اصطلاحات سئو

تاریخ انتشار خبر : 1399 مهر 30

اصطلاحات سئو

یادگیری اصطلاحات جدید، اولین قدم در شناخت حوزه‌های تازه در هر زمینه‌ای است. تا زمانی که واژه‌نامه یک حوزه تخصصی را نمی‌دانید، مانند دانش‌آموز کلاس اولی هستید که هنوز حروف الفبا را یاد نگرفته است. سئو و دیجیتال مارکتینگ هم مانند هر تخصص دیگری، طیف گسترده‌ای از اصطلاحات را دارا هستند که روز به روز هم به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.

بعد طراحی سایت و اطمینان از رعایت تکنیک های برنامه نویسی و کدهای سایت، به‌عنوان قدم اول و الفبای کار، چه‌بهتر که با تخصصی‌ترین اصطلاحات سئو آشنا شوید. آنچه در این مطلب برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم، مجموعه‌ای از اصطلاحات رایج سئو است که در ادامه آورده شده‌اند.

 

اصطلاحات سئو

 

اصطلاحات رایج در سئو سایت

سئو کلاه سیاه (black hat seo)

روش‌های غیراخلاقی بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو که دستورالعمل‌های گوگل را نقض می‌کنند و از نظر این موتور جستجو، تخلف محسوب می‌شوند.

 

سئو کلاه سفید (white hat seo)

سئو کلاه سفید همان چیزی است که موتورهای جستجو مانند گوگل خواهان آن هستند. در این نوع از سئو، وب‌سایت‌ها از روش‌های منصفانه و شفاف به دور از کلک، صفحات خود را بهینه می‌کنند.

 

ایندکس کردن در سئو (index)

فرآیند ذخیره کردن و سازمان‌دهی به محتوای وب‌سایت در طول کراولینگ را ایندکس کردن می‌نامند. موتورهای جستجو بعد از ایندکس کردن یک صفحه، می‌توانند در مورد رتبه آن در بین سایر صفحات و جستجوهای مرتبط، تصمیم‌گیری کنند.

 

کراولینگ در موتورهای جستجو (crawling)

فرآیند بررسی کردن وب‌سایت شما توسط موتورهای جستجو است. این کار را ربات‌های جستجوگر انجام می‌دهند. فرآیند کراولینگ کردن گوگل کاملاً خودکار است اما اگر شما صفحه‌ای را ایجاد کرده‌اید و

می‌خواهید که گوگل زودتر آن را بررسی کرده و ایندکس کند، می‌توانید با روش‌های موجود، کراول کردن آن را زودتر انجام بدهید.

 

اصطلاح De-indexed

صفحه یا گروهی از صفحات وب‌سایت که از گوگل ایندکس حذف شده‌اند.

 

اصطلاح الگوریتم گوگل در سئو!

برنامه‌ای که توسط موتورهای جستجو نوشته می‌شود تا مشخص کند که کدام صفحات بیشترین ارتباط را با یک عبارت جستجو شده دارند. گوگل یک الگوریتم پیشرفته دارد که به طور مداوم در حال به روزرسانی و

پیشرفت است. قطعا ما نمی‌توانیم از الگوریتم‌های گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری به طور کامل با خبر باشیم. بنابراین بهترین راه برای تضمین موفقیت وب‌سایت تولید محتوای با کیفیت، مداوم و طبق اصول سئو است.

 

الگوریتم گوگل در سئو

 

تگ (Alt Tag)

تگ alt یک متن HTML است که هنگام بارگیری تصویر یا قرارگیری مکان‌نما بر روی تصویر ظاهر می‌شود. متن Alt برای بهبود سئوی وب‌سایت بسیار مفید است. زیرا می‌تواند شامل کلمات کلیدی باشد که موتور جستجو در پاسخ به یک جستجوی خاص ظاهر می‌کند.

 

Page Authority

نمره‌ای است (از 100) که رتبه‌بندی یک صفحه خاص در موتورهای جستجو را پیش‌بینی می‌کند.

 

Domain Authority

نمره‌ای است (از 100) که رتبه وب‌سایت را در موتورهای جستجو پیش‌بینی می‌کند. Domain Authority هنگام مقایسه یک سایت با سایت دیگر یا پیگیری جایگاه وب‌سایت شما در طول زمان مفید است.

 

بک لینک ( backlink)

بک لینک‌ها برای اعتبار و جایگاه صفحات وب‌سایت شما بسیار مفید هستند. آن‌ها که به‌عنوان لینک‌های ورودی نیز شناخته می‌شوند، درواقع لینک‌هایی هستند که در وب‌سایت‌های دیگر قرار دارند و به وب‌سایت شما اشاره می‌کنند. مثلاً در یک وب‌سایت دیگر یک کاربر در حال مطالعه یک متن است و با لینکی مواجه می‌شود که به یک محتوا یا عملکرد خاص در وب‌سایت شما اشاره دارد. مثلاً کاربر در حال مطالعه یک مقاله در مورد راهنمای خرید گوشواره است و لینکی برای "آخرین قیمت طلا" یا "مدل‌های جدید گوشواره" در آن مطلب قرار داده شده است. کاربر با کلیک بر آن لینک، به سایت مقصد هدایت می‌شود که به معنی دریافت ورودی است.

 

Blogger Outreach

روند ایجاد ارتباط با وبلاگ نویسان تأثیرگذار و درخواست از آن‌ها برای وبلاگ نویسی در مورد یک محصول، خدمات یک شرکت یا بررسی تجربه خاص است که به منظور تبلیغ برای یک برند، محصول یا سرویس انجام می‌شود. هر چه خوانندگان یک بلاگر بیشتر باشد، تأثیرگذاری وبلاگ نویسیِ او هم بیشتر خواهد شد.

 

نتایج جستجو (SERP)

یک پایگاه داده است که در اختیار موتورهای جستجو قرار دارد. زمانی که یک کاربر اصطلاحی را جستجو می‌کند، موتورهای جستجو با اطلاعاتی که از ایندکس کردن همه صفحات موجود در وب به دست آورده‌اند، فهرستی را آماده کرده و به کاربر نشان می‌دهد که بیشترین ارتباط را با جستجوی او دارند. این فرآیند با استفاده از الگوریتم‌های پیچیده امکان‌پذیر می‌شود.

نتایج جستجو

 

لینک فارم

لینک فارم یا مزارع لینک به سایت‌هایی گفته می‌شود که برای افزایش رتبه، به صورت پولی، بک لینک‌هایی برای سایر وب‌سایت‌های ایجاد می‌کنند. از آنجایی که گوگل با هرگونه فرآیند لینک سازی پولی مخالف است، این وب‌سایت‌ها اغلب از نظر گوگل به‌عنوان هرزنامه تلقی شده و سایت‌هایی که با آن‌ها همکاری می‌کنند، مورد جریمه گوگل قرار خواهند گرفت.

 

کلمات کلیدی طولانی (long tail keyword)

کلمات کلیدی طولانی معمولاً از 3 یا 4 کلمه تشکیل شده‌اند. این عبارت‌ها نقش مهمی در بهینه‌سازی وب‌سایت شما در نتایج جستجو دارند. زمانی که یک کاربر به طور دقیق به دنبال یک محصول، خدمت یا اطلاعات خاص است، جستجوی خود را با کلمات طولانی و دقیق انجام می‌دهد. مثلاً عبارت "تعمیر یخچال سامسونگ شهر اهواز" را تایپ می‌کند. این نوع کلمات کلیدی حتماً باید در برنامه بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها قرار بگیرند. به دلیل آن که اگر کاربری با دقت بالا چنین عبارت‌هایی را جستجو می‌کند، حتماً به دنبال خرید یا استفاده از خدمات ویژه‌ای است و جذب چنین کاربرانی به معنی سودآوری بالاتر برای وب‌سایت است.

 

لینک سازی داخلی ( internal link)

لینک‌های داخلی نوعی از لینک‌ها هستند که در وب‌سایت خود قرار می‌دهید و با استفاده از آن‌ها کاربران را از صفحه‌ای به صفحه دیگر در سایت خود هدایت می‌کنید. با این کار، این فرصت را فراهم خواهید کرد که تمام مطالب پی‌جویی کردن شما در معرض دید کاربر قرار بگیرند و با بالا بردن بازدید صفحات، رتبه آن‌ها را نزد گوگل ارتقا دهید.

 

توضیحات متا (meta description)

توضیحات متا که با عنوان متا تگ هم ممکن است شناخته شوند، به توضیحات کوتاهی در حد 50-55 کاراکتر گفته می‌شود که محتوای یک صفحه از وب‌سایت را توصیف می‌کنند. شما زمانی که این توضیحات را با دقت نوشته و در اختیار موتورهای جستجو قرار می‌دهید، آن‌ها در زمان نمایش نتایج برای کاربر، توضیحات متال شما را هم در زیر لینک وب‌سایت، نماش می‌دهند. بنابراین کاربر با مطالعه متا که در حد یک خط و نیم است، می‌تواند تصمیم بگیرد که روی لینک شما کلیک کند یا خیر. به همین دلیل اهمیت زیادی دارد که وقت کافی را صرف نوشتن توضیحات متای مرتبط با صفحه کنید که کاربر را مانند قلاب به دام بیندازد.

 

نقشه سایت XML

این نقشه در واقع سندی است که در سرور وب‌سایت شما قرار دارد و لیست تمام صفحات وب‌سایتتان را شامل می‌شود. این نقشه که چیزی از یک نقشه گنج کمتر ندارد، یک راهنمای دقیق برای موتورهای جستجو است که به‌راحتی بتوانند صفحات وب‌سایت شما را از نظر گذرانده و تمام مطالب جدید یا به‌روزرسانی شده را به‌موقع کراول کنند.

نکته مهم اینجاست که برای وب‌سایت‌های وردپرسی نیازی به تولید نقشه وب‌سایت ندارید. چرا که این کار به طور اتوماتیک انجام شده و نقشه وب‌سایت در اختیار موتورهای جستجو قرار خواهد گرفت.

 

Robots.txt

seo سایت

 

Robots.txt یک فایل متنی است که در دایرکتوری یک سایت ذخیره شده است و به موتور جستجوگر خزنده می گوید کدام صفحات و زیرپوشه‌ها نباید فهرست شوند.

 

رتبه‌بندی (ranking)

رتبه محلی است که یک وب‌سایت نسبت به اولین رتبه در صفحه نتایج موتور جستجو در پاسخ به جستجوی کاربران در خصوص یک کلمه کلیدی قرار می‌گیرند. مثلاً صفحه اول نتایج گوگل را در نظر بگیرید. هر نتیجه‌ای که در پاسخ به جستجوی کاربران ظاهر می‌شود، از بالای صفحه به ترتیب رتبه به نمایش درمیاید. رتبه اول نتایج از نظر گوگل بهترین و مرتبط‌ترین محتوا پیرامون جستجوی کاربر بوده است.

 

سئو On-Page

به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که روی صفحات وب‌سایت خود انجام می‌دهید تا آن‌ها را از نظر سئو بهینه‌سازی کنید. مثلاً نوشتن محتوای خوب، لینک سازی داخلی، استفاده از تصاویر مناسب همراه با تگ alt و موارد دیگر، تحت عنوان سئوی داخلی یا آن پیج شناخته می‌شوند.

 

سئو Off-Page

سئوی خارجی یا آف پیج اقداماتی است که خارج از وب‌سایت خود انجام می‌دهید تا آن را بهینه کنید. مثلاً استفاده از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام برای بهبود بازدید صفحات وب‌سایت، تبلیغات و ساخت بک لینک در این دسته قرار می‌گیرند. هدف از انجام سئوی داخلی و خارجی تنها بهبود رتبه صفحات وب‌سایت است.

 

گوگل آنالیتیکس

 

گوگل سرچ کنسول

ابزاری است که گوگل در اختیار دارندگان وب‌سایت‌ها قرار می‌دهد تا با استفاده از آن به طور دقیق بر نحوه عملکرد وب‌سایت خود نظارت کنند. استفاده از این ابزار رایگان است و برای مدیران وب‌سایت‌ها و کارشناسان سئو، این امکان را فراهم می‌کند که با استفاده از آمار و ابزارهای گوناگون، عملکرد سایت خود را ارزیابی کرده و برای ارتقای آن برنامه‌ریزی کنند.

 

گوگل آنالیتیکس

ابزاری رایگان است که به دارندگان وب‌سایت‌ها کمک می‌کند تعامل وب‌سایت خود با کاربران را ارزیابی کنند. مثلاً می‌توانید با استفاده از گوگل آنالیتیکس متوجه شوید که کاربرانی که از وب‌سایت شما بازدید کرده‌اند، از چه کانال‌هایی سایت شما را پیدا کرده و وارد آن شده‌اند. این ابزار برای برنامه‌ریزی‌ها و تبلیغاتی که در آینده برای وب‌سایت خود در نظر می‌گیرید، نقشی حیاتی دارد.

 

تبادل لینک

به‌عنوان پیوندهای متقابل هم شناخته می‌شوند. تبادل لینک نوعی تاکتیک است که در آن دو وب‌سایت لینک‌های یکدیگر را در صفحات خود قرار می‌دهند تا به نحوی با لینک سازی، به ارتقای سئوی یکدیگر کمک کرده باشند. این عمل باآنکه مثبت به نظر می‌رسد، برخلاف دستورالعمل‌های گوگل است و در دسته سئوی کلاه سیاه قرار می‌گیرد که به معنی جریمه‌های احتمالی از سوی گوگل است.

 

در این مطلب تلاش کردیم که شما را با پایه‌ای‌ترین اصطلاحات سئو آشنا کنیم. اصطلاحات تخصصی در این زمینه تعداد زیادی دارند و احتمالاً درزمانی که مشغول یادگیری سئو هستید، با آن‌ها به‌مرور برخورد خواهید کرد. اما قطعا مطالعه چنین واژه‌نامه‌هایی، درعین‌حال که زمان زیادی از شما نمی‌گیرد، می‌تواند فرآیند یادگیری شما را هم تسریع ببخشد. چرا که الآن دیگر با الفبای این حوزه آشنا هستید!

 

شرکت طراحی سیات

  • 9
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر