تجزیه و تحلیل SWOT چیست؟

تاریخ انتشار خبر : 1399 تیر 21

تجزیه و تحلیل SWOT چیست؟

تجزیه و تحلیل SWOT ابزاری فوق العاده ساده و در عین حال قدرتمند است که به شما کمک می کند استراتژی کسب و کار خود را توسعه دهید. کسب و کار شما می‌تواند راه اندازی یک استارتاپ باشد و یا کسب و کاری که در حال حاضر در حال فعالیت است و قصد دارین آن‌را توصعه دهید. استفاده از ابزار SWOT کمک فراوانی به توسعه کسب و کارتان می‌کند.

 


برای مشاوره استراتژی دیجیتال مارکتینگ و طراحی وبسایت کسب و کارتان می توانید با مشاوران مجرب ما در ایده پویا همین الآن تماس بگیرید.

تلفن: 02122273875    -     02122920180


 

SWOT مخفف نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید است

نقاط قوت و ضعف برای شرکت شما داخلی است - مواردی که شما بر آنها کنترل خاصی دارید و می‌توانید تغییر دهید.

فرصت ها و تهدیدات خارجی هستند - مواردی که در خارج از شرکت شما در بازار بزرگتر اتفاق می افتد. شما می‌توانید از فرصت ها استفاده کرده و در برابر تهدیدات محافظت کنید، اما نمی توانید آنها را تغییر دهید. مثال: رقبا، قیمت مواد اولیه و روند خرید مشتری است.

تجزیه و تحلیل SWOT نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدات شما را در یک لیست سازمان یافته قرار می دهد و معمولاً در یک شبکه ساده دو به دو ارائه می‌شود.

 

عوامل درونی

نقاط قوت:

1.

2.

3.

...

نقاط ضعف:

1.

2.

3.

...

عوامل بیرونی

نقاط فرصت:

1.

2.

3.

...

نقاط تهدید:

1.

2.

3.

...

 

زمانی که تحلیل swot را انجام می دهید، شما به یک استراتژی برای پیشرفت کسب و کارتان دست خواهید یافت. ممکن است فکر کنید که از قبل همه چیزهایی را که برای موفقیت باید انجام دهید می دانید، اما تجزیه و تحلیل SWOT شما را وادار می کند به شیوه های جدید و از جهات جدید به تجارت خود نگاه کنید. شما به نقاط قوت و ضعف خود توجه خواهید کرد و اینکه چگونه می توانید از آن ها استفاده کنید تا از فرصت ها و تهدیداتی که در بازار شما وجود دارد استفاده کنید.

تجزیه و تحلیل SWOT

چه کسی باید تجزیه و تحلیل SWOT را انجام دهد؟

برای آنکه تجزیه و تحلیل SWOT مؤثر باشد، بنیانگذاران و رهبران شرکت باید آن را انجام دهند. این وظیفه ای نیست که به دیگران واگذار شود. اما رهبر شرکت نباید کار را به تنهایی انجام دهد. برای کسب بهترین نتیجه می توانید گروهی از افراد را که دیدگاه های مختلفی در مورد شرکت دارند جمع کنید. افرادی را انتخاب کنید که می توانند جنبه های مختلف شرکت شما را نشان دهند، از فروش و خدمات به مشتری گرفته تا بازاریابی و توسعه محصول.

شرکت های خلاق حتی هنگام انجام تجزیه و تحلیل SWOT به خارج از رده های داخلی خود نگاه می کنند و از مشتریان نظرخواهی می کنند تا نظرات آنها را در جدول swot قرار دهند.

اگر به تنهایی کار خود را شروع کرده یا اداره می کنید، همچنان می توانید تجزیه و تحلیل SWOT انجام دهید. از دوستانی که کمی درباره شغل شما اطلاع دارند، حسابدارتان یا حتی فروشندگان و تأمین کنندگان، نظر سنجی کنید. نکته اصلی این است که دیدگاه های مختلفی داشته باشیم.

مشاغل موجود می توانند از یک تجزیه و تحلیل SWOT برای ارزیابی وضعیت فعلی خود استفاده کنند و یک استراتژی را برای پیشرفت تهیه کنند. اما به یاد داشته باشید که اوضاع دائماً در حال تغییر است و شنا باید دائما استراتژی را بررسی و به روز کنید، از هر شش تا 12 ماه یکبار این بررسی را در کسب و کارتان انجام دهید.

 

چگونه تجزیه و تحلیل SWOT را به روش درست انجام دهیم

یک یا دو روز را به همراه تیمتان برای تهیه این جدول زمان بگذارید. افراد مختلفی را از  بخش های مختلف شرکت خود جمع کنید. خواهید فهمید که افراد مختلف در شرکت شما دیدگاه های کاملاً متفاوتی دارند که برای موفقیت در تجزیه و تحلیل SWOT شما بسیار مهم است.

انجام تجزیه و تحلیل SWOT شبیه جلسات طوفان مغزی است و راه های درست و نادرست برای اجرای آنها وجود دارد. من پیشنهاد می کنم همه افراد به صورت تک افکار خودشان را در برگه ای بنویسند، این باعث می‌شود افراد تحت تاثیر ایده های دیگران قرار نگیرند و هر شخص ایده و نظر خود را بیان کند.

پس از پنج تا 10 دقیقه طوفان مغزی خصوصی، تمام یادداشت های مهم را بر روی دیوار قرار دهید و ایده های مشابه را در کنار هم قرار دهید. اگر ایده شخص دیگری فکر جدیدی را برانگیزد، به همه افراد اجازه دهید در این مرحله یادداشت های اضافی را اضافه کنند. شما باید این روند ایجاد ایده ها را برای هر چهار اهرم از تجزیه و تحلیل SWOT خود دنبال کنید: نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدات.

 

جدول SWOT

 

سوالاتی که پر کردن جدول swot را برایتان ساده تر می کند

در اینجا چند سؤال وجود دارد که می توانید هنگام ساختن تجزیه و تحلیل SWOT از تیم خود بپرسید.

 

سوالاتی برای نوشتن نقاط قوت

نقاط قوت، ویژگی های داخلی و مثبت شرکت شما هستند. اینها مواردی هستند که تحت کنترل شما هستند.

  • چه ویژگی هایی در تیم خود دارید؛ مانند دانش، آموزش، شبکه، مهارت ها و شهرت؟
  • چه دارایی های فیزیکی مانند مشتری، تجهیزات، فناوری، وجه و حق ثبت اختراع دارید؟
  • چه مزیت های رقابتی نسبت به رقابت خود دارید؟

سوالاتی برای نوشتن نقاط ضعف

نقاط ضعف عوامل منفی هستند که از نقاط قوت شما دور می شوند. اینها مواردی هستند که ممکن است شما برای بهبود رقابت لازم داشته باشید.

  • چه قسمت هایی از کسب و کار شما نیاز به پیشرفت دارند؟
  • آیا  شرکت شما نیاز به سرمایه گذاری و یا تجهیزات دارد؟
  • آیا شکافی در تیم شما وجود دارد؟
  • آیا موقعیت مکانی شما برای موفقیت شما ایده آل است؟

سوالاتی برای نوشتن فرصت ها

فرصت ها عوامل بیرونی در محیط کسب و کار شما هستند که احتمالاً در موفقیت شما نقش دارند.

  • آیا بازار شما رو به رشد است و آیا فعالیت هایی وجود دارد که مردم را ترغیب به خرید کند؟
  • آیا رویدادهایی در آینده وجود دارد که شرکت شما ممکن است بتواند از این مزایا برای رشد تجارت استفاده کند؟
  • آیا تغییرات آتی در آئین نامه وجود دارد که ممکن است شرکت شما را تحت تأثیر قرار دهد؟
  • اگر تجارت شما در حال فعالیت است، آیا کاربران، شما را می‌شناسند؟

سوالاتی برای نوشتن تهدیدها

تهدیدها عوامل بیرونی هستند که شما هیچ کنترلی بر آنها ندارید. ممکن است بخواهید در صورت بروز، برنامه های احتمالی برای مقابله با آنها در نظر بگیرید.

  • آیا شما رقبای بالقوه ای دارید که ممکن است وارد بازار شما شوند؟
  • آیا تأمین کنندگان همواره می توانند مواد اولیه مورد نیاز را با قیمت های مورد نیاز خود تهیه کنند؟
  • آیا پیشرفت های آینده در فناوری می‌تواند نحوه انجام کار را تغییر دهد؟
  • آیا رفتار مصرف کننده به گونه ای تغییر می کند که بتواند بر تجارت شما تأثیر منفی بگذارد؟
  • آیا روندی در بازار وجود دارد که بتواند به یک تهدید تبدیل شود؟

 

مرحله بعدی در تجزیه تحلیل SWOT

اولین قدم این است که به نقاط قوت خود توجه کنید و بدانید که چگونه می توانید از این نقاط قوت استفاده کنید تا از فرصت های خود استفاده کنید. سپس، ببینید که چگونه نقاط قوت شما می‌تواند با تهدیداتی که در بازار وجود دارد، مقابله کند. برای تهیه لیستی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید، از این تحلیل بهره ببرید و از آن برای بهتر شدن فضای کسب و کارتان نهایت استفاده را ببرید.

همین تجزیه و تحلیل را برای نقاط ضعف و تهدید خود هم انجام دهید. آیا می توانید آن ضعف ها را نیز به حداقل برسانید تا از تهدیدهایی که شناسایی کرده اید جلوگیری کنید؟

 

اگر ایده های دیگری در مورد چگونگی تجزیه و تحلیل SWOT در کسب و کار می شناسید آن را با ما در میان بگذارید.

آدرس ما در اینستاگرام: https://www.instagram.com/activeideanet

 

 

سئو سایت

 

  • 4
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر