سئو محلی چیست و چرا باید به آن اهمیت بدهیم؟

تاریخ انتشار خبر : 1399 آذر 23

سئو محلی چیست و چرا باید به آن اهمیت بدهیم؟

اگر تا چند سال قبل صرفا افراد دیجیتال مارکترها با مفهوم بهینه‌سازی سایت و سئو آشنایی داشتند، اما امروزه حتی بسیاری از عموم مردم نیز حداقل از اهمیت آن آگاهی دارند. این موضوع نشان از اهمیت موضوع سئو برای موفقیت یک کسب‌وکار آنلاین دارد. سئو محلی نیز یکی از زیرشاخه‌ها یا موضوعات مهم در این حوزه به شمار می‌رود که چند وقتی است برای موتورهای جستجو اهمیت زیادی پیدا کرده است.

واقعیت آن است که موتورهای جستجو از قبیل گوگل بسیار هوشمند عمل می‌کنند و همواره نیازهای کاربران را در نظر می‌گیرند. آنها می‌دانند که هر چند وقت یکبار ممکن است که سبک، سلیقه و رفتار کاربران تغییر پیدا کند. از این رو، الگوریتم‌های خود را متناسب با آنها تغییر می‌دهند.

توجه به بحث سئو محلی نیز در راستای تغییر الگوریتم‌های گوگل و توجه به نیازهای کاربران بود. به همین دلیل در چند سال اخیر این موضوع بسیار مورد توجه موتورهای جستجو قرار گرفت. کسب‌وکارها نیز به ناچار و برای کسب رتبه بهتر در موتورهای جستجو و همچنین کسب مشتری بیشتر، باید به آن توجه کنند.

ما در این مقاله قصد داریم تا در ابتدا به صورت کلی به مفهوم سئو بهینه‌سازی سایت و در ادامه به صورت مفصل به موضوع سئو محلی و نکات مربوط به آن بپردازیم. دانستن این نکات کمک می‌کند تا شما کسب‌وکار را متناسب با آخرین استاندارهای موتورهای جستجو پیش برده و از رقبا خود پیشی بگیرید. پس تا پایان با ما در این مقاله همراه باشید.

 

شرکت ایده پویا در کنار بخش تخصصی طراحی سایت و برنامه نویسی وب سایت، خدمات سئو و بازاریابی اینترنتی خود را نیز با استفاده از نیروهای متخصص در این زمینه انجام می دهد.


 

اصلا این داستان سئو چیست؟

قبل از هر چیزی بهتر است نگاهی مختصر به مفهوم سئو داشته باشیم. برای بسیاری از افراد تازه‌کار سوال است که این مفهوم به چه معنا بوده و چه اهمیتی دارد. مفهوم سئو یا SEO برگرفته از واژه لاتین  Search Engine Optimization است. سئو در واقع همان بهینه‌ کردن وبسایت برای موتورهای جستجو از قبیل گوگل است.

سئو سایت

 

در یک تعریف دیگر می‌توان سئو را مجموعه‌ای از اقدامات مختلف در نظر گرفت که برخی از آنها مربوط به طراحی و ساختار سایت، برخی دیگر مربوط به تولید محتوا یا مسائل دیگر است. در نهایت انجام این اقدامات منجر به جذب مشتری بیشتری برای یک کسب‌وکار آنلاین خواهد شد.

مقصود و هدف نهایی از سئو در واقع همان مناسب‌سازی سایت برای کاربران یا همان مشتریان است. اما برای بسیاری سوال است که اهمیت سئو در چیست؟ در پاسخ باید گفت که در حال حاضر میلیون یا حتی میلیاردها نفر از جهان، در موتورهای جستجو از قبیل گوگل یا یاهو در حال جستجو کردن صفحات مورد نظر خود هستند. هدف آنها از این جستجو ممکن است خرید اینترنتی یا رفع نیازهای آموزشی خود و پاره‌ای از موارد دیگر باشد.

در آن طرف قضیه، کسب‌وکارهای آنلاین وجود دارند که تلاش می‌کنند موتورهای جستجو کسب‌وکار یا وبسایت آنها را به کاربران پیشنهاد بدهد. آنها با در نظر گرفتن معیارهای مورد نظر گوگل، تلاش می‌کنند تا به این هدف خود دست پیدا کنند. اما نکته بسیار مهم در ای خصوص آن است که موتورهای جستجو به رفتار کاربران بسیار حساس هستند. یکی از الگوریتم‌های گوگل که به رفتار کابران بسیار حساس بوده، الگوریتم RankBrain است. این الگوریتم ممکن است تشخیص دهد که صفحات یک کسب‌وکار آنلاین باید در ابتدا یا انتها صفحات جستجو ظاهر شود.

به عنوان مثال، اگر به هنگام جستجوی یک کلمه کلیدی، کاربران به جای باز کردن صفحات ابتدایی، بیشتر بر روی یک صفحات پایین‌تر کلیک کنند، آن وقت موتورهای جستجو تشخیص می‌دهند که این صفحات برای کاربران ارزش بیشتری داشته و باید آن را به صفحات ابتدایی منتقل کنند.

توجه به رفتار کاربران و مشتریان باعث شده تا گوگل و سایر موتورهای جستجو هر چند وقت یکبار الگوریتم‌های خود را تغییر دهند. چرا که رفتار انسان‌ها در فضای وب همانند رفتار آنها در فضای واقعی، دچار تغییر و تحول می‌شود. در چند سال اخیر و به دنبال رشد بیش از پیش کسب‌وکارهای آنلاین، نیازهای مشتریان نیز به مرور تخصصی‌تر و هدفمندتر شده است. همین مساله موجب اهمیت و توجه موتورهای جستجو به مفهومی به نام سئو محلی شده که در ادامه به آن می‌پردازیم.

 

سئو محلی چیست؟

اشاره شد که کاربران در چند سال اخیر به صورت هدفمندتر دست به جستجو می‌زنند. به عنوان مثال، اگر آنها در گذشته در گوگل عباراتی همچون خرید مشاوره سئو را جستجو می‌کردند. اکنون در بسیاری از مواقع قید مکان جغرافیایی نیز به آن اضافه شده است. در واقع کاربران به دنبال جستجو عباراتی همچون مشاوره سئو در تهران یا سایر شهرها هستند. در اینجا اصطلاحا با مفهومی به نام سئو محلی یا لوکال سئو (local seo) روبرو هستیم.

 

سئو محلی

 

این قضیه در خصوص بسیاری از کلمات کلیدی دیگر نیز صدق می‌کند. در یک مثال‌های دیگر می‌توان به خرید اینترنتی غذا، پوشاک، کتاب و سایر موارد اشاره کرد. مجموعه این عوامل باعث شده تا شما به موضوع مکان جغرافیایی در بهینه‌سازی وبسایت یا کسب‌وکار آنلاین خود بیشتر توجه کنید.

چنانچه شما به سئو محلی یا لوکل سئو اهمیت بیشتری دهید، طبیعی است که موتورهای جستجو نیز کسب‌وکار شما را به کاربران بیشتری پیشنهاد خواهند داد. بنابراین کسب‌وکارتان مشتری و در نهایت درآمد بیشتری خواهد داشت. در بسیاری از مواقع حتی ممکن است توجه به مکان جغرافیایی از یک شهر نیز جزئی‌تر باشد.

به عنوان مثال، در کلانشهری همانند تهران ممکن است کاربران برخی خدمات یا محصولات خاص، نیازهای خود را به صورت منطقه‌ای و براساس نام محلات جستجو کنند. بنابراین نیاز است به این موارد نیز دقت کنید. توجه به سئو لوکال برای تمام کسب‌وکارهای آنلاین یکسان نیست. برخی از آنها نیاز است تا به این موضوع بیشتر اهمیت داده و برخی دیگر صرفا کافی است برخی اصول مربوطه را رعایت کنند.

میزان اهمیت و توجه به local seo بستگی به نوع کسب‌وکار شما و مشتریان آن دارد. با این حال، روش‌ها و نکات مختلفی وجود دارند که شما با در نظر گرفتن آنها می‌توانید امتیاز خوبی را به لحاظ سئو محلی کسب کنید. ما در ادامه قصد داریم تا به چند اصل مهم در بحث سئو محلی اشاره کنیم. پیاده کردن این نکات به رشد کسب‌وکارتان در صفحات جستجو کمک خواهند کرد.

 

نکات و اصول سئو محلی چیست؟

در این خصوص برخی اصول شناخته شده وجود دارد که باید آنها را در نظر بگیرید. در اینجا لازم است باز هم تاکید کنیم که در نظر گرفتن این نکات برای برخی از کسب‌وکارهای آنلاین حیاتی‌تر و برای برخی دیگر اینگونه نیست. اهم این نکات به صورت زیر است:

 

شرکت طراحی سایت

 

  • گوگل مپ را جدی بگیرید: همگی ما با گوگل مپ آشنا بوده و احتمالا بارها از آن استفاده کرده‌ایم. برای به دست آوردن امتیاز بیشتر در سئو محلی نیاز است که گوگل مپ را جدی بگیرید. از همین رو در اولین گام باید اطلاعات مربوط به وبسایت خود را به درستی وارد کنید تا مورتوهای جستجو از محل دقیق فعالیت شما و موقعیت جغرافیایی آن اطلاع پیدا کنند.
  • در تولید محتوا به سئو محلی توجه کنید: تولید محتوا یکی از مهم‌ترین ابزارها برای بهبود صفحات وبسایت در موتورهای جستجو است. برای آنکه در لوکال سئو امتیاز بیشتری را کسب کرده و گوگل صفحات شما را به کاربران بیشتری معرفی کند، نیاز است که در فرایند تولید محتوا به بحث مکان جغرافیایی بیشتر توجه کنید. از همین رو بهتر است در محتوای تولید شده و متناسب با موضوع محتوا، به مکان‌های مورد نظر نیز توجه کنید. به عنوان مثال، اگر کسب‌وکار شما در زمینه آموزش سئو بوده، می‌توانید در محتوای تولیدی خود به نام شهرها و مکان‌های جغرافیایی مهم اشاره کنید. در یک مقال ساده می‌توانید با به کار بردن عبارت آموزش سئو در تهران این کار را انجام دهید. ضمن آنکه بهتر است حتی‌الامکان در تیتر مطالب خود مکان جغرافیایی را نیز درج کنید.
  • از نظرات کاربران کمک بگیرید: یکی از امکاناتی که گوگل مپ در اختیار شما قرار داده، امکان نظردهی و امتیازدهی مشتریان و کاربران در این بخش است. چنانچه اطلاعات وبسایت خود را در گوگل مپ ثبت کرده باشید، بخشی به نام Write your review در ان وجود دارد که کاربران می‌توانند با ثبت نظرات مثبت و همچنین امتیاز بالاتر، به بهبود وضعیت شما در سئو محلی کمک کنند. بنابراین از مشتریان خود بخواهید که این کار را برای شما انجام دهند.
  • اطلاعات تماس را به دقت پرکنید: معمولا بسیاری از کسب‌وکارها به درج اطلاعات تماس کمتر اهمیت می‌دهند. این در حالی است که درج برخی از اطلاعات تماس از قبیل کد تلفن شهر محل فعالیت یا حتی کد پستی نیز می‌تواند به وضعیت شما در سئو محلی کمک شایانی کند.
  • صفحه گوگل پلاس کسب‌وکار خود را کامل کنید: یکی دیگر از ارزان‌ترین و البته آسان‌ترین راه‌ها برای کسب موقعیت بهتر در لوکال سئو، کامل کردن صفحه گوگل پلاس است. در اینجا می‌توانید با درج تصاویر مهم و باکیفیت در خصوص کسب‌وکارتان، به بهبود local seo کمک کنید.

 

ما در این مقاله ابتدا به مفهوم سئو سایت، سپس به مفهوم سئو محلی و نکات و اصول مهم مربوط به آن اشاره کردیم. با این حال، راه‌ها و نکات مختلف دیگری نیز برای کمک به بهبود سئو محلی وجود دارد. از جمله آنها می‌توان به استفاده از ابزار رایگان شبکه‌های اجتماعی، استفاده از قابلیت schema برای وبسایت خود، اشتراک آدرس وبسایت در دایرکتوری‌های محلی و بسیاری از موارد مختلف دیگر اشاره کرد.

 

سئو سایت seo

  • 5
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر