مزایای دیجیتال مارکتینگ چیست؟

تاریخ انتشار خبر : 1399 مرداد 15

مزایای دیجیتال مارکتینگ چیست؟

هر روز به تعداد افرادی که خریدها و نیازهای خود را از طریق اینترنت برطرف می‌کنند افزوده می‌شود. اقتضاء دنیای ما به سمتی حرکت می‌کند که استفاده از فضای دیجیتال را جهت برآورده کردن نیازها بیشتر می‌کند. یکی از مثال‌های بارز این اقتضائات را می‌توان در همین بحران ویروس کرونا مشاهده کرد. در این هم عموم شهروندان و هم دولت‌ها ترغیب بیشتری برای استفاده از دریافت خدمات در دنیای دیجیتال دارند. این خدمات شامل خرید اینترنتی انواع محصولات تا آموزش و بسیاری از حوزه‌های دیگر می‌شود.

روند رو به رشد فضای دیجیتال به کسب‌وکار نشان می‌دهد که باید به مقوله بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ بیش از گذشته اهمیت دهند. این کار برای آنها مزایای بسیار زیادی را به همراه دارد. برخی از حوزه‌ها به نحوی است که دیگر حتی نمی‌توان به روش‌های سنتی دست به انجام تبلیغات و بازاریابی زد. ما در این مقاله به مهم‌ترین مزایای دیجیتال مارکتینگ (digital marketing) اشاره خواهیم کرد. پس تا پایان با ما همراه باشید.

 

خدمات دیجیتال مارکتینگ

 

دسترسی به مشتریان بیشتر با دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ به نحوی است که شما می‌توانید از دایره مشتریان سنتی خود خارج شده و به بسیاری از مشتریان که در نقاط دوردست شما هستند، دست پیدا کنید. به عنوان مثال، اگر شما صاحب یک سوپرمارکت باشید، به احتمال بسیار زیادی مشتریانتان افراد همان محله یا خیابان‌های اطراف مغازه هستند. این در حالی است که با استفاده از digital marketing می‌توانید به طیف بسیار گسترده‌تری از مشتریان دست پیدا کنید.

حال بگذارید مثال دیگری بزنیم. فرض کنید که شما صاحب یک فروشگاه اینستاگرامی هستید. در اینجا انواع و اقسام مشتریان از شهرهای مختلف ایران می‌توانند به شما سفارش بدهند. در واقع با استفاده از بازاریابی دیجیتال محدودیت جغرافیایی سنتی برداشته خواهد شد. البته خذف محدودیت جغرافیایی بسیار بستگی به نوع کسب‌وکار شما نیز دارد.

به عنوان مثال، اگر شما در زمینه آموزش فعالیت دارید، می‌توانید از طریق برگزاری یک سیمنار آنلاین حتی به مشتریان ایرانی یا احیانا خارجی در سایر کشورهای جهان نیز دسترسی داشته باشید. اما ممکن است برخی خدمات یا محصولات دیگر دایره محدودتری از مشتریان داشته باشند. با این حال، قطعا در روش دیجیتال دایره مشتریان شما بسیار بیشتر از حالت سنتی خواهد بود.

 

دیجیتال مارکتینگ

 

حذف محدودیت‌های زمانی با دیجیتال مارکتینگ

در قسمت قبل به حذف محدودیت جغرافیایی و مکانی اشاره کردیم. در اینجا باید اشاره کنیم که استفاده از روش‌ها و ابزارهای مختلف دیجیتال مارکتینگ به شما این امکان را می‌دهد تا از شر محدودیت‌های زمانی نیز خلاص شوید. اگر شما یک فروشگاه اینترنتی در زمینه مد و پوشاک داشته باشید، می‌توانید در هر لحظه از شبانه‌روز به مشتریان خود خدمات ارائه دهید. این در حالی است که یک بوتیک سنتی پوشاک صرفا در ساعاتی از شبانه‌روز این قابلیت را دارد.

کسب‌وکارهای سنتی معمولا در ساعات و روزهای خاصی از سال خدمات خود را ارائه می‌دهند یا دست به انجام تبلیغات خواهند زد. این در حالی است که یک کسب‌وکار آنلاین با استفاده از ابزارهای مختلف دیجیتال مارکتیگ قادر خواهد بود تا در هر ساعت و روز از سال به مشتریان خود سرویس ارائه دهد. مثال بارزتر این موضوع را می‌توان در مقایسه فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا با سایر فروشگاه‌های سنتی سطح شهر دید.

 

کاهش هزینه‌های بازاریابی با دیجیتال مارکتینگ

احتمالا شما هم در خصوص هزینه‌های بسیار سرسام‌آور تبلیغات سنتی از قبیل تبلیغات تلویزیونی یا تبلیغات در حاشیه بزرگراه‌ها و سطح شهر، مطالب زیادی شنیده‌اید. جایی که شما بخاطر یک تبلیغ چند ثانیه‌ای تلویزیونی ممکن است میلیون‌ها تومان هزینه کنید. در بازاریابی به روش دیجیتال هزینه‌های بازاریابی بسیار کاهش می‌یابد. حتی بسیاری از تبلیغات دیجیتال را می‌توانید در ابتدا امر به صورت رایگان انجام دهید. مثال این موضوع را می‌توان بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی دانست که شما هیچگونه هزینه‌ای بابت آن پرداخت نخواهید کرد.

البته این موضوع بدین معنا نیست که دیجیتال مارکتینگ فاقد هزینه باشد. چرا که شما بسته به حوزه کاری و میزان فعالیتی که دارید، نیاز است تا در زمینه‌های مختلف بازاریابی دیجیتال هزینه کنید. اما قطعا میزان این هزینه بسیار محدودتر از روش‌های سنتی خواهد بود.

بازاریابی هدفمند با دیجیتال مارکتینگ

فرض کنید که شما در یکی از خیابان‌های سطح شهر اقدام به نصب یک بنر کرده‌اید. آیا تا به حال از خود این سوال را پرسیده‌اید که چند نفر از افراد سطح شهر ممکن است این بنر تبلیغاتی را مشاهده کنند. حتی در صورت مشاهده، چند نفر به محتوای آن کاملا دقت خواهند کرد؟ اینها سوالاتی است که دستیابی به پاسخ آنها به صورت دقیق تقریبا امکان‌پذیر نیست. 

 

دیجیتال مارکتینگ

 

بنابراین یکی از مزایای دیجیتال مارکتینگ این است که شما می‌توانید تبلیغات هدفمندتری داشته باشید. این موضوع ریشه در دل مفهومی به نام بازاریابی درونگرا دارد. این مفهوم اشاره می‌کند که در دنیای امروز برخلاف گذشته، این مشتریان هستند که به دنبال شما هستند تا آنکه شما بخواهید به دنبال آنها بروید.

روزانه میلیاردها نفر در موتورهای جستجو از قبیل گوکل به دنبال گرفتن خدمات مختلف هستند. این یک مثال بارز از بازاریابی به سبک درونگرا است. قطعا بهترین روش در بازاریابی درونگرا، استفاده از ابزارهای دیجیتال و بازاریابی اینترنتی خواهد بود.

با استفاده از ترفندهای دیجیتال مارکتینک از قبیل سئو و بهینه‌سازی سایت، تولید محتوا یا بازاریابی شبکه‌های اجتماعی شما به این نقطه خواهید رسید که در صورت جستجوی کاربران در فضای وب، موتورهای جستجو کسب‌وکار شما را به آنها معرفی کنند.

 

ارائه اطلاعات هدفمند و واقعی‌تر به مشتریان با دیجیتال مارکتینگ

در بازاریابی سنتی بیشتر به ارائه پیام‌های مبهم و کلی می‌پردازید. به عنوان مثال، در یک تبلیغ چند ثانیه‌ای تلویزیونی شما صرفا دست به معرفی کوتاهی از محصول یا خدمت خود خواهید زد. بنابراین فرصت این را ندارید که به طور اساسی‌تر در خصوص محصولات و خدمات خود به مشتریان توضیح داده و آنها را آگاه کنید. این نقطه ضعف در سایر روش‌های تبلیغات سنتی اتفاقا بیشتر خود را نشان می‌دهد.

این در حالی است که یکی از مزایای دیجیتال مارکتینگ، فراهم بودن امکان ارتباط گسترده‌تر با مخاطب و بالا رفتن توانایی انتقال مفاهیم به وی است. در بازاریابی دیجیتال شما صرفا دست به تبلیغات محصولات یا خدمات خود نمی‌زنید. بلکه از طرق مختلف مانند تولید انواع محتوا سعی می‌کنید تا به آگاهی و دانش مشتریان در زمینه مورد نظر بیافزایید. به عنوان مثال، اگر شما صاحب یک فروشگاه اینترنتی در خصوص لوازم آرایشی و بهداشتی باشید، می‌توانید از طریق تولید بلاگ‌های تخصصی به ارتقاء دانش مشتریان خود در این زمینه کمک کنید. این مساله باعث می‌شود تا مشتریان به کسب‌وکار شما بیشتر وفادار شوند و خرید بیشتری داشته باشند.

مثال دیگر در این خصوص هنگامی است که شما قصد خرید یک موبایل دارید. قطعا ابتدا به وبسایت‌های مطرح در این خصوص مراجعه کرده و میزان دانش و اطلاعات خود را بالا می‌برید. در بسیاری از اوقات ممکن است شما از همان فروشگاهی که در خصوص گوشی تلفن همراه کسب اطلاعات کرده‌اید، خرید خود را انجام دهید و حتی آن را به دیگران نیز معرفی کنید.

 

برنامه‌ ریزی بهتر با دیجیتال مارکتینگ

 یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای دیجیتال مارکتینگ آن است که به شما این امکان را خواهد داد در خصوص برنامه‌ بازاریابی خود به صورت هدفمندتری دست برنامه‌ریزی بزنید. چرا که در دیجیتال مارکتیگ،  نتایج اقدامات و فعالیت‌های شما کاملا قابل رصد و اندازه‌گیری خواهد بود.

 

برنامه ریزی با دیجیتال مارکتینگ

 

به عنوان مثال، اگر شما صاحب یک وبسایت اینترنتی در زمینه خرید محصولات کشاورزی باشید، می‌توانید به صورت روزانه تعداد مشتریان خود را بررسی و آنها را با گذشته مقایسه کنید. شما به راحتی می‌توانید نتیجه کمپین‌های تبلیغاتی خود را مشاهده کرده و ببینید که کدام یک از آنها موفقیت بیشتری به دست آورده‌اند. این در حالی است که در روش‌های سنتی تبلیغات و بازاریابی، سنجش میزان موفقیت و دستیابی به اهداف به سختی امکان‌پذیر خواهد بود.

ابزارهای بازاریابی دیجیتال از قبیل سرچ کنسول یا گوکل آنالیتیکس به شما کمک خواهند کرد که به صورت روزانه و حتی لحظه‌ای کسب‌وکار اینترنتی خود را رصد کرده و میزان موفقیت برنامه‌های بازاریابی دیجیتال خود را مشاهده کنید. مزیت این مساله آن است که شما می‌توانید هر چه سریع‌تر نسبت به بهبود اقدامات و برنامه‌های بازاریابی خود اقدام کرده و آنها را بهبود دهید.

 

حذف خطاهای انسانی با دیجیتال مارکتینگ

یکی دیگر از مزایای دیجیتال مارکتینگ و اساسا فعالیت در این فضا، حذف یا به حداقل رساندن میزان خطاهای انسانی در انجام فرایندهای بازاریابی است. انسان‌ها مصون از خطا و اشتباه نیستند. اما در بازاریابی دیجیتال با استفاده از امکانات مختلف شما می‌توانید به راحتی میزان این خطاها را به حداقل ممکن برسانید.

این مساله همچنین در خصوص نحوه پرداخت وجوه یا ثبت سفارش و پیگیری آن نیز صدق خواهد کرد. در حالی که در روش‌های سنتی خرید و فروش امکان رخ دادن خطاهای انسانی در این زمینه‌ها بسیار بالا خواهد بود.

 

کاهش قیمت محصولات و خدمات با دیجیتال مارکتینگ

اشاره کردیم که یکی از مزایای بازاریابی دیجیتال آن است که میزان هزینه بازاریابی به شدت کاهش می‌یابد.  بنابراین شما می‌توانید قیمت تمام شده کالا یا خدمات خود را به نسبت روش‌های سنتی فروش، کاهش دهید. این یک مزیت رقابتی بسیار مهم برای جذب مشتریان بیشتر خواهد بود که کسب‌وکارهای سنتی از آن بی‌بهره هستند.

 

ما در این مقاله به مهم‌ترین مزایای دیجیتال مارکتینگ اشاره کردیم. این سبک از بازاریابی قطعا مزایای متعدد دیگری را نیز برای شما به ارمغان دارد که با توجه به نوع کسب‌وکارتان متفاوت خواهد بود. با این حال، نباید این نکته را نیز فراموش کنید که بازاریابی دیجیتال معایب خاص خود را نیز دارد.

 

شرکت طراحی سایت

 

  • 1
  • 2
نظرات کاربران (2)
  • avatar
    دنیا گودرزی

    در انتهای متن گفتید بازاریابی دیجیتالی معایب خاص خودش رو داره اگر ممکنه بیشتر راجع به این موضوع توضیح بدید. ممنونم

    avatar
    مدیر سایت

    برخی از معایب بازاریابی در دنیای دیجیتال: اعتماد سخت بعضی از کاربران با این فضا/نگرانی از امنیت در انتقال اطلاعات دیجیتال/عدم توانایی کنترل دنیای دیجیتال و ....

ثبت نظر