انکر تکست Anchor Text

تاریخ انتشار خبر : 1399 آذر 02

انکر تکست Anchor Text

اگر شما هم یک تولیدکننده محتوا یا مدیر سایت هستید، احتمالا برایتان پیش آمده که بخواهید با نوشتن یک جمله یا عبارت ترغیب‌کننده، خوانندگان خود را تشویق کنید تا برای خواندن سایر متن‌های شما از دیگر صفحات وب‌سایتتان دیدن کنند. در اصطلاح تخصصی به این جمله یا عبارت ترغیب‌کننده که در خواننده این اشتیاق را ایجاد می‌کند تا سری به دیگر صفحات وب‌ سایت شما بزند، انکر تکست گفته می‌شود.

هرچند که ممکن است از دید بعضی از افراد این موضوع چندان اهمیتی نداشته باشد و وقت زیادی را برای بهبود محتوای این عبارت صرف نکنند. اما باید بدانید که اگر این وظیفه را به درستی به سرانجام برسانید، سئوی سایت شما چند پله را با هم یکی کرده و به جایگاه بهتری دست پیدا می‌کند.

شاید در ابتدای کار بهینه‌ سازی سایت، انکر تکست  Anchor Text عبارتی است که در متن شما به صورت هایپر لینک درآمده و کاربر می‌تواند بر روی آن کلیک کند، یک تاکتیک بدیهی و ساده به نظر برسد. با این حال لینک سازی داخلی به دیگر صفحات وب‌سایت شما که دارای محتوای مشابهی با متن شما هستند، به معنای واقعی کلمه می‌تواند یک آسانسور ترقی برای وب‌سایت شما به شمار رود. زیرا دقت در این موضوع و درست انجام دادن آن می‌تواند اعتبار شما را در نزد گوگل بالا برده و وب‌ سایت شما را در نتایج اولیه جست‌وجو جای دهد.

این مهم در صورتی امکان‌پذیر است که شما بتوانید رابطه انکر تکست خود را با صفحه هدف، با استفاده از عبارات و کلمات مرتبط با محتوای صفحه هدف محکم کنید. در واقع این ارتباط محکم میان انکر تکست و صفحه هدف است که می‌تواند گوگل را تحت تاثیر قرار داده و امتیاز بالاتری را نصیب شما کند.

 

انکر تکست چیست

 

لینک سازی داخلی با استفاده از انتخاب هوشمندانه یک انکر تکست واضح، مختصر و متناسب می‌تواند همانند یک قلاب برای به دام انداختن مخاطب عمل کند. در واقع ارتباط محتوایی محکمی که میان این انکر تکست  Anchor Text و پست‌های مشابه وجود دارد، می‌تواند آن پست‌ها را از دید گوگل در جایگاه بالاتری قرار داده و در نتیجه در نمایش نتایج جستجو به آن‌ها اولویت دهد.

 

اگر این جمله را که نقل‌قولی از یکی از رهبران بهینه سازی محتوای منتشر شده در سایت‌ها است، همواره در پس ذهن خود نگه دارید، متوجه خواهید شد که انکر تکست علی‌رغم اینکه در ابتدا ممکن است موضوع بی‌اهمیتی به نظر برسد، اما مسئله‌ای نیست که بتوان به سادگی از آن چشم پوشید. هرچند که این یک موضوع کاملا جزئی است که در بسیار از موارد ممکن است از قلم انداخته شود اما هنوز هم در رتبه‌بندی سئو در دنیای امروز حائز اهمیت است. اگر می‌خواهید درباره اینکه انکر تکست واقعا چیست، چه اهمیتی دارد و انواع مختلف انکر تکست چه چیزهایی هستند، اطلاعات بیشتری را در سبد اندوخته‌های خود داشته باشید تا بتوانید در ارتقا عملکردتان از آن‌ها استفاده کنید، با ادامه این مقاله همراه شوید.

 


 

جهت مشاوره طراحی سایت و سئو سایت با مشاوران ما در ایده پویا در ارتباط باشید.

 875 73 222 -021     *    180 20 229 -021

 


 

انکر تکست چیست؟

 از نظر لغوی انکر یا anchor به معنای لنگر و تکست یا text به معنای متن است. پس در واقع ترکیب این دو کلمه از نظر لغوی نشان‌دهنده عبارتی است که می‌تواند به وب‌سایت شما کمک کند تا در میان اولین نتایج جست‌وجوی گوگل لنگر خود را بیندازد. در اصطلاح تخصصی انکر تکست عبارتی است که در درون متن به صورت هایپر لینک قرار گرفته و خواننده می‌تواند بر روی آن کلیک کند. این عبارت در واقع راهی برای اتصال خواننده به صفحه دیگری از همان وب‌سایت یا وب‌سایت‌های دیگر با محتوای مشابه است. انکر تکست با زبان بی‌زبانی به موتور جستجو و کاربرها می‌فهماند که محتوای صفحه هدف درباره چه موضوعی است.

 

به طور کلی برای اینکه موتورهای جستجو و کاربران بتوانند از آنچه در صفحه هدف می‌گذرد، کاملا آگاه شوند باید انکر تکست شما یک عبارت کوتاه، ویژه و مرتبط با موضوع صفحه مقصد باشد. به عبارت بهتر انکر تکست باید بتواند لب کلام صفحه هدف را در قالب یک عبارت کوتاه در اختیار خواننده و موتور جستجو قرار دهد. به علاوه یک انکر تکست خوب باید به آن کلمه کلیدی که قرار است تعیین‌کننده رتبه صفحه هدف در جست‌وجوی گوگل باشد، به اندازه کافی نزدیک شود. بنابراین اگر برداشت شما از این جمله این است که نباید کلمه کلیدی عینا در انکر تکست به کار رود، کاملا درست حدس زده‌اید! در واقع نیازی نیست که انکر تکست دربرگیرنده آن کلمه یا عبارت کلیدی باشد. تنها کافی است که منتقل‌کننده مفهومی باشد که از آن کلمه کلیدی بر می‌آید.

 

انکر تسکت

 

وقتی انکر تکست شما شامل عبارات و کلماتی است که توصیف‌کننده کلمه کلیدی و محتوای صفحه هدف هستند، ربات‌های جستجوی گوگل به خوبی متوجه خواهند شد که صفحه هدف درباره چیست. باید بدانید که یکی از معیارهای گوگل برای رتبه‌بندی یک وب‌سایت کوئری نام دارد. کوئری عبارتی است که با جست‌وجوی آن صفحات مرتبط با موضوع در نتایج جست‌وجو ظاهر می‌شوند. بنابراین اگر میان موضوع صفحه‌ای که خواننده در حال حاضر در حال خواندن آن است با محتوای صفحه‌ای که به آن لینک داده شده، یک ارتباط واضح وجود داشته باشد، می‌تواند رتبه‌بندی هر دو پیج را از نظر کوئری‌های مربوط به آن محتوا بالا ببرد.

 

اما اگر همه انکر تکست‌های شما تنها دارای چند کلمه باشند که در همه آن‌ها تکرار شده است یا به عبارت بهتر استفاده از کلمه‌های کلیدی که صرفا برای خالی نبودن عریضه به کار می‌روند، باعث می‌شود که این فکر به ذهن گوگل خطور کند که شما در حال تلاش برای بالا بردن امتیاز آن کلمات خاص از دید گوگل هستید. بنابراین ممکن است که گوگل به‌کلی هدف اصلی شما را که لینک دهی به یک صفحه خاص و بالا بردن امتیاز هر دو صفحه از دید گوگل است، از یاد برده و تمام تمرکز خود را بر روی بالا بردن جایگاه کلماتی کند که به طور دائم در لینک دهی داخلی شما استفاده شده است. این موضوع به‌خودی‌خود می‌تواند تنبیهی برای نویسندگان و توسعه‌دهندگانی باشد که وقت خود را صرف نوشتن یک انکر تکست خوب نمی‌کنند.

 

مثال‌هایی از انکر تکست

 انکر تکست‌ها خود به دسته‌های متفاوتی تقسیم می‌شوند که بعضی از آن‌ها نسبت به دیگران می‌توانند نتیجه بهتری را عاید شما کنند. در این قسمت چهار نمونه از انکر تکست‌ها را به ترتیب کیفیت آن‌ها برای شما لیست کرده‌ایم.

 

آموزش انکر تکست

 

1- انکر تکست تطبیق جزئی

 زمانی یک انکر تکست در دسته تطبیق جزئی قرار می‌گیرد که شامل کلمات کلیدی متنوعی باشد که توضیح‌دهنده محتوای صفحه هدف هستند. این انکر تکست می‌تواند کاملا گوگل را در جریان محتوای صفحه هدف قرار دهد. به ویژه اگر کلمات کلیدی موجود در انکر تکست به طور مستقیم به محتوای صفحه هدف مربوط باشند. در این حالت نیازی نیست که بابت تطابق کامل میان انکر تکست و محتوای صفحه هدفتان نگران باشید. بنابراین می‌توانید با خیال راحت متن دلخواهتان را در انکر تکست خود جای دهید، بدون اینکه هیچ‌گونه نگرانی از بابت جای دادن اجباری کلمه کلیدی در انکر تکست داشته باشید. این موضوع می‌تواند به شما کمک کند که ضمن حفظ یکنواختی متن خود، با عبارات جذاب‌تری خواننده را تشویق به خواندن دیگر مقالات وب‌سایتتان کنید.

 

2- انکر تکست تطبیق کامل

 دسته دوم از انکر تکست‌ها آن‌هایی هستند که کلمه کلیدی صفحه هدف عینا در آن‌ها به کار رفته است. درست مانند انکر تکست تطبیق جزئی، استفاده از انکر تکست تطبیق کامل نیز می‌تواند کاملا گوگل را در جریان آنچه که در صفحه هدف می‌گذرد، قرار دهد. اما اشکال استفاده از این نوع انکر تکست این است که اگر شما به تعداد زیادی کلمه کلیدی که عینا در انکر تکست به کار رفته‌اند، لینک دهید، گوگل تصور می‌کند که قصد شما بالا بردن امتیاز این کلمات است. بنابراین رنک دهی به این کلمات را نسبت به اعتباربخشی به آدرس‌های سایت شما در اولویت قرار می‌دهد.

 

3- انکر تکست عمومی

 انکر تکست عمومی در واقع یک عبارت رایج میان نویسندگان و تولیدکنندگان محتوا است که برای لینک دهی استفاده می‌شود. به عنوان مثال عبارت "بیشتر بخوانید" یا "برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید" در دسته انکر تکست‌های عمومی قرار می‌گیرند. هرچند که این نوع انکر تکست نمی‌تواند به طور مستقیم گوگل را از آنچه در صفحه هدف می‌گذرد آگاه کند، اما ربات‌های گوگل را به خوبی به کار می‌گیرد. در این نوع لینک دهی ربات‌های گوگل با خواندن متنی که در اطراف انکر تکست وجود دارد، تلاش می‌کنند تا از محتوای صفحه هدف آگاه شوند. اما این اتفاق زمانی می‌افتد که متن اطراف انکر تکست به طور دقیق محتوای صفحه هدف را توضیح دهد. در غیر این صورت گوگل نمی‌تواند به درستی از آنچه در صفحه هدف می‌گذرد، اطلاع پیدا کند.

 

4- انکر تکست نامربوط

 انکر تکست نامربوط عبارتی است که شما را به صفحه‌ای منتقل می‌کند که محتوای آن هیچ ارتباطی با کلمات به کار رفته در انکر تکست ندارد. این نوع از انکر تکست‌ها کاربر را به اشتباه به سمت صفحاتی رهنمون می‌کنند که هیچ ارتباطی با آنچه در ذهن کاربر می‌گذرد، ندارد. به عبارت بهتر کلماتی که در انکر تکست به کار رفته، کاربر را درباره محتوای صفحه هدف به اشتباه انداخته و باعث می‌شود که به صفحه‌ای برود که اصلا انتظار نداشته است. تنها دلیلی که افراد را تشویق به استفاده از انکر تکست‌های نامربوط می‌کند این است که بتوانند برای خود از طریق کلمات کلیدی بسیار پرکاربرد و رقابتی مانند بیمه، وام، رهن و سیفون مختصر اعتباری کسب کنند.

 

انکر تکست

 

به علاوه بعضی از افراد به جای تمرکز بر روی بهبود محتوای خود، از انکر تکست‌های نامربوط برای زیر سوال بردن و خدشه‌دار کردن اعتبار رقبای خود از دید گوگل استفاده می‌کنند. به عنوان مثال یک شرکت می‌تواند سایت شرکت رقیب خود را به عبارت "بدترین شرکت از نظر همکاری در سال 2018" پیوند دهد. این موضوع باعث می‌شوند که وب‌سایت شرکت رقیب در نتیجه جستجوی کوئری‌های مشابه با عبارت "بدترین شرکت برای همکاری در سال 2018" روی نمایشگر کاربر ظاهر شده و اعتبار شرکت چه در نزد گوگل و چه در نزد کاربران خدشه‌دار شود.

 

حتی در دنیای امروز و با وجود توسعه امکانات مختلف برای بالا بردن بازدیدهای سایت، انتخاب درست انکر تکست  Anchor Text یک تصمیم حیاتی برای ارتقای عملکرد سایت است. در واقع انکر تکست باید یکی از گزینه‌هایی باشد که شما پیش از انتشار محتوای خود، کیفیت آن را چک می‌کنید.

همواره به خاطر داشته باشید که استفاده از انکر تکست‌های مختصر، واضح و مرتبط با موضوع صفحه هدف می‌تواند تاثیر به سزایی در افزایش رتبه‌بندی وب‌سایت شما از نظر سئو داشته باشد. یک انکر تکست خوب که به درستی انتخاب شده باشد، می‌تواند محتوای صفحه هدف را به خوبی به گوگل بفهماند. در واقع برقراری یک اتصال قوی میان محتوای انکر تکست و صفحه هدف می‌تواند گوگل را تحت تاثیر قرار داده و جایگاه وب‌ سایت شما را از دید این پادشاه بلامنازع موتورهای جستجو بهبود ببخشد.

 

 

طراحی وب سایت

 

 

  • 2
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر