همه چیز درباره ایمیل مارکتینگ

تاریخ انتشار خبر : 1399 مهر 15

همه چیز درباره ایمیل مارکتینگ

با توجه به گسترش استفاده از شبکه‌های اجتماعی و دیجیتال مارکتینگ پیدایش روش‌های نوین صوتی و تصویری برای ارتباط به نظر می‌رسد که استفاده از ایمیل فراموش شده باشد. اگر صاحب یک گوشی هوشمند باشید بدون شک برای استفاده از برنامه‌هایی نظیر گوگل پلی به وارد کردن یک ایمیل نیاز پیدا خواهید کرد. برای گوشی‌های همراه جدید نیز باید حتما یک ایمیل فعال داشته باشید تا بتوانید آن‌ها را به تنظیمات کارخانه برگردانید.

اگر در محیط آکادمیک فعالیت داشته باشید حتما متوجه شده‌اید که ایمیل هنوز هم باقدرت یکی از پرطرفدارترین و ایمن‌ترین ابزارهای ارتباطی است؛ برای همین موضوع ایمیل مارکتینگ یا همان بازاریابی از طریق ایمیل در کسب و کارها از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

 

email marketing

 

جهت مشاوره طراحی سایت و سئو سایت برای کسب و کارتان با مشاوران ما در ایده پویا در ارتباط باشید.

 

 875 73 222 - 021      -      180 20 229 -021


 

با توجه به موارد بالا حتما متوجه شده‌اید که ایمیل یک تکنولوژی منسوخ شده نیست. حتی برعکس، ایمیل یکی از راه‌هایی است که از طریق آن می‌توانید با انسان‌های واقعی ارتباط برقرار کرده و تجارت خود را به آن‌ها معرفی کنید. ایمیل مارکتینگ یکی از باسابقه‌ترین روش‌های بازاریابی است که هنوز هم در شلوغ بازار شبکه‌های اجتماعی و وسایل ارتباطی دارای طرفداران بسیاری است.

در این مقاله همه آنچه را که باید درباره ایمیل مارکتینگ بدانید در اختیار شما خواهیم گذاشت تا داستان کلیشه‌ای «ایمیل که دیگه قدیمی شده» را فراموش کرده و به قدرت آن در افزایش کیفیت تجارتتان پی ببرید.

 

ایمیل مارکتینگ چیست؟

 مردم در سال 1978 اولین ایمیل حاوی یک تبلیغ را دریافت کردند و به شدت از دریافت این ایمیل هیجان‌زده شدند. نتیجه فروش 13 میلیون دلاری در همان سال نشان می‌دهد که مغز متفکر ایده ایمیل مارکتینگ واقعا یک نابغه بود. تجربه فوق‌العاده در همان سال‌های اول باعث شد که ایمیل مارکتینگ به یکی از پرطرفدارترین روش‌های بازاریابی تبدیل شده و امروز حتی با وجود شبکه‌های اجتماعی گسترده مانند روزنامه‌ها، رادیو و تلویزیون هنوز هم ایمیل یکی از ارکان اصلی بازاریابی دیجیتال باشد.

 

ایمیلی تبلیغاتی که در این روش ارسال می‌شود یک ایمیل اسپم نیست. این ایمیل یک نامه شخصی و رسمی از دانشگاه قدیمی شما هم نیست. ایمیل مارکتینگ هویتی تلفیقی به ایمیل تبلیغاتی می‌بخشد. در ایمیل مارکتینگ مشتریان شما همه اطلاعات را واضح و شفاف دریافت نمی‌کنند و اگر از این روش درست استفاده شود می‌توان آن را ابزاری برای برقراری ارتباط دو طرفه با مشتری و نیز ماشین پول‌سازی برای شما دانست.

 

شما باید از تاثیر قدرتمند ایمیل برای ساخت و نگه‌داشتن ارتباطی تنگاتنگ با مشتریان استفاده کنید. ایمیل‌های شما نباید حاوی اطلاعات خسته‌کننده و طولانی باشد بلکه باید اطلاعاتی مفید و جذاب به مشتری بدهد تا او را به هدفش نزدیک‌تر کند. این موضوع به این معناست که در ایمیل مارکتینگ مسئله شما یا تجارتتان نیستید بلکه مشتری است که در نقطه وسط این دایره قرار دارد.

بهتر است قاعده "همیشه حق با مشتری است" را سرلوحه تجارتتان قرار دهید. این موضوع سبب می‌شود که مشتریان به‌محض دریافت ایمیل از سوی شما آن را روانه سطل آشغال نکنند. بلکه با اشتیاق متن ایمیل را خوانده و بی‌صبرانه منتظر ایمیل‌های بعدی از سوی شما باشند.

 ایمیل مارکتینگ

 

ایمیل مارکتینگ چطور کار می‌کند؟

ایمیل مارکتینگ (بازاریابی از طریق ایمیل) یک فرایند برای هدف‌گیری مخاطبان و مشتریان شما با استفاده از ایمیل است. این فرایند به شما در بهبود ارتباطات با مشتری کمک زیادی می‌کند. به‌علاوه با دادن اطلاعات مفید و کاربردی به مشتریان آن‌ها را به اهدافشان نزدیک‌تر ساخته و خرید و سفارش را برای آن‌ها راحت‌تر می‌کند. اما مسئله مهمی که در اینجا مطرح می‌شود این است که استفاده از ایمیل مارکتینگ چه زمانی می‌تواند بازار تجارت شما را گرم‌تر کند. علاوه بر آن دانستن برخی از دلایل و آمارهای مفید بودن ایمیل مارکتینگ، می‌تواند شما را با این فرایند همراه سازد.

 

چه زمانی از ایمیل مارکتینگ استفاده کنیم؟

روش‌های زیادی برای استفاده از ایمیل مارکتینگ وجود دارد. بیشتر این روش‌ها از تاکتیک‌هایی نظیر برقراری ارتباط با استفاده از علایق شخصی، کمک به شناخت برند و ماندگاری آن در ذهن مشتریان، بهبود محتوا با استفاده از به اشتراک‌گذاری مطالب مرتبط یا معرفی وب‌سایت شما، تشویق مشتری به استفاده از برند شما، تبلیغ محصولات و قرار دادن اطلاعات مفید در اختیار مشتری استفاده می‌کنند تا برند شما را از سایر رقبا متمایز سازند.

بدون شک استفاده از ایمیل مارکتینگ در همان ابتدای راه نمی‌تواند روشی معقولانه برای تبلیغ تجارتتان باشد. استفاده از این فرایند برای تبلیغ یک برند جوان چندان توصیه نمی‌شود. برای موفقیت تبلیغات با استفاده از ایمیل بهتر است که تعدادی مشتری پیدا کرده باشید تا با استفاده از علایق و نظرات آن‌ها بتوانید محتوای مناسبی تولید کرده و در اختیار کسانی که شناختی از برند شما ندارند قرار دهید.

 

فواید استفاده از ایمیل مارکتینگ چیست؟

حدود 4 میلیارد نفر در سراسر جهان صاحب یک ایمیل شخصی هستند. بنابراین اگر به دنبال دنیایی از مشتریان می‌گردید، ایمیل یک راه هموار برای رسیدن به آن‌ها است. آمارهای جهانی نشان می‌دهد که به ازای هر یک دلاری که برای ارسال ایمیل هزینه می‌کنید، می‌توانید سی‌وهشت دلار درآمد داشته باشید. این وسوسه‌انگیز به‌راحتی می‌تواند نظر شما را به خودش جلب کند. علاوه بر این بررسی‌ها نشان داده است که حدود دو سوم مردم جهان ایمیل‌های تبلیغاتی ارسال شده را جدی گرفته و از طریق آن‌ها خریدهای خود را انجام می‌دهند.

 

همه این آمار و ارقام نشان می‌دهد که شما می‌توانید ایمیل مارکتینگ را به عنوان عضوی جدانشدنی برای تجارت خود انتخاب کنید. البته این واقعیت که این فرایند هنوز در کشور ما شناخته نشده است می‌تواند کمی این ارقام را زیر سوال ببرد اما تجربه نشان داده است که استفاده از ایده‌های نوین و تازه در تجارت همواره باعث موفقیت خواهد شد. یکی از اصلی‌ترین مزیت‌هایی که ایمیل مارکتینگ در اختیار شما قرار می‌دهد انحصاری بودن کانال ارتباطی است. ایمیلی که از طریق آن با مشتریانتان ارتباط می‌گیرید؛ فقط و فقط مخصوص شماست و هیچ فرد سومی وجود ندارد که برای چگونگی و چرایی ارتباط با مشتریانتان تعیین تکلیف کند.

 ایمیل مارکتینگ

 

برای شروع چه باید کرد؟

قبل از اینکه شروع به کار کنید، بهتر است به برخی نکات توجه کنید. درست است که ایمیل مارکتینگ می‌تواند مزیت‌های زیادی را در اختیار شما قرار دهد اما اگر خشت اول را کج بگذارید، دیوار ایمیل مارکتینگ شما خیلی زود خواهد ریخت. به کارگیری نکات زیر در شروع کار می‌تواند برای برقراری یک ارتباط ایمیلی محکم با مشتریانتان به کمک شما بیاید. شما می‌توانید با افزودن کمی خلاقیت به این نکات استراتژی شخصی خود را در ایمیل مارکتینگ ساخته و خیلی زود از رقیبان جلو بزنید.

 

  • ایمیل تبلیغاتی خود را شخصی‌سازی کنید.

بهتر است ارسال ایمیل‌هایی که حاوی لیست بلندبالایی از لینک‌ها و نوشته‌های چشمک‌زن هستند را فراموش کنید. آمارها نشان می‌دهد که هر فرد روزانه 121 ایمیل دریافت می‌کند که به‌جز ایمیل‌های شخصی بقیه سرنوشتی جز سطل زباله ندارند. پس برای اینکه در صندوق ورودی مخاطبانتان بدرخشید بهتر است شخصی‌سازی را از همین ابتدا شروع کنید. در میدان جنگی که در صندوق ورودی یا بدتر پوشه اسپم ایمیل مخاطبانتان وجود دارد، با داشتن یک استراتژی راهبردی می‌توانید پیروز شوید.

بهتر است از تجربیاتی که دنیای واقعی کسب کرده‌اید استفاده کنید و مطالبی مفید ارسال کنید که مردم دوست دارند بخوانند. کافی است با در نظر گرفتن نکات زیر استراتژی خود را تعیین کرده و به استقبال مشتریانتان بروید.

 

 مخاطبان خود را بشناسید.

یک راه موثر برای اینکه مشتریان ایمیل شما را باز کنند، استفاده از مطالب مرتبط است. کلیشه‌ها را دور بریزید و مخاطبانتان را بشناسید. بهتر است نیازهای واقعی آن‌ها را شناسایی کنید و ایمیل خود را آماده و ارسال کنید.

 

  • اهدافتان را مشخص کنید.

بهتر است پیش از اینکه لباس رزم پوشیده و وارد میدان رقابت شوید اطلاعاتتان را تکمیل کنید. مشخص کنید که هدف شما از جذب مشتری چیست و دقیقا چه خدمتی را قرار است ارائه دهید. پس از آن نقاط قوت رقبایتان را شناسایی کرده و با یک هدف‌گذاری درست از همان‌ها علیه‌شان استفاده کنید.

 

  • روشی برای یافتن مشتریان پیدا کنید.

برای ارسال ایمیل به مشتریان باید آدرس ایمیل آن‌ها را پیدا کنید. برای ساخت لیست دریافت‌کنندگان ایمیل باید به فکر راه‌هایی برای یافتن ایمیل مشتریان باشید. علاوه بر این باید از آن‌ها برای ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی اجازه بگیرید. اگر لیست ایمیل شما در شروع کار کوتاه است نگران نباشید. برای ساخت یک لیست بلندبالا راه زیادی در پیش دارید. پس بهتر است قطره قطره شروع کنید تا به دریایی از مشتریان برسید.

 

  • یک تمپلیت جذاب و مشخص برای ایمیلتان انتخاب کنید.

قالب‌های موجود برای ایمیل‌های تبلیغاتی بسیار متنوع هستند و انتخاب میان آن‌ها کار مشکلی است. بهتر است اهداف خود و نیازهای مشتریانتان را به‌طور دقیق مشخص کنید. پس از آن می‌توانید قالب موردنیاز خود را به بهترین شکل انتخاب کنید. بهتر است لیست مشتریان متخصص و معمولی خود را از یکدیگر جدا سازید تا ایمیل‌های مرتبطی برای هر گروه از مشتریان ارسال کنید.

 

  • ارسال ایمیل‌ها را زمان‌بندی کنید.

مشخص کنید که هر چند وقت یک بار قصد دارید برای مشتریان خود ایمیل ارسال کنید. این کار باعث نظم دهی به تجارت شما شده و مشتریانتان را در آن زمان خاص چشم به راه نگه می‌دارد. علاوه بر آن این پل ارتباطی منظم رشته اعتماد میان شما را محکم‌تر ساخته و باعث می‌شود شما به برندی فراموش نشدنی تبدیل شوید.

 

  • نتایج را ارزیابی کنید.

برای داشتن یک تجارت موفق باید حساب همه چیز را داشته باشید. هر چند وقت یک بار بررسی کنید که تاثیر ایمیل مارکتینگ در بهبود تجارت شما چگونه بوده است. نقاط قوت و ضعف ایمیل‌های خود را شناسایی کنید، لیست مشتریان را به‌روز سازید و متناسب با نیازهای جدید ایجاد شده محتوای ایمیل‌ها را تغییر دهید. به این ترتیب استراتژی شخصی شما روزبه‌روز بهتر شده و به برنامه‌ای قدرتمند تبدیل می‌شود.

 email marketing

 

چگونه لیست ایمیل بسازیم؟

یافتن آدرس ایمیل‌هایی که صاحبان آن‌ها ایمیل شما را روانه سطل زباله نکنند کار بسیار مشکلی است. برای اینکه اطمینان حاصل کنید که ایمیل مارکتینگ به کمک تجارت تان می‌آید بهتر است به دنبال مشتریانی بگردید که عاشق شنیدن چیزی درباره شما هستند. راه‌های مختلفی برای ساخت این لیست وجود دارد که برای هرکدام از آن‌ها باید هزینه‌ای پرداخت کنید.

 

اولین راه این است که از مشتریان بخواهید آدرس ایمیلشان را در اختیار شما قرار دهند. ازآنجایی‌که مردم مقاومت زیادی در برابر انتشار اطلاعات شخصی خود دارند باید در ازای این کار یک پیشنهاد هیجان‌انگیز به آن‌ها بدهید. بر اساس نیازهای مشتریانتان می‌توانید این پیشنهاد‌ها را آماده کنید. به عنوان مثال ارسال کتاب‌های الکترونیکی، فیلم‌های آموزشی، قالب‌ها، وبینارها و ابزارها به صورت رایگان می‌تواند انگیزه‌ای قوی برای دریافت ایمیل شخصی مشتریان باشد.

 

می‌توانید یک فرم ثبت‌نام تهیه کرده و از مشتریان بخواهید آن را پر کنند. بهتر است از یک فرم ساده استفاده کنید و اطلاعات شخصی زیادی از مشتریانتان نخواهید. علاوه بر آن این فرم باید در ازای یک پیشنهاد هیجان‌انگیز باشد. پیشنهادی که انگیزه کافی برای پر کردن فرم و کلیک کردن بر روی ایمیل‌های بعدی شما را به مشتری بدهد.

 

ایمیل ماکتینگ

 

چگونه ایمیل‌ها را ارسال کنیم؟

از یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات طراحی سایت و ایمیل مارکتینگ کمک بگیرید. بهتر است نکاتی که قصد ارسال آن را دارید به‌طور کامل مشخص کنید و یک ساختار شخصی برای ایمیل خود بسازید. برای راحتی کار و ایده گرفتن می‌توانید از قالب‌های آماده استفاده کنید و در ادامه آن‌ها را بهبود دهید. لیست ایمیل خود را آماده کنید و محتوای مورد نظر را برای همه مشتریان خود ارسال کنید. فراموش نکنید که ایمیل شما باید در میان ده‌ها ایمیل دیگر به چشم بیاید؛ پس استفاده از ویژگی‌ها و جملات تکراری را رها کنید.

 

بهتر است از یک شرکت مطمئن برای ارسال ایمیل‌های خود استفاده کنید. چرا که این شرکت‌ها می‌توانند لیست ایمیل‌های شما را به سایر مشتریان خود بفروشند و اعتماد مشتریان را از بین ببرند. حتما مشتریان را طبقه‌بندی کنید و ایمیل‌های مرتبط برای آن‌ها ارسال کنید. همچنین از شرکت ارسال‌کننده ایمیل بخواهید از امکانات جلوگیری اسپم استفاده کند تا وقت و هزینه شما برای تهیه ایمیل هدر نرود.

 

ایمیل مارکتینگ یک فرایند شناخته نشده بازاریابی در کشور ماست. اما این موضوع نباید شما را از تاثیر این روش ناامید کند. فراموش نکنید که بازار هدف ایمیل مارکتینگ فقط مردم یک کشور نبوده و شما با یک جمعیت میلیاردی طرف هستید که می‌توانند محصولات یا خدمات شما را سفارش دهنند. بهتر است پیش از اینکه رقیبان به فکر استفاده از این روش قدرتمند بیفتند، با تهیه یک لیست ایمیل و محتواهای جذاب و مرتبط خود را به دنیای مشتریانتان متصل کنید.

 

 طراحی وب سایت

  • 5
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر