فروش اینترنتی وبسایت یا اینستاگرام

تاریخ انتشار خبر : 1399 اسفند 06

فروش اینترنتی وبسایت یا اینستاگرام

فروش اینترنتی وبسایت یا اینستاگرام؟ کدام بهتر است؟

با اضافه شدن اینترنت به زندگی و آگاهی مردم نسبت به مزایای بی‌شمار اینترنت در صرفه و جویی در وقت و هزینه‌های آن‌ها تقریباً همه‌چیز به شکل آنلاین درآمد. در سال‌های اخیر با افزایش استقبال مردم از فضای مجازی و افزایش تعداد وبسایت‌ها و گسترش کسب‌وکارهای اینترنتی، بسیاری از صاحبان مشاغل برای فروش محصولات و ارائه خدمات خود به فکر راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی در قالب وبسایت‌ها شدند.

کم‌کم با ورود شبکه‌های اجتماعی به عرصه‌ی فروش و علاقه‌ی وافر افراد به استفاده از شبکه‌های اجتماعی صاحبان مشاغل آنلاین با چالش جدیدی روبه‌رو شدند که برای فروش کدام بستر را انتخاب کنند. اینستاگرام به‌عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در کشور ما وارد رقابت تنگاتنگی با وبسایت‌های تجاری و فروشگاه‌های اینترنتی دیگر شد. در این مقاله قصد داریم که فروش اینترنتی در اینستاگرام و وبسایت را ازنظر کاربرد و به‌صرفه بودن برای کسب‌وکارهای اینترنتی مقایسه کنیم.

 

 

شرکت طراحی سایت

 

شرکت ایده پویا در کنار بخش تخصصی طراحی سایت و برنامه نویسی وب سایت، خدمات سئو بهینه سازی سایت و دیجیتال مارکتینگ خود را نیز با استفاده از نیروهای متخصص در این زمینه انجام می دهد.


 

اینستاگرام و وبسایت در زمینه‌ی فروش بر سر چه موضوعاتی رقابت دارند؟

۱- هزینه راه‌اندازی کسب‌وکار: اگر فروش اینترنتی وبسایت را برای ارائه محصولات و خدمات انتخاب می‌کنید، باید هزینه‌هایی برای خرید دامنه و هاست بپردازید و سپس از یک تیم طراحی بخواهید تا برای شما وبسایت تجاری‌تان را طراحی کند؛ و این درواقع شروع ماجراست. چون بعد از پرداخت این هزینه شما با یک وبسایت خالی روبه‌رو هستید که باید برای آن محتوا بنویسید تا با استفاده از محتوا بتوانید به وبسایت رسمیت ببخشید. اما فروش اینترنتی در اینستاگرام کار بسیار ساده و تقریباً بدون هزینه‌ای است.

برای شروع کافی است حساب اینستاگرام خود را ایجاد و تنظیم کنید. دو نوع حساب اینستاگرامی وجود دارد: حساب شخصی و حساب تجاری.برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی همیشه حساب شخصی را باید به حساب تجاری تغییر دهید، زیرا بسیاری از ویژگی‌های اضافه را برای شما باز می‌کند: شما با ساخت حساب تجاری به ویژگی‌هایی مانند افزودن شماره تلفن و آدرس ایمیل به بیوگرافی خود و استفاده از تبلیغات پولی برای تبلیغ محصولات خود دسترسی خواهید داشت.

شما همیشه می‌توانید یک نمایه شخصی را به یک نمایه تجاری تغییر دهید. برای این کار به‌سادگی وارد حساب خود شوید، به تنظیمات بروید و روی گزینه «تغییر به نمایه کسب‌وکار» ضربه بزنید. البته برای انجام این کار به یک صفحه فیس بوک نیاز دارید. شما با یک حساب تازه تاسیس، داده‌های زیادی در اطلاعات خود در دسترس نخواهید داشت؛ اما هنگامی‌که شروع به ارسال پست و درگیر شدن با مخاطبان خود می‌کنید، در مورد موارد زیر اطلاعات کسب خواهید کرد: کدام پست‌ها یا استوری‌ها بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند، یا اینکه چه تعداد بازدید از نمایه و کلیک وبسایت دریافت کرده‌اید.

 

فروش در وب سایت

 

۲- دسترسی به مشتری و مخاطبان: دسترسی به مخاطبان و مشتری‌ها در اینستاگرام کار به نسبت راحت و ساده‌ای است. شما بعد از طراحی وبسایت باید محتوای آن را تولید کنید و بعد با کمک یک تیم پشتیبانی و طبق قوانین سئو مدت زیادی روی وبسایت کار کنید تا وبسایت از طریق کلید واژه‌های جستجو به نمایش در بیاید؛ اما جلوه‌ی بصری فوق‌العاده اینستاگرام به شما این امکان را می‌دهد که در مدت کوتاه‌تر و با زحمت کمتری تعداد مخاطبان خود را افزایش دهید.

طبق داده‌های آماری اینستاگرام مخاطبان زیادی در سراسر جهان دارد که نیمی از آن‌ها هر روز از استوری‌های اینستاگرام استفاده می‌کنند که ۳/۱ میلیون از این استوری‌ها مربوط به مشاغل هستند. اما جالب‌ترین واقعیت در مورد این کاربران این است که 200 میلیون نفر از آن‌ها حداقل یک پروفایل کسب‌وکار را در روز بازدید می‌کنند. این داده‌های آماری نشان می‌دهد کاربران اینستاگرام به‌طور عجیبی نسبت به خریدهای اینترنتی مشتاق هستند. پس دسترسی به مشتری‌ها و فروش اینترنتی در اینستاگرام تا حدودی راحت‌تر از وبسایت‌ها است.

 

۳- تبلیغات: تبلیغات قلب تپنده‌ی یک کسب‌وکار اینترنتی است. اگر شما بهترین محصولات را هم برای فروش داشته باشید با وجود تبلیغات ضعیف فروش بالایی نخواهید داشت. به نظر می‌رسد جذب فالور در اینستاگرام و به اصطلاح بالا آمدن صفحه تجاری شما در اینستاگرام راحت‌تر از وبسایت باشد.

در اینستاگرام هشتک‌ها و در وبسایت‌ها کلمات کلیدی باعث دیده شدن شما و افزایش بازدیدها از فروشگاه اینترنتی یا خدمات شما می‌شوند. البته اگر شما برای تبلیغات هزینه‌دار صفحه اینستاگرام و وبسایت تجاری خود از خود این بسترها استفاده کنید، تبلیغات در وبسایت مقرون‌به‌صرفه‌تر است. اگر ترافیک بازدیدکنندگان وبسایتی که برای شما تبلیغات انجام می‌دهد، بالا باشد روزانه مخاطبان زیادی تبلیغات شما را می‌بینند. ولی در اینستاگرام معمولاً فالورهای یک پیج افراد ثابتی هستند. به‌عبارت‌دیگر تبلیغات در وبسایت‌ها مخاطبان تکراری کمتری دارد.

 

صفحه اینستاگرام ایده پویا


 ۴- ویترین بندی برای فروش: شما فروشنده هر کالایی که باشید باید تصاویر و ویدئوهای مختلفی از کالاهای خود تهیه کنید و آن را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دهید. وبسایت‌ها به شما امکان دسته‌بندی محصولات و طبقه‌بندی قیمت‌ها را می‌دهند. درحالی‌که اینستاگرام چنین امکانی ندارد. مزیت دیگر وبسایت به‌روزرسانی راحت و آپدیت سریع قیمت‌ها نسبت به اینستاگرام است.

 

5- نحوه پرداخت: بخش بزرگی از موفقیت فروش اینترنتی وبسایت یا اینستاگرام، بسته به امکانات این فروشگاه برای پرداخت راحت و تسهیل فرآیند خرید است. وبسایت‌ها با قابلیت افزودن سبد خرید و درگاه‌های بانکی می‌توانند زمینه‌ی خرید امن‌تر و راحت‌تر برای فروش کالا را فراهم کنند. درحالی‌که اینستاگرام چنین امکانی ندارد و نحوه پرداخت هزینه محصول با خدمات در اینستاگرام سخت و زمان‌برتر است. بعلاوه اینکه امکان گم‌شدن رسید خرید و مسدود شدن حساب بانکی طرفین، انصراف از خرید به دلیل نداشتن تایم برای مراجعه به درگاه‌های بانکی و... وجود دارد. درواقع هراندازه که بین انتخاب محصول و پرداخت وجه فاصله بیفتد رغبت خریدار برای خرید کاهش می‌یابد.

 

۶- امنیت و ماندگاری: یکی از اتفاقات ناخوشایندی که صاحبان کسب‌وکار اینستاگرامی با آن روبه‌رو هستند، فیلتر شدن گاه و بی گاه و یا هک شدن صفحه تجاری آن‌ها در اینستاگرام است. مدت زیادی طول می‌کشد که فالورهای شما در اینستاگرام به عدد مطلوبی برسد و برند شما جزء هشتک‌های پرطرفدار و شناخته شده قرار بگیرد. فیلتر ناگهانی صفحه اینستاگرام شما به یک‌باره تمام معادلات را به هم می‌ریزد. یکی دیگر از مشکلات فروش اینترنتی در اینستاگرام این است که امکان ساخت پیج فیک و تقلبی از روی برند شما افزایش می‌یابد ولی در وبسایت حتی استفاده از محتواهای مشابه با محتوای فروشگاه شما به خاطر قوانین سئو به هیچ عنوان با موفقیت روبرو نخواهند شد.

 

بازاریابی فروش اینستاگرام

 

۷- اعتماد سازی: به‌محض اینکه مخاطب وارد یک پلتفرم اینترنتی می‌شود، برای اقدام به خرید، اولین فاکتور اعتمادسازی است. معمولاً وبسایت‌های معتبر و پر ترافیک به دلیل اینکه شخص از واقعی بودن مخاطبان و بازدیدکنندگان مطمئن است در اعتمادسازی موفق‌تر هستند.

 

۸- دانش فنی مدیریت و ارائه خدمات: فروش محصولات در اینستاگرام کار به نسبت ساده‌ای است. تولید محتوای اینستاگرامی به نسبت محتوای وبسایت کار بسیار ساده و کم‌هزینه‌ای است. ضمناً پشتیبانی از فروشگاه اینترنتی اینستاگرامی نیاز به دانش فنی خاصی ندارد و برای اکثر افراد با حداقل دانش ممکن است. درحالی‌که پشتیبانی از یک سایت نیاز به تولید محتوای قوی و آپدیت منظم و همیشگی دارد. تا مخاطبان و بازدیدکنندگان در سطح ثابتی باقی بمانند.

 

۹- امکان جستجوی سریع کالای موردنظر: برای کسب کارهای بزرگ وبسایت‌ها قابلیت‌های بیشتری دارند چون وقتی تنوع محصولات بالا می‌رود و فروشگاه چندین محصول از برندهای مختلف، در سایز و رنگ‌های مختلف و متناسب با انواع سنین ارائه می‌دهد، عملاً پیدا کردن کالای موردنظر در اینستاگرام بسیار دشوار و زمان‌بر خواهد بود. درحالی‌که در فروش اینترنتی وبسایت، مشتری از طریق اعمال فیلترها به‌سرعت می‌تواند کالای موردنظر خود را جستجو کند و اطلاعات جامع درباره‌ی آن به دست آورد.

وبسایت‌ها و پیج‌های اینستاگرامی جزء پرطرفدارترین فروشگاه‌های اینترنتی هستند. اینستاگرام به‌عنوان یک شبکه اجتماعی پرمخاطب با کاربری راحت امکان راه‌اندازی یک کسب‌وکار موفق اینترنتی را فراهم آورده است. اما به‌هرحال وبسایت به دلیل اصالت و داشتن آپشن‌هایی چون پرداخت آسان‌تر و طبقه‌بندی محصولات و ارائه محتوای جامع‌تر هم چنان جزء فروشگاه‌های اینترنتی موفق است.

اگر شما به فکر راه‌اندازی و افتتاح یک فروشگاه اینترنتی هستید، فروش اینترنتی در اینستاگرام به‌عنوان یک بستر کم‌هزینه و پرمخاطب می‌تواند برای شروع گزینه‌ی خوبی باشد. با حرفه‌ای‌تر شدن در فروش و رسمی شدن برندتان می‌توانید برای تأسیس وبسایت هم اقدام کنید. درواقع می‌توان گفت که فعالیت در اینستاگرام برای کسب‌وکارهای کوچک راحت‌تر است. چون تنوع محصولات در کسب‌وکارهای بزرگ و فروشگاه‌های چند منظوره خیلی زیاد است و اینستاگرام نمی‌تواند پوشش موفقی در ارائه این حجم عظیم محصولات به مخاطبان داشته باشد.

 

طراحی سایت فروشگاهی

 

  • 4
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر