طراحی قالب سئو شده و نقش آن در افزایش رتبه سایت

تاریخ انتشار خبر : 1400 مرداد 13

طراحی قالب سئو شده و نقش آن در افزایش رتبه سایت

 

اگر شما نیز برای کسب‌وکار خود یک سایت راه‌اندازی کرده باشید، پس حتماً با قوانین سئو نیز تا حدودی آشنایی دارید. این قوانین تماماً طرفدار کاربران هستند و موتور جستجو با توجه به میزان پیروی شما از این قوانین و رضایت کاربران به شما امتیاز می‌دهد. به‌عبارت‌دیگر، شما در موتور جستجوی گوگل نقش یک آشپز را ایفا می‌کنید و گوگل مانند داوری است که با زیر نظر گرفتن رفتار کاربران به ظرف غذای شما (که در اینجا وب‌ سایت و محتواهای آن است) امتیاز می‌دهد. حال تصور کنید غذای شما در یک ظرف بسیار زیبا و چشمگیر در حال چشمک زدن به کاربر باشد. طراحی یک قالب سئو شده می‌تواند به همین اندازه برای کاربران ترغیب‌کننده باشد.

اما یک قالب سئو شده چیست و چگونه باید آن را طراحی کرد؟ آیا یک قالب آماده سئو شده کافی نیست؟ چه کسی می‌تواند این قالب سئو شده را طراحی کند؟ تیم حرفه‌ای ایده پویا برای تمام نیازهای سایت شما جواب‌های خلاقانه و کاربردی دارد و با رزومه‌ای قوی و تجربه‌های کاملاً موفقی که تاکنون در زمینه طراحی سایت حرفه ای و دیجیتال مارکتینگ داشته است، ارتقاء و موفقیت سایت شما را تضمین می‌کند.

درباره قالب آماده طراحی سایت بیشتر بخوانید.

 

سئو سایت

 

قالب سئو شده چیست؟

قالب بهینه یا سئو شده درواقع به قالبی گفته می‌شود که با در نظر گرفتن قوانین سئو و در جهت بهبود و افزایش رتبه سایت شما، امکاناتی را به وب‌ سایت اضافه می‌کند. در جهت دست‌یابی به همین هدف طراح قالب سئو شده می‌تواند عوامل مؤثر در عدم موفقیت و کاهش امتیاز وب‌ سایت شما را شناسایی کرده و به حذف یا یافتن جایگزین مناسب برای آن‌ها بپردازد.

مناسب بودن قالب‌های آماده سیستم‌های مدیریت وب‌ سایت (CMS) مانند ورد پرس نیز برای بسیاری جای سؤال دارد. مناسب بودن این قالب‌ها ازنظر مزایای متعددی مانند ساده، کاربرپسند و رایگان یا ارزان بودن بسیاری از آن‌ها زیر سؤال نمی‌رود، اما می‌توان طراحی یک قالب اختصاصی یا سفارشی‌شده را گزینه بهتری دانست.

 

قالب آماده یا قالب طراحی‌شده؟

همان‌طور که میدانید، قالب‌های سایت درواقع کدهای HTML هستند که محتوا و اطلاعات را برای موتور جستجو قابل‌فهم می‌کنند. یکی از ایرادهای قالب آماده، عدم دسترسی شما به این کد نویسی‌ها است که مانع از تغییر و توسعه قالب توسط شما می‌شود. این کد نویسی در اختیار سازنده قالب قرار دارد و ارتقاء یا به‌روزرسانی آن نیز تنها به دست او ممکن است. معمولاً استفاده از قالب‌های خارجی برای ایرانی‌ها توصیه نمی‌شود. زیرا این قالب‌ها دارای ساختار چپ به راست هستند و برای فارسی‌زبانان می‌تواند کاربرپسند نباشد.

قالب‌های آماده در اختیار همه قرار دارند و ممکن است قالبی که شما برای سایت خود انتخاب می‌کنید، مورداستفاده چندین سایت دیگر نیز قرارگرفته باشد. این می‌تواند ازنظر کاربران یک نکته منفی به نظر بیاید. در نظر داشته باشید که قالب‌های آماده دارای امکاناتی هستند که آن‌ها را برای استفاده هر شخصی مناسب می‌سازند. ممکن است سایت شما به بسیاری از آن‌ها نیازی نداشته باشد و شما نیز از دانش و مهارت کافی برای حذف این امکانات اضافی برخوردار نباشید. به‌این‌ترتیب، وجود آن‌ها تنها موجب بی‌نظمی و کاهش سرعت وب‌ سایت شما می‌شود.

قالب سئو شده

مهم‌ ترین نکات در قالب سئو شده

در طراحی قالب سئو یا بهینه‌ سازی شده رضایت کاربران و موتور جستجو در یک‌جهت قرار می‌گیرند. کاربر به‌محض ورود نگاهی گذری به صفحه می‌اندازد و اگر رضایتی کلی در دل حس نکند، با خروج از سایت اعتراض خود را به سمع و نظر شما می‌رساند. به‌این‌ترتیب، یک قالب یا Theme مناسب به شما کمک می‌کند تا کاربران را برای زمان بیشتری در سایت خود نگه‌ دارید و به این شکل، رضایت کاربران خود را به موتور جستجوی گوگل نشان دهید. اما توجه به چه نکاتی در طراحی قالب موجب بهینه‌ سازی آن می‌شود؟

 

  1. سرعت‌ بالای قالب

امروزه ما در حال زندگی در عصر سرعت هستیم و همه به‌نوعی انتظار داریم بهترین خدمات و محصولات را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دست آوریم. به‌این‌ترتیب، اگر به دنبال جوابی برای سؤال شکل‌گرفته در ذهن خود باشیم، با یک جستجوی سریع در گوگل به آن دست پیدا می‌کنیم. موتور جستجوی گوگل نیز از این خواسته کاربران حمایت می‌کند و برای وب‌ سایت ‌هایی که از سرعت لود بالاتری برخوردارند امتیاز ویژه‌ای در نظر می‌گیرد. تحقیقات نشان داده‌اند حتی 1 ثانیه سرعت لود پایین‌تر از دیگر سایت‌ها می‌تواند ریزش تعداد قابل‌توجهی از کاربران سایت شما را در پی داشته باشد. شما می‌توانید به‌راحتی و با استفاده از یک ابزار رایگان مانند PageSpeed Insights و gtmetrix.com سرعت قالب خود را بسنجید.

 

  1. فونت خوانا قالب سئو شده

بی‌شک، متن یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های هر محتوا و وبسایت به شمار می‌آید. شما می‌توانید در طراحی قالب خود خلاقیت به خرج دهید و فونت‌ها و رنگ‌های به‌کاررفته در نوشته‌های سایت خود را کمی متفاوت با سایت‌های دیگر انتخاب کنید. اما این را فراموش نکنید که اصل اول، رضایت کاربران است. اگر سایز، فونت یا رنگ نوشته‌ها از میزان خوانایی آن‌ها و راحتی کاربران کاسته باشد، قطعاً موجب خروج کاربران و کاهش امتیاز سایت شما می‌شود. به‌این‌ترتیب، خود را در جایگاه یک کاربر تصور کنید و نوشته‌ها را از زاویه‌ای دیگر موردبررسی قرار دهید تا از مناسب بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

 

  1. رنگ مناسب قالب طراحی شده

امروزه دیگر اهمیت رنگ‌ها و تأثیر آن‌ها بر افراد بر کسی پوشیده نیست. تأثیر رنگ‌ها بر ذهنیت افراد به‌قدری قابل‌تأمل است که بسیاری با روندی روان‌شناسانه به بررسی آن پرداخته و از مزایای این تأثیرات در جهت منافع خود بهره می‌گیرند. شما نیز می‌توانید همین کار را انجام دهید.

برای مثال، اگر به دنبال ایجاد هیجان در کاربران و نشان دادن ذات خلاق کسب‌وکار خود به آن‌ها هستید، از رنگ‌هایی مانند قرمز و نارنجی بهره بگیرید. همچنین اگر کسب‌وکار شما هدف‌هایی مانند دوستی با محیط‌ زیست و طبیعت را دنبال می‌کند، استفاده از رنگ‌هایی مانند سبز و آبی ترفندی عالی برای انتقال حس طبیعت دوستی به کاربران است. به‌این‌ترتیب، تنها با خواندن یک کتاب یا مقاله‌های روانشناسی رنگ می‌توانید رنگ مناسب را پیداکرده و پیام خوش‌آمد گویی سایت خود را به ناخودآگاه کاربران ارسال کنید.

 

سئو حرفه ای سایت

 

  1. واکنش گرایی یا ریسپانسیو (Responsive)

پیشرفت تکنولوژی و همه‌گیر شدن استفاده از گوشی‌های هوشمند موجب افزایش میزان سرچ با استفاده از گوشی‌ها و کاهش جستجوی کاربران با استفاده از نمایشگرهای بزرگی مانند کامپیوتر یا لپتاپ شده است. به‌این‌ترتیب، مطالب سایت‌ها باید قابل‌نمایش برای هردو (گوشی‌ها و نمایشگرهای بزرگ) باشند. این قابلیت را ریسپانسیو یا واکنش گرایی قالب می‌گویند.

ریسپانسیو بودن به سایت شما قابلیت تغییر با توجه به نوع را دستگاه می‌دهد و  جستجو در گوگل با استفاده از گوشی‌های هوشمند را امکان‌پذیر می‌کند. درصورتی‌که قالب شما فاقد قابلیت ریسپانسیو باشد، مطالعه مطالب و دیدن تصاویر برای کاربران میسر نمی‌شود و شاهد خروج سریع کاربران و سبقت رقیبان خود خواهید بود.

نمونه های طراحی سایت رسپانسیو را مشاهده کنید.

 

  1. تصاویر سئو شده

شاید این نکته بر شما پنهان مانده باشد که تصاویر نقش بسیار مهمی در سئو سایت دارند. حجم تصاویر می‌تواند در سرعت لود سایت شما تأثیر چشمگیری بگذارد و رتبه سایت را در موتور جستجو جابه‌جا کند. همچنین توجه داشته باشید که انتخاب یک عنوان مناسب شامل کلمه کلیدی برای تصاویر می‌تواند به نمایش دادن آن درنتیجه جستجوی کاربران مؤثر واقع شود. این قابلیت با ATL در اختیار شما قرار می‌گیرد. زمانی که سایت شما برای کاربران ریسپانسیو می‌شود، ممکن است تصویر به‌درستی واکنش گرایی را انجام ندهد. این می‌تواند یک امتیاز منفی باشد که کاربران را از دیدن تصاویر دیدنی و مرتبط با مطلب شما محروم می‌کند. اما ATL به‌عنوان یک متن جایگزین در محل تصویر ظاهر می‌شود و وجود تصویر را به اطلاع کاربران می‌رساند.

شما می‌توانید با استفاده از بوت استرپ (Bootstrap) که یک چهارچوب نرم‌ افزاری یا فریم ورک (FrameWork) بسیار مناسب برای انطباق دادن طراحی سایت با استانداردها است، ویژگی img-responsive را به تصاویر خود اضافه کنید. به‌این‌ترتیب، تصاویر برای تمام کاربران قابل‌نمایش خواهند بود.

 

  1. تگ‌ های حیاتی

حتماً این را میدانید که اولین معرف سایت شما به کاربران، دو تگ عنوان (title) و دیسکریپشن (Discription) هستند. هنگامی‌که کاربران کلمه کلیدی را در مرورگر جستجو کرده و به چند سایت صفحه اول نگاه می‌کنند، این عنوان است که در کمتر از چند صدم ثانیه موجب کلیک کردن کاربر بر روی عنوان محتوا می‌شود. اما اگر انتخاب در میان چند عنوان جذاب سخت شده باشد، کاربر به متن دیسکریپشن رجوع می‌کند و تا یافتن پاسخ برایش ساده‌تر شود. به‌این‌ترتیب، وجود این دو تگ در قالب طراحی‌شده سایت شما حیاتی است و عدم وجود آن موجب پنهان ماندن وب‌ سایت از دید کاربران می‌شود.

فراموش نکنید که تگ‌ها را تنها برای کاربران قرار نمی‌دهید، بلکه قابل‌تشخیص بودن آن برای موتور جستجو نیز بسیار مهم است. تگ‌های هدر را در جای مناسب (بالا سمت راست) قرار دهید تا ساختار استانداردشده آن توسط موتور جستجو تشخیص داده شود و امتیاز خود را ازنظر سئو کسب کند. در قالب‌های آماده ورد پرس تگ‌های هدر (h2، h3، h4 و H1) از پیش طراحی‌شده‌اند و می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

درباره اهمیت تگ ها در سئو سایت بیشتر بخوانید.

 

  1. کدهای منسوخ و فرمت جدید کد نویسی

زبان ربات‌ها نیز مانند زبان انسان می‌تواند دچار تغییرات متعدد شود و بسیاری از کدها دقیقاً مانند کلمات به‌مرورزمان منسوخ می‌شوند. به‌این‌ترتیب، کدهای جدید ساخته می‌شوند و ساختارهای جدیدی را ایجاد می‌کنند. وجود کدهای منسوخ در قالب سایت، تأثیرات منفی در سئو و رتبه‌بندی آن به‌جای می‌گذارد. به‌این‌ترتیب، لازم است اگر از قالب‌های قدیمی استفاده می‌کنید، از عدم وجود کدهایی مانند <u>، <center>، <font>، <s> و.... در کد نویسی آن مطمئن شوید.

استفاده از کدهای نشانه‌گذاری شده (Schema Markup) یکی از استراتژی‌های مهم سئو است که هنوز استفاده از آن در میان مدیران سایت جایگاه اصلی و واقعی خود را پیدا نکرده است. Schema درواقع ریز داده‌هایی را شامل می‌شود که با کمک به تجزیه‌وتحلیل اطلاعات و محتوای سایت توسط موتور جستجو، به نمایش پاسخ‌های مرتبط با سؤال کاربران کمک شایانی می‌کند. شما می‌توانید با استفاده از ابزار Structured Data Testing Tool به بررسی عملکرد نشانه‌گذاری‌های محتواهای سایت خود بپردازید. ازجمله مزایای استفاده از Schema Markup می‌توان به افزایش نرخ کلیک، ترافیک ورودی و شناخته شدن وب‌ سایت شما به‌عنوان سایت مفید در بهبود عملکرد موتور جستجو مؤثر است. به‌این‌ترتیب، رتبه سایت شما را نیز ارتقاء می‌دهد.

 

کد نویسی قالب آماده

 

  1. کاربر پسند

حتماً این را فراموش نکرده‌اید که وظیفه اصلی یک سایت، کسب رضایت کاربران و ترغیب آن‌ها به اسکرول بیشتر و پیش رفتن در سایت است. اما چه چیزی موجب کاربرپسند شدن قالب طراحی‌شده می‌شود؟ اول اینکه رابط کاربری آن باید بسیار مناسب و قابل‌استفاده برای تمام کاربران باشد. به‌این‌ترتیب، منو (Menu) باید همواره در دسترس آن‌ها باشد، اما به‌هیچ‌عنوان نباید فضا را برای محتوا و مطلب تنگ کند. دسته‌بندی‌های منو باید برای کاربران قابل‌فهم باشند و دسترسی به آنچه در سایت شما به دنبال آن می‌گردند را با انتخاب عنوان‌های کاملاً مرتبط تسهیل ببخشند.

