12 تکنیک‌ کپی ‌رایتینگ در محتوا

تاریخ انتشار خبر : 1399 مهر 23

12 تکنیک‌ کپی ‌رایتینگ در محتوا

 به دلیل وجود تقاضای همیشگی برای بالا بودن کیفیت محتواهای تولید شده و افزایش روزافزون نیاز به رعایت قانون کپی‌رایت، که یکی از دلایل آن جذب بازدیدکننده‌ها و دیگری تبدیل بازدیدکننده‌ها به مشتری‌های دائم است، تولید مداوم محتوایی با درون مایه قوی و باکیفیت بالا مثل طلا کمیاب شده است.

برای کمک به جلوگیری از به وجود آمدن حس خستگی و همچنین حاصل شدن یک نتیجه مطلوب و حرفه‌ای در این نوشتار 12 نکته مهم و کاربردی برای نوشتن یک مطلب اصولی، تعدادی تکنیک‌ کپی ‌رایتینگ جمع‌آوری کرده‌ایم. در ادامه همراه آژانس دیجیتال مارکتینگ ایده پویا باشید.

 

کپی رایتینگ

 

دوازده تکنیک مهم که در کپی رایتینگ باید رعایت کرد

 

1- سرچ و جستجوی بیشتری انجام دهید

همه تبلیغ‌کنندگان و کپی ‌رایترهای حرفه‌ای و بزرگ از اهمیت جستجوی زیاد به خوبی اطلاع دارند. یکی از کپی ‌رایترهای بزرگ که به‌عنوان پدر تبلیغات شناخته می‌شود می‌گوید: " ذهن آگاه و هوشیار خود را با اطلاعات پر کنید." بنابراین شما باید با این اطلاعات در ذهن خود، زیاد کار کنید، این اطلاعات را ورز داده و آن‌ها را به کار ببندید.

بنابراین شاید بد نباشد که بگوییم بهترین کپی ‌رایتر، یک ریسرچر یا همان جستجوگر سرسخت و سمج است. مثل معدنچیان سرسخت؛ آن‌ها حفاری می‌کنند، با مته در دل معدن‌ها سوراخ‌هایی ایجاد می‌کنند، با استفاده از دینامیک موانع را از سر راه خود برمی‌دارند و می‌تراشند تا زمانی که یک کامیون پر از سنگ معدن باارزش داشته باشند. به عنوان لب کلام باید بگوییم هر چه اطلاعات بیشتری داشته باشید، بهتر می‌توانید آن‌ها را به کار ببندید و از آن‌ها استفاده کنید.

 


 

جهت مشاوره طراحی سایت و سئو سایت کسب و کارتان با مشاوران ما در ایده پویا در ارتباط باشید.

 875 73 222 - 021     -     180 20 229 - 021

 


 

2- علاقه زیادی برای نوشتن به کار ببندید

زمانی که شما نمی‌دانید در جمله بعد می‌خواهید چه بنویسید و یا چطور می‌توانید متن پیش‌نویستان را ارتقا بدهید و بهتر بنویسید، الهام گرفتن از یک متن با رعایت قانون کپی‌ رایت، می‌تواند یک جرقه برای ایده دادن و افزایش علاقه شما باشد. مثل سخنی که یکی از کپی ‌رایترهای حرفه‌ای و کار بلد گفته است: "حقیقت را بیان کنید، اما سعی کنید آن حقیقت را به شکل زیبا و دلکش مطرح کنید. شما نمی‌توانید دیگران را مجبور به خرید محصولات و یا خواندن مطالب خود کنید، فقط می‌توانید علاقه آن‌ها را به سمت محصولات و نوشته‌های خود بیشتر و بیشتر کنید." پس چطور می‌توانیم مطلب تولید شده را جذاب‌تر و دلکش‌تر کنیم؟ برخی از انواع تکنیک‌ کپی ‌رایتینگ عبارتند از:

  • به متن جذابیت‌های بصری جدید ببخشید.
  • از ویژگی‌های خاص و ممتاز شخصیتی خودتان و یا پیشنهادهای خاص برای فروش در نوشته‌های خود استفاده کنید.
  • از المان‌های سرگرم‌کننده مثل شوخی‌هایی که منتهی به هدفتان می‌شود استفاده کنید.
  • مبحث و تیترهای جدید در نوشته خود ایجاد کنید.
  • در خلال نوشته‌های خود، یک داستان مرتبط نقل کنید.

 

 3- در کپی رایتینگ شخصیت خود را در نوشته تزریق کنید

هر نویسنده‌ای صاحب برند، صدا، استایل و روش‌های خودش است که منحصر به شخصیت او هستند و می‌توانند به‌عنوان امضای شخصی او شناخته شوند. قبل از انتشار هر مطلب، ابتدا مطمئن شوید به نمایش درآوردن این مطلب کاملاً معرف و بیان‌گر برند و یا شخصیت شما است و شامل حرف‌های شما، استایلتان، کلمات برگزیده و تکیه‌کلام‌های خاص شما، ارزش‌های شما و شیوه خاص شما در کار است. استفاده از جریان شخصیتی یک تکنیک‌ کپی ‌رایتینگ کاربردی است.

 

تکنیک کپی رایتینگ

 

4- پالایش کردن عنوان

منظور از پالایش کردن عنوان چه می‌تواند باشد؟ به ‌طور متوسط افرادی که نوشته شما را می‌خوانند، پنج بار عنوان و یا تیتر نوشته‌تان را از نظر می‌گذرانند تا خود بدنه نوشته را. این یک سخن از اساتید این حوزه در این خصوص است. در کتاب‌هایی که مربوط به کپی‌رایت و تبلیغات هستند و از افکار درخشان نویسنده‌های حرفه‌ای این حوزه بیرون آمده‌اند، تمامی بخش‌های مربوط به نوشتن یک عنوان قوی و تأثیرگذار نوشته شده است. در اینجا چند نمونه از بهترین نکات برای نوشتن یک عنوان مؤثر با رعایت کپی‌رایت را برای شروع یک نوشته آورده‌ایم:

  • ابتدا متن کپی را بنویسید، سپس قسمت‌های قوی متن را برای نوشتن یک عنوان و متن قوی استخراج کنید.
  • عناوین ساده ولی در عین حال هوشمندانه را برگزینید.
  • یک قانون را به خاطر داشته باشید؛ خاص بودن، مفید و کاربردی بودن، تک و منحصر به فرد بودن. رعایت این موارد در نوشته شما، آن را پرمخاطب و موفق خواهد کرد.
  • مطمئن شدن از دادن اطلاعات مفید به خواننده از طریق خواندن متن از دیگر نکات مورد توجه است.

در نوشته خود یک تصویر واضح از مطلب مورد نظر ترسیم کنید و احساس موجود در آن را به شکلی قوی و ملموس شبیه‌سازی کنید. این کار توجه خواننده به متن و همچنین جذابیت متن را بالا می‌برد و این‌گونه مخاطب به سرعت می‌تواند منظور شما را دریابد.

 

5- آسان و مختصر کردن مطلب برای مخاطب

ساده‌گویی و پرهیز از گفتن مطالب اضافه به این معنا است که مطلب را به صورت واضح، گویا و مختصر اما مفید بنویسید تا مخاطب بتواند سریع‌تر و بهتر پیشنهادات و اهداف شما را دریابد. این تکنیک‌ کپی ‌رایتینگ را به ملکه ذهن خود بدل کرده و در کپی رایتینگ همواره به کار ببندید که می‌گوید: " فکر کنید مطلب را برای درک مغز یک کودک یا یک فرد بی‌سواد می‌نویسید؛ همان‌قدر ساده و روان."

 

6- به شنوندگان خود آن چه می‌خواهند بدهید

داشتن غذای عالی، قیمت پایین یا قرارگیری در یک مکان خوب ویژگی‌هایی نیستند که یک رستوران را به ایستگاه خوشمزه و محبوب برای مشتریان بدل می‌کند؛ بلکه رمز موفقیت یک رستوران، سرویس رسانی مناسب به جمعیتی از مردم گرسنه است! شما کارتان را با مردمی که گرسنه هستند شروع می‌کنید و نیاز آن‌ها را برطرف می‌کنید.

شما نمی‌توانید میل به خواستن را ایجاد کنید. شما فقط می‌توانید پاسخ گوی نیازها و ایجاد کننده راهی برای رسیدن به خواسته‌های مخاطب باشید. مثلاً با ارائه دادن یک محتوای عالی با رعایت اصولی از تکنیک‌ کپی ‌رایتینگ.

 

copy writing 

7- جذابیت بصری به مطلب کپی شده ببخشید

یکی از قوانین در نوشتن (کپی رایتینگ) یک متن تبلیغاتی، دعوت به دیدن محصول و فواید آن است و از آن جا که تصاویر چشم نواز توجه بیشتری را جلب می‌کنند، این روش یک تکنیک‌ کپی ‌رایتینگ و یک راه کار موفق برای تضمین جذابیت متن به حساب می‌آید. اگر مطلب شما فاکتورهای این‌چنینی را که موجب جذابیت آن می‌شود نداشته باشد، با کاهش قابل‌توجه تعداد خوانندگان مواجه خواهید شد. برای این کار پیشنهادهای زیر مفید هستند:

  • پاراگراف‌ها را مختصر و مفید بنویسید.
  • در نگارش برخی کلمات مهم متن، با بولد کردن یا خط کشیدن زیر کلمات، از نظر بصری تنوع ایجاد کنید.
  • جایی که به صورت موردی نوشته می‌شود، با گذاشتن عدد یا نشانه‌های مخصوص، متن را خوانا و منظم کنید.
  • از جذابیت‌های بصری در متن خود استفاده کنید؛ مانند تصاویر.

 

8- قانون‌شکن باشید

یک نویسنده خوب، می‌داند چه زمان قوانین دستور زبان را نقض کند و با مخاطب ارتباط صمیمی‌تر و نزدیک‌تری برقرار کند. صحبت کردن به زبان خودمانی و به صورت مستقیم با مخاطب به درک بهتر و عمیق‌تر مطلب کمک شایانی می‌کند.

 

9- پشت هر آن چه که می‌نویسید، هدفی داشته باشید

بازاریابی از طریق تولید محتوا رونق بسیار زیادی در سال‌های اخیر داشته و برای این که محتوای شما در این رقابت جلو بیفتد و مفید باشد، باید پشت تک تک جملات شما هدفی نهفته باشد. با استفاده از خلاقیت خود متنی بنویسید که مطمئن شوید ذهن مخاطبتان را درگیر و اعتماد او را جلب خواهد کرد. این نکته یکی از مهمترین و بنیادی ترین انواع تکنیک‌ کپی ‌رایتینگ است.

 

10- ایده‌های خود را به زبان مخاطب بیان کنید

اگر می‌خواهید افراد را به انجام دادن کاری یا خرید چیزی ترغیب کنید، باید از زبان آن‌ها برای حرف زدن و یا تبلیغ استفاده کنید؛ زبان و ادبیاتی که آن‌ها هر روز در زندگی روزمره خود استفاده می‌کنند، زبان و ادبیاتی که در افکارشان جاری است. بنابراین باید سعی کنیم با زبان و ادبیات رایج بین مردم سخن بگوییم. صحبت کردن به زبان مخاطب موجب می‌شود تا بهتر شما را بشناسند، دوست بدارند و سریع‌تر و بهتر به شما اعتماد کنند.

این کار به شما کمک می‌کند تا بهتر با آن‌ها ارتباط برقرار کنید و بیشتر تأثیر بگذارید. سعی کنید هر چند خط یک بار، برگردید و متن را از نظر بگذرانید و ببینید همه چیز همان طور است که مخاطب می‌پسندد؟ خود و خواسته‌های خود را نامرئی کنید و به خواسته‌ها و هدف موردنظر مخاطب توجه کنید.

 

کپی رایتینگ

 

11- بر روی منافع تمرکز کنید

تمام نویسندگان ماهر و چیره دست، دیگر نویسندگان را بر تأکید بر منافع تشویق می‌کنند به جای آن که تنها به صورت تیتروار و مانند یک ربات ویژگی‌ها را ذکر کنند. به بیان دیگر، درباره آن چه محصول شما انجام می‌دهد صحبت کنید نه این که آن محصول چیست. به همین دلیل است که یک کپی ‌رایترحرفه‌ای به خوبی می‌داند که همه متن‌های موفق درباره مزایای یک محصول یا سرویس یا هر موضوع دیگری صحبت می‌کنند.

 

12- سؤالی از خواننده بپرسید که جواب آن بله باشد

این تئوری یک روش کلاسیک قدیمی است که توسط سقراط و بعدها توسط فروشندگان اتومبیل بسیار استفاده می‌شد. این تئوری بیان می‌کند هر چه بیشتر سوالاتی را مطرح کنید که پاسخ آن‌ها بله باشد، احتمال این که مجدداً بله بشنوید، بالاتر می‌رود. مثل این است که با گرفتن متناوب پاسخ بله، مخاطب را در دام خود انداخته باشید.

 

یک کپی ‌رایترحرفه‌ای، یک نویسنده و متفکر حرفه‌ای است. در این مطلب از ایده پویا مهم‌ترین نکاتی که باید به‌عنوان کپی ‌رایتر با آن‌ها آشنا باشید را مطرح کردیم. در نهایت، تمرین، مطالعه و بررسی عملکرد سایر کپی ‌رایترهای موفق می‌تواند شما را در این مسیر به قله‌های بلند کپی ‌رایتینگ برساند.

 

 طراحی وبسایت

  • 30
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر