تحلیل وب‌سایت با ابزار اسکریمینگ فراگ

تاریخ انتشار خبر : 1399 خرداد 07

تحلیل وب‌سایت با ابزار اسکریمینگ فراگ

بررسی سئو وب‌سایت با داشتن ابزار درست بسیار ساده‌تر خواهد بود. اسکریمینگ فراگ سئو اسپاید نام یکی از همین ابزارهاست. اسکریمینگ فراگ برای بررسی و شناسایی کمبودهایی از طراحی سایت است که برای موتورهای جستجو دارای اهمیت است. در این آموزش به مهم‌ترین ویژگی‌های این ابزار کاربردی می‌پردازیم.


 

کارشناسان ما در ایده پویا می توانند به کسب و کار شما جهت نوشتن استراتژی کسب و کار و دیجیتال مارکتینگ کمک کنند.

با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

تلفن ایده پویا   تلفن ها:  875 73 222 - 021      -       180 20 229 -

 


 

اسکریمینگ فراگ Screaming Frog چیست؟

اسکریمینگ فراگ سئو اسپایدر (Screaming Frog SEO Spider) یک نرم‌افزار طراحی شده برای کامپیوترهای رومیزی است و بر روی هر سه پلتفرم، ویندوز، مک و لینوکس قابل اجراست. این خزشگر (crawler) لینک‌ها، تصاویر، CSS و غیره را از منظر سئو به بوته آزمایش می‌گذارد. به زبان ساده این ابزار وب‌سایت شما را همانند یک ربات جستجوگر بررسی می‌کند.

با کمک اطلاعات این ابزار، شما قادر خواهید بود با سرعت هرچه بیشتر وب‌سایت خود را از منظر سئو، بررسی و تحلیل کنید. بررسی عادی هر صفحه از وب‌سایت مسلما کاری زمان‌بر و پرزحمت است و اسکریمینگ فراگ این دو مولفه را از دوش شما برمی‌دارد.

1- نصب و راه‌اندازی اسکریمینگ فراگ

نصب و راه اندازی اسکریمینگ فراگ

در این بررسی، راهنمای برخی از امکانات پرکاربرد اسکریمینگ فراگ را با یک مطالعه موردی خدمت شما عرضه می‌کنیم. برای شروع به لینک زیر بروید و بر اساس نوع پلتفرم مورد استفاده‌تان اقدام به دانلود کنید.

http://www.screamingfrog.co.uk/seo-spider/

این نرم‌افزار برای هر سه نسخه مک، ویندوز و اوبونتو تا حدودی رایگان است. یعنی به شما اجازه می‌دهد تا 500 URL را به طور رایگان کراول کنید. البته با پرداخت لایسنس نرم‌افزار این محدودیت دیگر وجود نخواهد داشت و امکانات دیگری نیز برای شما در دسترس خواهد بود.

 

2- تحلیل کراول (خزش) کردن وب‌سایت

کراول کردن وبسایت

 

برای کراول کردن وب‌سایت آماده‌اید؟ پس بزن بریم! وب‌سایت انتخابی ما برای این بررسی http://gerowonen.be/home خواهد بود و شما می‌توانید مراحل پیش رو را با دامنه خودتان انجام دهید.

اول از همه باید URL مورد نظر را در کادر زیر وارد کنید و دکمه Start را بفشارید.

اگر قصد کراول کردن تمام وب‌سایت را با زیردامنه‌ها دارید باید (برای مثال blog.website.com) از مسیر Configuration>Spider گزینه Crawl All Subdomains را فعال نمایید.

 

3- بررسی کدهای وضعیت HTTP یا همان ریسپانس کدها در اسکریمینگ فراگ

 

بررسی کدهای وضعیت HTTP یا همان ریسپانس کدها در اسکریمینگ فراگ

 

معمولا برای شروع نگاهی به وضعیت کدهای HTTP در تب «Response Codes» داریم. مهم‌ترین کدهای وضعیت HTTP به شرح زیر است:

  • 200: OK
  • 301: Permanent Redirect
  • 302: Temporary redirect
  • 404: Not Found
  • 500: Server error
  • 503: Unavailable

برای شروع می‌توانید از بررسی تمام ریدایرکت‌ها (301 و 302) شروع کنید و صحت استفاده از آن‌ها را بررسی کنید. به‌خاطر داشته باشید که 301 برای ریدایرکت دائمی است و اعتبار آن به صفحه جدید واگذار شده است ولی برای 302 این‌گونه نخواهد بود.

نکته: فراموش نکنید خطاهای کراول را در گوگل وبمستر تولز تایید کنید.

در این قسمت شما لینک‌های خراب داخلی را نیز شناسایی می‌کنید. بر روی URLهای با کد 4xx و 5xx کلیک کنید و در پنجره پایین از تب In Links نتایج را نظاره کنید که لیستی از تمام صفحات دارای لینک خراب است.

 

4- URLها در اسکریمینگ فراگ

URLها در اسکریمینگ فراگ

 

حتما از اهمیت داشتن ساختار url خوب آگاه هستید. اسکریمینگ فراگ تمام urlهای وب‌سایت را از منوی URL تحلیل می‌کند.

برای شروع بهتر است نمایش لینک‌ها را براساس طولشان مرتب کنید. به‌خاطر داشته باشید که url مناسب، کوتاه (ترجیحا 4 تا 5 کلمه) و توصیفی است (به‌طور مثال website.com/seo-tutorial به جای website.com/p5145)

فراموش نکنید که نوع فیلترها را نیز روی non ASCII، underscores، uppercase، duplicate و dynamic URLs قرار دهید. این عوامل مشکلات ایندکس شدن را به‌وجود می‌آورند و بهتر است هرچه سریع‌تر برطرف شوند.

 

5- عنوان صفحات یا Page Titles

عنوان صفحات یا Page Titles

 

گام بعدی بررسی عناوین صفحات است. عنوان مناسب هر صفحه یکتا و حاوی مهم‌ترین کلمه کلیدی استفاده شده در ابتدای آن است. همانطور که در تحلیل وب‌سایت نمونه مشاهده می‌کنید، این وب‌سایت از عناوین مشابه برای صفحات استفاده کرده است و باید سریعا اصلاح شود.

به‌خاطر دارید که عنوان یک صفحه نباید بیشتر از 60 کرکتر باشد؟ این شاخص هنوز هم مورد استفاده است. همچنین نگاهی به Title 1 Pixel Width بیندازید. همانطور که از اسمش پیداست طول عنوان شما را بر اساس پیکسل محاسبه می‌کند. اهمیت این شاخص از آن جهت است که گوگل عناوین با عرض بیشتر از 512 پیکسل را کوتاه می‌کند. بعضی از حروف و اعداد فضای بیشتری برای نمایش اتخاذ می‌کنند (برای مثال I و W را در نظر بگیرید). بنابراین ممکن است شما 60 کرکتر برای عنوان انتخاب کنید ولی عرض آن از 512 پیکسل بیشتر شود.

 

6- تحلیل Meta Description در اسکریمینگ فراگ

تحلیل Meta Description در اسکریمینگ فراگ

 

متادیسکریپشن‌ها همان توضیحات درج شده زیر عنوان صفحه وب‌سایت هنگام نمایش در موتورهای جستجو هستند. بهتر است این توضیحات محدود به 160 کرکتر باشند وگرنه به طور خودکار کوتاه می‌شوند.

در گام بعدی این تحلیل می‌بینیم که کادر meta description 1 خالی است. این موضوع نشان می‌دهد که متادیسکریپشنی برای این وب‌سایت وجود ندارد و باید برای هر صفحه یک توضیح یکتا اضافه کنیم.

اسکریمینگ فراگ یک ابزار کاربردی برای شبیه‌سازی و بررسی اسنیپت جستجوگر است. بر روی url مورد نظر کلیک کنید و SERP snippet را در پایین صفحه انتخاب کنید. عنوان و متادیکریپشن را عوض کنید و خواهید دید که نمایش آن در نسخه رومیزی، موبایل یا تبلت چگونه است.

 

7- تحلیل تصاویر در اسکریمینگ فراگ

تحلیل تصاویر در اسکریمینگ فراگ

 

سرعت بارگذاری صفحات نه فقط برای کاربران بلکه برای موتورهای جستجو نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. گوگل اعلام کرده است که سرعت بارگذاری را در رتبه‌بندی نمایش جستجو لحاظ می‌کند. یکی از فاکتورهای کاهش سرعت بارگذاری صفحات تصاویر است. کیفیت بالای تصاویر پهنای باند زیادی را نیاز دارد و به همین دلیل بهتر است که حجم آن‌ها را زیر 100کیلوبایت نگه داشت.

با روشن کردن فیلتر images over 100kb تصاویر با حجم زیاد را شناسایی کنید. بهتر است در همین هنگام نگاهی به alt-text نیز بکنید و از وجود توصیف یکتا برای هر عکس اطمینان حاصل کنید.

ترفند: سرعت بارگذاری هر صفحه را می‌توانید از تب response codes در response time نیز مشاهده کنید. صفحاتی که عادی به‌نظر نمی‌رسند را می‌توانید با ابزارهایی مثل Yslow و PageSpeed Insights بررسی کنید.

 

8- Directives

Directives

 

در تب Directives می‌توانید تگ Meta Robots ، لینک‌های کنونیکال و نکات rel=next/prev را ببینید. برای مشاهده دیکرتیوها یکی از فیلترها را انتخاب کنید تا همه صفحات را با آن فیلتر خاص بررسی کند. همانطور که در گزارش خروجی سایت مورد بررسی می‌بینید این آیتم خالی است و باید تگ‌های مناسب و ضروری را اضافه کند.

 

9- XML Sitemap

اسکریمینگ فراگ سئو اسپایدر توانایی تولید XML Sitemap را در خود دارد. این نوع نقشه سایت به‌منظور بررسی دوباره مطالب و محتوای مرتبط توسط موتورهای جستجو است. در واقع موتور جستجو را برای نحوه کراول کردن وب‌سایت راهنمایی می‌کند.

برای دسترسی به این ابزار از منوی ناوبری مسیر Sitemaps> Creat XML Sitemap را بپیمایید. زمانی که فایل ایجاد شد می‌توانید به طور دستی اولویت‌ها و تعدد صفحات خاص را تغییر دهید.

 

با استفاده از اسکریمینگ فراگ سئو اسپایدر می‌توانید المان‌های متعددی از وب‌سایت مانند عناوین صفحات، متادیسکریپشن‌ها، ساختار URL، ریسپانس کدها، تصاویر و غیره را  را تحلیل و بررسی کنید. این نرم‌افزار عالی به بهینگی و بهبود عملکرد وب‌سایت شما در موتورهای جستجو کمک می‌کند. رایگان بودن این ابزار موجب می‌شود برای هر طراح وبی ضروری به‌نظر برسد.

 

طراحی وبسایت

 

  • 24
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر