12 توصیه کاربردی برای افزایش نرخ تبدیل سایت از طریق اینگیجمنت

12 توصیه کاربردی برای افزایش نرخ تبدیل سایت از طریق اینگیجمنت

تاریخ انتشار خبر : 1398 اسفند 06

12 توصیه کاربردی برای افزایش نرخ تبدیل سایت از طریق اینگیجمنت

برای آن دسته از افرادی که در حوزه بازاریابی اینترنتی یا به طور اختصاصی دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنند، نرخ تبدیل (Conversion Rate Optimization) یک معیار بسیار اساسی محسوب می‌شود. در کسب‌وکارهای اینترنتی معمولا فروش از طریق یک دکمه فراخوان یا اقدام به عمل صورت می‌گیرد که باید آن را بسیار هوشمندانه طراحی کرد. به هر حال اگر قصد دارید که سایت شما اعتماد کامل بازدیدکنندگان را جذب کند، باید تلاش کنید که بسیار جذاب و تعاملی باشد. یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش نرخ تبدیل، تعاملی بودن وبسایت و علاقمندی کاربران به آن است. به هر اندازه که نرخ تبدل یاCRO یک سایت بالاتر برود، به همان میزان نیز فروش شما بالاتر خواهد رفت. اما منظور از نرخ تبدیل چیست؟

فرض کنید مخاطب به سایت شما وارد می‌شود، ممکن است حتی برای دقایق طولانی نیز حضور داشته باشد. اما در نهایت آن چیزی که مدنظر شما بوده را انجام نداده است. یعنی نه محصولی را خریداری کرده و نه برای خدمت مورد نظر شما درخواست داده است. در اینجا اصطلاحا می‌گوییم نرخ تبدیل سایت پایین است. چنین وبسایتی هر اندازه که بازدیدکننده بالایی نیز داشته باشد، بار هم راه به جایی نخواهد برد. بنابراین منظور از CRO همان روندی است که در آن یک بازدیدکننده به مشتری تبدیل خواهد شد. هر اندازه که این نرخ بیشتر باشد، وضعیت بهتری را نشان می‌دهد. چرا که نشان‌دهنده فروش و سود بیشتر خواهد بود. اینکه چرا یک بازدیدکننده تبدیل به مشتری نمی‌شود دلایل مختلفی دارد. اما یکی از مهم‌ترین دلایل آن پایین بودن نرخ اینگیجمنت سایت است. اینگیجمنت ریت به معنای نرخ تعامل و مشارکت کاربران یک سایت محسوب می‌شود. هر اندازه این نرخ بالاتر باشد، بدین معنی است که آن سایت برای کاربران جذاب‌تر است و برعکس. خوب حال که با این مفاهیم آشنایی نسبی پیدا کردید، بهتر است به سراغ اصل داستان برویم. در این مقاله قصد داریم تا به 12 راهکار اساسی که در افزایش نرخ تبدیل سایت از طریق اینگیجمنت تاثیرگذار هستند اشاره کنیم. دقت کنید که این 12 راهکار از سوی اعضای شورای توسعه فوربس توصیه شده است.

آموزش کافی ارائه دهید

 

آموزش در سایت

بسیاری از مردم در فضای مجازی و اینترنت به دنبال کسب یادگیری هستند. کافی است برخی کیوردهای پرطرفدار فضای اینترنت را بررسی کنیم، بسیاری از آنها در این حوزه قرار دارند. مردم حتی برخی نکات ساده مربوط به کار کردن با شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام را در اینترنت جستجو کرده و به دنبال یادگیری هستند، چه برسد به موضوعات مهم‌تر و اساسی‌تر. به همین دلیل تلاش کنید در راستای موضوع وبسایت خود آموزش‌های اساسی به آنها اراده دهید. به عنوان مثال، اگر در زمینه فروش موبایل و لوازم مربوطه فعالیت دارید، بهتر است در خصوص مدل‌های مختلف گوشی تلفن همراه و کارکردهای آن تولید محتوا کنید. با این کار مخاطبان درگیر سایت شما شده و از طریق کامنت‌گذاری سعی در مشارکت خواهند کرد. ضمن آنکه شما به آنها چیز جدیدی یاد داده‌اید. بنابراین این موضوع در وفادارسازی‌شان تاثیر خواهد گذاشت. تمامی این مسائل در افزایش نرخ تبدیل سایت موثر خواهد بود.

پیام‌های خود را شخصی کنید

شخصی‌سازی پیام به طور کل نقش زیادی در جلب توجه افراد دارد. فرض کنید فردی شما را به اسم صدا بزند، چه تاثیری بر روی شما خواهد گذاشت؟ قطعا احساس راحتی بیشتری خواهید کرد. این موضوع در امر تولید محتوا نیز تاثیرگذار است. بنابراین چه در تولید محتوا برای وبسایت و چه در برخورد مستقیم و تلفنی یا ایمیلی با مشتری، سعی کنید که از این تکنیک تا حد امکان استفاده کنید. البته که نوع برخی از کسب‌وکارها به گونه‌ای است که کمتر می‌توان در تولید محتوا از این تکنیک استفاده کرد. اما به طور کل می‌توان تا حد قابل توجهی از میزان رسمیت و خشک بودن محتوا کاست. بنابراین شخصی‌سازی پیام می‌تواند تا حد زیادی به جلب مشارکت کاربران و به دنبال آن افزایش نرخ CRO کمک کند.

بین مشتریان جدید و مشتریان بازگشتی تفاوت قائل شوید

 

حفظ مشتری باعث افزایش نرخ تبیدل سایت می شود

یک روش عملی برای افزایش نرخ اینگیجمنت و به دنبال آن افزایش نرخ تبدیل، تفاوت بین برخورد با مشتریان جدید و مشتریان قدیمی است که دوباره به وبسایت مراجعه یا با ما تماس می‌گیرند. افرادی که جزء مشتریان قدیمی هستند را باید از طریق برخی پیام‌ها که به ایمیل یا شماره آنها ارسال می‌شود، وفادار کنیم که به آن وفادارسازی مشتری می‌گویند. در عوض برای مشتریان جدید بیشتر مساله اعتماد و بازگشت دوباره آنها مهم است. بنابراین نوع محتوا ارائه شده برای این دو دسته معمولا باید متفاوت باشد.

تغییرات کوچک ایجاد کنید

موثرترین تغییرات معمولا تغییرات کوچک هستند تا تغییرات بزرگ. بسیاری از تغییرات کوچک هستند که از طریق آنها می‌توانید نسبت به افزایش نرخ اینگیجمنت و افزایش نرخ تبدیل خود اقدام کنید. به عنوان مثال، لیستی از افرادی که پیش‌تر مشتری شما بوده یا در وبسایت اظهارنظر می‌کردند و اما اکنون خبری از آنها نیست، تهیه کنید. سپس با آنها تماس بگیرید و علت را جویا شوید یا با ارسال یک محتوا جذاب به ایمیل‌شان با آنها تعامل کنید. بستگی به نوع کسب‌وکار و مشتریانی که دارید می‌توانید از اینگونه تغییرات کوچک برای افزایش اینگیجمنت ریت سایت استفاده کنید. به عنوان مثال، امکان دارد در کامنت‌گذاری افراد، اطلاعات اضافه از آنها دریافت می‌کنید که باعث می‌شود کمتر به ارائه اظهارنظر ترغیب شوند. با حذف برخی از آنها، مشاهده می‌کنید که نرخ اینگیجمنت سایت افزایش پیدا می‌کند.

کیفیت محتوا را بالا ببرید

 

کیفیت محتوا باعث افزایش نرخ تبدیل سایت می شود

برخی از کسب‌وکارهای اینترنتی صرفا به دنبال ارائه برخی مقالات بی‌کیفیت با انبوهی از کلمات تکراری برای فریب موتورهای جستجو هستند. این در حالی است که این موضوع نه تنها از چشم موتورهای جستجو پنهان نمی‌ماند بلکه در افزایش نرخ تبدیل CRO نیز اثر منفی خواهد گذاشت و برعکس. یعنی اگر محتوا ارئه شده از کیفیت لازم برخوردار باشد، نه تنها مخاطب را تشویق به ارائه نظر و کامنت می‌کند، بلکه باعث می‌شود تا وی آن مطالب را بازنشر دهد. حتی برای خود ما بارها این مساله رخ داده است. بنابراین تا جایی که می‌توانید کیفیت محتواهای تولیدی را افزایش دهید، چیزی را به مخاطب عرضه کنید که دقیقا به دنبال آن است. در یک کلام می‌توان گفت صرفا برای گوگل کار نکنید، بلکه برای مخاطب کار کنید!

بر روی سئو تمرکز کنید

 

سئو و بهینه سازی سایت

شاید این مورد چندان نیاز به گفتن نداشته باشد. افرادی که به الفبای دیجیتال مارکتینگ نیز آشنایی ابتدایی دارند، کاملا در جریان هستند که سئو و بحث بهینه‌سازی وبسایت تا چه اندازه در افزیش نرخ تبدیل (Conversion Rate Optimization) آن موثر خواهد بود. بنابراین تلاش کنید بر روی این موضوع تمرکز داشته باشید. از متخصصان سئو کمک گرفته و با تغییراتی که در الگوریتم‌های موتورهای جستجو ایجاد می‎‌شود، آشنایی داشته باشید ته به مرور بتوانید اینگیجمنت ریت سایت را افزایش دهید.

چت زنده را فعال کنید

سازوکاری را طراحی کنید که از طریق آن مشتریان شما بتوانند به صورت زنده با مسئولین فروش سایت صحبت کنند. بسیاری از مشتریان بعد از ورود به سایت با سوالات متعددی روبرو می‌شوند. ممکن است برخی از آنها در خصوص خرید محصولات یا استفاده از تخفیف سوالاتی داشته باشند. باید سازوکاری چت زنده را برای آنها فعال کنید تا بتوانند سوالات خود را از شما بپرسند. این مساله بر تعامل و مشارکت مشتریان تاثیر بسزایی خواهد گذاشت و باعث جذب و ایجاد علاقه در آنها خواهد شد. موضوعی که در نهایت بر افزایش نرخ تبدیل اثر مستقیم خواهد گذاشت.

آنالیز کنید

 

آنالیز سایت

شما باید در طول زمان سفر مشتری او را همراهی کنید و با استفاده از ابزارهای سئو تشخیص دهید که چه چیزی برایش مهم است. به عنوان مثال، کدام صفحات یا مطالب را بیشتر می‌پسندد یا آنکه کدام صفحات حس خوبی به مشتری نمی‌دهد. با این کار می‌توانید نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کرده تا بر روی آنها بیشتر تمرکز کنید. به عنوان مثال، ممکن است برخی از موضوعات بیشتر برای مخاطبان جذاب باشد، بنابراین باید بیشتر بر روی آنها وقت گذاشته و تولید محتوا کنید. به طور کل، باید به طور مرتب اطلاعات پیرامون سایت را بررسی و تجزیه و تحلیل کنید تا با استفاده از آنها بتوانید نرخ تبدیل یا CRO را افزایش دهید.

دائما تست و بررسی کنید

 

تست و بررسی سایت

برای افزایش نرخ اینگیجمنت باید تمام عوامل یک کسب‌وکار دست به دست هم بدهند. یعنی از بخش پشتیبانی تا مسئولین مستقیم فروش و بازاریابی دست به دست هم دهند. چرا که هر کدام از آنها می‌توانند از یک طریق برای افزایش نرخ تبدیل تلاش کنند. هر چند که در این کار ممکن است که تیم دیجیتال مارکتینگ یا تیم پشتیبانی وظیفه بیشتری بر عهده داشته باشند. اما به طور کل باید دائما و به طور پیوسته روند سایت را چک کنید. موضوعات و موارد محتلف را که برای کاربران مهم است را ارزیابی کنید تا بتوانید نقاط ضعف خود را بررسی کنید. برای این کار می‌توانید از نظرات خود مشتریان نیز استفاده کنید.

اقدامات خودکار را تنظیم کنید

علاوه بر اقداماتی که افراد و تیم دیجیتال مارکتینگ یا سایر بخش‌ها می‌توانند برای بهبود نرخ تبدیل انجام دهند، می‌توان از طریق در نظر گرفتن برخی اقدامات خودکار نیز این کار را انجام داد. به عنوان مثال، چنانچه مخاطب در سایت شما ایمیل خود را وارد کرد باید به صورت خودکار برای او ایمیل خاص ارسال شود. یا آنکه برای برخی موضوعات امتیاز خاصی را تعیین کنید که در صورت به حد نصاب رسیدن، اقدام خاصی صورت گیرد. به عنوان مثال، چنانچه یک مشتری چندین بار از سایت شما خرید انجام دهد، به صورت خودکار بتواند از برخی مزایای خاص برخوردار شود. علاوه بر این مثال‌ها می‌توان برخی موضوعات دیگر را نیز در نظر گرفت که بستگی به هدف وبسایت می‌تواند متفاوت باشد.

از قوانین بازی‌سازی استفاده کنید

امروزه گیمیفیکشن نقش قابل توجهی در افزایش نرخ اینگیجمنت بازی می‌کند. بنابراین می‌توانید از قواعد بازی برای افزایش نرخ تبدیل سایت خود استفاده کنید. قواعد بازی شامل رقابت، جایزه و برخی موارد دیگر است. به عنوان مثال، افرادی که خرید آنها به چند بار برسد بتوانند از برخی مزایای خاص استفاده کنند. این مساله به موضوع و هدف کسب‌وکار شما بستگی داشته و می‌تواند متفاوت باشد. اما به هر حال، باید بتوانید از طریق قواعد بازی مخاطب را بیشتر درگیر کنید.

بر روی مخاطبان هدف تمرکز کنید

بسیاری از کسب‌وکارهای اینترنتی تلاش دارند به هر نحوی که شده انبوهی از مخاطبان را به سایت خود آورند. در حالی که این یک سیاست غلط و باعث کاهش نرخ تبدیل CRO سایت خواهد شد. بهتر است بر روی موضوعاتی دست به تولید محتوا بزنید که مختص مخاطب شما بوده تا هنگام ورود به سایت نیز از خدمات و محصولات شما استفاده کند. بنابراین مخاطب ارگانیک نیز یکی از موارد مهم در افزایش نرخ اینگیجمنت خواهد بود.

به 12 راهکار اساسی جهت افزایش نرخ تبدیل سایت از طریق نرخ اینگیجمنت پرداختیم. با این حال، ممکن است راهکارهای دیگری نیز برای این کار وجود داشته باشد. از جمله آنکه حتما امکان اظهارنظر در سایت خود را فعال کنید یا آنکه از طریق فعالیت در شبکه‌های اجتماعی نیز برای خود مخاطب جذب کنید. اکنون وقت آن است که از این راهکارها جهت بالا بردن نرخ تبدیل سایت خود اقدام کنید.

 

 

 

  • 0
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر