آیا

آیا طرح صیانت از فضای مجازی به کسب و کارهای اینترنتی آسیب می زند؟

آیا طرح صیانت از فضای مجازی به کسب و کارهای اینترنتی آسیب می زند؟

تاریخ انتشار خبر : 1400 مرداد 23

آیا طرح صیانت از فضای مجازی به کسب و کارهای اینترنتی آسیب می زند؟

 

مدتی است که بحث طرح صیانت از فضای مجازی بسیار داغ بوده و اغلب مردم درباره آن صحبت می‌کنند. این طرح در چند ماه اخیر در مجلس ارائه شد و نمایندگان با 121 رای موافق، موضع خود را نسبت به این طرح نشان دادند. بلافاصله بعد از پخش این خبر جنجال‌برانگیز، کاربران فضای مجازی و رسانه‌ها شروع به انتقاد از این طرح کردند.

نمایندگان و مسئولان عالی‌رتبه باید در نظر داشته باشند، طرحی که این‌چنین باعث به هم ریختن افکار عمومی شود و اصلا با افکار عمومی خوانایی نداشته باشد؛ در عمل نیز طبیعتا نمی‌تواند بازدهی خوبی داشته باشد.

 

خدمات بازاریابی دیجیتال

 

تصویب کلیات طرح صیانت

به نقل از ایسنا، اعضای کمیسیون طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی (طرح صیانت) در جلسه امروز مورخ سوم اسفند با ۱۸ رای موافق، کلیات این طرح را به تصویب رساندند. رضا تقی پور رییس کمیسیون مشترک در پاسخ به اظهارات جلال رشیدی کوچی که گفته بود "من نه مخالف هستم و نه مخالف. عده‌ای برای موافقت با این طرح با من تماس می‌گیرند و من را تهدید می‌کنند"، گفت: برگزاری جلسه امروز به یکباره نبوده است و از دو روز قبل در این خصوص نظرخواهی شد. ۱۴ نفر از اعضای کمیسیون با برگزاری این جلسه موافق بودند. جرئیات طرح نیز در جلسات بعدی کمیسیون بررسی خواهد شد، برگزاری این جلسات اطلاع رسانی می شود.

 

چرا طرح صیانت از فضای مجازی می‌تواند به کسب و کارهای اینترنتی آسیب بزند؟

اجرای طرح صیانت از فضای مجازی می‌تواند ضربه جبران‌ناپذیری به کسب‌وکارها وارد کند؛ علی‌الخصوص به کسب‌وکارهای کوچک و غیررسمی زنان کشور که برخی از آن‌ها سرپرست خانوار خود هستند و مسئولیت سنگینی بر دوش دارند. همچنین اجرای این طرح برای معلولانی که راهی جز کسب درآمد از طریق اینترنت ندارند؛ مضر خواهد بود.

در عصر ارتباطات بازار کار مثل دهه‌های گذشته نیست و شکل نوینی به خود گرفته است. اینترنت و فضای مجازی (بازاریابی اینترنتی) توانسته است فرصت‌های شغلی فراوانی برای افرادی که رویای کار کردن داشتند ولی شرایط آن را نداشتند، فراهم نماید. بسیاری از افراد کسب و کارهای فروش محصولات خود را در فضای مجازی به راه انداخته‌اند؛ چراکه دیگر نیازی به هزینه‌هایی از قبیل اجاره ملک یا هزینه‌های جانبی ندارند. همچنین برای شروع کار نیز نیاز به سرمایه زیادی نداشته و می‌توانند با اندک مبلغی کار خود را کلید بزنند.

بسیاری از زنان روستایی هنرمند صنایع‌دستی و زیبای منطقه خود را از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به فروش می‌رسانند و اغلب از این طریق امرارمعاش می‌کنند. مجلس با تصویب طرح صیانت از فضای مجازی نشان داد که ذره‌ای برای این‌گونه کسب‌وکارها ارزش قائل نیست. مثال‌هایی که زدیم تنها گوشه‌ای از کسب‌وکارهایی است که حول محور اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی می‌چرخند.

 

طرح صیانت از فضای مجازی

 

تاثیر اجرای طرح صیانت بر توسعه کسب و کارها

اولین عامل برای دیده شدن یک کسب‌وکار، تبلیغات است. تبلیغات به‌جا و درست است که می‌تواند توجه مشتری و مخاطب را جلب نماید و یک کسب‌وکار را در زمینه فروش یا ارائه خدمات موفق کند. فضای مجازی این امکان را به این افراد می‌داد تا بتوانند با هزینه‌های بسیار پایین یا به‌صورت کاملا رایگان تبلیغات خود را انجام دهند و به کار و کاسبی خود رونق بخشند.

فرض کنیم چنین فضایی برای تبلیغات نبود، چه می‌شد؟ اگر چنین بستری فراهم نبود هزینه‌های گزاف بود که برای تبلیغات باید به شرکت‌های تبلیغاتی پرداخت می‌شد. کاغذهای فراوان برای چاپ انواع تراکت‌ها، بیلبوردها و... استفاده می‌شد. یک کسب‌وکار نوپا چند ده میلیون تومان برای تبلیغ در صداوسیما باید پرداخت می‌کرد تا فقط محصولاتش دیده شود. با نبودن و محدود شدن این فضا بلاهایی بر سر کسب‌وکار خواهد آمد که تصورش هم دردناک است.

 

کسب و کارهای اینترنتی بعد طرح صیانت

 

مشکلات طرح صیانت از فضای مجازی برای جامعه دانشگاهی

بسیاری از اساتید دانشگاه‌ها و همچنین دانشجویان به‌ویژه دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی همواره نیاز دارند به مقالات علمی و تراز اول دنیا دسترسی داشته باشند و این دسترسی به‌آسانی صورت بگیرد. موتور جست‌وجوگر گوگل خدمات مختلفی به کاربرانش ارائه می‌دهد. یکی از خدمات آن بخش Google Scholar است که مورداستفاده جامعه دانشگاهی است. این بخش از موتور جست‌وجو اجازه می‌دهد تا با داشتن یک کلیدواژه یا سرنخ کوچک از موضوعی که مدنظر دارید؛ به اقیانوسی از محتواهای علمی دست یابید و نیازهای خود را برطرف کرده و علم خود را به‌روز نگه دارید.

چنانچه در ادامه این طرح، مجلس فیلترینگ و عدم دسترسی به اینترنت جهانی و این موتور جست‌وجو را مدنظر داشته باشد؛ درنتیجه جامعه دانشگاهی ما دیگر نخواهد توانست از خدمات Google Scholar استفاده کند. حتی اگر در فکر ایجاد موتور جست‌وجوی مشابهی برای جایگزینی گوگل باشند؛ باید بگوییم که این بخش حاصل سال‌ها مطالعه و انباشت علمی است و یک گنجینه گران‌بها محسوب می‌شود و چنین اقیانوسی را با هیچ موتور جست‌وجوی دیگری نمی‌توان جایگزین کرد. روش‌های دیگر برای دسترسی به این مقالات تراز اول و باارزش علمی نیازمند صرف وقت و هزینه زیاد هستند و در نهایت نتیجه مطلوبی حاصل نخواهند بود.

 

کسب و کارهای فضای مجازی

 

اولویت اول معیشت مردم یا فضای مجازی؟

تصویب این طرح به همه نشان داد که مجلس می‌تواند به‌راحتی و بدون در نظر گرفتن مردم طرحی تصویب کند که محدودیت مردم را به دنبال داشته باشد. در این برهه از تاریخ کشورمان شاهد مشکلات زیادی هستیم که گریبان ملت را گرفته و مجالی برای فکر کردن به ملی سازی اینترنت و این موضوعات نمی‌دهند.

موضوع مسکن برای جوانان کشور و نرخ بالای بیکاری از مهم‌ترین موضوعات هستند که مردم با آن‌ها درگیرند. نرخ تورم که نه به‌صورت روزشمار بلکه به‌صورت لحظه‌ای بالا می‌رود و مردمی که در تامین نیازهای اولیه خود مانده‌اند. باوجود تمام این مشکلات تنها چیزی که باعث آزار نمایندگان و مسولان محترم شده است اینترنت جهانی و فضای مجازی است.

رسیدگی به بازار سرمایه که سرمایه‌های جوانان را بر باد داده است مهم‌تر است یا طرح صیانت از فضای مجازی؟ در زمانی که تمام کشورهای پیشرفته مشغول واکسیناسیون مردم خود با تمام سرعت هستند و در حین سروکله زدن با این ویروس منحوس و حفظ جان شهروندان خود هستند؛ در مجلس ما این طرح به‌صورت کاملا ناگهانی به تصویب می‌رساند تا رزق و روزی بسیاری از شهروندان خود را قطع کند.

امروزه اینترنت و فضای سایبری باعث تغییر و تحول‌های بسیار زیاد و کتمان نشدنی در جوامع مختلف شده است. برای پیشرفت، خواه‌ناخواه باید با آن همسو بود؛ چراکه منبع این تحولات به وجود آمده اینترنت است. با گسترده کردن اینترنت و فراهم آوردن شرایط موردنیاز می‌توان به اقتصاد، فرهنگ و توسعه مملکت رونق بخشید و هم‌مسیر با پیشرفت جهانی پیش رفت.

در دنیای کنونی بشر برای پیشرفت و دستیابی به علوم نوین نیازمند اینترنت است و محدود کردن اینترنت به دست نمایندگان امری غیرقابل‌هضم و عجیب است. درواقع یکی از نیازهای امروز استفاده از تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ برای توسعه کسب و کارها است.

ما از قرون گذشته دور شده‌ایم و در عصر جدیدی زندگی می‌کنیم که دسترسی به اینترنت جهانی مثل دسترسی به آب، غذا، پوشاک و مسکن از نیازهای روزمره ماست و باید بتوانیم به‌آسانی به آن دسترسی داشته باشیم. چرا باید در این عصر ملت ما از این نیاز خود محروم شوند و شیوه زندگی‌شان به سال‌ها پیش بازگردند؟

طرح صیانت از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی که تصویب‌شده یا در حال تصویب است، یک طرح کاملا غیر کارشناسانه و غیرحرفه‌ای است که هیچ‌گونه تفکر و آینده‌نگری در آن دیده نمی‌شود. با تصویب این طرح درصد زیادی از مردم که با کمک این فضا به درآمدزایی رسیده بودند و نان حلال به خانه‌های خود می‌بردند؛ با مشکلات بسیار جدی روبه‌رو خواهند شد و ضرری غیرقابل‌جبران خواهند دید.

مشابه این روزها را در زمان فیلترینگ تلگرام گذراندیم که بسیاری از مشاغلی که در تلگرام مطرح شده بودند و ازآنجا چرخ زندگی خود را می‌چرخاندند با مشکلاتی روبه‌رو شدند. اما در آن زمان شبکه‌های دیگری برای فعالیت وجود داشتند تا مردم بتوانند از آن‌ها استفاده کرده و ضرر واردشده را جبران کنند. اما امروز اگر این محدودیت به‌صورت گسترده عملی شود، عملا دست و پای ملت بسته خواهد شد و دیگر به هیچ صورتی نمی‌توانند کسب‌وکارهای ازدست‌رفته را بازگردانند.

 

شرکت طراحی سایت  

  • 17
  • 14
نظرات کاربران (14)
  • avatar
    علی محمدپور

    سلام. شما چقدر این طرح صیانت رو جدی میدونید؟ آیا فروشگاه های اینترنتی دات کام (com.) هم آسیب میبینه؟

    avatar
    مدیر سایت

    این طرح هنوز باگ های زیادی دارد و نیاز به بررسی های بیشتر و روشن تر شدن اصل هدف طرح دارد.

  • avatar
    سارا محرابیان

    سلام. من فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی دارم. آیا مشکلی پیش میاد؟

    avatar
    مدیر سایت

    فعلا برای تصمیم گیری شرایط بعد از اجرای طرح زود است. بدیلیل اینکه طرح هنوز خام است و نیاز به بررسی های بیشتر دارد.

  • avatar
    مرجان نصیری

    سلام. طرح صیانت بر سئو سایت ها مخصوصا فروشگاه های اینترنتی تاثیر داره؟

    avatar
    مدیر سایت

    قطعا اجرای طرح صیانت با چنین مواردی که بیان شده تاثیر گذار است. ولی باید صبر کرد و دید تا چه حد موارد بیان شده قابل اجرا است.

  • avatar
    سارا بهمنی پور

    من پیج با 50کا دارم تو زمنیه فروش لوازم آرایشی اینا. برای اینکه مشتریان من از بین نره باید چی کار کنم؟

    avatar
    مدیر سایت

    هنوز موارد ریز این طرح بیان نشده. درصورتیکه همان موضوع فیلترینگ مطرح باشه قطعا شما هم مثل سایر کسب و کارهای اینستاگرامی آسیب میبینید.

  • avatar
    مریم اکبرزاده

    سلام. شما اطلاع دارید طرح صیانت هنوز جدی هست؟

    avatar
    مدیر سایت

    در آخرین اتفاق، طرح صیانت دوباره به مرکز پژوهش های مجلس ارجاع داده شد تا بررسی های تکمیلی و اصلاحی صورت گیرد.

  • avatar
    آزیتا کامران پور

    سلام روزتون بخیر. ببخشید میخاستم بپرسم واقعا قراره اینستاگرام بسته بشه؟ ما که پیچ آرایشگاه داریم و خیلی مشتری داریم میگیریم از صفحه باید چی کار کنیم؟

    avatar
    مدیر سایت

    در ابتدا این موضوع مطرح شد ولی بعد از واکنش های شدیدی که صورت گرفت مانند جمع آوری امضا و کمپین ها و... و حواشی امنیتی که ممکنه در پیش داشته باشه بنظر میرسه بسته شدن کامل اینستاگرام منتفی باشه.

  • avatar
    نیما رضایی

    سلام. واقعا اینستاگرام بسته میشه؟ اخه طرح صیانت یعنی چی؟؟؟ همه کسب و کار ما اونجاست

    avatar
    مدیر سایت

    سلام دوست عزیز. باتوجه به آماده نبودن بسترها و زیرساخت ها بعید است به این زودی پلترفرم های موجود بسته بشه.

ثبت نظر