آیا همه سایت‌ها نیاز به سئو دارند؟

تاریخ انتشار خبر : 1399 بهمن 29

آیا همه سایت‌ها نیاز به سئو دارند؟

با پررنگ شدن نقش اینترنت در زندگی مردم و گسترش کسب‌وکارهای اینترنتی و افزایش شمار فروشگاه‌های اینترنتی رقابت بر سر دیده شدن بین وب‌سایت‌ها افزایش یافت. رقابت فزاینده بین وب‌سایت‌های مختلف ارائه‌دهنده خدمات و محصولات اهمیت سئو سایت را افزایش داد.

درواقع سئو SEO مخفف search engine optimization به معنی بهینه‌ سازی موتور جستجو است. به زبان ساده، این به معنای ایجاد یک روند برای افزایش تعداد بازدیدهای سایت شما در پاسخ به جستجوهای مرتبط توسط کاربران در موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ است. درواقع اگر وب‌سایت شما در نتایج جستجو بهتر دیده شود، شانس جذب مشتریان احتمالی به سمت تجارت شما بیشتر است.

زمانی که یک کاربر کلیدواژه‌ای را جستجو می‌کند، موتور جستجو انبوه اطلاعاتی که در وب وجود دارد را دسته‌بندی و بر اساس الگوریتم رتبه‌بندی می‌کند. تعیین نتایج مربوطه توسط تیمی از انسان‌ها در مقر موتور جستجو انجام نمی‌شود. در عوض، موتورها از الگوریتم‌ها (و قوانین ریاضی) برای درک قصد جستجوگر، یافتن نتایج مربوطه و سپس رتبه‌بندی آن‌ها استفاده می‌کنند. درواقع سئو به روش‌های مختلف سعی می‌کند ترافیک سایت شما را افزایش دهد.

انواع مختلفی از سئو وجود دارد سئو با روش‌هایی چون بک لینک‌ها، تبادل لینک‌ها، استفاده از کلمات کلیدی، تبلیغات در فضای مجازی، بهینه‌سازی محتوا و... صورت می‌گیرد؛ اما آیا همه وب‌ سایت‌ ها نیاز به سئو دارند؟ و اگر یک سایت سئو شده می‌بینیم، به این معنی است که مشابه سایر وب‌سایت‌های سئو شده، کارهای یکسانی روی آن‌ها انجام شده است؟ پاسخ قطعاً منفی است. همه وب‌سایت‌ها به یک شکل سئو نمی‌شوند و بسته به نوع کسب‌وکار، بهینه‌ سازی سایت ها برای کاربر متفاوت است. در این مطلب قرار است به سئو، انواع مراحل آن و تفاوت آن در کسب‌وکارهای مختلف بپردازیم.

 

سئو سایت

 

مراحل انجام سئو را می‌شناسید؟

سئو سایت در سه مرحله اصلی اعمال می‌شود که سئو فنی اولین مرحله است. در این مرحله باید اطمینان حاصل کنید که وب‌سایت شما مشکلی برای بالا آمدن در نتیجه جستجوها ندارد و موتور جستجوگر آن را می‌شناسند. در مرحله دوم سئو سایت انجام می‌شود. درواقع محتوا به‌گونه‌ای تنظیم می‌شود که بیشترین ارزش را در نظر موتور جستجو داشته باشد؛ و در مرحله سوم سئو خارج از سایت انجام می‌شود یعنی از طریق انتشار لینک و تبلیغات در صفحات دیگر میزان بازدید محتوا افزایش می‌یابد.

همان‌طور که گفتیم، در این مقاله قصد داریم به این سؤال پاسخ دهیم که آیا سئو سایت برای تمام کسب‌وکارها ضروری است؟ در پاسخ به این سؤال ابتدا باید با انواع کسب‌وکارها و هدف از سئو سایت‌ها آشنا شویم. اگر شما با قوانین سئو آشنا نیستید باید بدانید که حتی اگر شما بهترین محتوا را ارائه دهید و بهترین محصولات را برای فروش داشته باشید، اما جزء ده لینک اصلی نباشید، شانسی برای دیده شدن و فروش محصولاتتان ندارید. پس برای رونق گرفتن کسب‌وکارتان از یک تیم متخصص در زمینه طراحی وب‌سایت و سئو کمک بگیرید. برای مثال ایده پویا یکی از باتجربه‌ترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های طراحی وب‌ سایت و خدمات دیجیتال مارکتینگ است که می‌تواند شما را در این زمینه یاری دهد.

 

شرکت طراحی وب سایت


 

ضرورت سئو سایت برای کسب‌وکارهای  b2c و c2c

 در این دو مدل کسب‌وکار یک سمت مبادله مشتری است. در کسب‌وکار b2c مشتری به‌صورت مستقیم با فروشنده ارتباط برقرار می‌کند؛ اما کسب‌وکار c2c فضایی به وجود می‌آورد که مشتری به‌صورت مستقیم با مشتری‌های دیگر ارتباط برقرار کند. در شرکت‌های  b2c استفاده از سئو فنی و محتوایی ضروری است. چون یک فروشگاه اینترنتی در صورتی فروش خواهد داشت که توسط بازدیدکنندگان دیده شود. در سئو کسب‌وکارهای b2c بیشتر تمرکز بر روی تولید محتوای باکیفیت، ایجاد پیوندهای داخلی و افزایش تعداد بازدیدها از طریق کلمات کلیدی است.

انتخاب کلمات کلیدی مناسب که در عین اشباع نبودن و خلاقانه بودن بتواند بیشترین شانس را در جستجوها داشته باشد، جزء نکاتی کلیدی سئو در کسب‌وکارهای b2c است. کسب‌وکارهای c2c هم به سئو نیازمند هستند.

بهترین سئو سایت برای کسب‌وکارهای c2c سئو محلی است. چون به مشتری امکان پیدا کردن سریع مشتری‌های اطراف را می‌دهد. در سئو کسب‌وکارهای c2c ارائه توضیحات دقیق محصول و استفاده از کلمات کلیدی مناسب می‌تواند در جذب مشتری تأثیرگذار باشد. در این نوع کسب‌وکارها چون مشتری مستقیماً محصول موردنظرش را جستجو می‌کند، بهینه‌سازی محتوایی و بالا آمدن سایت فروشگاه در بالای لیست توسط موتور جستجو در اعتمادسازی برای مشتری نقش کلیدی دارد.

 

رتبه اول گوگل

 

شکل و شمایل سئو برای کسب‌وکارهای b2b

کسب‌وکارهای b2b درواقع بین شرکت‌ها رواج دارد و مبتنی بر فروش محصولات یک شرکت به شرکت دیگر است و به نام کسب‌وکار بنگاه به بنگاه شناخته می‌شود. در این نوع کسب‌وکار معمولاً شرکت‌های عمده‌فروش محصولات شرکت‌های خرده‌فروش را تأمین می‌کنند. دقت کنید گاهی کسب‌وکارهای b2b می‌توانند کسب‌وکار b2c هم باشند. مثلاً وقتی یک شرکت به‌صورت مستقیم محصولاتش را به مشتری می‌فروشد، b2c و زمانی که محصولاتش را به شرکت‌های دیگر می‌فروشد، b2b به‌حساب می‌آید. کسب‌وکارهای b2b به دلایل زیر به‌صورت متفاوت‌تری سئو خواهند داشت:

 

نوع محصول یا محتوای سایت:

در کسب‌وکارهای بنگاه به بنگاه برخلاف کسب‌وکارهای b2c  و c2c  محصولات تخصصی‌تر در حجم انبوه مورد معامله قرار می‌گیرند. درحالی‌که در کسب‌وکارهای b2c و c2c محصولات عموماً به‌صورت خرده‌فروشی عرضه می‌شوند و شامل نیازهای اساسی و جزء جستجوهای پرتکرار هستند؛ بنابراین چون عملاً محصولات به‌صورت تخصصی عرضه می‌شوند، کلمات کلیدی تخصصی مورد جستجو قرار می‌گیرند. بنابراین حساب کردن روی سئو کلمات کلیدی در کسب‌وکارهای بنگاه به بنگاه مثمر ثمر نخواهد بود؛ چون کلیدواژه‌هایی که در رقابت هستند، تعداد کمی دارند و به دلیل تخصصی بودن، استفاده از کلیدواژه‌های خلاقانه محدود می‌شود. هم‌چنین عموماً افرادی که قصد خریدهای کلان دارند، به‌جای میزان بازدیدهای سایت، به نوع محصول و خدمات سایت توجه می‌کنند.

 

زمان خرید:

در کسب‌وکارهای بنگاه به بنگاه پروسه خرید زمان زیادی به طول می‌انجامد. چون معامله در ابعاد بزرگ‌ترین صورت می‌گیرد و در بیشتر مواقع مشتری تنها یک نفر نیست. بلکه ممکن است مشتری اعضا یک شرکت باشند. پس استفاده از سئو تأثیر کمتری در این نوع کسب‌وکارها دارد؛ زیرا مشتری تمام جوانب کار را می‌سنجد و پس از مشورت با همکاران و مقایسه‌های مختلف به نتیجه می‌رسد که خرید را انجام دهد.

 

تداوم رابطه بین مشتری و فروشنده در کسب کار بنگاه به بنگاه:

در کسب‌وکارهای b2c اولویت سایت فروش محصولات است. پس استفاده از سئو در انتخاب کلیدواژه‌های پرترافیک و ایجاد پیوندهای داخلی با هدایت هدفمند مشتری به سمت کالا باعث تسریع فرآیند خرید می‌شود؛ اما در کسب‌وکارهای بنگاه به بنگاه هدف فقط شروع در یک بازه زمانی خاص نیست. چون دامنه مشتریان هر شرکت محدود است و فقط افراد یا کسب‌وکارهای خاصی از آن‌ها خرید می‌کنند. پس هدف اصلی یک بنگاه در این نوع کسب‌وکار جلب رضایت مشتریان برای تداوم خرید و ایجاد رغبت در آنان برای خریدهای آینده است‌. پس ارائه دقیق در محصولات و ایجاد راه‌های ارتباطی و اعتمادسازی در سئو کسب‌وکارهای  b2b بسیار مهم‌تر است. درحالی‌که در کسب‌وکارهای  b2c و c2c سئو بیشتر بر مواردی مثل ترافیک کلمات کلیدی، ایجاد پیوندهای داخلی و ایجاد کامنت‌های مثبت و ساختار محتوا اغواکننده نقش دارد.

 

سئو سایت جزء ترفندهای دنیای دیجیتال (و از وظایف اصلی شرکت دیجیتال مارکتینگ) است که کمک می‌کند سایت سئو شده بازدیدهای بیشتر و در نتیجه مشتریان بیشتری داشته باشد. با گسترش کسب‌وکارها در بستر اینترنتی استقبال از سئو سایت افزایش یافت. درواقع سئو از این نظر ضروری است که به وب‌سایت شما این امکان را می‌دهد که در پاسخ به تریلیون‌ها جستجوی کاربران و در بین حجم انبوه وب‌سایت‌های رقیب توسط الگوریتم‌های موتورهای جستجو برای دیده شدن انتخاب شود.

تقریباً دیده شدن جزء نیازهای حیاتی هر کسب‌وکاری است. چراکه بقای یک کسب‌وکار به مشتریان آن وابسته است. برندهایی که خدمات ارزنده ارائه می‌دهند، همواره در جستجوها سریع‌تر نشان داده می‌شوند و مشتریان بیشتری هم جلب می‌کنند. سئو سایت فرایند تبدیل‌شدن به یک برند معتبر را شتاب می‌بخشد.

اگر شما با سئو ناآشنا هستید، بهترین ایده برای کسب‌وکارتان، استفاده از سئو متناسب با آن است. ایده پویا یکی از باتجربه‌ترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های طراحی وبسایت و دیجیتال مارکتینگ است که می‌تواند آشنایی بیشتر شما با سئو و بر عهده گرفتن سئو تخصصی وب‌سایت شما را انجام دهد.

 

طراحی سایت جدید

 

  • 15
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر