مزایا و معایب وب سایت فروشگاه اینترنتی که باید آنها را بدانید

مزایا و معایب وب سایت فروشگاه اینترنتی که باید آنها را بدانید

تاریخ انتشار خبر : 1399 فروردین 24

مزایا و معایب وب سایت فروشگاه اینترنتی که باید آنها را بدانید

این خیلی خوب است و نکته جالب این است که طبق بررسی‌ها، میزان فروش ماهانه جهان از طریق اینترنت در سال 2020 به 4 تریلیون دلار خواهد رسید. در این مقاله از شرکت طراحی سایت ایده پویا به مزایا و معایب طراحی وبسایت فروشگاه‌های اینترنتی بررسی خواهد شد تا شما بتوانید به راحتی تصمیم بگیرید که آیا وارد این بازه از کسب و کار شوید یا خیر؟ در ادامه بطور مفصل درباره داشتن وب سایت فروشگاه اینترنتی صحبت می‌کنیم؛ همراه ما باشید.

 

خدمات طراحی سایت

 

وب سایت فروشگاه اینترنتی چه مزایایی دارد؟

فروشگاه‌های اینترنتی نیز مانند فروشگاه‌های فیزیکی پیچیدگی های خاص خودشان را دارند، برای مثال: برای فروش‌های بین المللی، ارتباط با مشتریان برونگرا، شخصی سازی تجربه خرید و... چه المان‌هایی را درنظر گرفته‌اید؟ گرفتن تصمیمات مناسب در این زمینه‌ها و زمینه‌های بسیار زیادی که در این خصوص وجود دارد می‌تواند به شما در موفقیت بسیار کمک کند.

 

هزینه مالی پایین در طراحی سایت فروشگاه اینترنتی

یکی از مزایای فضای مجازی هزینه‌های بسیار پایین نسبت به فضای فیزیکی است. برای مثال اگر شما بخواهید یک فروشگاه خرده فروشی را در فضای فیزیکی راه اندازی کنید نیاز به هزاران دلار سرمایه برای اجاره و مواد اولیه‌ای مانند طراحی نشان تجاری فروشگاه، طراحی فروشگاه، خرید موجودی، تجهیزات فروش و... دارید فروشگاه‌های خرده فروشی در محیط فیزیکی نیاز به استخدام کارمند برای پیشبرد کار و اگر محیط فروشگاه کمی بزرگتر باشد نیاز به استخدام نگهبان نیز خواهد بود.

هزینه مالی کم فروشگاه های اینترنتی

 در این حالت فروشگاه‌های اینترنتی نیز باید گران قیمت باشند ولی جالب است بدانید هزینه راه‌اندازی فروشگاه‌های اینترنتی کوچک (آمار جهانی در سال 2019) حدود 418 دلار تخمین زده شده است که این فروشگاه‌ها می توانند در یک سال به فروشی بالغ بر 31600 دلار دست پیدا کنند.

سایت‌های فروشگاه سازی مانند shopify امکاناتی مانند بارگذاری تم فروشگاهی و ... را به شما می‌دهد و شما می‌توانید با استفاده از این امکانات با کمترین هزینه فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنید. شما بعد از بزرگ شدن فروشگاه و نیاز به کمک می توانید نیرو استخدام کنید و این نیرو‌ها نیز به صورت غیر حضوری و دورکاری می‌توانند به شما کمک کنند!

 

درآمد فروشگاه‌های اینترتنی به صورت 7/24 است

یکی از ویژگی‌های فروشگاه‌های آنلاین فعالیت 24 ساعته آن است. فروشگاه‌های فیزیکی محدود به محله و زمان کاری هستند و معمولا از ساعت 9 صبح تا 9 شب فعال هستند و اگر شما ساعت 4 صبح به چیزی نیاز داشته باشید با مشکل مواجه خواهید شد؛ فروشگاه‌های اینترنتی این مشکل را برای شما کاملا برطرف کرده‌اند و شما از هر نقطه جغرافیایی‌ای (در صورت پشتیبانی توسط شرکت یا فروشگاه مورد نظر) می‌توانید خرید خود را انجام داده و محصول خود را دریافت کنید.

برخی از افراد در ساعات غیر نرمال فعالیت می کنند (مانند شب کارها و...) که این افراد بخشی از مخاطبان شما را تشکیل می‌دهند و باید نیاز آنها را تامین کنید. شما برای این کار نیازی به استخدام نیروی شب کار یا نگهبان برای فروشگاه ندارید و تنها کافیست این بسته‌ها را به پیک برسانید تا آن نیز محصول را به مخاطبان برساند.

 

فروش بین المللی در فروشگاه‌های اینترنتی

یکی از مزایای برند‌های نوپا این است که به واسطه این روش می‌توانند محصولات خود را در سراسر جهان به فروش برسانند؛ برای مثال اگر شما در ایران زندگی می‌کنید می‌توانید مشتریانی در انگلیس، استرالیا، آمریکای جنوبی، چین و یا کشورهای همسایه خود داشته باشید. شما برای این کار می‌توانید از سیستم های حمل و نقل بین المللی و ... استفاده کنید تا برای شما قیمت به صرفه‌ای داشته باشد تا بتوانید کاربران خود را به خوبی تارگت کنید.

فروش اینترنتی به خوبی می تواند سرعت رشد و ورود به بازار شما را افزایش دهد و در بازار‌های محلی بیشتر از رقبای خود به سود برسید.

فروش بین الملی فروشگاه های اینترنتی

نمایش ساده پرفروش ترین‌ها در سایت فروشگاه اینترنتی

یکی از مزیت‌های عالی ای که در تجارت الکترونیک دارید این است که بتوانید محصولات پر فروش خود را به راحتی به مشتریان خود نمایش دهید، این کار محدود به یک فیلد خاص نمی شود، برای مثال اگر شما در وب سایت خود آجر و سیمان به فروش می‌رسانید، می‌توانید بسته به کیفیت و نوع محصول مشتریان خود را انتخاب کنید و مشتریانی که برای خرید آسان به اینترنت مراجعه می‌کنند را مشتری خود کنید.

یکی از دلایلی که می‌خواهید به مشتریانتان بگویید که چه چیزی را خریداری کنند این است که مشتریان بیشتری قبلا آن‌را خریداری کرده‌اند و کیفیت، ظاهر و... آن از نظر مشتریان تایید شده است. برای اینکه بتوانید محصولات جدید خود را با مشتریانتان به اشتراک بگذارید باید از شبکه‌های اجتماعی و رسانه های خودتان، تبلیغات های هدفمندی که مشتریان خود را تارگت کرده اید و ... استفاده کنید.

نمایش پر فروش ها در سایت فروشگاه اینترنتی

دقت داشته باشید تصاویر باکیفیت و توضیحاتی که برای مخاطبان قرار می‌دهید بی نهایت در جذب مشتری و روند رشد برند شما تاثیر گذار است، پس به هیچ وجه این مورد را دست کم نگیرید و از آن نهایت استفاده را ببرید.

 

شخصی سازی تجربه خرید در طراحی وبسایت فروشگاه اینترنتی

شخصی سازی می‌تواند تاثیر بسیار بالایی بر روی مشتریان شما داشته باشد و می تواند بسیاری از افراد را ترغیب به خرید اینترنتی کند. طراحی صفحات فرود متفاوت می‌تواند به شما کمک کند تا مشتریان خاص خود را مورد هدف قرار دهید و این مانند کارهایی است که شما در فروشگاه‌های خودتان انجام می‌دهید تا در اولین دید مشتری را به خود جلب کرده و محصول را خریداری کند.

شما باید به سختی کار کنید تا بتوانید مخاطب مورد نظر خود را شناسایی کرده و مطابق با میل آنها، آن صفحه را طراحی کنید و بعد از اتمام طراحی صفحه فرود کمپین‌های تبلیغاتی خود را لانچ کرده و با آسودگی تمام نتایج تلاش های خود را نظاره کنید.

شخصی سازی تجربه خرید در فروشگاه اینترنتی

سعی کنید لیست ایمیلی بر اساس خرید‌ها، مکان‌های جغرافیایی و یا میزان خریدهای مشتریان تهیه کنید. شما همچنین باید لیست ایمیلی از افرادی که فقط از سایت شما بازدید کرده‌اند داشته باشید تا تبلیغات های خود را بر اساس مواردی که در جستجوی انها بوده‌اند و یا لیستی که در سبد خرید خود اضافه کرده ولی خرید را انجام نداده اند ارسال کنید.

فروشگاه‌های اینترنتی بر پایه هر ورود می‌باشند و مانند این است که یک مشتری وارد فروشگاه شما شده است؛ شما باید به محض ورود مشتری جدید پیغام خوش آمد گویی را به مشتری نشان دهید، مانند " سلام جناب آقا/ خانم ... از دیدار مجدد شما خرسندیم" بسته بندی شما به وضوح بر روی فروش شما تاثیر گذار است و این که مشتری احساس خوبی به بسته بندی محصولات شما داشته باشد احتمال خرید بالایی خواهید داشت. شما همچنین می‌توانید میزان فروش محصولات خود را بر اساس رفتار مشتری و آن چیزی که گمان می‌کنید مفید است برنامه ریزی کنید تا بتوانید فروش فوق العاده‌ای داشته باشید.

 

کارمندان مقرون به صرفه در فروشگاه اینترنتی

کارمندان مقرون به صرفه در فروشگاه اینترنتی

یکی از مواردی که شما باید به آن دقت داشته باشید، استخدام نیروی کار مقرون به صرفه است. همانطور که قبلا ذکر شد شما می‌توانید این کار را در هر جایی از جهان انجام دهید. شما می‌توانید کارمندانی استخدام کنید که هزینه زندگی در آنها به شدت پایین است. میزان نیاز شما به کاربران آنلاین به مراتب کمتر از کارمندان فعال در فروشگاه‌های فیزیکی است.

 

مشتریان کمتر تجربه بد خواهند داشت

برخی از افراد علاقه ای برای رفتن به فروشگاه‌های مصالح ساختمانی را ندارند و دوست ندارند با کارگران آنجا در ارتباط باشند. یکی از مزایایی که فروشگاه‌های اینترنتی دارد این است که شما می‌توانید این مخاطبان را شناسایی کنید و فروش آنلاین خود را انجام دهید و نیاز این گروه از انسان‌ها را نیز برطرف کنید. اگر زمانی مشتری بخواهد با مدیر مجموعه در ارتباط باشد می‌تواند با استفاده از چت آنلان، ارسال فیدبک یا ایمیل این کار را انجام دهد.

 

به راحتی می‌توانید به اطلاعات مشتریان دسترسی داشته باشید

یکی دیگر از مواردی که فروشگاه اینترنتی در اختیار شما قرار می دهد، آنالیز اطلاعات و رفتار مشتریان شما است. بسیاری از مشتریان علاقه‌ای به ارسال ایمیل یا کدپستی به فروشندگان فیزیکی نمی‌باشند ولی در فروشگاه‌های اینترنتی شما می‌توانید نام، نام خانوادگی، ایمیل، شماره تلفن، آدرس و ... را بسته به نیازی که دارید از مشتری دریافت کنید.

شما می‌توانید از این اطلاعات برای مدیریت بازاریابی و هدفمند کردن آن و همچنین بازاریابی نظرسنجی هم استفاده کنید ولی اگر مشتریان شما در اتحادیه اروپا حضور دارند حتما قوانین GDRP را در تبلیغات‌های خود در نظر داشته باشید.

دسترسی به اطلاعات مشتری در سایت فروشگاه اینترنتی

توانایی مدیریت و پردازش تعداد زیادی سفارش

صف‌های طولانی و ازدحام مردم می‌تواند موجب جلوگیری از خرید کافی شود ولی در فروشگاه‌های اینترنتی هزاران نفر می‌توانند به صورت همزمان خریدهای خود را انجام دهند و بعد از مدتی معلوم بسته‌های خود را دریافت کنند.

 

راحتی تشویق به خرید در سایت‌های فروشگاه اینترنتی

 یکی دیگر از مزایای فروشگاه اینترنتی امکان تمرکز فروش بر روی محصولی خاص است. اگر شما از تصاویر حرفه‌ای به همراه رنگ‌هایی جذاب و جنبه‌های محرک انسانی استفاده کنید می توانید در تبلیغات‌های خود فروش خوبی را تجربه کنید. برای ایجاد تحریک بیشتر شما می‌توانید از تایمر‌های معکوس و بازه محدود خرید کاربران را ترقیب به خرید آنی کنید.

 

مدیریت تعداد زیاد مشتری در وبسایت فروشگاه اینترنتی

 

توانایی انجام کارها با سرعت بالا در فروشگاه اینترنتی

سرعت رشد کسب و کار های اینترنتی به سرعت در حال زیاد شدن است پس شما با رعایت اصول و هدفمند کردن کمپین‌های خود از تبلیغات هراسی نداشته باشید. اگر محصولات فیزیکی مانند مصالح ساختمانی را به فروش می‌رسانید، بجای گسترش فروشگاه‌های خود باید بر روی گسترش انبار و تولیدی های خود تمرکز کنید و فروش را به صورت آنلاین پی گیری کنید و اگر محصولات اطلاعات محور به فروش می‌رسانید یک چالش بزرگ برای شما ایجاد شده است و آن اینکه باید زمانی را برای تولید کتاب‌های مجازی، دوره‌های انلاین و ... صرف نمایید.

 

کسب و کار خود را به صورت ارگانیک و با استفاده از محتوا گسترش دهید

شما می‌توانید فروش فروشگاه اینترنتی خود را به واسطه محتواهای متنی، ویدئویی و ... باکیفیت افزایش دهید. شما با تولید محتواهایی باکیفیت و انتشار آنها در فضای مجازی و اینترنت می‌توانید ترافیک‌های ارگانیک بالایی را از طریق موتور‌های جستجو و شبکه های اجتماعی داشته باشید ولی این روند باید در کنار تبلیغات‌های متنی و کلیکی شما ادامه داشته باشد.

رشد فروشگاه اینترنتی با محتوا

معایب وب سایت فروشگاه اینترنتی چیست؟

همانطور که می‌دانید فروشگاه اینترنتی نیز مانند سایر کسب و کار‌ها دارای معایبی است که باید بازرگانان و صاحبین مشاغل از آنها طلع باشند و با دیدی باز وارد این عرصه شوند. در ادامه به برخی از این موارد خواهیم پرداخت.

 

زمانی که سایت با مشکل مواجه می شود هیچ کس نمی تواند خرید انجام دهد

به دلایل زیادی احتمال دارد که سایت شما از دسترس عموم خارج شود، برای مثال اگر پلاگینی که دارای مشکل است را نصب کنید، احتمالا خطای 5xx دریافت خواهی کرد. این اتفاق می‌تواند زمانی که شما تبلیغات سنگینی رفته‌اید نیز رخ دهد و دلیل آن عدم توانایی پشتیبانی سرور از شما می‌باشد.

 

فروشگاه اینترنتی کاملا رقابتی است

پیداکردن بازار یکی دیگر از معایب فروشگاه‌های اینترنتی است. برخی از این نیچ مارکت‌ها به دلیل اینکه مردم به آن توجه کرده اند بسیار رقابتی می‌شود. اگر رقبای شما در شبکه اجتماعی فیس بوک به فعالیت خود ادامه می‌دهند، بهتر است این کار را شما در پینترست و یا موتورهای جستجو انجام دهید و فضاهایی که هنوز تقریبا بکر مانده‌اند را فتح کنید.

رقابت در فروشگاه های اینترنتی

اگر برای کسب و کارتان نیاز به تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی دارید این کار را انجام دهید. شما می‌توانید با تولید محتوا‌هایی جذاب و اثربخش مشتریان خود را به سمت برند خود جذب کنید و این همانند مبارزات انتخاباتی است.

 

مشتریان صبر ندارند

مشتریان دوست دارند زمانی که سوالی را مطرح می‌کنند به آنها پاسخ داده شود. برای مثال زمانی که در فروشگاهی سوالی را از شخصی می‌پرسید به شما به سرعت جواب داده خواهد شد ولی در بسیاری از کسب و کار‌های آنلاین و اینترنتی چنین چیزی نیست و زمان پاسخ گویی با تاخیر بسیار زیادی روبرو است.

مشتریان فروشگاه های اینترنتی صبر ندارند!

این نکته را در نظر داشته باشید؛ زمانی که شما پاسخ‌گویی به یک مشتری را به تعویق می‌اندازید آن منتظر جواب شما نخواهد ماند و به سراغ فروشگاه دیگری رفته و خرید را از انجا انجام خواهد داد!!!

شما می‌توانید از یک چت بوت برای مدیریت مشتریان خود استفاده کنید؛ به این صورت که سوالاتی که به صورت متداول از شما پرسیده می‌شود را ربات از مشتریان بخواهد و با بازه زمانی یا در صورت دریافت متن، سوال و جواب را ادامه دهد. این گزینه به هیچ عنوان کیفت یک اپراتور را نخواهد داشت و بهتر است خودتان این سوالات را پاسخ دهید.

 

زمان تحویل محصول

یکی از بدترین مواردی که در فروشگاه‌های اینترنتی وجود دارد، شیوه حمل و نقل محصولات و رساندن آن به دست مشتری است. زمانی که مشتری از شما محصولی را خریداری می‌کند، در زمانی که گفته‌اید باید محصول به دست مشتری شما رسیده باشد. برخی از فروشگاه‌های اینترنتی زمانی را برای تحویل کالا مشخص نمی‌کنند و مشتری نمی‌داند هفته بعد محصول را دریافت خواهد کرد یا کی؟ این درحالی است که مشتریان علاقه دارند تا خودشان زمان تحویل محصول را انتخاب کنند و این یک مزیت به حساب می‌آید.

زمان ارسال کالا

با وجود فروشگاه‌های اینترنتی، محبوبیت خرده فروشی‌ها اصلا کاهشی نداشته است

با وجود رشد چشمگیری که فروشگاه‌های اینترنتی داشته‌اند همچنان خرده فروشی‌ها دارای طرفداران بسیاری است. در سال 2014 صنعت خرده فروشی درآمدی حودو 22 تریلیون دلار داشته است و تجارت آنلاین تنها 1.3 تریلیون دلار از این بازار را صاحب شده است.

با رشد و گسترش فروشگاه‌های اینترنتی مدیران فروشگاه‌ها با بررسی‌هایی که بر روی بازارهای گوشه انجام می‌دهند ولی حضور در بازارهای فیزیکی جایگاه خود را دارد. چرا آمازون که دارای بزرگترین سیستم لجستیک را در سراسر دنیا دارد به راه اندازی فروشگاه‌های محلی روی آورده است؟ با اینکه این بازار 1.3 تریلیون دلاری پتانسیل بالایی را برای درآمد زایی شما ایجای می‌کند ولی شما باید بازار فیزیکی را نیز داشته باشید تا تبدیل به برند قدرتمند در حوزه کاری خود شوید.

 

جمع بندی

تصوری غلط از موفقیت در کسب و کارهای اینترنتی وجود دارد که با راه اندازی یک وبسایت با ایده‌ای عالی سود دهی فوق العاده‌ای رقم خواهد خورد. این یک سرابی بیش نیست و راه‌اندازی و موفقیت در کسب و کارهای اینترنتی و سایت فروشگاه آنلاین بسیار فراتر از تصور شما است. برای راه اندازی وب سایت فروشگاه اینترنتی لازم است یک مشاور حرفه‌ای را در این مسیر همراه خودتان داشه باشید تا در این مسیر سرمایه خود را از دست ندهید و به حداکثر بازدهی و سوددهی دست یابید.

ایده پویا یکی از قدیمی‌ترین و باتجربه‌ترین شرکت‌های طراحی سایت و خدمات دیجیتال مارکتینگ در ایران است که با داشتن سابقه درخشان در این زمینه و با تکیه بر به‌کارگیری مدرن‌ترین روش‌ها می‌تواند پاسخگوی نیازهای شما در زمینه طراحی سایت حرفه‌ای و دیجیتال مارکتینگ باشد. برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا با شماره 22920180 تماس حاصل فرمایید.

 

شرکت طراحی سایت

  • 29
  • 7
نظرات کاربران (7)
  • avatar
    ل

    ترجمه اش جالب نبود خوشم نیامد

  • avatar
    اکبر علیزاده

    سلام عرضو ادب خدمت شما مطالب خوب وآموزنده بود برای من

    avatar
    مدیر سایت

    تشکر از لطف شما

  • avatar
    احمد پور

    مقالاتون خوب بود ، ادم رو از شک و دو دلی در میاره - و مشخصخه که راه اندازی سایت و طراحی سایت فروشگاهی اهمیت زیادی داره ولی خوب از قدرت اینستگرام هم نباید غافل شد

    avatar
    مدیر سایت

    سایت و اینستاگرام هر دو مکمل هستند و سایت به اینستا شماقدرت و اعتبار میده

  • avatar
    AHMADI POR

    الان که اینستاگرام هم داره همین کار فروشگاه رو میکنه و بدونه هزینه - میشه بگید چرا باید باز سایت بزنیم-- قدیم شاید سایت فروشگاهی خوب بود - الان دیگه نه

    avatar
    مدیر سایت

    سایت اعتبار کسب و کار شما هست و در ضمن زمانیکه تعداد محصول یا تعداد مشتری شما بالا باشه از اینستا نمیتونید به راحتی مدیریت کنید و فقط وب سایت میتونه کمک کنه و بهتون سیستم یکپارچه بدهد

ثبت نظر