نکات و الگوهای ایجاد تقویم محتوا

تاریخ انتشار خبر : 1399 خرداد 24

نکات و الگوهای ایجاد تقویم محتوا

تقویم محتوایی کل استراتژی شبکه های اجتماعی شما است. در ابتدا به نظر می‌رسد که یک توقف بزرگ است و شما را از کار بازخواهد داشت، اما شما می‌توانید مطمئن باشید که در آینده این زمان جبران خواهد شد.

 


 کارشناسان ما در ایده پویا بهترین استراتژی های دیجیتال مارکتینگ کسب و کار شما را برایتان در نظر گرفته اند. طراحی سایت حرفه ای را با تیم برنامه نویس حرفه ای ما تجربه کنید.

 

برای مشاوره با کارشناسان ما در ایده پویا، همین الآن تماس بگیرید.

 

تلفن ایده پویا   تلفن ها :   875 73 222 - 021       -         180 20 229 - 021


 

این‌ برنامه‌ ریزی می‌تواند یک شبکه ساده با چند لینک باشد، یا یک داشبورد که می‌تواند ده‌ها صفحه و فید را برنامه‌ ریزی کند. بااین‌وجود تقویم شما می‌تواند به‌اندازه‌ای ساده یا پیچیده باشد که برند شما به آن نیاز داشته باشد. در ادامه برای ساختن تقویم محتوای خود راهنمایی‌هایی را بیان خواهیم کرد و به مثال‌های موجود در دنیای واقعی نگاهی می‌اندازیم. همچنین در ادامه برنامه‌های تقویم محتوای رسانه‌های اجتماعی محبوب را لیست خواهیم کرد.

در ابتدا برای شروع کار، چند الگو از تقویم محتوای شبکه های اجتماعی را خواهیم دید اما قبل از آن بگذارید دلایل قانع‌کننده‌ای برای سرمایه‌گذاری در این ابزارها بیان کنیم!

 

چرا باید از تقویم محتوا استفاده کنیم؟

 

دلیل استفاده از تقویم محتوایی

 

1- تقویم محتوا، صرفه‌ جویی در وقت با استفاده از سازمان‌ دهی کردن کارها

اهداف بازاریابی شبکه های اجتماعی، دارای یک نکته کلیدی در بین اهداف دیگر برنامه‌ریزی روزانه شما است؛ آن‌ها هرروز به تلاش و توجه نیاز دارند، نه زمانی که به آن‌ها احساس نیاز می‌کنید (یا در ساعت 11 شب‌، بعد از انجام دادن تمام‌کارهایتان). ‌داشتن یک تقویم شبکه های اجتماعی به شما امکان می‌دهد تا برنامه‌ریزی کنید، کارهای خود را مرتب انجام دهید، از انجام چندوظیفه خودداری کنید و حتی کمک می‌کند که تمام خلاقیت‌های مغزتان را یادداشت کنید! برخی از ابزارهای تقویم رسانه اجتماعی به شما این امکان را می‌دهند تا پست‌های شبکه ‌های اجتماعی را قبل از موعد برنامه‌ریزی کنید و در کنار مشارکت مخاطبان، آن‌ها را در یک مکان مدیریت کنید.

 

2- ارسال مداوم با کمک تقویم محتوایی

آیا شما سعی در افزایش لایک و فالوئر اینستاگرام خود، افزایش مشترکان و دنبال کنندگان کانال YouTube خوددارید؟ اولین نکته از طرف متخصصان این زمینه "حضور مداوم" است و خواهد بود. در مورد این موضوع میانبری وجود ندارد. حضور و ارسال مطالب به‌طور مداوم برای مخاطبان شما، کلید مشارکت آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی شماست. تعامل چشمگیر افراد، الگوریتم‌های شبکه‌ های اجتماعی را مورد هدف قرار می‌دهد و رشد صفحه‌تان را تضمین می‌کند؛ بنابراین ارسال‌های شما به افراد جدید نشان داده می‌شود و افراد جدید به دنبال کنندگان شما تبدیل می‌شوند. همچنین برقراری ارتباطات واقعی با مخاطبان، یک مسیر واقعی برای افزایش پیشرفت شما است. برنامه‌ریزی برای پست‌ها قبل از موعد بارگذاری که در تقویم محتوای رسانه اجتماعی وجود دارد، به شما امکان می‌دهد به‌طور مداوم پست‌هایتان را ارسال کنید.

 

3- تقویم محتوایی باعث می شود کمتر ادیت کنید، همچنین خطر خطاهای بزرگ را کاهش دهید

برنامه‌ریزی برای پست‌ها قبل از موعد مقرر برای ارسال، بدان معنی است که می‌توانید خطاها را شناسایی کنید و آن‌ها را ویرایش کنید. وقتی به‌صورت روزانه یا هفتگی کارکنید، نوشتن متن، ویرایش متن، اطلاعات مربوط به بررسی حقایق یا حتی تأیید آن توسط ذینفعان سازمانی، مانند تیم حقوقی، بسیار ساده‌تر خواهد بود. تقویم شبکه اجتماعی (خصوصاً اگر مورد تأیید تمام اعضای تیم باشد) بهترین راه برای جلوگیری از ارسال پست‌های همسان در کانال‌ها یا رسانه‌های اجتماعی مشابه است.

 

4- بلندپروازی در استراتژی‌های مدیریت شبکه‌های اجتماعی با تقویم محتوایی 

بزرگ‌ترین برندهای رسانه‌های اجتماعی جهان غالباً چندین کمپین بلندمدت، متوسط و کوتاه‌مدت، پولی و بدون هزینه را به‌صورت یکجا در برنامه خوددارند و آن را انجام می‌دهند. این فقط شامل پست‌های روزانه نیست و هنگامی‌که برنامه خود را پایه‌ریزی کردید، مغزتان رها می‌شود تا به مسائل بزرگ‌تر بپردازد. آیا باید یک مسابقه اینستاگرامی راه بی اندازید؟ یا باید به جستجوی شرکای تأثیرگذار بپردازید؟ شاید زمان آن فرارسیده باشد که برند خود را در LinkedIn معرفی کنید، یا یک برنامه حمایت از کارمندان را در رسانه‌های اجتماعی‌تان معرفی کنید.

 

5- تقویم محتوایی باعث می شود لحظات خاص را از دست ندهید

یک تقویم رسانه‌های اجتماعی به شما این امکان را می‌دهد که زمان‌ها و روزهای جهانی را که برای مخاطبان برند شما مهم است، به‌طور استراتژیک مشاهده کنید (مثلاً، روز مادر). همچنین، با توجه به برنامه روزانه خود، اگر موضوعی پیش آمد، مانند اینکه شاید یکی از بازیگران ازدواج کرد یا طلاق گرفت! یا یک تخم‌مرغ از تمام تخم‌مرغ‌های قبلی بزرگ‌تر شود. شما در هرلحظه باید آماده‌باشید تا از اتفاقات به نفع برندتان استفاده کنید.

 

6- تقویم محتوایی باعث می شود محتوای باکیفیت تهیه کنید

بهتر است که برای تهیه پست‌های مختلف در شبکه های اجتماعی، یک تیم کامل از افراد خلاق (کپی نویسان یا تولیدکنندگان محتوا، طراحان، ویرایشگرهای ویدئویی و عکاسان) مشارکت داشته باشند. یک تقویم رسانه اجتماعی به شما کمک می‌کند تا منابعی که دارید را (اعم از منابع انسانی و دیجیتالی) به‌طور مؤثر در کارهای متفاوت تخصیص دهید و بهترین بهره‌وری را داشته باشید. در این شرایط تیم شما می‌تواند، بهترین نتیجه را خلق کند. داشتن یک دید بلندمدت به این معناست که شما روی صدا و محتوای برندتان سرمایه‌گذاری می‌کنید و همین امر از اهداف بازاریابی شما پشتیبانی می‌کند.

 

7- با تقویم محتوا،روند رشدتان را بررسی و تقویت کنید

آنچه برنامه‌ریزی‌شده باشد، انجام می‌شود و آنچه اندازه‌گیری می‌شود، ارتقا می‌یابد. تجزیه‌وتحلیل شبکه‌ های اجتماعی شما بینش و دانش زیادی را برای شما به ارمغان می‌آورد. تقویم محتوای شبکه‌های اجتماعی فرصتی را برای برنامه‌ریزی کارهای لازم برای بهبود شرایطتان فراهم می‌کند. بنابراین به‌طور دائم اطلاعاتتان را بررسی و مانیتور کنید و درنهایت از آن اطلاعات استفاده کنید تا بهتر رشد کنید.

 

نحوه ایجاد تقویم محتوای شبکه های اجتماعی

 

تقویم محتوای شبکه های اجتماعی

 

8 مرحله برای ایجاد یک تقویم موثر برای شبکه های اجتماعی

  1. شبکه‌ها و محتوای اجتماعی خود را بررسی کنید
  2. کانال‌های اجتماعی خود را انتخاب کنید
  3. تحقیق کنید که تقویم شما برای ردیابی به چه مواردی نیاز دارد
  4. برای دارایی‌ها و منابع خود یک دیتابیس محتوا تهیه کنید
  5. ایجاد یک فرآیند گردش کار در تقویم
  6. نوشتن و تهیه محتوا را شروع کنید
  7. از تیم خود برای مرور مطالب و از نظرات آن‌ها برای بهبود استفاده کنید
  8. انتشار و برنامه‌ریزی دوباره را شروع کنید

 

1- شبکه‌ ها و محتوای اجتماعی خود را بررسی کنید

تصویری واضح از وضعیت فعلی رسانه‌های اجتماعی به شما این امکان را می‌دهد که زمینه‌هایی نیاز به بهبود و تقویت دارد را مشخص کنید. بررسی اطلاعات برای تنظیم دقیق استراتژی و به حداکثر رساندن ROI شما مهم است. برای مرور کل شبکه‌های اجتماعی خود، زمان مشخصی را اختصاص دهید. سپس با آن اطلاعات استراتژی رفتار در شبکه‌های اجتماعی خود را آپدیت کنید.

 

2- کانال‌ های اجتماعی خود را انتخاب کنید

امروزه، تلاش همه جانبه‌ای صورت می‌گیرد تا صفحات در هر شبکه اجتماعی که فکرش را می‌کنید، پیشتاز باشند. بنابراین طبیعتاً نمی‌توانید در تمام آن‌ها پیشتاز باشید. باید بررسی کنید و ببینید که به‌عنوان‌مثال، آیا برند شما باید در اینستاگرام فعالیت داشته باشد؟ آیا مخاطبان شما در TikTok هم هستند؟ به همین دلیل شما باید یک دقیقه وقت بگذارید تا اطمینان حاصل کنید که صفحه شما در میان جمعیت کاربران مدنظرتان در پلتفرم رسانه‌های اجتماعی که انتخاب کرده‌اید موردتوجه است. سپس باید بهترین روش‌ها بازاریابی صفحه تجاری‌تان را مرور کنید و در مورد روش‌های جدید تحقیق کنید.

 

3-تحقیق کنید که تقویم شما برای ردیابی به چه مواردی نیاز دارد

اگر شما یک نفر باشید که تمام‌کارها را انجام می‌دهد، بنابراین‌یک صفحه ساده برای شما مفید خواهد بود اما اگر شما یک تیم هفت نفره یا ده برند مختلف با مشتریان متفاوت را مدیریت می‌کنید و می‌خواهید در کارتان موفق باشید، به برنامه‌ریزی دقیقی نیاز دارید. لازم است تعیین کنید که قرار است چه کسی چه‌کاری را انجام ‌دهد، چه موقع آن را انجام دهد، چه زمانی کار تأییدشده است و چه موقع منتشرشده است. درنهایت مشخص شود که کار چقدر موفق بوده است؛ بنابراین ما به شما توصیه می‌کنیم از جزئیات اصلی شروع کنید و تمام آن‌ها را در برنامه خود در نظر بگیرید:

  • پلتفرم
  • تاریخ
  • زمان
  • مدیا (به‌عنوان‌مثال عکس، فیلم، تصویرگری، اینفوگرافیک، gif و غیره)
  • پیوند به منابع
  • پیوند به پست‌های دیگر منتشرشده

همچنین می‌توانید جزئیات پیشرفته‌تری را اضافه کنید که به نظر شما ممکن است مفید باشد. جزئیاتی مانند:

  • قالب خاص بسترهای نرم‌افزاری(به‌عنوان‌مثال ارسال فید، IGTV، داستان، نظرسنجی، پخش مستقیم، تبلیغات، پست‌های قابل‌خرید و غیره)
  • کمپین‌ها (به‌عنوان‌مثال راه‌اندازی یک کمپین برای فروش محصول، رویداد، مسابقات، اعطای سالانه، آگاهی عمومی از برند، خدمات به مشتری و غیره)
  • هدف‌گذاری جغرافیایی
  • ارزش (به‌عنوان‌مثال، این‌یک پست تأثیر کوتاه‌مدت دارد یا یک پست مهم با بودجه بزرگ است)
  • پولی یا ارگانیک (در صورت پرداخت، ممکن است جزئیات اضافی در مورد بودجه مفید باشد)
  • آیا تصویب‌شده است؟
  • آیا منتشرشده است؟
  • تجزیه‌وتحلیل نتایج

 

4-برای دارایی‌ ها و منابع خود یک دیتابیس محتوا تهیه کنید

برخی افراد دوست دارند منابعی که دارند را لیست کنند و از آن‌ها استفاده کنند. صرف‌نظر ازآنچه شما آن را تولید می‌کنید، محتوای متنی یا تصویری شما نباید در موبایل شما باقی بماند، یا در یک پوشه از پوشه‌های دسکتاپ با عنوان "بدون نام" ذخیره شود! می‌توانید از Dropbox، Google Drive، شبکه داخلی شرکت یا نرم‌افزار بانک اطلاعاتی ساخته‌شده استفاده کنید. یک فایل محتوا دارای چند ویژگی اصلی است:

  • به‌اندازه کافی بزرگ است و برای پرونده‌های بزرگ ساخته‌شده است.
  • از طریق تلفن و همچنین رایانه شما قابل‌دسترسی است.
  • برای اعضای تیم به‌راحتی قابل‌دسترسی است.
  • این دیتابیس‌ها را به پرونده‌های مرتبط ربط دهید تا بتوانید آن‌ها را در تقویم خود جای دهید.

نحوه تنظیم فایل محتوای شما تقریباً به‌اندازه تقویم محتوای رسانه‌های اجتماعی شما مهم است. هرچه کمتر به جستجوی چیزهایی که باید انجام دهید، بپردازید بهتر است. پس سریعاً یک ابزار را انتخاب کنید و شروع کنید.

 

5- ایجاد یک گردش کار در تقویم محتوایی

اکنون‌که تمام اطلاعات ممکن را جمع کرده‌اید، وقت آن رسیده است که اطلاعات موردنیازتان را به‌صورت روزانه، هفتگی و ماهانه به تصویر بکشید و برای تمام آن‌ها یک گردش کار ایجاد کنید. حتماً در این مسیر دانستن نکات زیر به شما کمک خواهد کرد:

  • هرچند وقت یک‌بار می‌خواهید در هر کانال پست ارسال کنید؟
  • بهترین زمان برای ارسال پست در هر کانال کدام است (بر اساس تجزیه‌وتحلیل خود و یا اینکه تجزیه‌وتحلیل کارشناسان)؟
  • محتوای شما به چه صورت خواهد بود ؟
  • چه کسی باید پست‌ها را تأیید کند (به‌عنوان‌مثال، ویرایشگر، تیم حقوقی، مدیرعامل شما) و نحوه گردش کار بین این افراد گونه خواهد بود؟
  • چه روندی برای ساخت مطالب جدید کمک‌کننده است؟

نکته حرفه‌ای: هنگامی‌که یک جریان کاری در شبکه های اجتماعی ارائه‌شده است، آن را در یک مکان با دسترسی آسان مستندسازی کنید (مثلاً یک برگه جداگانه در صفحه تقویم رسانه‌های اجتماعی خود بسازید و گردش کار را در آن قرار دهید). تیم شما هرچه پیچیده‌تر باشد، تجزیه‌وتحلیل، تعریف‌ها و پردازش‌ها مفیدتر خواهد بود و همچنین کارهای گروهتان بهتر انجام می‌شود.

 

6- تهیه محتوا را شروع کنید

در این مرحله شما احتمالاً با ایده‌های زیادی روبه‌رو هستید، درست است؟ مدتی را صرف این روند کنید که از آن پوشه قدیمی "بدون نام" عبور کرده و کارهایتان را منسجم و مرتب کنید. وقتی کار می‌کنید، تقویم خود را ارزیابی کنید. اگر بسیار سنگین یا ظریف است، ممکن است بخواهید جزئیات را دوباره پیگیری گیری کنید. گاهی شاید به‌اندازه کافی این فرآیند کامل نباشد، در این شرایط لازم است چند ستون جدید اضافه شود.

 

7-از تیم خود برای مرور مطالب و از نظرات آنها برای بهبود استفاده کنید

اکنون‌که پایه‌های امپراتوری سازمانی خود را پی‌ریزی کرده‌اید، وقت آن رسیده است که کار خود را به جهانیان یا حداقل به همکارانتان نشان دهید! شما می‌خواهید مطالبتان بصری و کم‌نظیر باشد، بنابراین مطالب را برای افراد بفرستید و از آن‌ها بخواهید که هرروز آن‌ها را ببینند و نظر دهند. از آن‌ها بخواهید تا پیشنهاد‌هایشان را برای بهبود این روند با شما در میان بگذارند و جلسه‌ای را برای همه ترتیب دهید تا افراد بتوانند یافته‌هایشان را با یکدیگر به اشتراک‌گذارند. در این میان لازم است که موارد زیر را چک کنید:

  • آیا همه افراد رمزهای عبور موردنیاز خود رادارند؟
  • آیا سوءاستفاده کننده‌ای در تیم خوددارید؟
  • آیا همه می‌دانند چگونه مطالب را بارگیری و بارگذاری کنند؟ اگر این‌طور نیست، آیا آن‌ها می‌توانند به‌راحتی مواردی که نمی‌دانند را بپرسند و آن‌ها را فراگیرند؟

در پایان این مرحله، باید یک روش کار ساده و مناسب داشته باشید که حتی جدیدترین عضو تیم نیز بتواند آن را درک کند.

 

8-انتشار و برنامه‌ ریزی دوباره را شروع کنید

زمانی که تقویم رسانه‌های اجتماعی شما آماده اجرا است، بسیار لذت‌بخش است! ازآنجاکه ازاین‌پس به‌طور مداوم شروع به انتشار پست‌ها می‌کنید، ممکن است متوجه شوید که هنوز هم برای ساخت و انتشار دستی پست‌های خود زمان لازم دارید. این امر به‌ویژه درصورتی‌که در برخی از زمینه‌های پرحجم کار می‌کنید، صحیح است. در این حالت، استفاده از یک تقویم که همچنین دارای یک برنامه زمان‌بندی است، بهترین حالت ممکن را برای شما دارد.

 

نمونه های تقویم محتوای شبکه های اجتماعی

 

 

نمونه‌های تقویم محتوای شبک‌های اجتماعی

1- تقویم داخلی محتوای رسانه اجتماعی کمپانی Digital Opportunity Trust (DOT)

این تقویم بسیار مختصر و مفید است، تمامی کانال‌های کمپانی را در یک نگاه نمایش می‌دهد.

 

2- تقویم محتوای شبکه اجتماعی Hootsuit

دومین نمونه تقویم شبکه اجتماعی Hootsuit  است. این تقویم هم از Google Sheets  و هم از Hootsuit Planner  استفاده می‌کند. این تقویم به کانال‌های بسیار، هرکدام با چندین پست روزانه، خدمات می‌دهد. کاربران به‌صورت افقی اسکرول می‌کنند تا پلتفرم‌های گوناگونی را مشاهده کنند و با اسکرول عمودی تاریخ‌های گذشته یا آینده را می‌بینند و هنگامی‌که پست‌ها ارسال می‌شوند متن آن‌ها برجسته خواهد شد. این تقویم همچنین یک تب همیشه‌سبز دارد که منابع باکیفیت را همیشه در دسترس سریع و قابل‌شناسایی قرار می‌دهند.

 

صفحه اینستاگرام ایده پویا

 

برنامه‌ها و ابزارهای تقویم محتوای شبکه های اجتماعی

احتمالاً به اندازه مدیران شبکه های اجتماعی، ابزارهای مختلف تقویم محتوای رسانه‌های اجتماعی وجود دارند.

 

تقویم محتوایی sheets Google

اگر صفحات شما در شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند آشپزخانه باشد، گوگل شیت همانند ماکرویو برای شما خواهد بود! شاید شما بدون آن‌هم بتوانید کارهای خود را انجام دهید، اما زندگی بدون آن کمی سخت خواهد شد!

 

تقویم محتوایی ترلو

این ابزارهای تقویم شبکه های اجتماعی، ساده، رایگان و یوزر فرندلی به نظر می‌رسد و ابزاری بهتر و مفیدتر از نرم‌افزار Trello نمی‌توانید پیدا کنید. ما این مورد را دوست داریم زیرا از آن به‌عنوان زیباترین ابزار لیست کارهایی که باید انجام شود، اضافه کردن پرونده‌های لازم، پیوندها و نوشتن یادداشت‌ها به‌سادگی تمام، استفاده می‌کنیم. اگر یک گردش کار تیمی دارید که شامل بررسی و تأییدیه‌ها است، یا می‌خواهید ابزاری برای تجزیه‌وتحلیل بلندمدت داشته باشید یا حتی اگر می‌خواهید یک‌باره و در یکجا همه‌چیز را ببینید، باید ترلو را انتخاب کنید.

 

تقویم محتوایی Hootsuite

یکی از ابزارهای تقویم محتوای رسانه‌های اجتماعی موردعلاقه ما، Hootsuite Planner است. این ابزار از برگه‌های معتبر Google کمک گرفته است و می‌توانید توسط آن، مستنداتتان را مستقیماً منتشر کنید. در این ابزار شما کلیه اسناد خود را (کپی، تصاویر، پیوندها) در یک مکان به‌صورت بصری دریافت می‌کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که پست را منتشر کنید و یا حتی بهتر آن‌ها را زمان‌بندی کنید.

 

 

شرکت طراحی سایت 

 

  • 6
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر