چگونه گوگل ترندز به کمک سئو خواهد آمد؟

تاریخ انتشار خبر : 1399 دی 29

چگونه گوگل ترندز به کمک سئو خواهد آمد؟

یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها شبرای هر دیجیتال مارکتری آشنایی با ابزارهایی است که به بهبود سئو سایت کمک می‌کند. یکی از مهم‌ترین و قدرتمندترین این ابزارها گوگل ترندز است. این ابزار یکی از ابزارهای مفید دیجیتال مارکتینگ است که آشنایی با آن می‌تواند تاثیر به سزا در بهبود رتبه سایت شما داشته باشد. به همین دلیل در این مقاله به سراغ ابزار گوگل ترندز رفته‌ایم تا 12 روش استفاده از آن برای سئو را به شما آموزش دهیم. اگر دوست دارید با نقاط پنهان این ابزار ارزشمند آشنا شوید تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

 

گوگل ترندز چیست؟

گوگل ترندز

پیش از آن که به سراغ قابلیت‌های گوگل ترندز برویم بهتر است کمی با ماهیت آن آشنا شویم. این ابزار در سال 2006 معرفی شده و آخرین نسخه آن در ماه مه 2018 عرضه شده است. این ابزار کاملا رایگان بوده و برای بررسی داده‌ها و نمودارهای مربوط به محبوبیت کلمات کلیدی جست و جو شده در گوگل و یوتیوب استفاده می‌شود. شما می‌توانید از گوگل ترندز برای موارد زیر استفاده کنید.

- جدیدترین موارد پرطرفدار را پیدا کنید.

- موضوعات پرطرفدار در صنعت یا موضوع مرتبط با کسب و کارتان پیدا کنید.

  • محبوب‌ترین موضوعات در منطقه جغرافیایی خود را پیدا کنید.

 

 

برای طراحی سایت حرفه ای کسب و کار خود همراه تیم ایده پویا باشید.


 

نحوه استفاده از گوگل ترندز برای بهبود سئو

حال که تا حدودی با ماهیت گوگل ترندز آشنا شدیم، باید ببینیم که این ابزار چگونه به بهبود سئو کمک می‌کند.

 

1- بررسی کلمات کلیدی

شما می‌توانید رفتار یک کلمه کلیدی را با وارد کردن آن در جعبه جست و جوی گوگل ترندز به صورت رایگان بررسی کنید. گوگل ترندز به طور پیش فرض بررسی این کلمه کلیدی را در میان محبوب‌ترین کلمات کلیدی گوگل انجام می‌دهد. اما شما می‌توانید آن را به کلمات کلیدی محبوب یوتیوب نیز تغییر دهید. در نتیجه جست و جو گوگل ترندز نمودار تغییرات میزان محبوبیت عبارت جست و جو شده در سال گذشته را برمی‌گرداند. اما شما می‌توانید با تغییر تاریخ بازه زمانی این نمودار را تغییر دهید.

حال سوال اینجا است که اطلاعات این نمودار را چگونه استفاده کنیم؟ با بررسی نمودارهای چند سال گذشته و مقایسه آن با سال گذشته می‌توان به این نتیجه رسید که رشد محبوبیت کلمه کلیدی موردنظر چقدر بوده است. به علاوه شما می‌توانید از کلمات کلیدی که میزان محبوبیت آن‌ها رو به کاهش یا افزایش است هم اطلاع پیدا کنید.

 

2- پیدا کردن کلمات کلیدی مترادف

چیزی که گوگل ترندز را از دیگر ابزارها متمایز می‌کند، توانایی آن در پیشنهاد کلمات کلیدی مرتبط با کلمات کلیدی مورد نظر شما است. کلمات کلیدی مترادف پیشنهادی گوگل ترندز معمولا دارای بیشترین محبوبیت هستند. فراموش نکنید که استفاده از کلمات کلیدی مترادف در یک متن باعث بهبود رتبه سایت شما و نمایش آن در نتایج جست و جوی عبارات مختلف می‌شود.

زمانی که شما عبارت یا کلمه کلیدی موردنظرتان را در جعبه جست و جوی گوگل ترندز وارد می‌کنید، این سایت لیستی از کلمات کلیدی مرتبط با جست و جوی شما را برمی‌گرداند. کلمات نشان داده شده در نتیجه این جست و جو بر اساس میزان محبوبیت مرتب شده و درصد دقیق میزان افزایش جست و جوی هریک از آن‌ها نیز به شما نشان داده می‌شود. در نتایج نشان داده شده گاهی به جای درصد جست و جو از عبارت breakout استفاده شده است. این کلمه به این معنا است که درصد جست و جوی کلمه کلیدی بیش از 5000 درصد افزایش یافته است.

به شما توصیه می‌کنیم که استفاده از این کلمات را دست کم نگیرید. زیرا هنوز افراد کمی هستند که از قدرت آن‌ها باخبرند. بنابراین می‌توانید با به کارگیری تعدادی از این کلمات در متن خود به رتبه یک جست و جو در گوگل تبدیل شوید. تنها نکته منفی که در این استراتژی وجود دارد این است که کلمات کلیدی breakout ممکن است به دلیل شرایط خاصی ایجاد شده باشند. به عنوان مثال در زمان انتخابات آمریکا کلمه کلیدی «نتیجه انتخابات آمریکا» یکی از پرتکرارترین کلمات بود. اما اکنون این کلمه محبوبیت چندانی ندارد.

 طراحی سایت حرفه ای

 

3- موضوعات مرتبط را کشف کنید.

گوگل ترندز علاوه بر نمایش کلمات کلیدی و عبارات جست و جوی مرتبط، موضوعات مرتبط را نیز به شما نمایش می‌دهد. بنابراین نتایج این ابزار می‌تواند برای تصمیم گیری درباره موضوعات محتواهای آینده نیز به شما کمک کند. توجه کنید که منظور از نمایش موضوعات مرتبط نشان دادن اصطلاحات جست و جوی خاص به شما نیست. این نتایج به شما بینشی درباره گستره موضوعی مورد علاقه افراد در این حوزه می‌دهد.

نکته اینجا است که شما باید بتوانید برای هر موضوعی کلمه کلیدی مناسبی پیدا کنید تا متنتان دیده شود. بنابراین پیشنهادهای گوگل ترندز می‌تواند به شما برای یافتن ایده‌های جدیدی که می‌توانند به پرطرفدارترین ایده‌ها تبدیل شوند کمک کند.

 

4- خود را برای یک شروع عالی آماده کنید.

زمانی که کلمه کلیدی موردنظر را جست و جو می‌کنید، گوگل ترندز امکان فیلتر کردن نتایج با استفاده از ابزارهای زیر را به شما می‌دهد.

- با استفاده از ابزار worldwide می‌توانید نتایج جست و جو را به یک منطقه خاص جغرافیایی محدود کنید. همچنین می‌توانید میزان جست و جوی آن در کل جهان را نیز متوجه شوید.

- با استفاده از ابزارهای زمانی می‌توانید نتایج جست و جو را به سال 2004 تاکنون محدود کنید یا نتایج 4 ساعت گذشته را ببینید. توصیه می‌کنیم برای بررسی روند تغییر محبوبیت کلمه کلیدی از فیلترهای زمانی متفاوتی استفاده کنید. این فیلترها به شما کمک می‌کند که تحلیل بهتری از نتایج کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشید.

- فیلتر کردن بر اساس دسته بندی موضوعات نیز به شما کمک می‌کند که دسته بندی مرتبط با جست و جوی خود را انتخاب کنید.

  • نوع جست و جوی وب نیز می‌تواند برآورد شما از نتایج را بهتر کند. منظور از انواع جست و جوی وب دسته بندی‌های مختلف تصاویر، اخبار و فروشگاه گوگل یا ویدیوهای یوتیوب است. توجه کنید که این دسته بندی‌ها با دسته بندی موضوعی متفاوت است.

 

5- مفهوم، مفهوم، مفهوم

گوگل ترندز چیست

توجه کنید که در نمودار نتایج گوگل ترندز نباید نتایج امروز را با همه نتایج محبوب مقایسه کنید. بلکه باید روند محبوبیت را در طول زمان مورد بررسی قرار دهید. چرا که نتایج گوگل ترندز نسبی است. به عنوان مثال فرض کنید که در دوازده ماه گذشته میزان محبوبیت جست و جوی عبارت دریای کارائیب را در مقایسه با کوید 19 می‌سنجید. به طور قطع کوید 19 یک عبارت جست و جوی بسیار محبوب است. اما اگر فیلتر زمان را به سال 2004 تاکنون تغییر دهید، متوجه پایداری روند جست و جو خواهید شد.

گوگل ترندز در سئو

بنابراین با استفاده از مفاهیم می‌توانید منظور خود را به گوگل ترندز فهمانده و تصور نکنید که بینشی کسب کرده‌اید که شخص دیگری آن را ندارد. به عنوان مثال برای دقیق‌تر کردن مفهوم موردنظرتان می‌توانید از + برای افزودن کلمات کلیدی جدید استفاده کنید. فیلتر زمانی و محلی مناسبی انجام دهید و نتایج جست و جوهای وب را بررسی کنید.

 

6- با استفاده از گزینه‌های جست و جوی خاص پیشرفته‌تر عمل کنید.

استفاده از عبارات و کلمات کلیدی مرتبط در کنار گزینه‌های جست و جوی خاص می‌توانید محبوب‌ترین کلمات کلیدی را پیدا کرده و ایده‌های جذاب‌تری را پیاده کنید. این گزینه‌های به شما کمک می‌کند که تنها با چند کلیک ساده از رقیبان خود جلو بیفتید. برای فیلتر نتایج جست و جوی گوگل ترندز پنج گزینه را مشاهده خواهید کرد. نکته مهم اینجا است که بسیاری از کاربران عادی گوگل ترندز هنوز به قدرت این پنج گزینه پی نبرده‌اند.

گوگل ترندز

این پنچ گزینه شامل جست و جوی وب (گزینه پیشفرض)، جست و جوی تصویر، جست و جوی اخبار، فروشگاه گوگل و جست و جوی یوتیوب هستند. شما با کلیک بر روی هریک از این گزینه‌ها می‌توانید بهترین نتایج در هر بخش را مشاهده کنید. همچنین در هر بخش گزینه‌های بیشتری برای فیلتر کردن نتایج در اختیار شما قرار می‌گیرد. به طور پیشفرض نتایج هر بخش بر اساس محبوبیت مرتب شده‌اند. اما شما می‌توانید با انتخاب top آن‌ها را بر اساس تعداد جست و جو نیز مرتب کنید.

تجربه نشان می‌دهد که بررسی نتایج بر اساس محبوبیت یا Rising گزینه بهتری است. چرا که این پیشنهادات برای سئو مفید بوده و به شما برای کمک گرفتن از تغییرات جدید ایجاد شده کمک می‌کند. نکته دیگر اینکه بهتر است درباره موضوعات و کلمات کلیدی مرتبط نیز جست و جو کنید. چرا که این کار دریچه‌های جدیدی از کلمات کلیدی و محبوبیت آن‌ها به روی شما خواهد گشود.

 

7- هدف را بر اساس مکان تعیین کنید.

بیشتر کسانی که از گوگل ترندز استفاده می‌کنند، تنها بر روی جست و جوی کلمات کلیدی و بررسی محبوبیت آن‌ها تمرکز می‌کنند. اما نکته مهم این است که برای دریافت بهترین نتیجه باید مکان را نیز در نظر بگیرید. نتایج پیشفرض گوگل ترندز بر اساس نتایج جهانی نشان داده می‌شوند اما با فیلتر کردن مکان می‌توانید محبوبیت آن را در منطقه خود بررسی کنید. با استفاده از فیلتر مکان می‌توانید دقیقا ببینید که کدام مناطق و مکان‌ها به محصولات یا مطالب شما علاقمندند.

ارتباط گوگل ترندز و سئو

بنابراین فیلتر کردن بر اساس مکان به شما این امکان را می‌دهد که مناطق جغرافیایی با علاقمندی یا تقاضای بیشتری برای  محصول یا خدمات خود را پیدا کنید. بنابراین می‌توانید از عبارات کلیدی محبوب در آن منطقه استفاده کرده و در نتایج جست و جوی آن بیشتر دیده شوید. این موضوع به شما برای پیدا کردن جامعه مخاطبین هدف و در نتیجه فروش بهتر محصولاتتان کمک خواهد کرد.

 

8- پیش بینی روند

یکی از ساده‌ترین کارهای جهان ورود به گوگل ترندز و بررسی روندهایی است که از breadcrumb استفاده کرده‌اند. اما نکته مهم اینجا است که هر بازاریابی اینترنتی این کار را بلد است. بنابراین انجام این کار شما را از دیران متمایز نخواهد کرد. برای آن که اطلاعات بیشتری از گزارش‌های گوگل ترندز کسب کنید بهتر است از داده‌های موجود برای پیش بینی روند استفاده کنید. با این کار شما می‌توانید با استفاده از نتایج فعلی آنچه را که در آینده به دردتان خواهد خورد پیدا کنید.

گوگل ترندز

توجه کنید که شما باید پیش از هر شخص دیگری این کار را انجام داده و آخرین روندها را بررسی کنید. بنابراین باید همواره روندهای فصلی و محلی را رصد کنید تا نکته‌ای را از دست ندهید. با کمک گوگل ترندز می‌توانید موضوعات مرتبطی را که در حال حاضر محبوب هستند پیدا کرده و پیش از آن که شخص دیگری از آن‌ها اطلاع پیدا کند درباره آن‌ها محتوا ایجاد کنید. برای آن که بتوانید به خوبی از پس پیش بینی روند بربیایید چند راه وجود دارد.

- روندها را با فیلتر کردن بر اساس دسته‌ها یا مناطق محدود کنید. این کار به شما کمک می‌کند که محبوب‌ترین موضوعات در منطقه خود را پیدا کرده و برای آن‌ها محتوا ایجاد کنید.

  • دو عبارت کلیدی اصلی را در روند یکسان مقایسه کنید. این کار به شما کمک می‌کند که محبوب‌ترین کلمات کلیدی را پیدا کرده و با استفاده از آن بر اساس موضوعات روز یا علاقمندی‌های فعلی مردم محتوا تولید کنید. این موضوع باعث افزایش تعامل مخاطبان با سایت شما شده و رتبه آن را بهبود می‌بخشد.

 

9- از عبارات کلید long tail برای تولید محتوا استفاده کنید.

هرچند که حست و جوی کلمات کلیدی کوتاه هنوز هم بیشترین محبوبیت را در میان کاربران دارد. اما شما می‌توانید با شنا کردن بر خلاف جریان به گنجی دست پیدا کنید که هنوز کمتر کسی ارزش آن را می‌داند. کلمات کلیدی long tail دقیقا همان چیزی هستند که می‌تواند محتوای شما را به یکی از محبوب‌ترین محتواهای گوگل تبدیل کند. این کلمات معمولا پرتکرارترین سوالات جست و جو شده توسط کاربران هستند و زمینه‌های علاقمندی کاربران را به طرزی دقیق‌تر مشخص می‌کنند.

 

10- از داده‌ها برای بهینه سازی فیلم استفاده کنید.

اگر در صفحه خود از محتوای ویدیویی استفاده کنید، تاثیر خوبی در بهینه سازی سئو خواهید گذاشت. اما باید بدانید که بهتر است این محتوا را با استفاده از موضوعات مرتبط بهینه سازی کنید تا در نتایج جست و جو نشان داده شوند. برای آن که از گوگل ترندز برای بهبود محتوای ویدیویی خود استفاده کنید مراحل زیر را سپری کنید.

- عبارت جست و جوی خود را وارد کنید.

- از جست و جوی وب به جست و جوی یوتیوب بروید.

- سوالات و موضوعات مرتبط را بررسی کنید.

- مرتب سازی را بر اساس محبوب‌ترین‌ها یا تعداد جست و جوها انجام دهید.

به این ترتیب می‌توانید علاقمندی‌های افراد را تشخیص داده و در نتیجه توضیحات و عناوین بهتری برای ویدیوهای خود ایجاد کنید.

 

11- برای بررسی برند از روندهای چرخه‌ای استفاده کنید.

توصیه ما این است که موقعیت موضوعات موردعلاقه کاربران خود را در طول زمان بررسی کنید. در واقع بهتر است به جای بسط دادن زمان حاضر به همه زمان‌ها محبوبیت آن‌ها را در طول زمان بررسی کنید. این موضوع همان استفاده از روندهای چرخه‌ای است. بنابراین شما می‌توانید متوجه شوید که موضوعات مختلف در طول زمان چگونه بر روی موضوع مورد نظر شما تاثیر گذاشته‌اند. همچنین می‌توانید روند روند تغییر محبوبیت موضوع را در طی زمان بررسی کنید.

گوگل ترندز 12- نقاط کور را شناسایی کرده و روندها را اشتباه نفهمید.

استفاده پیشرفته از گوگل ترندز به این معنا است که شما باید یک گام فراتر از بینش فعلی خود فکر کنید. به این صورت می‌توانید نقاط کور برنامه‌های آینده خود را متوجه شوید. توجه کنید که هیچگاه نباید یک بعدی نگاه کرده و تنها نتایج فعلی را در نظر بگیرید. شما می‌توانید با گسترش دید خود با استفاده از یک جدول زمانی، اتفاقاتی را که در حال رخ دادن هستند تشخیص دهید.

شما می‌توانید با استفاده از گوگل ترندز برنامه ریزی برای تولید محتوای آینده را انجام دهید. بنابراین از نقاط ضعف و نکاتی که در نظر نگرفته‌اید آگاه خواهید شد. با آگاهی به این موضوع بار دیگر جست و جوی کلمات کلیدی در گوگل ترندز را انجام دهید تا بر اساس آن‌ها بتوانید نتایج سئوی خود را بهبود دهید.

 

در حال خاضر داده‌های گوگل ترندز بیش از هر زمان دیگری مهم و باارزش هستند. با استفاده از نتایج و نمودارهای گوگل ترندز می‌توانید محتوای خود را نسبت به دیگر رقیبان بهبود داده و در نتایج جست و جو جزء اولین نفرات باشید. توجه کنید که تا زمانی که استفاده از اطلاعات آماری را یاد نگیرید، راهی برای پیشرفت شما وجود ندارد. بنابراین تلاش کنید یادگیری ابزار گوگل ترندز را همین امروز یاد بگیرید. هرچند که شروع کار ممکن است کمی دشوار باشد.

 

سئو بهینه سازی سایت

 

 
  • 3
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر