13 گام کلیدی در مدیریت وب‌سایت

تاریخ انتشار خبر : 1398 بهمن 26

13 گام کلیدی در مدیریت وب‌سایت

طراحی سایت، اولین و مهم‌ترین قدم در راه ایجاد یک کسب و کار آنلاین است. حتی اگر تجارت شما آنلاین نیز نباشد، برند شما نمی‌تواند به موفقیت چشمگیری برسد. در واقع به همین دلیل است که گفته می‌شود شما بدون یک وب‌سایت، نمی‌توانید حرف خاصی برای گفتن داشته باشید. در این میان، وب‌سایت‌های وردپرسی هم قدرتمند و هم ساده هستند. سریع ساخته می‌شوند و استفاده از آن‌ها حتی برای یک فرد مبتدی نیز امکان‌پذیر است. با این حال، اقدامات خاصی وجود دارد که باید در این راستا انجام دهید و اطمینان حاصل کنید که وب‌سایت شما بدون هیچ مشکلی به کار خود ادامه می‌دهد و بازدیدکنندگان وب‌سایت، به مشتریان بالقوه شما بدل می‌شوند. در این مقاله، قصد داریم وظایف روزانه، هفتگی و ماهانه یک مدیر وب‌سایت را برای شما شرح دهیم. به این ترتیب انتظار می‌روند شما یک مدیریت موفقیت‌آمیز داشته باشید.

برای سئو و بهینه سازی سایت خود با کارشناسان مجرب ما در ایده پویا در ارتباط باشید.

02122273875

وظایف روزانه مدیر وب‌سایت

 

مراحل مدیریت روزانه وب‌سایت

وب‌سایت شما مانند گوشی شما پر از اطلاعات آشکار و پنهان است. داده‌های زیادی از کاربران شما، عملکرد سایت و مطالب بارگذاری شده در وب‌سایت شما وجود دارد که روی سرور سایت ذخیره شده است. شما به عنوان مدیر سایت وظیفه دارید که از این اطلاعات حراست کنید. البته نیازی نیست یک متخصص کدنویسی یا یک هکر سفید باشید! بهتر است برای این منظور مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. نسخه پشتیبان وب‌سایت

تهیه نسخه پشتیبان از وب‌سایت بسیار مهم است؛ زیرا به شما این امکان را می‌دهد در صورت به خطر افتادن وب‌سایت یا سرور، بتوانید اطلاعات خود را حفظ کنید. یک راه توصیه شده برای این امر، این است که به صورت روزانه از فایل‌های وردپرس خود و پایگاه داده‌ها، نسخه پشتیبان بگیرید. گرفتن نسخه پشتیبان برای سایت‌های ورد پرسی کار سختی نیست. شما با استفاده از برنامه ManageWP، می‌توانید به راحتی از پشتیبان گیری برای اطمینان از محافظت از سایت خود استفاده کنید. این برنامه قابلیت‌های دیگری هم دارد. به عنوان مثال شما می‌توانید برای  بارگیری نسخه پشتیبان در رایانه خود یا بارگذاری آن در جای دیگری مانند Dropbox یا Google Drive استفاده کنید. در این صورت حتی اگر رایانه خود را نیز از دست بدهید و سرور شما نیز کاملاً از کار بیفتد، باز هم نسخه پشتیبان از داده‌های شما روی گوگل درایو یا دراپ باکس موجود خواهد بود!

  1. Uptime Monitor

خطاهای موجود در یک سایت می‌تواند برای سایت نتایج منفی زیادی داشته باشد. خود شما نیز مطمئناً بارها از اینکه یک لینک کار نمی‌کرده یا خطای خاصی در وب‌سایت وجود داشته است، صفحه آن را بسته‌اید. وجود این خطاها به گوگل می‌گوید که صفحه شما تجربه کاربری خوبی نداشته یا به هر نحوی برای کاربر مفید نبوده است. در نهایت شما به سختی می‌توانید نظر گوگل را در مورد سایت خود عوض کنید و در بین رتبه‌های خوب سرچ گوگل قرار بگیرید.

بنابراین یکی از کارهایی که به عنوان مدیر سایت باید به طور مداوم انجام بدهید، مانیتور کردنِ سایت و خرابی‌های آن است. اگر از برنامه ManageWP استفاده می‌کنید، می‌توانید از ابزار Uptime Monitor برای آگاهی از خرابی وب‌سایت خود استفاده کنید. اگر مشکلات زیادی در سایت خود پیدا کردید، قطعاً زمان آن رسیده است سرور خود را تغییر دهید.

  1. گزارش امنیتی روزانه را انجام دهید

با ظهور تهدیدات امنیتی آنلاین و بدافزارها، شما مسلماً نباید هیچ شانس برای هکرها باقی بگذارید. برای اطمینان از اینکه وب‌سایت‌هایی که مدیریت می‌کنید، عاری از بدافزار هستند، از سرویس‌هایی مانند Sucuri استفاده کنید. اگر از این افزونه استفاده می‌کنید، می‌توانید هر زمان که دوست دارید، وب‌سایت خود را چک کنید. همچنین می‌توانید نسخه برتر آن را فعال کرده و از کنترل‌های امنیتی خودکار استفاده کنید که هر فعالیت مشکوکی را از طریق ایمیل به شما اطلاع می‌دهند.

مراحل مدیریت هفتگی وب‌سایت

 

مراحل مدیریت هفتگی وب‌سایت

وظایف زیر باید به صورت هفتگی انجام شوند؛ اما این را به خاطر بسپار که برخی از آن‌ها مانند به‌روزرسانی وردپرس و افزونه‌ها به عوامل خارجی بستگی دارند، بنابراین وظایف خود را باید متناسب با آن‌ها تنظیم کنید.

  1. به‌روزرسانی‌های WordPress، Theme و Plugin را بررسی کنید

همان‌طور که در بالا ذکر شد، این کار به عوامل خارجی بستگی دارد؛ اما حتماً هنگام انتشار آن‌ها به‌روزرسانی‌ها را اعمال کنید. این مورد به محافظت از وب‌سایت شما در برابر آسیب‌پذیری‌های امنیتی احتمالی کمک می‌کند. در واقع وردپرس یا هر کدام از افزونه‌ها که به‌روزرسانی می‌شوند، شرایط بهتری را برای مدیریت و امنیت بالاتر سایت شما فراهم می‌کنند. چه بسا با وجود پلاگین های جدید، کار مدیریتی شما ساده‌تر شود.

  1. سایت را در مرورگرها تست کنید

شما باید هر هفته سایت خود را در مرورگرها و دستگاه‌های مختلف (موبایل، تبلت، رایانه) بررسی کنید تا مطمئن شوید هیچ مشکلی در مورد چیدمان وب‌سایت در این مرورگرها یا دستگاه‌ها وجود ندارد. اطمینان از ریسپانسیو یا بهینه بود قالب وب‌سایت در تمام دستگاه‌ها، گام دیگری برای اطمینان از تجربه بهینه کاربر است. از این گذشته، اگر چیدمان وب‌سایت شما خراب باشد، بازدیدکنندگان وب‌سایت نمی‌توانند درک کنند که وب‌سایت مربوط به چه چیزی است و همچنین قادر نخواهند بود مسیر مشخصی را برای تبدیل شدن به مشتری دنبال کنند.

مراحل مدیریت ماهانه و سه ماهه وب‌سایت

 

مراحل مدیریت ماهانه و سه ماهه وب‌سایت

مدیر وب‌سایت به صورت ماهانه و سه ماه یک‌بار وظایف مشخصی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  1. بررسی گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس یکی از ابزارهای رایگان گوگل است که اطلاعات آماری دقیقی در مورد سایت شما ارائه می‌دهد. بررسی و تجزیه و تحلیل این آمارها به شما کمک می‌کند بفهمید که بازدیدکنندگان از چه منابعی به سایت شما هدایت ‌شده‌اند. به عنوان مثال از سرچ در گوگل به سایت شما دسترسی پیدا کرده‌اند یا از تبلیغات شبکه‌های مجازی مانند اینستاگرام؟ مدت زمان ماندن در وب‌سایت هر کدام از این کاربران چقدر بوده است و کدام صفحه‌ها بیشترین بازدید را دارند؟ این بررسی‌ها به شما امکان می‌دهد رشد وب‌سایت را سنجیده و صفحاتی را که بیشترین بازدید را دارند، بهینه‌سازی کنید. همچنین این اطلاعات به شما می‌گویند که کدام صفحات برای مخاطبان جذاب نیستند و شما باید مطالب آن‌ها را تغییر بدهید.

  1. زمان لود شدن سایت را بررسی کنید

شما یک‌ بار در ماه وظیفه دارید که زمان لود شدن سایت را بررسی کنید. از آنجا که مشتریان شما شروع به آپلود کردن فایل‌ها یا اطلاعات می‌کنند، وب‌سایت شما ممکن است به اصطلاح سنگین شده و دچار کاهش سرعت شود. کاهش سرعت سایت ارتباط مستقیمی با ریزش تعداد کاربران دارد. این مورد همچنین یک امتیاز منفی از جانب گوگل محسوب می‌شود. اصولا سایت‌هایی که سرعت لود بالایی دارند، راحت‌تر می‌توانند در نتایج جستجوی گوگل رتبه بالایی کسب کنند. چرا که برای کاربر تجربه‌ای خوشایند ایجاد می‌کنند.

  1. فرم‌ها را چک کنید

ماهانه یک‌بار، به وب‌سایت خود مراجعه کرده و هر فرمی که در وب‌سایت قرار داده‌اید را پر کرده و تست کنید تا از عدم سوء استفاده، یا عدم وجود خرابی مطمئن شوید. چرا که گاهی کاربران در تکمیل فرم‌ها یا ثبت‌نام در سایت دچار مشکل می‌شوند.

  1. مضامین و افزونه‌های بلااستفاده را حذف کنید

هر سه ماه یک‌بار، تم‌ها و افزونه‌هایی که بدون استفاده هستند را حذف کنید. برای جلوگیری از آسیب‌پذیری و مشکلات امنیتی حتماً آن‌ها را غیرفعال و حذف کنید. به این ترتیب سرعت سایت شما نیز بالاتر می‌رود. چرا که این برنامه‌ها می‌توانند باعث سنگین شدن سایت شوند.

  1. نسخه پشتیبان تهیه کنید

تهیه نسخه پشتیبان در هنگام مدیریت سایت بسیار مهم است؛ اما باید اطمینان حاصل کنید که نسخه پشتیبان تهیه شده به طور صحیح در محلی که مشخص کرده‌اید، ذخیره می‌شوند. در واقع هنگامی که نسخه پشتیبان را تهیه می‌کنید، باید مطمئن شوید که برای بدترین سناریوی ممکن ینی از دست رفتن سایت یا سرور آمادگی دارید. در این شرایط به سادگی بازگردانی وب‌سایت شما انجام می‌شود. همان‌طور که در بالاتر نیز گفتیم، می‌توانید نسخه پشتیبان را در گوگل درایو خود ذخیره کنید که تحت هر شرایطی بتوانید عملیات بازیابی را انجام دهید.

مراحل مدیریت سالانه وب‌سایت

 

مراحل مدیریت سالانه وب‌سایت

در نهایت شما یک مدیر وب‌سایت هستید که در بلندمدت باید بتوانید از سایت تحت نظر خود مراقبت کرده و البته رتبه آن را در گوگل افزایش بدهید. همچنین یک تجربه کاربری خوب برای بازدیدکنندگان خود ایجاد کنید تا دوباره به سایت شما برگشته و به مشتریان شما تبدیل شوند. این فرآیند معمولاً به سادگی صورت نمی‌گیرد و نیاز به تلاش زیادی از جانب شما به عنوان مدیر سایت دارد. شما در صورتی که برنامه‌ریزی سالانه برای این کار نداشته باشید نمی‌توانید به چنین اهدافی برسید؛ بنابراین به وظایف سالانه ک در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم، توجه کنید:

  1. اطلاعات مربوط به قانون کپی رایت را در پاورقی به روز کنید

حتماً اطلاعات مربوط به کپی رایت را در پاورقی به روز کنید تا تاریخ سال جاری را منعکس کنید. در غیر این صورت، مشتریان بالقوه نمی‌دانند که آیا شما هنوز هم فعال هستید یا خیر. در این صورت ممکن است این افراد تمایل کمتری به تماس با شما داشته باشند.

  1. بررسی و ارزیابی افزونه‌ها و تم‌ها

در آخر باید افزونه‌های نصب شده و فعال را ارزیابی کنید تا متوجه شوید که عملکرد آن‌ها چقدر خوب است. در این فرآیند شما باید تک به تک افزونه‌ها را بررسی کنید و از فعال بودن و کارایی آن‌ها اطمینان حاصل کنید. ممکن است در این بررسی‌ها با یک افزونه کم کاربرد یا رها شده برخورد کنید. در این صورت باید به دنبال یک جایگزین برای آن باشید. البته اگر این افزونه کاملاً بدون کاربرد است، می‌توانید به راحتی آن را حذف کنید. در عین حال باید از بهترین نسخه وردپرس استفاده کنید تا یک تجربه مناسب برای کاربران خود ایجاد کنید. در صورت لزوم، ممکن است به صورت سالانه نیاز باشد که کدهای وب‌سایت خود را نیز به روز کنید.

حرف آخر: وب‌سایت خود را مانند یک حرفه‌ای مدیریت کنید

مدیریت وب‌سایت یک کار چالش‌برانگیز است که می‌تواند تا حدی ترسناک باشد. شما هنگامی که یک وب‌سایت را مدیریت می‌کنید، باید بر محتوا و گرافیک آن نظارت کنید، با کاربران در تماس باشید، صفحات سایت را آنالیز کنید، برای بهبود سایت پیشنهاد بدهید. رفتار کاربران را به طور مداوم بررسی کنید. نیم‌نگاهی به سایت‌های رقیب داشته باشید و البته با استراتژی‌های فروش و بازاریابی برند خود نیز به طور کامل آشنایی داشته باشید.

شما نمی‌توانید یک برند را تنها با مدیریت سایت آن به موفقیت برسانید. شما باید آگاهی عمیقی از آن برند و مشتریانش داشته باشید. تا حد امکان با تجارت آن حوزه آشنا باشید و ارتباط خود را با مشتریان قطع نکنید. برای این منظور، اگر خودتان صاحب یا سهامدار برند نیستید، با مدیر شرکت در مورد حوزه فعالیت‌ها، رقبای اصلی و مشتریانشان صحبت کنید. این امر نباید برای شما خجالت‌آور باشد. بلکه قرار است درک عمیق‌تری از این حوزه کاری به شما بدهد. در نهایت شما با مدیریت وب‌سایت برای یک برند، می‌توانید به یک متخصص تمام‌عیار در آن حوزه تجارت نیز بدل شوید!

بنابراین به عنوان یک مدیر وب‌سایت، حواستان را به همه چیز بدهید. نظم کاری داشته باشید. از مطالعه و کسب آگاهی برای شناخت مشتریان خود غافل نشوید. از نکات موجود در این مقاله برای مدیریت وب‌سایت خود مانند یک حرفه‌ای استفاده کنید. هنگامی که همه این کارها را در برنامه روزانه تا سالانه خود قرار می‌دهید، انجام آن‌ها بسیار ساده‌تر از قبل می‌شود. در نهایت مطمئن شوید که همیشه بهترین عملکرد خود را اراده می دهید.

 

 

 

  • 4
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر