آموزش کامل سرچ کنسول گوگل (2)

تاریخ انتشار خبر : 1399 دی 07

آموزش کامل سرچ کنسول گوگل (2)

آموزش کامل و قدم به قدم گوگل سرچ کنسول (2)

 

بخش چهارم: ویژگی‌های جالب گوگل سرچ کنسول

  • صفحات مهم را با لینک‌های داخلی مزین کنید.

قدرت لینک دهی داخلی را دست کم نگیرید. متاسفانه اکثر مردم به اشتباه از لینک‌های داخلی استفاده می‌کنند. اما گوگل سرچ کنسول دارای ویژگی بسیار جالبی است که به شما برای برطرف کردن این اشتباه‌ها کمک می‌کند. این کنسول گزارشی را در اختیار شما قرار می‌دهد که در آن لیست صفحاتی که به لینک‌های داخلی نیاز دارند نشان داده شده است. برای دسترسی به این گزارش باید وارد بخش links در نوار کناری GSC شوید. در این بخش گزارشی را دریافت خواهید کرد که تعداد لینک‌های داخلی که به هر صفحه از سایت شما مربوط است را نشان می‌دهد.

آموزش گوگل کنسول

در این گزارش شما می‌توانید همه صفحاتی را که به یک صفحه خاص لینک شده‌اند پیدا کنید. برای این کار تنها کافی است روی یکی از URL های موجود در بخش internal links کلیک کرده و لیست همه لینک‌های داخلی صفحه موردنظر را ببینید. اگر در این گزارش صفحه‌ای را یافتید که تعداد لینک‌های داخلی آن مناسب نبود، به لینک‌های داخلی آن صفحه اضافه کنید.

آموزش گوگل کنسول

 

شرکت ایده پویا در کنار بخش تخصصی طراحی سایت و برنامه نویسی وب سایت، خدمات سئو و بازاریابی اینترنتی خود را نیز با استفاده از نیروهای متخصص در این زمینه انجام می دهد.


  

نکته مهم: پست‌های کلیدی سوپر شارژ با لینک‌های داخلی از صفحات powerhouse

صفحه powerhouse یکی از صفحات سایت شما است که دارای تعداد زیادی بک لینک است. همان‌طور که میدانید بک لینک بیشتر یعنی راه‌های بیشتر به صفحات مختلف سایت شما است. شما می‌توانید به راحتی powerhouse را در گوگل سرچ کنسول پیدا کنید. برای این کار باید مجددا وارد بخش links شوید. در بخش top linked pages می‌توانید لیستی از این صفحات را مشاهده کنید.

آموزش کامل گوگل کنسول

 

به طور پیش‌فرض گزارش موجود در این صفحه بر اساس تعداد بک لینک‌ها مرتب شده است. اما بهتر است آن را بر اساس linking sites مرتب کنید. اگر این کار را انجام دهید، صفحات نشان داده شده در بالای لیست همان صفحات powerhouse هستند. تنها کاری که شما باید در این لحظه انجام دهید این است که در صفحات سایت خود به تعدادی از این صفحه‌ها لینک دهید.

 آموزش گوگل کنسول

  

 

 

بخش پنجم: نکات و استراتژی‌های پیشرفته

یکی از مهم‌ترین نکات این است که چگونه از گوگل سرچ کنسول برای بهینه‌سازی بودجه خزش، برطرف کردن مشکلات نمایش موبایلی سایت و بهبود CTR تلفن همراه استفاده کنیم؟ برای دانستن راه چاره این موضوعات تا پایان این بخش با ما همراه باشید.

تسلط بر آمار خزش

اگر سایت بزرگی دارید، لازم است که نگاهی به بودجه خزش یا crawl Budget بیندازید. اما منظور از بودجه خزش چیست؟ بودجه خزش در واقع تعداد صفحاتی از سایت شما است که هر روز توسط خزنده‌های گوگل شناسایی می‌شوند. شما می‌توانید تعداد این صفحات را در گزارش crawl stats مشاهده کنید.

آموزش کامل گوگل کنسول

 

اما چرا بودجه خزش برای سایت مهم است؟ فرض کنید که شما 200 هزار صفحه در وب‌سایت خود دارید و بودجه خزش شما 2000 صفحه در روز است. بنابراین پیمایش همه صفحات سایت شما حدود 100 روز طول خواهد کشید. این موضوع باعث می‌شود که پردازش کوچک‌ترین تغییرات در صفحات سایت شما ماه‌ها زمان ببرد. یا اگر صفحه جدیدی به سایت خود افزودید، گوگل هیچ‌گاه متوجه حضور آن نشود. بنابراین متوجه شدید که اهمیت بودجه خزش در شناسایی همه صفحات سایت شما بسیار زیاد است. اما سوال اینجا است که چگونه می‌توان بودجه خزش را افزایش داد؟

راهکار اول: بودجه خزش خود را بر روی صفحات بی‌فایده هدر ندهید.

آموزش کامل گوگل کنسول

 

این موضوع به خصوص در سایت‌های فروش آنلاین یا جست‌وجوی محصول بسیار اهمیت دارد. بیشتر سایت‌های تجاری امکان فیلتر کردن محصولات بر اساس ویژگی‌های مختلف را به کاربر می‌دهند. این خیلی ویژگی هیجان انگیزی است اما می‌تواند ضربه بزرگی به بودجه خزش شما بزند. این موضوع می‌تواند تعداد زیادی از صفحات بی‌فایده با URL های مختلف ایجاد کند که در واقع صفحات اصلی سایت شما نیستند.

تا زمانی که کاری نکنید، گوگل همه بودجه خزش شما را صرف پیمودن این صفحات بیهوده خواهد کرد. بنابراین باید هرچه سریع‌تر جلوی این هدر رفت بودجه را بگیرید. برای این کار لازم است وارد بخش URL parameters در کنسول قدیمی جست‌وجوی گوگل شوید و پس از آن add parameter را بزنید.

آموزش کامل گوگل کنسول

 

فرض کنید شما به کاربرانتان اجازه داده‌اید که محصولات را بر اساس رنگ فیلتر کنند و هر رنگ URL مخصوص به خود را دارد. با استفاده از این ویژگی می‌توانید به گوگل بفهمانید که هیچ یک از URL ها با پارامترهای رنگ را پیمایش نکند. برای این کار در کادر بالای صفحه نام پارامتر موردنظر را که در مثال ما رنگ است وارد کنید و گزینه save را بزنید. این کار را برای همه پارامترهایی که نیازی به خزیده شدن ندارند انجام دهید.

مدت زمان بارگیری صفحه در گوگل را بررسی کنید.

آموزش گوگل کنسول

با استفاده از گزارش خزیدن یا crawl report در گوگل سرچ کنسول می‌توانید زمان لازم برای بارگیری صفحات سایت توسط گوگل را مشاهده کنید. وجود قله در نمودار نشان داده شده به معنای این است که گوگل برای بارگیری صفحه به زمان زیادی نیاز دارد. همین موضوع باعث افزایش زمان خزش سایت شما نیز می‌شود و این می‌تواند باعث نابود شدن بودجه خزش سایت شود.

توجه کنید که افزایش سرعت خزش سایت باعث می‌شود تجربه کاربری سایت شما نیز بهتر شود. بارگیری سریع صفحات برای ربات‌های گوگل به معنای سرورهای سالم است. این موضوع نه تنها می‌تواند بودجه خزش سایت را به طرز قابل توجهی بهبود دهد بلکه باعث افزایش رتبه سایت نیز خواهد شد.

درباره دیجیتال مارکتینگ و عوامل تاثیر گذار بر کسب و کارتان چه می دانید؟ کلیلک کنید تا نکات مهم انتخاب یک آژانس دیجیتال مارکتینگ برای خودتان را بدانید.


 

 

بک لینک‌های سایتتان را افزایش دهید.

هرچند که به نظر می‌رسد بک لینک‌ها تاثیر چندانی در افزایش رتبه سایت ندارند، اما نمی‌توان تاثیر آن‌ها در افزایش بودجه خزیدن را نادیده گرفت. به طور کلی بک لینک بیشتر به معنای بودجه خزش بالاتر است اما این موضوع به این معنا نیست که شما می‌توانید تعداد زیادی بک لینک در یک صفحه قرار دهید و انتظار داشته باشید همه رتبه سایتتان به سرعت بالا برود. اگر این کار را به دقت انجام ندهید ممکن است به سایت شما ضربه وارد کند.

بیشترین بهره را از بازرسی url ببرید.

در بخش سوم همین مقاله درباره ابزار بازرسی URL توضیحاتی داده شد. اما نکته مهم اینجا است که شما می‌توانید با ابزار Fetch as Google کارهای جالب‌تری هم انجام دهید. برخی از این کارها را در ادامه توضیح داده‌ایم.

1- ایندکس گذاری محتوای جدید در چند دقیقه

آموزش گوگل کنسول

استفاده از ابزار بازرسی URL سریع‌ترین راه برای ایندکس گذاری صفحات جدید است. اگر صفحه جدیدی را منتشر کرده‌اید، URL آن را در کادر کپی کرده و کلید اینتر را بزنید. پس از آن گزینه request indexing را بزنید. در این حالت گوگل به سرعت صفحه جدید سایت شما را ایندکس خواهد کرد.

2- از ابزار بازرسی URL برای ایندکس مجدد محتواهای قبلی استفاده کنید.

اگر محتواهای پیشین خود را به‌روزرسانی کردید، می‌توانید از ابزار fetch as Google برای ایندکس گذاری مجدد صفحه به‌روز شده استفاده کنید. اگر این کار را نکنید باید مدت زیادی در انتظار خزش مجدد صفحه توسط گوگل و ایندکس گذاری آن بمانید.

3- مشکلات مربوط به رندر را شناسایی کنید.

شما می‌توانید با ابزار test live URL صفحه نمایش داده شده به گوگل یا کاربران سایت را مشاهده کنید. برای این کار لازم است گزینه view tested page را زده و بر روی screenshots کلیک کنید.

آموزش گوگل کنسول

 

صفحه نمایش داده شده در این بخش دقیقا همان چیزی است که گوگل از صفحه موردنظر شما می‌بیند.

آموزش گوگل کنسول

4- مطمئن شوید که سایت شما به خوبی برای تلفن‌های همراه بهینه‌سازی شده است.

اموزش گوگل کنسول

 

آمارها نشان می‌دهد که بیشتر افراد برای جست و جو در گوگل از تلفن همراه خود استفاده می‌کنند. بنابراین گوگل با تعریف شاخص Google Mobile-first index نشان داد که به نسخه موبایلی سایت شما اهمیت بیشتری می‌دهد. بنابراین بهتر است محتوای سایت و رابط کاربری آن را 100 درصد برای سایت بهبود دهید. اما موضوع مهم این است که چگونه می‌توان متوجه شد که از نظر گوگل سایت شما تا چه حد برای موبایل بهینه شده است؟

گوگل سرچ کنسول در اینجا نیز به کمک شما آمده و با استفاده از قابلیت خوبی به نام گزارش mobile useability مشکلات موجود در نسخه موبایلی سایت را به شما نشان خواهد داد. در این گزارش لیست خطاها به طور کامل نوشته شده و شما باید بر روی همه موارد کلیک کنید تا صفحات دارای این مشکل را پیدا کرده و مشکل را برطرف کنید.

اموزش گوگی کنسول

 

5- CTR خود را برای کامپیوترهای رومیزی و موبایل مقایسه کنید.

گزارش عملکرد گوگل سرچ کنسول به شما این امکان را می‌دهد که CTR موبایل و کامپیوتر رومیزی را به راحتی مقایسه کنید. برای یافتن این گزارش وارد بخش گزارش عملکرد شده و گزینه +new را بزنید. پس از آن فیلتر جدیدی اضافه کرده و دستگاه را انتخاب کنید.

اموزش کامل گوگل کنسول

 

حال در بخش مقایسه desktop vs mobile را انتخاب کرده و گزینه apply را بزنید.

اموزش کامل گوگل کنسول

 

در این بخش شما لیست کاملی از کوئری‌ها با تعداد CTR را مشاهده خواهید کرد.

اموزش کامل گوگل کنسول

مطمئنا اعداد نشان داده شده در این بخش تفاوت‌های زیادی دارند اما اگر تفاوت بزرگی بین آن‌ها مشاهده می‌کنید متوجه خواهید شد که مطالب سایت شما مورد علاقه کاربران تلفن همراه نیست. البته این موضوع ممکن است ناشی از نمایش نامناسب سایت بر روی تلفن‌های همراه نیز باشد.

 

حال شما می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام استراتژی را برای بهبود رتبه سایت و سئو سایت خود انتخاب کنید. افزایش تعداد CTR، افزایش زمان Dwell، تقویت لینک‌های داخلی و... همگی راه‌حل‌هایی برای افزایش رتبه سایت شما در نتایج گوگل است. ما خوشحال می‌شویم اگر نظرات شما را درباره این مقاله با ما در میان بگذارید. همچنین اگر تجربه‌ای در زمینه استفاده از کنسول جدید جست‌وجوی گوگل دارید آن را با ما به اشتراک بگذارید.

 

طراحی سایت

 

  • 2
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر