چگونه در 9 مرحله ساده نرخ کلیک خود را به حداکثر برسانیم؟

چگونه در 9 مرحله ساده نرخ کلیک خود را به حداکثر برسانیم؟

تاریخ انتشار خبر : 1399 دی 01

چگونه در 9 مرحله ساده نرخ کلیک خود را به حداکثر برسانیم؟

گسترش استفاده از تکنولوژی باعث شده است که افراد برای تبلیغات کسب و کار خود به دنبال شیوه‌هایی جدید بگردند. شیوه‌هایی که مجموعه آن‌ها تشکیل حرفه‌ای به نام دیجیتال مارکتینگ را می‌دهد. زمانی که شما به رشد تعداد کلیک بر روی لینک‌های خود و افزایش رتبه سایت در گوگل فکر می‌کنید، قدم‌های مهمی برای رشد تجارت خود برداشته‌اید. اما موضوع مهم اینجا است که چگونه این کار را انجام دهیم؟

هریک از افرادی که وارد فضای وب می‌شوند به دنبال محتوا می‌گردند. این محتوا می‌تواند یک مقاله، اینفوگرافیک، پادکست، فیلم یا پست وبلاگ باشد که تنوع تولید محتوا را برای شرکت ها راحت تر می کند. نکته مهم در نتیجه این جست‌وجوها این است که این لینک‌های سایت شما است که باید در نتایج جست‌وجو نشان داده شده و افراد بر روی آن‌ها کلیک کنند؛ یعنی بعد ار طراحی سایت و تولید محتوا، استفاده از تکنیک های سئو کمک می کند تا سایت شما در رتبه بهتری نسبت به رقبا قرار گیرد. بنابراین در این مقاله 9 مرحله ساده را برای بهبود نرخ کلیک و در نهایت رونق کسب و کار شما بیان کرده‌ایم.

 

مرحله اول: با عناوین جذاب توجه‌ها را به سوی خود جلب کنید.

در دنیای وب بخش زیادی از افراد در حال تهیه محتوا درباره موضوعات مختلف هستند. اما آنچه این روزها اهمیت دارد هنر برجسته‌سازی و افزایش نرخ کلیک یا CTR است. استفاده از عناوین جذاب یکی از مهم‌ترین راه‌های جذب مخاطب است. فرقی نمی‌کند که شما در حال تهیه چه محتوایی هستید. تا زمانی که عنوان مناسبی نداشته باشید، کسی بر روی لینک شما کلیک نخواهد کرد.

نرخ کلیکاما چرا عنوان این‌قدر مهم است؟ این به این دلیل است که در صفحات نتایج جست‌وجو کاربران بر اساس عنوان شما تصمیم به کلیک یا عدم کلیک بر روی لینک‌ها می‌کنند. از همین جمله می‌توان تاثیر شگفت‌آور عنوان بر روی افزایش CTR را مشاهده کرد. توجه کنید که عنوان خوب خودبه‌خود مخاطب را به سوی شما جذب خواهد کرد. بنابراین تنها کاری که باید بکنید استفاده از کمی خلاقیت ر انتخاب عناوین متن‌ها است.

سوال دیگر اینجا است که چگونه عناوین خلاصه و جذابی انتخاب کنیم که از نظر سئو نیز اشکالی نداشته باشد؟ شما باید به خوبی درباره کلمات کلیدی تحقیق کرده و بهترین آن‌ها را انتخاب کنید. پس از آن می‌توانید به سراغ عناوینی که در شبکه‌های اجتماعی و صفحات وب بیشترین بازدید را داشته‌اند بروید. با تجزیه و تحلیل آن‌ها چیزهای زیادی یاد خواهید گرفت. هنگام بررسی این عناوین باید به سوالات زیر پاسخ دهید تا بتوانید به خوبی از آن‌ها استفاده کنید.

- این عناوین محبوب چه اشتراکاتی دارند؟

- نقطه جذاب این عناوین که باعث جذب مخاطب می‌شود چیست؟

  • آیا می‌توانم عنوان بهتری برای افزایش CTR خود بنویسم؟

 iranian site design

 

مرحله دوم: قدرت توضیحات متا را جدی بگیرید.

یکی دیگر از بخش‌های مهم برای معرفی سایت شما توضیحات متای آن است. این توضیحات همان چند جمله‌ای است که پس از نمایش نتایج جست‌وجو د زیر عنوان هر سایت نشان داده می‌شود. توجه کنید که یک توضیحات متای مناسب که به خوبی برای سئو و افزایش نرخ کلیک بهینه شده باشد، به خودی خود باعث بالا رفتن رتبه سایت خواهد شد. توجه کنید که توضیحات متا باید اطلاعات واضح و جالب توجهی درباره عنوان و متن اصلی ارائه دهد. بنابراین بهتر است از روش‌های زیر برای بهتر کردن آن استفاده کنید.

  • سئو سایتپاسخ یک سوال را ارائه دهید.

بدون شک مخاطب شما به دنبال پاسخ یک سوال می‌گردد. اگر بتوانید در توضیحات متای خود به این سوال پاسخ دهید، نیم از نبرد افزایش CTR را برده‌اید.

  • آن را خاص و مرتبط کنید.

دقت کنید که هنگام نوشتن توضیحات متا حتما از کلمه کلیدی استفاده کرده باشید. توجه کنید که شیوه استفاده از این کلمه باید کاملا طبیعی بوده و بیان کننده راه حل مشکلی باشد که مخاطب به دنبال حل آن است.

 

مرحله سوم: استفاده از Rich Snippets

 

سئو سایتگوگل در چند سال گذشته الگوریتم‌های جست‌وجوی خود را تغییر بسیاری داده است. با این حال برخی از اصول هنوز در این الگوریتم‌ها ثابت هستند. یکی از این اصول استفاده از Rich Sippests است. هدف اصلی از ایجاد این ابزار ایجاد فرصتی برای صاحبان وب‌سایت‌ها بود تا مطالب خود را بهتر نمایش دهند. شما می‌توانید برای افزودن این قابلیت بر روی نتایج جست‌وجوی خود از افزونه‌های موجود وردپرس استفاده کنید. اما مزایای استفاده از آن چیست؟

- جلب توجه خواننده به نتیجه یک جست‌وجوی مرتبط

- دادن اطلاعات بیشتر و جامع‌تر درباره نتایج جست‌وجو

- اطلاع دقیق کاربر از آن چیزی که در سوی دیگر لینک می‌گذرد، حتی پیش از کلیک بر روی آن

- افزایش نرخ کلیک

 

مرحله چهارم: کاربر را با امکانات بصری جذاب ترغیب کنید.

یکی از موثرترین روش‌ها برای بهینه‌سازی محتوا در شبکه‌های اجتماعی استفاده از تصاویر و ویژگی‌های بصری جذاب است. این موضوع به این دلیل است که مغز انسان به اطلاعات دیداری 60 هزار بار سریع‌تر پاسخ می‌دهد. بنابراین می‌توان این مرحله را راهی مطمئن برای افزایش نرخ کلیک دانست. خوشبختانه در حال حاضر ابزارهای قدرتمندی برای زیباتر کردن سایت شما وجود دارد. اکثر این ابزارها رایگان بوده و یادگیری آن‌ها هم چندان پیچیده نیست.

نکته مهم اینجا است که استفاده از جلوه‌های بصری نه تنها می‌تواند باعث بهبود نرخ کلیک در صفحات سایت‌های شما شود بلکه مدت زمان حضور کاربران را نیز افزایش می‌دهد. شما می‌توانید از تصاویری استفاده کنید که به کاربرانتان احساس مثبتی می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود کاربر در صفحات سایت شما احساس راحتی کرده و زمان بیشتری را در آن‌ها بگذراند. نکته دیگر اینکه افراد از تصاویر، نمودارها، اینفوگرافیک‌ها یا ویدیوهای مربوط اطلاعات مفید را در زمان کوتاه‌تری دریافت کرده و تمایل بیشتری به خواندن متن‌ها پیدا می‌کنند.

 

بهتر دیده شن سایت

 

توجه کنید که در الگوریتم‌های جدید جست‌وجوی گوگل، محوریت رتبه دهی به سایت‌ها کاربر است. در صورتی که کاربران از باز کردن لندینگ پیچ‌های شما احساس رضایت نکنند، گوگل آن‌ها را نامناسب تشخیص داده و رتبه‌ای برای آن‌ها در نظر نمی‌گیرد. این موضوع می‌تواند بر روی نرخ کلیک شما تاثیر مستقیمی داشته باشد. توجه کنید که مهم‌تر از استفاده از تصاویر بهینه‌سازی آن‌ها است. اما برای بهینه‌سازی جلوه‌های بصری چه باید کرد؟

به طور کلی بهینه‌سازی تصویر در یک صفحه وب با سه عنصر همراه است. متن alt، عنوان و زیرنویس تصویر سه عنصری هستند که با دقت به آن‌ها می‌توانید CTR صفحه را بالا ببرید. از میان این سه عنصر متن alt تصاویر نقش اصلی را در بهینه‌سازی موتور جست‌وجو دارد. بنابراین از آن شروع می‌کنیم.

با استفاده از متن alt به موتورهای جست‌وجو و کاربران می‌فهمانید که محتوای تصویر چیست. بدون این عنصر گوگل هیچ راهی برای تشخیص آنچه در تصویر شما می‌گذرد ندارد. بنابراین این وظیفه شما است که با استفاده از متن alt به خزنده‌های گوگل برای درک بهتر تصاویر کمک کنید. اگر قصد داشته باشید با استفاده‌های اغراق‌آمیز از متن alt سر گوگل کلاه بگذارید، قطعا مجازات خواهید شد. پس بهتر است از عبارات طبیعی برای آن استفاده کنید.

استفاده از عنوان مناسب برای تصاویر اطلاعات بیشتری درباره آن‌ها به مخاطبان خواهد داد. مناسب‌ترین حالت برای انتخاب عنوان عکس این است که توضیح استفاده شده برای عنوان با آنچه ر متن alt تصاویر می‌نویسید متفاوت باشد. توجه کنید که نکات گفته شده برای انتخاب عنوان متن را در اینجا نیز رعایت کنید. عنوان تصویر باید مختصر، واضح و کمتر از 50 کارکتر باشد.

زیرنویس تصویر نیز توصیفی متنی از محتوای تصویر است. در صورتی که تصویر مورد استفاده دارای حق کپی رایت است، می‌توانید ر زیرنویس منبع یا مالک تصویر را معرفی کنید. به عنوان مثال زمانی که از سایت‌هایی نظیر freepik یا pinterest استفاده می‌کنید، می‌توانید در زیرنویس عکس آن‌ها را معرفی کنید.

توجه کنید که استفاده زیاد از تصاویر نه تنها نتیجه مثبتی نخواهد داشت بلکه با افزایش زمان بارگذاری سایت به آن ضربه خواهد زد. بنابراین بهتر است از تصاویر بهینه‌سازی شده و جذاب در تعداد کم استفاده کنید. این موضوع باعث می‌شود که تعداد کاربرانی که بلافاصله پس از ورود به سایت آن را ترک می‌کنند کاهش پیدا کرده و در نتیجه نرخ کلیک شما با آسیبی جدی مواجه شود.

 

مرحله پنجم: پیمایش Breadcrumb را فعال کنید.

زمانی که می‌خواهید نرخ کلیک را به صورت ارگانیک افزایش دهید، می‌توانید از تکنیک پیمایش Breadcrumb استفاده کنید. این تکنیک به کاربر مسیر پیموده شده از صفحه اصلی سایت تا صفحه‌ای که بر روی آن کلیک کرده است نشان می‌دهد. این موضوع به کاربر کمک می‌کند که به راحتی در سایت شما بگردد و نرخ باز شدن صفحات شما و در نتیجه CTR را بهبود ببخشد. این ویژگی فعلا در صفحات باز شده در گوشی‌های تلفن همراه فعال است اما ممکن است به زودی در دیگر وسایل دیجیتال نیز استفاده شود.

سئو سایت

با استفاده از تکنیک پیمایش Breadcrumb کاربران می‌توانند بدون نیاز به فشردن مداوم دکمه بازگشت به صفحات قبلی سایت شما برگردند. این موضوع باعث می‌شود که کاربر به همان صفحه‌ای که از آن آمده برگردد و به راحتی صفحات موردنظر خود را پیدا کند.

 

مرحله ششم: شیوه استفاده از گزارش‌های Google Analytics را یاد بگیرید.

یادگیری شیوه صحیح استفاده از گزارش‌های Google Analytics نه تنها نرخ کلیک شما را بهبود می‌بخشد بلکه باعث افزایش نرخ تبدیل و رتبه سایت خواهد شد. با استفاده از این گزارش‌ها می‌توانید به خوبی نحوه درک گوگل و کاربران از صفحات خود را ارزیابی کرده و در جهت بهبود آن‌ها تلاش کنید. مهم‌ترین کاری که باید پیش از تحلیل گزارش‌ها انجام دهید، تنظیم هدف تبدیل است. در صورتی که استراتژی درستی نداشته و اهداف خود را دنبال نکنید، هیچ‌گاه نمی‌فهمید که در صفحات وب شما چه می‌گذرد و چگونه می‌توانید اشکالاتتان را برطرف کنید.

 

گوگل انالیز

 

اهداف تبدیل برای هر کسب و کار با دیگری متفاوت است اما پیگیری آن‌ها در Google Analytics شیوه ساده‌ای دارد که در ادامه آن را بررسی می‌کنیم. پس از تعیین هدف وارد حساب خود شده و بر روی گزینه Event کلیک کنید. از طریق این صفحه می‌توانید متوجه شوید که چند نفر ویدیوهای شما را مشاهده کرده، فرم‌های موجود در سایت را پر کرده یا فایل‌های موجود در سایت را دانلود کرده‌اند.

از طریق گزارش‌های Google Analytics می‌توانید مقدار bounce rate یا نرخ پرش را نیز متوجه شوید. مقدار این پارامتر به شما نشان می‌دهد که چه تعداد از کاربران در مدت کوتاهی پس از ورود به سایت آن را ترک کرده‌اند. همچنین می‌توانید با مشاهده bounce rate صفحات مختلف سایت کاربردی‌ترین و غیر کاربردی‌ترین آن‌ها را تشخیص دهید. مهم‌تر از آگاهی از مقدار bounce rate، کاهش مقدار آن و افزایش CTR است. توجه کنید که bounce rate سایت شما باید کمتر از 50 درصد باشد. بنابراین از روش‌های زیر برای کاهش آن استفاده کنید.

  • جذب بازدیدکنندگان مناسب

اگر بازدیدکنندگان سایت شما علاقه‌ای به محتوای سایت شما نداشته باشند، نرخ پرش سایت به حد قابل توجهی رشد خواهد داشت. برای آن که از ورود بازدیدکنندگان نامناسب به سایت جلوگیری کنید، برای پیدا کردن افراد علاقه‌مند تلاش کنید. قطعا این کار چندان آسان نیست اما زمانی که برای آن می‌گذارید، هرگز تلف شده نخواهد بود.

  • قابلیت استفاده سایت را افزایش دهید.

قطعا کاربران سایت شما را برای تلف کردن وقت خود انتخاب نکرده‌اند. بنابراین بهتر است با استفاده از طرح‌های خوب قسمت‌های اصلی سایت و مطالب مختلف را در جایی قرار دهید که به راحتی پیدا شوند. مراقب باشید که وب‌سایت خود را با تبلیغات بیهوده و گسترده پر نکنید. از کنتراست رنگی خوبی استفاده کنید و عناوین خود را بزرگ و واضح بنویسید. فراموش نکنید که باید سایت خود را با گوشی‌های موبایل نیز سازگار کنید. چرا که در حال حاضر نزدیک به 20 درصد از جست‌وجوها از طریق تلفن همراه صورت می‌گیرد.

  • محتوای مفید ارائه دهید.

زمانی که برای مفید بودن محتوای سایت خود اهمیت ویژه‌ای قائل شوید، بهبود قابل توجهی را در کاهش نرخ پرش و در نتیجه افزایش نرخ کلیک سایت خود مشاهده خواهید کرد. منظور ما از محتوای مفید محتوایی است که کاربران به آن نیاز دارند و برای خواندن آن وقت می‌گذراند. شما می‌توانید با تعیین درست جامعه هدف و شناخت نیازهای آن‌ها تولید محتواهای مفید را آغاز کنید.

 

مرحله هفتم: URL خود را برای کاربران بهینه کنید.

 از نظر گوگل و کاربران URL مناسب کوتاه، واضح و مرتبط با موضوع است. فراموش نکنید که URL طولانی و غیرمرتبط می‌تواند تاثیر منفی در نرخ کلیک صفحات شما داشته باشد. البته اگر از تکنیک breadcrumb استفاده می‌کنید، نیازی نیست نگران URL باشید اما باید توجه کنید که بهینه‌سازی آن می‌تواند باعث بهبود نرخ کلیک سایت شما شود.

بهبود ادرس سایت

به منظور بهینه‌سازی URL باید توجه کنید که صفحه اصلی سایت تنها باید شامل نام دامنه باشد. این موضوع باعث می‌شود که کاربران به راحتی آن را شناخته و به خاطر بسپارند. علاوه بر آن شما می‌توانید از redirection برای تغییر مسیر یک URL استفاده کنید. برای این کار سه دسته کلی وجود دارد که در ادامه بررسی می‌شوند.

تغییر مسیر 301: در این شیوه شما به طور دائم URL صفحه را به URL دیگری منتقل می‌کنید. این شیوه در بهبود سئوی سایت تاثیر زیادی دارد.

تغییر مسیر 302: این مورد معمولا برای رویدادهای found یا moved temporarily استفاده می‌شود.

رفرش متا: با استفاده از این شیوه به مرورگر وب آموزش می‌دهید که بعد از بازه زمانی مشخصی کاربر را به صفحه دیگری هدایت کند.

زمانی که می‌خواهید کاربران و خزنده‌های گوگل را به مسیر دیگری هدایت کنید، استفاده از روش 301 بهتر است. این شیوه هم باعث حفظ سئوی سایت شده و هم در 90 تا 99 درصد موارد کاربران را به صفحه موردنظر هدایت می‌کند. در صورتی که در سایت شما لینک خرابی وجود دارد، به جای نمایش خطای 404 می‌توانید صفحه خراب را به دیگر صفحات یا صفحه اصلی آن انتقال دهید. برای این کار می‌توانید افزونه redirection وردپرس را نصب کرده و به بهبود نرخ کلیک خود کمک کنید.

 

مرحله هشتم: ساخت صفحات فرود با قابلیت تبدیل بالا

بهینه‌سازی نرخ تبدیل یکی از جنبه‌های اصلی دیجیتال مارکتینگ است. بسیاری از افراد با شیوه‌های جذب ترافیک از گوگل آشنا هستند اما نمی‌دانند که چگونه باید کاربران را به یک مخاطب دائمی و علاقه‌مند تبدیل کنند. اولین قدم برای این کار بهینه‌سازی صفحات فرود برای افزایش نرخ تبدیل است. بدون انجام این کار همه تلاش‌های تحقیقاتی شما، تولید محتوا، بهینه‌سازی، لینک سازی‌ها و بررسی گزارش‌ها به هدر خواهد رفت.

 

سئو سایت

 

برای بهینه‌سازی صفحات فرود باید از عنوان و زیرنویس‌های شفاف و مختصر، تصاویر و فیلم‌های باکیفیت و محتواهای جذاب استفاده کنید. همچنین بهتر است استفاده از المان‌هایی که باعث افزایش زمان بارگیری صفحه و در نتیجه کاهش نرخ CTR می‌شود جلوگیری کنید. این عامل باعث می‌شود که کاربر در اولین برخورد با سایت شما تجربه جذابی داشته و برای همیشه در آن باقی بماند.

 

مرحله نهم: برای بهبود نرخ کلیک از heatmap استفاده کنید.

 

هیپ مپ

 

یک روش مناسب برای بهبود نرخ کلیک یافتن مکان‌هایی از صفحه است که بیشترین تعداد کلیک را داشته‌اند. با استفاده از ابزارهای Heatmap می‌توانید به راحتی این صفحات را پیدا کنید. استفاده از این نقشه‌ها باعث می‌شود که شما با علایق مخاطبان خود آشنا شده و از المان‌های جذاب در دیگر صفحات سایت نیز بهره ببرید.

 

مهم نیست که شما در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنید، همیشه راهی برای بهبود نتایج وجود دارد. فراموش نکنید که مهم‌ترین مسئله برای مخاطبان هدف شما حل مشکلی است که آن‌ها را به سایت شما کشانده است. بنابراین پیش از ساخت جذابیت‌های بصری یا بهینه‌سازی‌ سایت با مدل های مختلف باید به فکر چاره‌ای برای مشکل آن‌ها باشید.

توجه کنید که مخاطبان به دنبال راهی هستند که آن‌ها را سریع‌تر به جواب برساند. پس با تولید محتواهای کاربردی هم به آن‌ها و هم به بهبود نرخ کلیک سایت خود کمک کنید. در این رابطه می توانید با کارشناسان ایده پویا جهت بررسی وبسایت و همچنین بهبود نرخ کلیک خود تماس حاصل فرمایید.

 

  • 1
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر