در تولید محتوا چه کارهایی انجام ندهیم؟

تاریخ انتشار خبر : 1399 اسفند 25

در تولید محتوا چه کارهایی انجام ندهیم؟

در دنیای امروز زندگی اکثر افراد با دنیای اینترنت گره‌خورده است. هریک از ما به‌طور متوسط در طول روز ساعاتی را به گشت و گذار در دنیای مجازی می‌پردازیم. آنچه که در جواب جستجوی شما توسط اینترنت نمایش داده می‌شود همان محتواها هستند. محتوا شاهرگ اصلی یک وب‌سایت است و بقا و پیشرفت وب‌سایت به تولید محتوای مناسب بستگی دارد. بر اساس آمارهای زنده اینترنت، بیش از 1.9 میلیارد وب‌سایت در بستر اینترنت وجود دارد. بنابراین به دست آوردن علایق خوانندگان در این جهان دیجیتالی در حال انفجار می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد.

با پررنگ شدن هر چه بیشتر نقش اینترنت در زندگی مردم تولید محتوا در این زمینه هم اهمیت بیشتری پیدا کرده است. فرقی نمی‌کند که مردم برای یادگیری به وب‌گردی می‌پردازند یا برای سرگرمی در فضای مجازی می‌گردند؛ و یا اینکه به دنبال راه‌حل برای مشکلاتشان یا پاسخ‌های قانع‌کننده برای سؤالاتشان هستند. درهرصورت محتوای یک سایت اینترنتی باید کاملاً واضح، گویا و حرفه‌ای نوشته شود. محتوانویسی اصول و قوانین خاصی دارد که رعایت کردن آن‌ها برای داشتن یک وب‌سایت پربازدید و موفق ضروری است. در این مقاله قصد داریم اشتباهات رایجی که یک محتوانویس ممکن است مرتکب آن‌ها شود را یادآوری کنیم.

 


 ایده پویا یکی از بزرگ‌ترین و باتجربه‌ترین شرکت‌های طراحی سایت و خدمات دیجیتال مارکتینگ است که با داشتن سابقه درخشان در این زمینه و با تکیه بر به‌کارگیری مدرن‌ترین روش‌ها می‌تواند پاسخگوی نیازهای شما در زمینه طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ باشد.


 

خط قرمزهایی که باید در تولید محتوا / محتوانویسی رعایت کنید

۱- محتوای اصیل تولید کنید: وقتی شما چیزی برای گفتن، یاددادن یا سرگرم کردن ندارید. بهتر است اصلاً ننویسید. کپی کردن محتوای سایر سایت‌ها و وبلاگ‌ها علاوه بر اینکه از جنبه‌ی اخلاقی کار درستی نیست و قطعاً باعث نارضایتی کسانی می‌شود که برای تولید آن محتوا وقت و هزینه صرف کرده‌اند، باعث کاهش علاقه مخاطب و کاهش تعداد بازدیدکنندگان وب‌سایت نیز می‌شود.

اگر تعداد محتواهای کپی که در یک سایت بارگیری می‌شوند زیاد باشد گوگل آن سایت را جریمه می‌کند. جریمه شدن توسط گوگل باعث می‌شود سایت در نتایج جست‌وجو کمتر نشان داده شود یا اصلاً نشان داده نشود؛ که این امر خود با هدف تولید محتوا توسط یک سایت که همان جذب مخاطب است مغایرت دارد. ازآنجایی‌که تولید محتوای یونیک کار دشوار و زمان‌بری است، اگر می‌خواهید از محتواهای سایر سایت‌ها به عنوان منبع استفاده کنید، باید اصول کامل بازنویسی را فرا بگیرید و با کمک خلاقیت و قلم منحصربه‌فرد خودتان تا جایی که می‌توانید محتوا را از حالت کلیشه‌ای و کپی خارج کنید.

 

تولید محتوا جذاب

 

۲- از موضوع اصلی خارج نشوید: زیاده‌گویی و حاشیه‌روی حوصله مخاطب را سر می‌برد و جذابیت محتوا را به حداقل می‌رساند. برای جلوگیری از نارضایتی مخاطبان در تولید محتوا مدل «هرم وارونه» را دنبال کنید دامنه مطالعه خوانندگان وب کوتاه‌مدت است. آن‌ها در عرض چند ثانیه تصمیم خواهند گرفت که آیا سایت شما اطلاعات لازم را دارد یا خیر. بنابراین، محتوای خود را مانند هرم یا مخروط وارونه ساختار دهید. یعنی مهم‌ترین پیام‌ها را در بالای صفحه قرار دهید. سپس، به‌تدریج اطلاعات دقیق‌تر و پشتیبانی‌کننده را در بندهای بعدی محتوا بیان کنید و مقاله را با جزئیات دیگر پایان دهید.

در ساختار مقاله هم از جملات ساده و کوتاه استفاده کنید. مشغله‌ی زیاد مخاطبان و مدت‌زمان کوتاه توجه خواننده امروز به صفحه شما، جملات 35 کلمه‌ای یا کمتر را می‌طلبد. سعی کنید کوتاه و درعین‌حال مفید بنویسید. مطالعه جملات طولانی و مطالب تکراری در محدوده حوصله‌ی مخاطبان امروزی نیست.

 

۳- نثر متکلفانه را فراموش کنید: وب برای همه است نه فقط برای متخصصان و ادیبان، شما باید در کل محتوا از زبان ساده و قابل فهم برای تمام اقشار استفاده کنید. بازی زیاد با کلمات و به کار بردن قیدهای پی‌درپی و به کار بردن جملات ادبی برای بازدیدکننده واقعاً ملال‌آور است. استفاده از محاوره و لحن صمیمی تا حدودی خوانایی محتوا را بالا می‌برد و کمک می‌کند با مخاطب راحت‌تر ارتباط برقرار کنید. اما به یاد داشته باشید که استفاده بیش‌ازحد از کلمات محاوره‌ای ظاهر متن شما را غیررسمی می‌کند و صحت اطلاعات محتوای شما را زیر سؤال می‌برد.

موضوع محتوا معمولاً مهم‌ترین فاکتوری است که حدود استفاده از لحن و کلمات عامیانه را مشخص می‌کند. هراندازه که محتوا علمی‌تر و رسمی‌تر باشد، لحن و قلم محتوا نویسی هم باید رسمی‌تر باشد. اما به عنوان یک نکته‌ی کلی باید بدانید خوانایی و قابل فهم بودن محتوا کلیدی‌ترین فاکتور در افزایش بازدیدکنندگان صفحه و برقراری ارتباط و جذب موفق مخاطبان به منظوری است که محتوا برای آن نوشته شده است.

 

اینستاگرام ایده پویا

 

۴-در محتوا وعده دروغ ندهید: یکی از راهکارهای جذاب کردن محتوا نوشتن تیترها و مقدمه‌های جذاب و اغواکننده است. هراندازه که شما تیترهای جالب‌تر و جذاب‌تری انتخاب کنید امکان اینکه خواننده برای خواندن ادامه‌ی مطلب راغب شود بیشتر است. در تولید محتوا باید صادق باشید و اگر به مخاطب وعده‌ای می‌دهید حتماً آن را در ادامه عملی کنید. یکی از معیارهای گوگل برای رتبه‌دهی به محتوا این است که مخاطب چقدر در صفحه می‌ماند و آیا تا پایان مقاله را می‌خواند یا فقط صفحه را باز می‌کند و پس از مدت کوتاهی صفحه را می‌بندد. پس اگر وعده دروغ به مخاطب بدهید، شانسی برای نگه داشتن او در صفحه ندارید.

 

۵- از توهین و تخریب و اظهارنظر شخصی بپرهیزید: دخیل کردن نظرات شخصی در تولید محتوا تا حد زیادی به موضوعی که درباره‌ی آن می‌نویسید بستگی دارد اگر شما در پاسخ به یک سؤال علمی دست به نگارش می‌زنید یا در مورد موضوعات فنی تخصصی می‌نویسید، بیان پیشنهادها و نظرات شخصی درصورتی‌که تخصصی در موضوع ندارید، عملاً اقدامی غیرعقلانی و غیرحرفه‌ای است. توهین و تخریب افراد حقیقی و حقوقی، سایر وب‌سایت‌ها، رسانه‌ها و مقالات در تولید محتوا جزء خط قرمزهای گوگل است که البته در ریزش بازدیدکنندگان صفحه هم نقش به سزایی دارد.

در نظر داشته باشید که مخاطب شما فردی عاقل است و می‌تواند محتوای شما را درک و مطالب آن را با سایر منابع مقایسه کند. اگر شما مدام به تخریب و توهین بپردازید عملاً به مخاطبتان بی‌احترامی کرده‌اید. در تولید یک محتوای حرفه‌ای محور اصلی محتوا دانش و خلاقیت و قلم محتوانویس است و توهین و تخریب دیگران در اصول حرفه‌ای جذب مخاطب جایی ندارد.

 

تولید محتوا اثرگذار

 

۶- از تبلیغات بیش‌ازحد بپرهیزید: حتی اگر هدف اصلی شما برای نوشتن محتوا جذب مخاطب و تبدیل بازدیدکننده به مشتری است، باز هم نباید مقاله‌تان شکل و ساختار تبلیغاتی داشته باشد. مخاطبان اینترنت از تبلیغات بیش‌ازحد بیزارند؛ بنابراین حتی اگر هدف شما تبلیغات باشد باید سعی کنید مخاطب را جذب محتوا کنید و به او اطلاعات جدید و منحصربه‌فرد ارائه دهید و در طول مقاله به‌صورت کوتاه و به شکلی جذاب تبلیغات را جای دهید. به‌طوری‌که به خواننده احساس بی‌اعتمادی دست ندهد و درعین‌حال آن‌قدر مسحور محتوا باشد که تبلیغات را هم به عنوان توصیه‌ای از سوی وب‌سایت موردعلاقه‌اش بپذیرد.

محتوای مفید

۷- از ساختار الگوهای تکراری تولید محتوا فاصله بگیرید: تحقیقات نشان می‌دهد که مخاطبان با تصاویر و ویدئوها بیشتر از متن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. یک تصویر گاهی می‌تواند گویاتر از هزار کلمه باشد. در تولید محتوای متنی هم سعی کنید از ساختارهای تکراری و خسته‌کننده فاصله بگیرید اگر شما یک متن یکنواخت و تکراری ارائه دهید هراندازه که محتوا هم قوی باشد برای مخاطب جذابیت ندارد.

البته باید بدانید که تغییر در ساختار کلی مقاله و خارج کردن محتوا از قالب‌های تکراری معمول به این معنا نیست که از کلمات سنگین و علمی و خاص استفاده کنید. شما باید در ساختار کلی مقاله همواره قواعد نوشتاری، دستوری و نگارشی را به‌صورت کامل رعایت کنید و در ضمن از پیچیده‌گویی و تکلف هم دوری کنید؛ همچنین در چینش پاراگراف‌ها و نحوه نوشتن سر تیترها خلاقیت به خرج دهید.

به‌عنوان‌مثال در عنوان مقاله و سر تیترها سؤال بپرسید. محتوایی که سؤال می‌پرسد به دلیل برانگیختن حس کنجکاوی بازدیدکنندگان جذاب‌تر است. نکته‌ی دیگری که در تولید محتوای خلاقانه باید به آن توجه داشته باشید، توجه به احساسات مخاطب و ایجاد صمیمیت با او است. اگر شما بتوانید احساسات مخاطبتان را درگیر محتوا کنید تا حد زیادی او را راغب می‌کنید که تا پایان محتوا را مشاهده کند. البته باید بدانید که برای دست گذاشتن روی احساسات مخاطب باید احتیاط کنید. چون اولاً فضای اینترنت طیف عظیمی از شخصیت‌ها با احساسات متفاوت‌ را در خود گنجانده است و ثانیاً ممکن است بعضی از مخاطبان از هدف گرفتن احساساتشان ناخشنود شوند. یک محتوانویس حرفه‌ای حد و حدود درگیر کردن احساسات مخاطب را با توجه به مخاطبین موردنظرش و موضوع مقاله تشخیص می‌دهد.

 

بازتاب گسترده دنیای مجازی در زندگی مردم و استقبال بی‌نظیر افراد از کسب‌وکارها و سرگرمی‌های اینترنتی اهمیت تولید محتواهای ناب و جذاب را دوچندان کرده است. محتوانویسی قوانین و اصول خاصی دارد؛ که در صورت رعایت نکردن این قوانین و اصول، محتوای تولید شده عملاً کارایی خاصی نخواهد داشت.

به جز قوانین ثابت و قواعد کلی حاکم بر نوشتن محتوا مانند اصول نوشتاری، اصول نگارشی و ویرایشی، قوانین نانوشته و خلاقانه‌ای وجود دارند که محتوای شما را جذاب‌تر و پرطرفدارتر می‌کنند. برای تولید محتوا علاوه بر رعایت قوانین کلی باید خط قرمزهای موجود را رعایت کنیم. اگر خط قرمزها را نادیده بگیریم احتمالاً محتوای تولید شده مجالی برای جلب‌توجه پیدا نمی‌کند.

 

 

شرکت طراحی وبسایت

 

  • 8
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر