذخیره‌شده حاوی کپی اطلاعات سایتتان است؛ با این‌وجود حتی اگر سیستم امنیتی شما درست عمل نکند و سایتتان هک شود، می‌توانید با استفاده از بک آپ، اطلاعات سایت را بازگردانی کنید و نگران از بین رفتن اطلاعات نباشید.

 

بک آپ از سایت

 

8-فایل‌های بارگذاری شده را از دسترس مستقیم خارج کنید.

اگر فایل داده‌ها در سیستم شما به طور مستقیم بارگذاری شوند، دسترسی به اطلاعات سایت برای سارقان کار دشواری نخواهد بود؛ بنابراین شما باید این فایل‌ها را از فهرست اصلی خارج کرده و در مکانی امن ذخیره کنید. برای دسترسی به این فایل‌ها در مواقع ضروری، می‌توانید از یک اسکریپت کمک بگیرید.

 

9-رمز عبور خود را مدام تغییر دهید.

استفاده مکرر از یک رمز عبور Password به مدت طولانی، تهدیدی جدی برای امنیت سایت شما خواهد بود. شما باید حداقل هر شش ماه یک‌بار، رمز عبور خود را تغییر دهید. این تغییر نباید با حذف یا جابه‌جایی یک عدد یا کاراکتر انجام شود؛ بلکه باید کلی و اساسی صورت پذیرد.

 

تغییر رمز عبور

 

10- استفاده از سرویس مانیتورینگ  

این سرویس اطلاعات سایت را مورد برسی قرار داده و بروز تغییرات بیش‌ازحد انتظار و مشکوک در صفحات سایت را به ما اطلاع می‌دهد. با وجود این سرویس ما می‌توانیم از آلودگی سایت خود خیلی سریع مطلع شویم و راهکارهای مناسب برای پاک‌سازی سایت را به کار ببندیم.

 

11-از وب‌ سایت‌های HTTP استفاده نکنید.

وب‌ سایت‌های HTTP، همان سایت‌هایی هستند که کنار نوار آدرس خود، نماد قفل را ندارند. این به این معناست که اطلاعات این سایت‌ها رمزگذاری نشده و تبادل اطلاعاتی شما با آن‌ها به‌راحتی سایت شما را در معرض سوءاستفاده هکرها قرار خواهد داد؛ بنابراین اطلاعات خود را  فقط با سایت‌های رمزگذاری شده و معتبر به اشتراک بگذارید.

 

 12-مراقب ایمیل‌های ساختگی باشید.

یکی از راه‌های حملات سایبری استفاده از ایمیل‌های جعلی و ساختگی است؛ بنابراین هنگامی که ایمیلی به شما ارسال می‌شود، آدرس آن را با دقت موردبررسی قرار دهید و از صحت نیت فرستنده مطمئن شوید. اگر ایمیل فرستاده‌شده خیلی طولانی و غیراستاندارد است، پاسخ به آن می‌تواند خطری جدی باشد.

 

هک شدن سایت

 

13- احراز هویت دو عاملی را فعال کنید.

با فعال‌سازی احراز هویت دو عاملی می‌توانید قدرت سیستم امنیتی خود را به طور شگفت‌انگیزی افزایش دهید. در صورت فعال‌سازی این عامل، هر بار که به حساب خود وارد می‌شوید، رمز عبور یک‌بار مصرف را به‌منظور استفاده، از طریق ایمیل یا پیامک دریافت خواهید کرد.

 

14-سیستم امنیتی خود را مورد آزمایش قرار دهید.

پس از انجام تمام اقدامات لازم و به‌کارگیری همه راهکارها بهتر است سیستم امنیتی خود را آزمایش کنید تا بتوانید از کارکرد صحیح آن مطمئن شوید. این کار را می‌توانید با استفاده از ابزارهای امنیتی وب انجام دهید. ابزارهای امنیتی وب، محصولات متنوعی هستند که با همان روش‌های هکرها به سایت شما حمله می‌کنند تا قدرت سیستم امنیتی شما را تست کنند اگر این نرم‌ افزارها بتوانند به سایت شما نفوذ کنند، به این معنی خواهد بود که سیستم امنیتی شما دچار مشکل شده و شما باید با شناسایی و حل آن مشکل، امنیت از دست رفته سایت را دوباره به آن بازگردانید.

 

15-به سرورهای عمومی متصل نشوید.

معمولاً در مکان‌های عمومی افراد فرصت طلب زیادی حضور دارند که منتظر یک فرصت مناسب برای دسترسی به حریم خصوصیتان، هستند؛ ازاین‌رو به شما توصیه می‌کنیم به سرورهای عمومی متصل نشوید و با خرید یک سرور مجازی مطمئن از امنیت سایت خود، اطمینان حاصل کنید.

 

16- از باز کردن پیوست‌های ناشناخته خودداری کنید.

99 درصد پیوست‌هایی که به شما ارسال می‌شوند حاوی کدهای بدافزاری است و به نیت دسترسی و تجاوز به اطلاعات شما تنظیم شده‌اند. بنابراین تا از صحت پیوست و نیت فرستنده‌اش مطمئن نشدید آن را به‌هیچ‌وجه باز نکنید.

 

امروزه یکی از مشکلات اساسی مدیران سایت‌ها، هک سایت توسط سارقان اینترنتی است. در این مطلب ما  17روش امنیتی برای محافظت از سلامت محتویات سایت را به شما عزیزان ارائه کردیم که امیدواریم برای شما مفید و قابل‌استفاده بوده باشد. به طور خلاصه شما می‌توانید با نصب آنتی‌ ویروس، SSL، ابزارهای امنیتی وب و رعایت چند نکته تنظیماتی، استفاده غیرمجاز افراد از محتویات سایت خود را غیرممکن کنید. در آخر با گرفتن بک آپ مداوم از سایت خود، تیر خلاص را بزنید؛ با این روش حتی در صورت هک سایت‌ها، می‌توانید اطلاعات سایت را دوباره بازگردانید. اما اگر به دنبال افرادی کار بلد، برای  طراحی سایت‌هایی موفق در زمینه‌های تجاری، علمی، هنری و... هستید، شرکت ایده پویا را به‌عنوان یکی از موفق‌ترین شرکت‌های طراحی وب سایت با داشتن گروهی از متخصصان مجرب به شما عزیزان توصیه می‌کنیم.

 

شرکت طراحی سایت

  • 1
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر