آیا سئو تضمینی فقط یک شعار تبلیغاتی است؟

تاریخ انتشار خبر : 1400 شهریور 02

آیا سئو تضمینی فقط یک شعار تبلیغاتی است؟

 

در این بخش، تمام جوانب این پرسش را که آیا سئو تضمینی فقط یک شعار تبلیغاتی است؟ بررسی می‌کنیم. در ابتدا باید بدانید که سئو به مجموعه کارهایی گفته می‌شود که در راستای افزایش بازدید سایت صورت گرفته و هدف آن، قرارگیری سایت در بین ۵ نتیجه اول گوگل است.

بنابراین اگر طبق استانداردهای گوگل رفتار کنید سایت شما امتیاز گرفته و می‌تواند در صفحه اول گوگل قرار بگیرد. فاکتورهایی که توسط گوگل امتیاز داده می‌شوند به ۲۰۰ فاکتور می‌رسند که در ادامه به اصلی‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد. تا پایان همراه ما باشید تا با مفهوم سئو SEO و استانداردهای موردنظر گوگل آشنا شوید.

 

شرکت طراحی سایت

 

سئو تضمینی؛ یک شعار تبلیغاتی یا واقعیت

پاسخ این پرسش که آیا سئو تضمینی فقط یک شعار تبلیغاتی است؟ قطعاً بله است؛ چراکه الگوریتم‌های گوگل مدام در حال تغییر و تحول هستند و برای سئو مناسب بایستی حداقل ۳ ماه به‌صورت حرفه‌ای بر روی سایت کار کرد و آن را تداوم بخشید. بنابراین بهینه‌سازی سایت در بازه زمانی کوتاه موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

مواظب باشید فریب شعارهای تبلیغاتی برخی شرکت‌های این حوزه را نخورید و بهتر است بر اساس پارامترهای تعریف‌شده گوگل عمل کنید تا سایت شما جزء بهترین‌های حوزه خود قرار بگیرد. ما در این بخش به شما عزیزان نحوه بهینه‌سازی سایت را آموزش می‌دهیم.

 

تعریف سئو به زبان ساده

سئو (SEO) کوتاه شده جمله Search Engine Optimization است که به مفهوم بهینه‌سازی موتورهای جستجو است. منظور از بهینه‌سازی موتورهای جستجو نیز این است که باید سایت خود را مطابق با استانداردهای تعریف‌شده گوگل آماده کنیم تا بازدیدهای بیشتری به دست آورد. درواقع، هرچقدر بازدیدهای سایت بیشتر باشد امتیاز بیشتری هم به دست می‌آورد و این امتیاز بالا منجر به قرارگیری آن در جایگاه خوبی می‌شود.

 

سئو حرفه ای سایت

 

نحوه عملکرد موتورهای جستجو

موتور جستجو عملکرد هوشمندانه‌ای دارد. گوگل دارای رباتی به نام Crawling است که در زبان فارسی به معنای عنکبوت یا خزیدن است. این عنکبوت گوگل از طریق روش‌های مختلف مانند لینک‌ها وارد سایت‌های مختلف و دسته‌بندی آن‌ها شده و شروع به ارزیابی سایت می‌کند.

اگر سایت مورد تأیید Crawling قرار بگیرد پروژه ایندکس کردن (Indexing) سایت شروع می‌شود. با ایندکس شدن، سایت شما در گوگل به نمایش درمی‌آید و به‌تدریج با انجام راهکارهایی که در ادامه به شما عزیزان آموزش می‌دهیم می‌توانید سایت خود را به یک سایت پربازدید و مفید تبدیل کنید.

بیشتر بخوانید: موتور جستجوی گوگل چگونه کار می‌کند؟

 

انواع سئو سایت

پیش از پرداختن به راهکارها و فاکتورهای مهم سئو بایستی با انواع آن آشنا شوید. سئو سایت شامل ۲ نوع است که در زیر آن‌ها را شرح داده‌ایم:

انواع سئو سایت

  • سئو درون صفحه یا سئو داخل سایت (on page SEO)

سئو درون صفحه به فرآیندهایی گفته می‌شود که به‌منظور بهینه‌سازی سایت در داخل خود سایت انجام می‌گیرد. این فرآیندها عبارت‌اند از تولید محتوای مفید و استاندارد، قرار دادن تصاویر و ویدیو مناسب، انتخاب هاست پرسرعت و دامنه مرتبط و چندین مورد دیگر که در قسمت بعدی آن‌ها را شرح داده‌ایم. سئو داخل سایت اهمیت بیشتری نسبت به سئو خارج سایت دارد و بایستی زمان زیادی را برای این نوع سئو صرف کرد.

  • سئو بیرون صفحه یا سئو خارج سایت (off page SEO)

به هر فرآیندی که در خارج از سایت به‌منظور بهینه‌سازی آن انجام بگیرد سئو بیرون صفحه یا خارج سایت گفته می‌شود. برای مثال، بک لینک‌هایی که از سایت‌های دیگر می‌گیرید از نوع سئو خارج سایت هستند.

البته در انتخاب سایتی که از آن بک لینک می‌گیرید و سایت شما را تبلیغ می‌کنند بایستی دقت کنید؛ زیرا برخی سایت‌ها بعد از دریافت وجه تنها در یک بازه زمانی کوتاه فرآیند بک لینک را انجام می‌دهند که این مدل سئو خارج سایت نه‌تنها امتیاز مثبتی ندارد بلکه برای سایت شما امتیاز منفی در پی خواهد داشت.

 

فاکتورهای مهم سئو درون صفحه (on page SEO)

توجه به فاکتورهای مهم سئو درون صفحه (on page SEO) و انجام آن‌ها باعث بهینه‌سازی سایت شده و شما را سریع‌تر به هدفتان می‌رساند. این فاکتورهای مهم عبارت‌اند از:

 

سئو درون صفحه

 

  • خرید هاست پرسرعت

خرید هاست پرسرعت یک امتیاز مثبت برای سایت به‌حساب می‌آید. هاست‌هایی که سرعت بالایی دارند باعث لود شدن سریع‌تر سایت شده و درنتیجه بازدیدکنندگان بیشتری را جذب می‌کنند. اگر بالا آمدن سایت بیش‌ازحد طول بکشد بازدیدکننده سایت را ترک می‌کند که این خروج زودهنگام و زیر 1 دقیقه، امتیاز منفی در پی دارد.

ضمن اینکه، الگوریتم پاندا گوگل به‌راحتی می‌تواند رفتار بازدیدکنندگان را آنالیز کرده و بازدیدهای انجام‌شده در سایت‌های مختلف را مورد ارزیابی قرار دهد. بنابراین سرعت هاست برای گوگل اهمیت زیادی دارد و اولین گام جهت سئو داخل سایت این است که نسبت به خرید هاست پرسرعت از یک شرکت معتبر اقدام کنید.

 

  • انتخاب دامنه مناسب

ساختار دامنه متشکل از نام دامنه و پسوند آن است. برای مثال، google.com را در نظر بگیرید. در این ساختار آدرس، Google نام دامنه و .com پسوند آن است. شما باید دامنه خود را به نحوی انتخاب کنید که در ذهن مخاطبان‌ قرارگرفته و هر دفعه که به سایت شما نیاز داشتند با واردکردن آدرس سایت به آن ورود کنند.

نام دامنه بهتر است کوتاه باشد و زبان آن نیز انگلیسی باشد. بنابراین از زبان فارسی در ساختار انگلیسی آن استفاده نکنید. برای مثال اگر سایت درباره پرورش گل است از کلمه flower در آدرس دامنه استفاده کنید و آن را به‌صورت Gol ثبت نکنید. پسوند سایت نیز بهتر است از متداول‌ترین پسوندهای موجود باشد. برای مثال، از پسوندهای .com .ir .org .net و سایر پسوندهای مرسوم استفاده کنید.

نکته: بهتر است 2 سایت طراحی کنید یکی با پسوند .com و دیگری با پسوند .ir که متعلق به سایت‌های ایرانی است. سایت اصلی خود را بر روی .com طراحی کنید؛ زیرا پسوند .ir در حال حاضر در برخی حوزه‌ها تحریم است و احتمال دارد برخی از امکانات لازم در دسترس نباشد. سایت .ir را بیشتر به‌منظور پشتیبانی از سایت اصلی خود طراحی کرده و مطالب مفیدی در آن بارگذاری کنید.

به‌این‌ترتیب، انتخاب یکی از انواع دامنه سایت که بهتر است کوتاه و مرتبط با حوزه فعالیت شما و همچنین انتخاب پسوند مناسب باعث دیده شدن بیشتر سایت می‌شود. برای خرید دامنه نیز می‌توانید به شرکت‌های معتبر این حوزه رجوع کنید. توجه داشته باشید که دامنه به‌صورت 1 ساله به فروش می‌رسد و شما می‌توانید آن را به‌صورت 2 ساله و حتی بیشتر هم خریداری کنید. همچنین قیمت دامنه‌هایی که پسوند .com دارند بیشتر از قیمت دامنه ایرانی است که این قیمت بیشتر ارزش خرید را دارد.

 

  • طراحی سایت به‌صورت حرفه‌ای و کدنویسی مناسب

سایت‌هایی که حرفه‌ای طراحی‌شده‌اند و کاربران از آن‌ها رضایت دارند بازدید بیشتری کسب کرده و درنهایت سریع‌تر به موفقیت دست می‌یابند. در طراحی وبسایت به گرافیک آن توجه داشته باشید و با توجه به موضوع سایت خود نسبت به طراحی آن اقدام کنید. همچنین از طراحی‌های شلوغ پرهیزکرده و سعی کنید سایت در عین زیبا بودن ساده و کاربرپسند باشد.

نحوه دسته‌بندی‌ها را نیز به‌گونه‌ای انجام دهید که کاربران به مطالب مختلف دسترسی داشته باشند و زمان بیشتری را در سایت سپری کنند. قرار دادن فیلد جستجو نیز باعث کمک به کاربر شده تا مطلب موردنظر خود را راحت‌تر پیدا کند. بنابراین طراحی سایت یکی از فاکتورهای مهم در سئو سایت است که بایستی آن را جدی گرفت و سایت را مطابق استانداردهای این حوزه طراحی کرد.

ضمن اینکه، اگر از وردپرس برای پیاده‌سازی سایت خود استفاده می‌کنید در پیشخوان خود افزونه‌های زیادی را نصب نکنید؛ زیرا نصب بیش‌ازحد افزونه بر سرعت سایت تأثیر گذاشته و سرعت آن را کاهش می‌دهد. قالب سایت نیز بایستی از بین قالب‌های حرفه‌ای انتخاب و نصب شود تا سرعت سایت تحت شعاع قرار نگیرد.

 

  • تولید محتوای قوی

شما باید به‌گونه‌ای رفتار کنید که سایت شما از رقبا پیشی گرفته و کاربران، مطالب شما را به‌عنوان مرجع انتخاب کنند. برای رسیدن به این هدف بایستی شروع به تولید محتوای اصولی کنید و این تولید محتوا را ادامه دهید. به صورتی که حداقل در هفته 3 محتوای 1000 کلمه‌ای را در سایت خود بارگذاری کنید.

محتوای شما بایستی تک باشد و کپی شده از مطالب دیگر سایت‌ها نباشد. به یاد داشته باشید که گوگل از مطالب کپی شده پشتیبانی نمی‌کند و این مطالب باعث افت جایگاه سایت شما می‌شود. بنابراین تولید محتوا را خودتان انجام دهید یا به شرکت‌های مربوطه بسپارید تا مطالب سایت شما موردتوجه کاربران و الگوریتم‌های گوگل قرار بگیرد.

 

تولید محتوای برای سایت

 

  • انتخاب عنوان مناسب

عنوان بایستی متشکل از کلمه کلیدی و کلماتی باشد که باعث ترغیب مخاطب به مطالعه سایت شود. کلمه کلیدی نیز همان موضوعی است که درباره‌اش مطلب نوشته‌اید. برای مثال، اگر درباره پرورش گل‌های آپارتمانی، تولید محتوا انجام داده‌اید خود این جمله کلمه کلیدی بوده و بایستی از آن در عنوان این صفحه استفاده کنید. عنوان را هم می‌توانید به این صورت "راهنمای کامل پرورش گل‌های آپارتمانی" انتخاب کنید. این عنوان در نتایج گوگل به نمایش درمی‌آید و می‌تواند مخاطبان زیادی را جذب کند.

 

  • تصاویر باکیفیت

تصاویر سایت یکی از آیتم‌هایی است که در جذب کاربران نقش به سزایی دارد به همین خاطر در انتخاب آن‌ها بایستی دقت زیادی به خرج داد و به تعداد تصاویر هم توجه داشت. برای مثال، اگر مطلب شما 1000 کلمه‌ای است باید حداقل 4 الی 5 تصویر باکیفیت و مرتبط را در صفحه مربوطه قرار دهید. مشاهده تصاویر باعث می‌شود کاربر زمان بیشتری را در سایت صرف کند و اگر هم تصاویر را دانلود کند گوگل متوجه باارزش بودن تصاویر شما شده و به آن امتیاز می‌دهد. بنابراین این فاکتور مهم را همیشه به یاد داشته باشید.

نکته: تصاویر بایستی حجم کمی داشته باشند و دارای تگ ALT باشند. برای کاهش حجم آن‌ها می‌توانید از سایت‌های مختلفی که کار کاهش حجم را انجام می‌دهند بهره برده و تصاویر خود را به استانداردهای گوگل نزدیک کنید. اگر تصاویر، حجم بالایی داشته باشند سرعت سایت پایین می‌آید که این موضوع باعث افت بازدیدکنندگان شده و گوگل به شما امتیاز لازم را نمی‌دهد.

 

  • استفاده صحیح از هدینگ‌ها (Heading)

به ترتیب هدینگ یا سرتیترهای صفحه توجه داشته باشید. عنوان اصلی که در بالا قرار می‌گیرد به‌صورت پیش‌فرض بر روی تیتر 1 قرار داشته و باقی تیترها نیز به ترتیب اولویت بایستی تنظیم شوند. تیتر بندی محتوا این‌گونه است که تیتر اول داخل متن را بایستی بر روی هدینگ 2 تنظیم کرد و اگر این تیتر دارای زیرمجموعه‌ای بود آن‌ها را بر روی تیتر 3 قرار دهید و سپس تیترهای بعدی را مجدد بر روی 2 تنظیم کنید و به آن‌ها ساختار دهید.

 

آشنایی با مهمترین الگوریتم‌های گوگل

این الگوریتم‌های گوگل هستند که تعیین می‌کنند سایت شما نسبت به باقی سایت‌ها ارجحیت دارد یا خیر. ضمن اینکه، این الگوریتم‌ها مدام در حال به‌روزرسانی هستند و هرچند وقت یک‌بار الگوریتم جدیدی طراحی و ارائه می‌شود. گوگل با طراحی الگوریتم‌های مختلف سعی دارد سایت‌های مختلف را به تولید محتوای بهتر تشویق کرده و موتور جستجوی خود را قوی و کاربرپسند کند. در قسمت زیر به معرفی الگوریتم‌های مهم گوگل پرداخته‌ایم:

 

الگوریتم گوگل

 

  • الگوریتم کافئین (Google Caffeine)

این الگوریتم اولین الگوریتمی است که در ژوئن 2010 شروع به کار کرد و با آغاز کار خود منجر به تعطیلی کمپانی‌های بزرگی شد که فعالیت غیرحرفه‌ای داشتند. همچنین خود این الگوریتم یک مجموعه بزرگ است که دارای چندین الگوریتم مختلف می‌باشد. شروع به کار این الگوریتم باعث دیده شدن سایت‌های ضعیف‌تر شد و رقابت میان سایت‌های مختلف را افزایش داد.

  • الگوریتم پنگوئن (Google Penguin)

الگوریتم پنگوئن، امتیاز سایت‌هایی را که به‌صورت غیرقانونی عمل کرده و قوانین گوگل را نقض می‌کنند گرفته و رتبه آن‌ها را کاهش می‌دهد. برای مثال اگر این الگوریتم، بک لینک‌های خریداری‌شده را تشخیص دهد رتبه سایت را کاهش داده و به‌نوعی شما را جریمه می‌کند. بنابراین نباید از طریق راه‌های غیرقانونی اقدام به بهینه‌سازی سایت کرد.

  • الگوریتم پاندا (Google Panda)

الگوریتم پاندا به‌منظور شناسایی سایت‌هایی که مطالب کپی و بی‌کیفیت منتشر می‌کنند طراحی و عرضه‌شده است. این الگوریتم مانند آنالیزور عمل کرده و رفتار بازدیدکنندگان و تعداد مراجعه به سایت را بررسی می‌کند. اگر سایت بازدید بالایی داشته باشد به آن رتبه خوبی اختصاص می‌دهد.

  • الگوریتم مرغ مگس‌خوار (Google Hummingbird)

این الگوریتم بر روی مفهوم کار می‌کند به این معنا که هنگام سرچ یک کلمه دقیقاً باید همان کلمه یا کلمات نزدیک به آن نمایش داده ‌شوند. این امر برای گوگل اهمیت زیادی دارد به همین خاطر این الگوریتم را طراحی کرده است تا موتر جستجو گوگل بهینه‌تر شده و کاربران سریع‌تر به مطلب موردنظر خود دست یابند.

 

تبلیغات گوگل (Google Adwords) چیست؟

گوگل ادزتبلیغات گوگل (گوگل ادورز Google AdWords)، سیستمی است که شرکت گوگل جهت بازاریابی خدمات شما در موتور جستجوی خود در نظر گرفته است. به‌این‌ترتیب، شما با پرداخت مبلغی می‌توانید در صفحه اول گوگل قرار بگیرید که البته این قرارگیری در صفحه نخست موقتی بوده و بعد از مهلت اعلام‌شده این جایگاه را از دست می‌دهید.

برخی از شرکت‌ها، از این قابلیت سو استفاده کرده و مبالغ هنگفتی را از افراد دریافت می‌کنند و سایت آن‌ها را با کمک تبلیغات گوگل به صفحه اول گوگل می‌برند که این جایگاه موقتی بوده و از دست می‌رود به همین خاطر سئو تضمینی وجود ندارد مگر اینکه به‌صورت حرفه‌ای سایت خود را اداره کنید.

 

 سئو سایت

  • 1
  • 5
نظرات کاربران (5)
ثبت نظر