فراموش نکنید که کاربران به دنبال پیدا کردن جواب خود به سایت شما واردشده‌اند. بنابراین، با تبلیغات گاه و بی گاهی که مانع از خوانده شدن مطلب شده و موجب حواس‌پرتی آن‌ها می‌شود مزاحم آن‌ها نشوید. شما می‌توانید ورود هر کاربر را یک فرصت طلایی برای افزایش میزان اسکرول و کلیک‌های داخلی سایت بدانید. مقالات مرتبط را با قرار دادن لینک‌های داخلی در کلمات مناسب در اختیار کاربران وب‌سایت خود بگذارید تا علاوه بر کمک به یافتن پاسخ مناسب توسط کاربران، میزان فعالیت و حضور آن‌ها درون سایت خود را افزایش دهید.

 

  1. به‌ یاد ماندنی در ذهن مخاطب

بگذارید همه‌چیز به‌قدر کافی گویا و واضح باشد تا شناخته شدن لوگو و نام سایت شما به تلاش فراوان نیاز پیدا نکند. اما این چگونه ممکن است؟ بسیاری از برندسازی‌ها به این روش انجام‌شده‌اند. زمانی که لوگو و نام یک برند را در تلویزیون، بیلبوردها، گوشی‌ها و در دست سلبریتی‌ها ببینید، بعد از مدتی می‌توانید آن برند را به‌خوبی به یاد بیاورید. اکنون کسب‌وکار و وب‌ سایت خود را در نظر بگیرید. کاربر به‌محض ورود باید لوگو شما را به‌وضوح ببیند و طراحی قالب شما را در دفعات بعدی  تشخیص دهد. به‌این‌ترتیب، کاربر با هر بار مراجعه به سایت شما سریعاً قالب سایت را به خاطر آورده و با آن ارتباط برقرار می‌کند. این می‌تواند به ماندگاری لوگو و نام سایت شما در ذهن کاربران نیز کمک کند.

 

قالب سایت سئو شده

 

قالب سایت خود را مناسب با کسب‌ و کارتان طراحی کنید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در زمینه طراحی قالب سئو شده باید به آن بپردازید، تناسب میان قالب سایت و نوع کسب‌وکار شما است. برای مثال، اگر سایت شما یک فروشگاه اینترنتی است، طراحی قالب شما کاملاً متفاوت از یک سایت خبری خواهد بود. قالب سئو شده شما می‌تواند امکانات بیشتری مانند سبد خرید، درگاه اینترنتی، مجله، برندها و... را شامل شود. همچنین اگر طراحی سایت برای یک هتل انجام‌شده باشد، قالب باید امکاناتی کاملاً متناسب با رزرو، معرفی خدمات، معرفی هتل، راه ارتباط، مکان‌یابی راحت و سریع و... را در خود جای دهد.

 

طراحی قالب توسط کد نویسی انجام می‌شود و به آشنایی با کدهای مختلف و کاربرد هر یک از آن‌ها نیاز دارد. بنابراین، بسیاری قادر به انجام آن نیستند. قالب‌های آماده نیز به همین منظور مورداستفاده کسب‌وکارهای مختلف قرار می‌گیرند. اما با توجه به آنچه گفته شد، طراحی قالب سئو شده و برندسازی از این طریق می‌تواند به بهبود رتبه سئو سایت و افزایش میزان فروش محصولات یا خدمات شما کمک بزرگی کند. شما می‌توانید به‌منظور راه‌اندازی یا بهبود عملکرد وب‌ سایت خود از خدمات و دانش تیم حرفه‌ای و خلاق ایده پویا بهره بگیرید. متخصصان این تیم، تجربه و کیفیت بالای کار خود را در بیش از 700 پروژه موفق به اثبات رسانده‌اند و همواره مشتاق ارائه بهترین خدمات به شما عزیزان هستند.

 

شرکت طراحی سایت

  • 4
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر