7 اشتباهی که در بازاریابی اینستاگرام نباید مرتکب شوید

7 اشتباهی که در بازاریابی اینستاگرام نباید مرتکب شوید

تاریخ انتشار خبر : 1399 آذر 02

7 اشتباهی که در بازاریابی اینستاگرام نباید مرتکب شوید

شاید باورش سخت باشد اما حدود 10 سال از حضور اینستاگرام در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرد و تقریباً تمام سلبریتی ها، شرکت‌های بزرگ، برندهای تأثیرگذار و سیاستمداران مشهور دنیا در این شبکه اجتماعی فعالیت دارند.

انسان‌ها عاشق تصاویر هستند و این یکی از دلایل اصلی محبوبیت شدید اینستاگرام نسبت به فیسبوک و توئیتر است. اما مدت‌های زیادی است که دیگر اینستاگرام بستری برای انتشار عکس‌های شخصی و سلفی‌های مختلف نیست. بلکه به فضایی بزرگ برای اجرای برنامه‌های تبلیغاتی بدل شده است و بسیاری از کسب‌وکارها از پتانسیل‌های آن استفاده می‌کنند تا محصولات خود را بهتر بفروشند یا ترافیک سایتشان را افزایش دهند.

 

بازاریابی شبکه اجتماعی

 

شرکت ایده پویا در کنار بخش تخصصی طراحی وبسایت و برنامه نویسی وب سایت، خدمات سئو سایت و بازاریابی اینترنتی خود را نیز با استفاده از نیروهای متخصص در این زمینه انجام می دهد.


 

 

7 اشتباهی رایج در بازاریابی اینستاگرام

جالب است بدانید که مطالعات اخیر نشان می‌دهد که میزان تعاملی که اینستاگرام بین کاربران برقرار می‌کند، از تمام شبکه‌های اجتماعی بیشتر است و حتی به رقم 20 برابر فیسبوک هم رسیده است. بنابراین یک پست اینستاگرام یا یک استوری که در این شبکه اجتماعی منتشر می‌کنید، ارزش بسیار فراوانی در استراتژی بازاریابی شما خواهد داشت. اما چرا برخی از کسب‌وکارها با وجود فعالیت در اینستاگرام با شکست مواجه می‌شوند یا آن‌طور که انتظارش را دارند، از کاربران بازخورد دریافت نمی‌کنند؟

واقعیت این است که اشتباهات ساده اما مهلکی در این زمینه وجود دارند که تازه‌کارها یا افراد کم‌اطلاع آن‌ها را مرتکب می‌شوند. این اشتباهات می‌توانند شما را به دام بیندازند و حتی برای همیشه به استراتژی بازاریابی شما در اینستاگرام ضربه بزنند. در این مقاله 7 مورد از مهم‌ترین این اشتباهات را بررسی می‌کنیم که به هر قیمتی شده باید خودتان را از آن‌ها دور نگه دارید. آمادگی روبرو شدن با این مشکلات را دارید؟ اگر بله، پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید!

 

  •  بی هدف و بدون استراتژی پیش می‌روید

هدف یکی از کلماتی است که قطعاً در دنیای تجارت با آن آشنایی دارید اما احتمالاً شما هم مانند اغلب برندهای تجاری آن را نادیده گرفته‌اید. هدف در واقع پایه و اساس تمام برنامه‌ها و استراتژی‌های شما را تشکیل می‌دهد. زمانی که صحبت از اینستاگرام می‌شود، اگر استراتژی‌های شما در راستای اهدافتان نباشند، قطعاً شکست خواهید خورد. شاید بگویید که شما هدفی جز کسب درامد ندارید و این جمله کاملاً درست است. اما به چه شکل می‌خواهید از اینستاگرام برای کسب درامد استفاده کنید؟ محصولات یا خدمات خود را به چه صورت معرفی خواهید کرد؟

آیا عکس‌ها و فیلم‌هایی که منتشر می‌کنید (یعنی همان استراتژی شما) در راستای فروش بهتر محصولات هستند؟ یک پیج کاری موفق در اینستاگرام نباید کیفیت را فدای هیچ چیز دیگری کند. بهترین عکس‌ها و فیلم‌ها آن‌هایی هستند که برای مخاطبان شما داستان‌سرایی کنند و در راستای خلق ارزش باشند. این ارزش‌ها چه هستند؟ هر برندی می‌تواند ارزش مخصوص به خود را داشته باشد.

 

به عنوان مثال برند بایو اویل به عنوان یک تولید کننده روغن تخصصی برای پوست، روی رابطه مادر و فرزند متمرکز شده است. با اولین نگاه به تصاویر موجود در پیج رسمی این برند متوجه می‌شویم که آن‌ها هدف خود را روی مادران باردار قرار داده‌اند و با وعده کاهش ترک‌های پوستی دوران بارداری، مشتریان خود را به سمت خرید جلب می‌کنند. به‌علاوه، از این روغن‌ها می‌توان برای محافظت از پوست کودکان خردسال نیز استفاده کرد. در همین راستا تقریباً هر عکس و فیلمی که در صفحه این برند می‌بینیم، مادران باردار یا مادر و فرزندانی را به تصویر می‌کشد که از حضور این روغن در کنارشان حس شادمانی دارند. نمونه‌ای از این تصاویر و تبلیغات را در زیر می‌بینید:

 

طراحی سایت فروشگاهی

 

در ساده‌ترین حالت می‌توانیم بگوییم که پست‌های شما باید داستانی تأثیرگذار داشته باشند که با هدف برند شما در یک راستا قرار بگیرند. محتوای با کیفیت و ارزشمندی که شما برای مدت طولانی در صفحه خود منتشر می‌کنید، کلید اصلی دستیابی به مشتریان وفادار و رشد دائمی پیج است. بنابراین، هدف خود را مشخص کرده و با تولید محتوای پیوسته و با کیفیت، سعی کنید در راستای هدف خود، برای مخاطبان ارزش‌آفرینی کرده و آن‌ها را با خود همراه کنید.

 

  •  لینکی در بیو قرار نداده‌اید

دقت کنید که اینستاگرام بستر فروش نیست. حتماً پیج های زیادی در ذهنتان متصور می‌شوید که محصولات خود را از طریق اینستاگرام می‌فروشند و موفق هم هستند. اما واقعیت این است که اینستاگرام حداقل در حال حاضر برای فروش محصول هیچ امکاناتی ندارد. این که مشتریان مدام به دایرکت مراجعه کنند و با کارت به کارت هزینه محصول را بپردازند و سپس منتظر اعلام ادمین مبنی بر ثبت سفارش بمانند، اصلا منطقی نیست. این روند نه تنها منطقی نیست بلکه مشتری مدار هم نیست.

 

اینستاگرام همواره باید بستری برای جلب مخاطب و معرفی برند باشد. در عوض محل فروش کالا، وبسایت است. بنابراین اینستاگرام باید ابزاری برای هدایت ترافیک یا همان کاربران به سمت فروشگاه اینترنتی شما باشد. اگر وبسایت شما ترافیک قابل قبول نداشته باشد، دیر یا زود با شکست مواجه خواهد شد. برای جلوگیری از این اتفاق کافی است که لینک وبسایت خود را در بیوی اینستاگرام قرار دهید. این کار ساده کمک می‌کند کسانی که به دنبال خرید هستند، با یک کلیک به سمت وبسایت هدایت شده و به سادگی خرید خود را انجام دهند. این کار ساده، مشکلی است که اکثر کاربران اینستاگرام حتی به آن فکر هم نمی‌کنند و به سادگی مشتریان خود را از دست می‌دهند.

دیجیتال مارکتینگ

 

 

  • صفحه خود را پرایوت یا خصوصی کرده‌اید

یکی از مهلک‌ترین اشتباهات پیج های تجاری می‌تواند خصوصی کردن صفحه باشد. حتماً بارها و بارها با صفحات تجاری روبر شده‌اید که حساب آن‌ها در حالت خصوصی قرار داده شده و برای دیدن پست‌های آن مجبور به ارسال درخواست دنبال کردن بوده‌اید. این اتفاق بدترین چیزی است که می‌تواند برای یک پیج تجاری بیفتد. شاید تصور کنید که کاربرانی که به دنبال استفاده از محصولات یا خدمات شما هستند، پس حتماً درخواست فالو کردن ارسال می‌کنند. اما واقعیت این است که کاربر امروزی نه زمان و نه حوصله آن را دارد که برای دیدن پست‌های شما صبر کند.

این واقعیت تلخ، نشان دهنده این است که شما با عکس پروفایلتان نمی‌توانید کاربر را به خود جذب کنید. حتی جملات مهم و جذاب داخل بیو هم برای کاربر اهمیت چندانی ندارد. در عوض کاربران می‌خواهند عکس‌های شما را ببینند و مطمئن شوند که پیج کاری شما در مورد چه چیزی حرف می‌زند و اصلا محصولات شما به درد آن‌ها می‌خورند یا نه. این یک معامله دو طرفه است: تا زمانی که چیزی به کاربر ارائه نکرده باشید، شما را فالو نخواهد کرد.

اینستاگرام مارکتینگ

 

بنابراین اگر پیج شما یک صفحه شخصی نیست و می‌خواهید بیزنس و شغل خود را در معرض دید میلیون‌ها کاربر اینستاگرامی قرار دهید، مطمئن شوید که صفحه‌تان در حالت خصوصی یا پرایوت نیست. اگر این‌طور است، به بخش تنظیمات مراجعه کرده و آن را در حالت عمومی قرار دهید تا همه بتوانند عکس‌ها و فیلم‌های شما را ببینند.

 

  • عکس‌های تکراری پست می‌کنید

اگر از آن ادمین هایی هستید که دائما عکس‌ها و فیلم‌های تکراری پست می‌کنید، کاربران وفادار خود را سریعاً از دست خواهید داد. هرچند که گاهی ممکن است بخواهید یک عکس قدیمی را به دلایل ویژه دوباره پست کنید، اما اگر این کار را به یک عادت تبدیل کنید، عملاً مشتریان شما از دستتان فرار خواهند کرد! تحقیقات جدید نشان داده که کاربران اینستاگرام عاشق خرید کردن هستند و این یعنی فرصتی استثنایی برای شما که کسب درآمد کنید. اما اگر محتوایی که به اشتراک می‌گذارید، تکراری و خسته‌کننده باشد، قافیه را باخته‌اید. دلیلش هم واضح است: همه به دنبال دیدن چیزهای تازه و نو هستند. همه می‌خواهند چیز جدیدی ببینند و محتوای تکراری دقیقه برعکس خواسته‌های کاربران است. بنابراین تنبل نباشید. عکس‌ها و فیلم‌های تازه و جذاب را در اختیار کاربران خود قرار بدهید و تا می‌توانید، آن‌ها را سرگرم کنید.

 

  • به کاربران به‌موقع پاسخ نمی‌دهید

تعامل، به حفظ و جذب کاربر منجر می‌شود و برعکس آن، عدم تعامل، کاربران وفادار را از شما دور می‌کند. شما حتی با تعامل مناسب در اینستاگرام می‌توانید در جستجوهای گوگل هم به‌خوبی ظاهر شوید. هرچند که کامنت های اینستاگرام در رتبه بندی گوگل تاثیر ندارند، اما یک شعار قدیمی می‌گوید که گوگل چیزی را دوست دارد که کاربران آن را دوست دارند! بنابراین تا می‌توانید جواب کامنت ها را بدهید و دایرکت ها را نیز بی‌جواب نگذارید. به‌خصوص اگر می‌خواهید محصولی را در اینستاگرام بفروشید، حتماً دایرکت ها را به‌موقع چک کنید.

نکته مهمی که در این خصوص وجود دارد، این است که همیشه قیمت محصولات را در پست‌ها قرار بدهید تا کاربران مجبور نباشند که برای دریافت قیمت به دایرکت مراجعه کنند. به‌این‌ترتیب هم وقت کاربران تلف نمی‌شود و هم شما مجبور نخواهید بود که زمان زیادی در طول روز صرفاً به اعلام قیمت در دایرکت بپردازید. به‌علاوه تحقیقات نشان می‌دهند که کاربران تمایل دارند از پیج هایی خرید کنند که قیمت‌ها در آن‌ها درج شده و نیازی به مراجعه به دایرکت نیست. در هر صورت، تلاش کنید که تعامل خود را در کامنت ها و دایرکت با کاربران حفظ کنید و به آن‌ها نشان دهید که به نظراتشان اهمیت می‌دهید.

 

  • به‌جای کیفیت بر کمیت تمرکز کرده‌اید

اینستاگرام یک برنامه بی‌نظیر برای به اشتراک‌گذاری تصویر است. یکی از نکات مهم در بازاریابی اینستاگرام این است که به‌جای کمیت، به کیفیت پست‌ها توجه کنید. برخلاف عقیده عموم، لازم نیست که به‌صورت رگباری فیلم و عکس منتشر کنید تا صفحه شما رشد کند. بلکه کافی است برای مدت چند ماه با تمرکز کافی، روی انتشار پست‌هایی تمرکز کنید که برای مخاطبان جذاب، مفید و الهام‌بخش هستند. البته این مسئله به معنی کمتر پست گذاشتن نیست. اگر می‌توانید مرتباً پست کنید و همچنان کیفیت کارتان را بالا نگه دارید، به همین روند ادامه دهید. در غیر این صورت، کمی صبر کرده و از خودتان بپرسید آیا تمام پست‌هایی که ارسال می‌کنید، ارزش تماشا کردن را دارند؟

 

  • از هشتگ های نامناسب استفاده می‌کنید

استفاده و ایجاد هشتگ های مناسب بخشی از استراتژی بازاریابی اینستاگرام است که در مورد آن صحبت می‌کنیم. هشتگ ها بخش بزرگی از آگاهی برند شما را ایجاد می‌کنند اما به شرطی که به چند قانون ساده عمل کنید. قانون اول این است که تعداد بهینه هشتگ ها را انتخاب کنید. معمولاً عدد 8 تا 11 هشتگ برای ایجاد تعامل با کاربران معقول به نظر می‌رسد. مطالعات نشان می‌دهد که پست‌هایی که حدود 11 هشتگ دارند، تا 80 درصد و پست‌هایی که 2 هشتگ دارند، 41 درصد تعامل با مخاطبان ایجاد می‌کنند. قانون بعدی این است که از تعداد بیش‌ازحد هشتگ استفاده نکنید.

 

هشت گذاری

 

هرچند که اینستاگرام به شما اجازه می‌دهد که تا 30 هشتگ هم زیر پست‌هایتان بگذارید، اما بهتر است که این کار را نکنید. در عوض به هشتگ هایی بچسبید که بیشترین ارتباط را با پست شما دارند و کاربران مناسب را درگیر می‌کنند. منظور این است که مطمئن شوید این هشتگ ها همان‌هایی هستند که یک کاربر با جستجوی آن به پست شما برسد و با خودش بگوید این همان چیزی است که به دنبالش بودم. بنابراین اگر پست شما در مورد زیبایی پوست است، بهتر است از هشتگ های مرتبط با رنگ مو استفاده نکنید.

 

اینستاگرام اینجاست که بماند و شما برای آن که از قدرت آن برای رشد صفحه تجاری‌تان استفاده کنید، لازم است آگاهی خود را در این زمینه بالا ببرید. قطعا داشتن تخصص در این زمینه به شما کمک می کند در دنیای دیجیتال مارکتینگ موفق تر باشید. این موارد تنها بخشی از اشتباهاتی هستند که ممکن است در مدیریت یک صفحه اینستاگرامی مرتکب شوید. بااین‌حال، با رعایت آن‌ها می‌توانید به رشد بیشتر فالورها، ایجاد ترافیک برای وبسایت و ایجاد فالورهای وفادار امیدوار باشید.

 

 طراحی وب سایت

 

  • 4
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر