با انواع پسوند دامنه سایت آشنا شوید

تاریخ انتشار خبر : 1400 فروردین 22

با انواع پسوند دامنه سایت آشنا شوید

دامنه اغلب به‌عنوان «آدرس وب» شناخته می‌شود و همان آدرسی است که کاربران برای یافتن وب‌سایت شما در نوار آدرس مرورگر تایپ می‌کنند. انتخاب دامنه برای هرکسی که وب‌سایت جدیدی ایجاد می‌کند امری حیاتی است. دامنه سایت شما درواقع چهره نام تجاری شما است و اگر می‌خواهید شانس موفقیت وب‌سایت خود را افزایش دهید، وقت خود را صرف پیدا کردن یک دامنه به‌یادماندنی بانام تجاری خود کنید.

درواقع یک دامنه خوب مانند یک آدرس سرراست است که یافتن و به خاطر سپردن آن برای کاربران زحمت زیادی ایجاد نمی‌کند. اما پسوند دامنه چیست و چه تفاوتی با دامنه دارد؟ تفاوت پسوند دامنه‌های مختلف چیست؟ از کجا بفهمیم کدام‌یک برای کسب‌وکار ما مناسب‌تر است؟ ایده پویا به‌عنوان یکی از حرفه‌ای‌ترین‌ها در زمینه طراحی وب‌ سایت و دیجیتال مارکتینگ شناخته می‌شود و می‌تواند در تمام زمینه‌ها و مراحل ایجاد وب‌سایت، جدیدترین ایده‌ها و بهترین خدمات را به شما ارائه دهد.

 


 

پسوند دامنه چیست؟

دامنه از دو بخش تشکیل می‌شود؛ نام (دامنه سطح دوم) و پسوند دامنه یا دامنه سطح بالا (TLD). پسوند دامنه، آخرین قسمت نام دامنه (Domain name) است. به‌عنوان‌مثال، در نام دامنه «activeidea.net» ،«activeidea» دامنه سطح دوم و «.net» دامنه سطح بالا است. دامنه سطح بالا یا اکستنشن (Extension) اختصاری از کلمه مربوط به آن است. برای مثال .com که یکی از شناخته‌ شده‌ ترین اکستنشن‌های جهانی است، مخفف کلمه Commerical به معنای تجاری بوده و ازجمله دامنه‌های عمومی بسیار پرکاربرد به شمار می‌آید. .ir نیز مخفف iran و دامنه سطح بالای کد کشوری ایران است.

 

انواع دامنه سایت

 

تأثیر پسوند دامنه در سئو سایت

انتخاب یک پسوند دامنه از اهمیت بالایی برخوردار است. هنگامی‌که اکستنشن را انتخاب می‌کنید باید توجه داشته باشید که این پسوند بتواند ارتباط دامنه با جامعه هدف را برقرار کند. برای مثال اگر سایت شما تجاری باشد، انتخاب پسوند .info که مرتبط با سایت‌های اطلاع‌رسانی است شما را از جامعه هدف دور می‌کند و برای کاربران شناخته‌شده نیست.

در وهله دوم به تأثیر اعتبار پسوند انتخابی دقت کنید. برای مثال .com از اعتبار بالایی در میان کاربران جهانی برخوردار است و .ir کد کشوری اعتبار یافته و شناخته‌شده در میان ایرانیان است. البته .ir درنتیجه جستجوی کاربران داخلی سریع‌تر و بیشتر نمایش داده می‌شود. بنابراین، فرصت سایت شما در امتیاز گرفتن از گوگل و رسیدن به صفحه اول موتور جستجو بیشتر است. این در حالی است که باید هزینه‌ها را نیز در نظر داشت. قاعدتاً هزینه پسوندهای معتبر جهانی بیشتر از پسوندهای کشوری مانند .ir و پسوندهای کمتر شناخته‌شده است.

 

پسوند دامنه در سئو سایت

 

5 دامنه سطح بالای رایج را بشناسید

دامنه سطح بالایی که انتخاب می‌کنید بیشتر ازآنچه که در تصور شما است اهمیت دارد. انتخاب یک اکستنشن قابل‌شناسایی می‌تواند به برند تجاری آنلاین شما کمک کند. در اینجا به بررسی 5 دامنه سطح بالای رایج در جهان می‌پردازیم.

 

  1. .com

در میان اکستنشن‌های مختلف در دامنه و وب‌سایت، .com محبوب‌ترین دامنه سطح بالا است. از .com در ابتدا تنها برای شرکت‌ها و کسب‌وکارهای تجاری استفاده می‌شد؛ اما امروزه در آدرس سایت‌های غیرتجاری نیز استفاده می‌شود. انسان‌ها موجوداتی هستند که به همه‌چیز عادت می‌کنند. بسیاری از کاربران طی دهه‌های گذشته با وب‌سایت‌هایی که از اکستنشن .com بهره می‌برند، در ارتباط بوده‌اند. بنابراین، به دلیل آشنا بودن .com هضم آن برای کاربران آسان‌تر است.

البته پسوند .com تنها به خاطر آشنایی محبوب نیست. بسیاری از شرکت‌های سئو ادعا می‌کنند که پسوند .com می‌تواند منجر به رتبه‌بندی مطلوب‌تری شود. از منظر لینک دهی، دامنه‌ای با .com از قدرت بیشتری نسبت به اکستنشن‌های جدید یا کمتر شناخته‌شده برخوردار است. بنابراین، هنگام انجام خدمات ارتباطی برای بک لینک‌ها با استفاده از .com به‌جای اکستنشن‌های دیگر، علاقه و اعتبار بیشتری ایجاد می‌کنید.

استفاده از .com در کنار مزایا، معایبی نیز دارد. قطعاً در هنگام انتخاب میان انواع دامنه سایت، نامی را انتخاب می‌کنید که بیشترین ارتباط را با نام برند یا کسب‌وکار شما دارد. دلیل اصلی عدم انتخاب به‌عنوان اکستنشن از جانب بسیاری از کسب‌وکارها، گرفته شدن نام دامنه موردنظر آن‌ها است.

 

  1. .net

دامنه سطح بالای عمومی .net نیز مانند .com برای همه باز است. این پسوند ابتدا برای ارائه‌دهندگان خدمات یا شبکه‌های اینترنتی در نظر گرفته‌شده بود؛ اما اکنون به یک جایگزین عالی برای .com تبدیل‌شده است. اکستنشن .net ممکن است گزینه خوبی برای شرکت‌های مبتنی بر تکنولوژی یا اپلیکیشن (Application) باشد؛ زیرا به اینترنت و تکنولوژی اشاره دارد.

اکثراً .net را با اپلیکیشن‌ها و خدمات مبتنی بر وب (web-based) مرتبط می‌دانند. اگر تجارت شما نیز در این صنایع فعال است، دامنه سطح بالای .net انتخابی کاملاً منطقی است و می‌تواند به اعتبار و ارتباط خدمات شما کمک کند. علاوه بر این، تقاضای .net از .com کمتر بوده و احتمال دسترسی دامنه موردنظر شما برای کاربران بیشتر است. برای مثال، سایت «activeidea.net» متعلق به شرکت ایده پویا است که در زمینه طراحی وب‌سایت فعالیت می‌کند و پسوند دامنه .net توانسته است به رشد اعتبار و جامعه کاربری سایت کمک کند.

 

  1. .org

پسوند .org نیز برای هر شخص یا نهادی آزاد است. استفاده از .org بیشتر در میان انواع دامنه سایت سازمان‌های دولتی، سازمان‌های غیردولتی، سیاستمداران و احزاب و انجمن‌های آنلاین دیده می‌شود. ازنظر بسیاری از کاربران، دامنه پسوند .org را با یک منبع قابل‌اعتماد با اطلاعات اطمینانی مرتبط می‌دانند. اکستنشن .org ازجمله TLD های اصلی است؛ بنابراین، مانند .com قدرت جستجوی بسیار بالایی دارد. بااین‌حال، اکستنشن .org محبوبیت کمتری نسبت به .com دارد که به معنی شانس بیشتر شما در به دست آوردن نام دامنه موردنظرتان است.

همان‌طور که بیان شد، پسوند .org را با سازمان‌ها و مشاغل دولتی، غیردولتی یا اطلاعاتی مرتبط می‌دانند. برای مثال، سایت‌های ویکی‌پدیا که سایت اطلاعاتی است از .org استفاده می‌کنند. بنابراین، اگر کسب‌وکار شما یک فروشگاه الکترونیکی است، .org گزینه مناسب برای شما نیست.

 

  1. .co

در میان دامنه‌های سطح بالای کشوری که استفاده از آن برای همگان آزاد است، استفاده از پسوند .co رایج‌تر به شمار می‌آید. این پسوند ابتدا تنها پسوند کشور کلمبیا بود؛ اما اکنون به یک گزینه محبوب برای دامنه جهانی تبدیل‌شده است. دامنه سطح بالای .co مخفف اختصاری بسیار آشنایی برای شرکت‌ها یا مشاغل تجاری است. با شناخته شدن .co بسیاری از کسب‌وکارهای آینده‌نگر تصمیم گرفتند برند خود را بر روی این پسوند دامنه بسازند.

اما این پسوند با تمام آنچه گفته شد، هنوز هم کمتر از .com قابل‌شناسایی بوده و از اعتبار کمتری برخوردار است. تفاوت دو اکستنشن .co و .com در حرف «m» است که امکان دارد کاربران برحسب عادت آن را به دنبال .co بیاورند. به‌این‌ترتیب، ممکن است کاربران شما اشتباهاً به سایتی با دامنه سطح دوم یکسان و دامنه سطح بالای متفاوت فرستاده شود.

 

  1. .ir

پسوند .ir و زیرمجموعه‌های آن، دامنه سطح بالای ایران هستند که شرکت‌ها، سازمان‌ها، موسسه‌ها و ادارات داخلی و اشخاص و اتباع ایرانی می‌توانند از آن بهره ببرند. استفاده از این دامنه برای وب‌های داخلی مقرون‌به‌صرفه است. البته وجود تحریم تبلیغات در گوگل برای دامنه‌های .ir یکی از اساسی‌ترین معایب این پسوند به شمار می‌آید. استفاده از پسوند .ir که برای کاربران ایرانی بسیار شناخته‌شده است، می‌تواند احتمال دسترسی به سایت شما را افزایش دهد. درنتیجه در ارتقا سئو و رتبه‌بندی سایت شما تأثیر مثبت دارد.

 

دامنه سایت چیست

 

تقسیم‌ بندی انواع دامنه سایت را بشناسید

پسوند دامنه عمومی (Generic Domine Extention)

این نوع پسوندها، رایج‌ترین فرم اکستنشن هستند. برای مدت‌ها کاربران فقط می‌توانستند از میان .com، .net و .org یکی را انتخاب کنند. اما در سال‌های اخیر تعداد اکستنشن‌های عمومی به بی‌نهایت رسیده است. امروزه حتی بسیاری از دامنه‌های سطح بالای منحصربه‌فرد مانند blog، beer و... را به‌راحتی برای انتخاب پیدا می‌کنید.

اکستنشن‌های حمایت‌شده (Sponsered Domine Extention)

این سبک از دامنه منحصراً برای انواع خاصی از سازمان‌ها و گروه‌ها است. برای ثبت این سبک از TLD شرایط خاصی لازم است و محدودیت‌هایی در مورد کسی که می‌تواند این دامنه‌ها را ثبت کند وجود دارد. پسوندهایی مانند .gov از مثال‌های این سبک است که محدود به سازمان‌های دولتی و حکومتی است.

دامنه عمومی محدود نشده (Generic-Restriced Domine Extention)

این نوع پسوندهای دامنه مشابه اکستنشن‌های عمومی هستند، اما برای انواع خاصی از وب‌سایت‌ها در نظر گرفته‌شده‌اند. هنگام ثبت این پسوند معمولاً باید اطلاعات بیشتری در مورد وب‌سایت و هدف آن ارائه دهید. پسوندهای .biz، .name و .pro جزو این دسته هستند.

دامنه سطح بالای کشوری (Contry Code Domine Extention)

یکی دیگر از اکستنشن‌های مختلف دامنه و سایت، پسوند کشوری است که به اختصاری از نام هر کشور گرفته می‌شود. انواع دامنه سایت می‌توانند از پسوند کشوری بهره ببرند که البته مزایای استفاده از آن‌ها به هزینه کمتر محدود نمی‌شود.

سایت‌هایی با پسوند دامنه کشوری داخلی (مثل .ir برای ایرانیان) می‌تواند:

  • به امتیاز گرفتن و رتبه سئو سایت کمک کند.
  • احتمال دسترسی کاربران داخلی به سایت را افزایش دهد.
  • رتبه‌بندی سایت را ارتقا داده و راحت‌تر به صفحه اول جستجو انتقال دهد.
  • صفحه شما را به‌عنوان نزدیک‌ترین وب‌سایت ازلحاظ موقعیت جغرافیایی به کاربر ارائه دهد.
  • به دلیل شناخته‌تر بودن پسوند در میان کاربران داخلی، اعتبار برند و کسب‌وکار را در میان کاربران افزایش دهد.

 

اکستنشن‌هایی که پیش‌ازاین درباره آن‌ها گفتیم تنها گزینه‌های روبروی شما نیستند. بیش از 1500 TLD مختلف دیگری وجود دارند که می‌توانید برای سایت خود از میان آن‌ها انتخاب کنید. در ادامه چند مورد پسوند دامنه محبوب دیگر آورده شده است.

  • .edu محدود به مؤسسات آموزشی
  • .info یک پسوند برای سایت‌های اطلاع‌رسانی و عمومی
  • .xyz پسوند باز برای استفاده عمومی
  • .ly پسوند کشور لیبی که برای عموم باز است، اما توسط بسیاری از استارتاپ‌های مرتبط با تکنولوژی استفاده می‌شود.
  • .cafe برای دامنه‌های مخصوص کافه
  • .photography پسوند سایت‌های مخصوص عکاسان
  • .shoes پسوند کسب‌وکارها و برندهای مرتبط با فروش و تولید کفش
  • .Art پسوند سایت‌های هنری
  • .gold پسوند سایت‌های تولید و فروش جواهرات و طلا
  • .car برای سایت‌های خودرویی که اعتبار و قیمت بسیار بالایی دارد
  • .fitness پسوند سایت‌های تناسب‌اندام
  • .earo صنعت حمل‌ونقل هوایی
  • .cat جامعه زبانشناسی و جامعه کاتالان‌ها
  • .mobi مخصوص سایت‌های کاربری موبایل
  • .museum برای سایت موزه‌ها
  • .name پسوند مورداستفاده سایت اشخاص
  • .net شبکه‌های اطلاع‌رسانی و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی
  • .pro پسوند سازمان‌ها و ادارات حقوقی یا پزشکی
  • .travel پسوند کسب‌وکارهای مرتبط با صنعت گردشگری و مسافرت
  • .TV درواقع پسوند کشور توالو است اما به علت تشابه زیادی که به مخفف نام Television دارد، به‌عنوان پسوند سایت‌های مرتبط با صنعت تلویزیون و ماهواره نیز استفاده می‌شود.
  • .FM درواقع پسوند دامنه ایالات فدرال میکرونزی است اما به‌عنوان پسوند سایت‌های مرتبط با رادیو نیز استفاده می‌شود.
  • .ME درواقع پسوند کشور مونته نگرو است اما معمولاً به‌عنوان پسوند سایت شخصی نیز استفاده می‌شود.
  • .CC درواقع پسوند جزیره کوکوس است اما برای شرکت‌های تجاری و... نیز استفاده می‌شود.

 

پسوند برخی دیگر از سایت‌های رسمی ایرانی:

  • .id.ir پسوند دامنه سایت‌های شخصی که برای ثبت دامنه به تصویر شناسنامه خود شخص نیاز است.
  • .gov.ir پسوند سایت سازمان‌های دولتی مانند سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه ایران
  • .ac.ir پسوند سایت مؤسسات آموزش عالی دارای مجوز، مجلس شورای اسلامی، وزارت بهداشت و شورای عالی انقلاب اسلامی
  • .org.ir پسوند دامنه سایت‌های انجمن علمی، سازمان‌های غیردولتی رسمی و مؤسسات بین‌المللی
  • .net.ir برای شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی و ISP که دارای مجوز باشند
  • .co.ir پسوند دامنه سایت سازمان‌ها و شرکت‌های غیردولتی که به ثبت رسمی رسیده باشند
  • .sch.ir پسوند سایت مدارس، مؤسسات آموزشی دارای مجوز از وزارت آموزش‌وپرورش

 

اینستاگرام ایده پویا

 

هنگام انتخاب پسوند دامنه خود بهتر است این نکات را در نظر داشته باشید. سعی کنید با پسوند دامنه خود را متناسب با نوع و کاربری وب‌سایت خود انتخاب کنید. بهتر است دامنه‌ای که قبلاً استفاده‌شده است را انتخاب نکنید. به یاد داشته باشید که TLD های جدید و ناشناخته می‌توانند پاسخ لازم را برای شما ایجاد کنند؛ اما فقط درصورتی‌که دامنه شما را به‌یادماندنی‌تر کند. برای انتخاب دامنه خود و ارتقا سئو سایت کسب‌وکار می‌توانید از متخصصان این زمینه مشاوره بگیرید. ایده پویا یکی از بهترین شرکت‌های دیجیتال مارکتینگ و طراحی وب‌سایت است که با استفاده از به‌روزترین دانش دنیا و تجربه‌ای درخشان با بزرگ‌ترین و موفق‌ترین سایت‌ها، می‌تواند در این زمینه به شما مشاوره و خدمات ارائه دهد.

 

شرکت طراحی سایت

 
  • 24
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر