جدیدترین ترفندهای طراحی سایت 2022

تاریخ انتشار خبر : 1399 مرداد 11

جدیدترین ترفندهای طراحی سایت 2022

 

با توجه به گسترش استفاده از اینترنت در دنیای امروز رقابت میان طراحی وبسایت‌ های کسب و کار های دیجیتال مارکتینگ به شدت بالا گرفته است. صاحبان این سایت‌ها علاوه بر مطالب جذاب و مفید به دنبال زیبایی و شکیل بودن صفحات سایت نیز هستند. اولین چیزی که هر کاربر به‌ محض ورود به سایت با آن رو به‌ رو می‌شود رابط کاربری آن است.

اگر در این بخش از سایت از رنگ‌های نامناسبی استفاده شده باشد یا ترکیب‌ بندی محل قرارگیری المان‌های سایت نامناسب باشد، بدون شک واکنش کاربر بستن سایت و ادامه جست‌ و جو است. فرقی نمی‌کند که مطالب سایت چقدر مفید و کامل باشد، اگر سایت شما از طراحی بصری مناسبی برخوردار نباشد همه چیز به ضرر شما تمام خواهد شد. استفاده از ترکیب‌های رنگی صحیح و به‌جا در نگاه اول مخاطب را به خود جلب می‌کند و در ادامه شما با داشتن متن جذاب و کاربردی می‌توانید مخاطب را در سایت خود نگه دارید.

این مقاله می‌تواند برای همه کارفرماهایی که قصد سفارش یک سایت جدید را دارند یا می‌خواهند تغییرات وسیعی در سایت فعلی خود ایجاد کنند تا با بمب مخاطبین روبه‌رو شوند مفید باشد. کارفرمایان با خواندن این مقاله متوجه می‌شوند که وجود چه المان‌هایی در سایت مفید بوده و مخاطب را جذب می‌کند. به‌علاوه آگاهی شما از این مطالب به‌عنوان کارفرما باعث می‌شود تیم طراحی کار را جدی‌تر گرفته و بهترین افراد خود را سرکار بگذارند.

اگر خودتان از طراحان سایت‌های اینترنتی هستید، با خواندن این مقاله می‌توانید سایت‌هایی منحصربه‌فرد و جذاب را طراحی کنید. به‌کارگیری ترفندهای به‌روز در طراحی سایت شما را در رتبه‌های بالاتری قرار خواهد داد و مشتریانی بیشتری را به‌سوی شما خواهد کشاند. اگر به دنبال ایجاد تحول در کسب‌وکار خود هستید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

 

شرکت طراحی سایت

 

چرا ترفندهای طراحی سایت مهم است؟

قبلا به اهمیت این موضوع برای رونق کسب‌وکارتان اشاره کردیم. اما مواردی هست که باید پیش از شروع به کار یا سفارش یک سایت جدید مدنظر داشته باشید. شرکت‌های زیادی هستند که طراحی سایت انجام می‌دهند. اما همه آن‌ها موفق به گرفتن پروژه‌های بزرگ مثل طراحی سایت بانک‌ها و ادارات بزرگ، کارخانه‌های و افراد معروف نمی‌شوند. راز موفقیت این شرکت‌ها در به‌روز بودن و حرفه‌ای بودن است.

با توجه به اینکه طراحی سایت یک کسب‌وکار بین‌المللی است، حرفه‌ای بودن حرف اول را میزند. اگر در تیم خود کسی را دارید که به یک زبان خارجی مسلط است و می‌تواند توجه افراد را جلب کند، یکی از اصلی‌ترین ستون‌های موفقیت را پایه‌گذاری کرده‌اید. اما مهم‌تر از همه این‌ها داشتن نمونه کارهای موفق است. اگر توانستید یک مشتری را به مذاکره راضی کنید، نمونه کارهای جذاب حتما او را پای قرارداد خواهد کشانید. استفاده از المان‌های به‌روز و زیبایی بصری، یک رزومه پربار برای شما خواهد ساخت. در ادامه این مقاله تعدادی از برترین المان‌های طراحی سایت را به شما معرفی می‌کنیم تا شما نیز به یک طراح سایت حرفه‌ای و موفق تبدیل شوید.

 

1- استفاده از ترفند حالت تاریکی در طراحی سایت

 

حالت تاریک در طراحی سایت

 

با توجه به اینکه گوشی‌های هوشمند یکی از اصلی‌ترین سخت‌افزارها برای جست‌وجو در اینترنت است و بیشتر افراد ساعات پایانی شب را برای وبگردی انتخاب می‌کنند، وجود حالت تاریکی در سایت شما یک امتیاز مثبت است. این ویژگی باعث تیره شدن پس‌زمینه سایت و تغییر رنگ‌های مورداستفاده می‌شود. با استفاده از این پس‌زمینه تیره می‌توانید رنگ‌های متضاد را بیشتر به رخ بکشید و بخش‌هایی که قرار است بیشتر دیده شوند را پررنگ‌تر کنید.

به‌جز اینکه برای بسیاری از افراد پس‌زمینه‌های تیره جذاب‌تر است، استفاده از مد تاریکی می‌تواند باعث حفاظت از چشمان مخاطبین شما شود. با یک پس‌زمینه تیره چشم مخاطب شما زودتر به صفحه عادت کرده و بخش‌های مختلف سایت را راحت‌تر پیدا می‌کند. به‌علاوه نمایش رنگ‌های تیره برای صفحات نمایش OLED بهتر است. چراکه باعث کاهش مصرف توان و افزایش طول عمر صفحه‌نمایش می‌شود. استفاده از مد تاریکی می‌تواند ظاهری کاملا متفاوت از سایت را به کاربران نمایش دهد.

 

2- ترفند نقص‌ها شخصی‌ سازی سایت را به شما هدیه می‌دهند!

ترفند شخصی سازی در طراحی سایت

 

قرار نیست که در یک سایت همه چیز ایده آل و در حد کمال باشد. همه ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که در آن کلمه ایده آل صرفا برای ساده‌سازی مسائل فیزیک و ریاضی استفاده می‌شود. منظور از نقص‌ها این نیست که یک سایت پر از اشکال بسازید و ادعا کنید که همه چیز را شخصی‌سازی کرده‌اید. بله شما این کار را کرده‌اید اما از این به بعد همه مشتریان تیم شما را با این اشکالات می‌شناسند و ترجیح می‌دهند به سراغ یک تیم کامل بروند!

منظور از نقص در این بخش استفاده از المان‌هایی است که همه‌چیزتمام نیستند. خلاقیت خود را به کار گیرید و به جای استفاده از آیکون‌هایی که افراد دیگر پس از سال‌ها تجربه بدون هیچ عیب و نقصی طراحی کرده‌اند، از آیکون‌های خودتان استفاده کنید. یکی از بزرگ‌ترین ترفندها برای موفقیت در دنیای تجارت شخصی‌سازی است.

استفاده از آیکون‌هایی که واقعا با دست طراحی شده‌اند (نه با نرم‌افزارهای گرافیکی تکامل‌یافته) باعث شخصی‌سازی روش طراحی شما می‌شود. آیکون‌های دستی سرشار از احساس هستند و می‌توانند حس مثبت طراح خود را به مخاطب ارائه کنند. این در حالی است که آیکون‌هایی که خروجی یک نرم‌افزار گرافیکی قدر هستند آن‌قدر کامل‌اند که مخاطب را دچار استرس می‌کنند.

این روزها هیچ‌ کس از دریافت کمی انرژی مثبت ناراحت نخواهد شد. المان‌ها و آیکون‌هایی که زاده فکر شما هستند و با دستان خودتان طراحی شده‌اند مثل یک کار هنری زنده همه جا شما را معرفی کرده و به مخاطب شما احساس دوست داشته شدن را القا می‌کنند. احساس مخاطبین شما هنگام مشاهده المان‌های ناکامل و دست‌ساز در سایت‌های اینترنتی درست شبیه وقتی است که به یک نمایشگاه صنایع‌دستی رفته باشد. در این نمایشگاه همه چیز در سر جای خود قرار دارد اما می‌توان حضور یک «انسان» را در کار احساس کرد.

 

3- ترفند استفاده از طرح‌های سه‌ بعدی در طراحی سایت

 

استفاده از طرح سه بعدی در طراحی سایت

 

حتی در دنیای واقعی هم نقاشان به سراغ المان‌های سه‌ بعدی رفته‌اند. مخاطب یک نقاش خوشحال خواهد شد اگر نتواند فرق میان یک مداد واقعی و نقاشی را تشخیص دهد. این امر در صفحات دیجیتال گستردگی بیشتری پیدا خواهد کرد. به‌عنوان‌مثال خریدارانی که برای خرید یک شی به اینترنت مراجعه می‌کنند، مایل‌اند همه بخش‌های آن شی را مشاهده کرده و مثل دنیای واقعی آن را در دستان خود چرخانده و موشکافی کنند. استفاده از المان‌های سه‌ بعدی به کاربر احساس قرارگیری در دنیای واقعی را القا کرده و او را به جایی فراتر از یک صفحه شیشه‌ای بی‌احساس خواهد برد.

با استفاده از واقعیت مجازی می‌توان یک جهان قابل‌لمس را در دنیای دیجیتال ساخت. البته نگران نباشید! قرار نیست زبان‌های برنامه‌ نویسی واقعیت مجازی را هم یاد بگیرید. المان‌های سه‌بعدی می‌توانند باعث ایجاد یک دنیای مجازی واقعی شوند. استفاده از این طرح‌ها برای شما ارزان تمام می‌شود و مخاطب را بیشتر و بیشتر در سایت شما نگه می‌دارد. به‌علاوه جهان سه‌بعدی دیجیتال حسی آشنا را به مخاطب القا کرده و مرزهای میان فضای پشت مانیتور و صندلی کاربر را از بین می‌برد.

 

4- ترفند استفاده از سایه‌ها، لایه‌ها و المان‌های شناور در طراحی سایت

دوران استفاده از مربع‌ها و دایره‌های چشمک‌زن برای جلب‌توجه مخاطب گذشته است. دنیا به سمتی پیش می‌رود که حتی مجسمه‌های سنگی نیز با نگاه خود شما را دنبال می‌کنند. پس چرا در دنیای دیجیتال این‌طور نباشد؟ استفاده مناسب از سایه‌ها، طرح‌های لایه‌لایه و المان‌های شناور باعث ایجاد حالت‌های شبه سه‌ بعدی شده و طراحی شما را واقعی‌تر و جذاب‌تر می‌سازد.

این ترفند درباره عمق بخشیدن به المان‌ها است. چه اشکالی دارد که در یک سایت سفارش غذا با سایه‌ها و المان‌های شناور بخار غذای داغ را هم بسازید تا دهان مشتری را آب بیندازید؟ استفاده از این ترفند فقط به عکس‌ها و بخش گرافیکی سایت منتهی نمی‌شود. شما می‌توانید با عمق بخشیدن به بخشی از متن نیز مخاطب را تا «عمق» مطلب همراهی کرده و تاثیر سخن در «عمق» جان را ملاحظه کنید!

 

5- دنیای گرافیک و عکس را در طراحی سایت با هم ترکیب کنید

 

ترکیب گرافیک و عکس در طراحی سایت

 

ترکیب عکس‌های واقعی با طراحی‌های گرافیکی می‌تواند یک پیام احساسی را به مخاطب القا کند. با استفاده از این تصاویر مخاطب متوجه می‌شود که دنیای دیجیتال در ماوراءالطبیعه نیست؛ بلکه همین‌جا درست پشت صفحه مانیتور است. این ترفند جای کار بسیاری دارد. کافی است افسار ذهن خود را رها کرده و به او اجازه سرک کشیدن به همه مناطق ممنوعه و مجاز را بدهید.

شما می‌توانید از ترکیب واقعیت و گرافیک برای سرگرم کردن مخاطب خود استفاده کنید یا حتی برای القای موثرتر مفاهیم کاملا جدی از آن بهره بگیرید. این ترفند راهی برای گسترش خلاقیت و شخصی‌سازی برند طراحی شماست. فراموش نکنید که شخصی‌سازی طراحی‌ها خود یکی از کلیدی‌ترین ترفندها در طراحی سایت است. برای تاثیر بیشتر می‌توانید طراحی گرافیکی خود را نیز با استفاده از المان‌های مخصوص شخصی‌سازی کنید.

استفاده از طرح‌های مخصوص به خودتان باعث می‌شود که مخاطبانتان همواره در گوشه‌ای از ذهن خود شما را به خاطر داشته باشند و حتی برای مطرح کردن جدی‌ترین بحث‌ها از طرح‌های شما استفاده کنند.

 

6- در طراحی سایت از فضاهای سفید لابه‌لای نوشته‌ها استفاده کنید

بدون شک شما از رفتن به خانه‌ای که پر از وسیله است خسته خواهید شد. در این خانه هرلحظه باید مراقب باشید به چیزی نخورید تا صاحب‌خانه را که زحمت زیادی برای چیدمان منزل خود کشیده ناراحت نکنید. برای یک سایت نیز دقیقا همین اتفاق رخ می‌دهد. وقتی صفحه سایت بدون استفاده از هیچ تصویری سرشار از نوشته‌هاست، احساس قرار گرفتن در یک لانه مورچه به مخاطب القا خواهد شد. اولین احساسی که مخاطب شما پس از خواندن یکی دو جمله از این خانه شلوغ خواهد داشت احساس سردرد و سرگیجه است.

چشم انسان برای تشخیص بهتر محیط پیرامون خود به فضاهای خالی نیاز دارد. فضاهای سفید در صفحه سایت شما برای چشمان مخاطبتان حکم استراحتگاه‌های بین‌راهی برای مسافران را دارد.حال اگر در پس این فضاهای خالی از تصاویر ساده و جذاب استفاده کنید قطعا بلیت سفر بعدی مخاطب خود را رزرو کرده‌اید. مخاطبانی که با سایت‌های پر از نوشته مواجه می‌شوند مرتب نگران از دست دادن بخشی از مطلب هستند. بهتر است با استفاده از المان‌های گرافیکی جذاب و فضاهای سفید مناسب مخاطب را ترغیب به خواندن متن کنید. پس از آن خواهید دید که مخاطب شما تا قله قاف هم با شما خواهد آمد.

 

7- ترکیب مناسب رنگ‌ها در طراحی سایت اشتهای مخاطب شما را باز خواهد کرد

بخش زیادی از جذابیت چیزی که می‌بینیم به ترکیب رنگی آن وابسته است. اگر غذایی با رنگ‌های متنوع و هماهنگ جلوی شما بگذارند حتما به اشتها آمده و آب از دهانتان راه خواهد افتاد. اکثر مخاطبین با سایت‌های اینترنتی درست مانند غذا برخورد می‌کنند. در ابتدا پیش از چشیدن طعم و خواندن متن‌ها کمی سایت را بالا و پایین کرده و برانداز می‌کنند. اگر از رنگ و بوی سایت خوششان آمد قاشقی از آن را به دهان گذاشته و اولین جمله را می‌خوانند. درصورتی‌ که جملات ابتدایی به مذاقشان خوش آمد به خوردن ادامه می دهند.

طراحی جدید سایت

علم رنگ‌ها علمی بسیار گسترده است. به‌عنوان یک طراح سایت قرار نیست همه چیز را در این باره بدانید. به ذائقه خود و همکارانتان اعتماد کنید. خود را به جای مخاطبین بگذارید و تصور کنید اگر روی این لینک کلیک کرده و سایت را باز می‌کردید آیا به خواندن ادامه می‌دادید؟ در این بخش فقط دیدن می‌تواند به کمک شما بیاید. به سایت‌های پرمخاطب سر بزنید و ترکیبات رنگی و تصاویر آن‌ها را فقط نگاه کنید. مطمئن باشید در هنگام طراحی ضمیر ناخودآگاهتان به کمک آمده و هر چیزی که فرا گرفته را رو می‌کند.

 

8- قدرت تصاویر را در طراحی سایت جدی بگیرید

بیشتر مردم حوصله خواندن متن‌های طولانی را ندارند. بهتر است از ویدیوها و تصاویر بیشتری در سایت خود استفاده کرده و حجم متن‌ها را کمتر کنید. البته دقت کنید که برای چه منطقه‌ای طراحی را انجام می‌دهید. اگر سرعت اینترنت در آن منطقه لاک‌پشتی بوده و برای باز کردن عکس‌ها و فیلم‌ها به زمان زیادی نیاز است، می‌توانید با استفاده از عکس‌های کمتر همه چیز را در متن خلاصه کنید. به‌هرحال استفاده از عکس‌های کم‌حجم و فیلم‌های کوتاه می‌تواند مخاطبان شما را به خواندن متن‌ها و نوشته‌ها نیز ترغیب کند.

استفاده از عکس نوشته‌ها و اینفوگرافی‌ها در مقالات و صفحات شما تاثیر بالایی در جذب و نگه داشتن مخاطب در صفحه مورد نظر دارد. قرار دادن صحیح عکس‌ها مابین مطالب و نوشته‌ها علاوه بر افزایش تاثیرگذاری مطلب مورد نظر، به شما در سئو تصاویر سایت هم کمک می‌کند. از این موضوع ساده ولی مهم و تاثیرگذار غافل نشوید!

 

جمع بندی

به‌عنوان یک طراح سایت باید خود را به‌ روز نگه داشته و به‌ شدت خلاق باشید. برای شکوفایی خلاقیت‌های نهفته‌ تان طرح‌های مختلف را ببینید. به سایت‌های معروف و معتبر مراجعه کنید و نحوه استفاده آن‌ها از رنگ‌ها، المان‌های گرافیکی، طرح‌های دست‌نویس و فضاهای خالی را ببینید. سپس پشت میز طراحی نشسته و با توجه به سفارش مشتری طرح کلی را بر روی کاغذ بکشید. روی طرح کاغذی‌تان مشخص کنید که جای دقیق هر شی کجاست و قرار است چه رنگی داشته باشد. پس از آن شروع به کد نویسی و طراحی کنید.

فراموش نکنید که چشم‌ها هیچ‌وقت دروغ نمی‌گویند. پس اگر سایت خود را به کس دیگری نشان دادید و در چشم‌های او کمی تردید دیدید، حتما در طرح‌های خود تجدیدنظر کنید. به چشم‌های خود نیز اعتماد داشته باشید و اگر احساس کردید بخشی از طرح چشمتان را آزار می‌دهد، سر خودتان شیره نمالیده و همه چیز را از اول شروع کنید. چون جذابیت بصری اولین نکته‌ای است که مخاطب شما را به ماندن ترغیب می‌کند.

 

طراحی وب سایت

 

  • 11
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر