25

25 ابزار ساده و رایگان سئو برای بهبود بازاریابی در سال 2020

25 ابزار ساده و رایگان سئو برای بهبود بازاریابی در سال 2020

تاریخ انتشار خبر : 1398 بهمن 05

25 ابزار ساده و رایگان سئو برای بهبود بازاریابی در سال 2020

زمانی که برنامه‌ای برای بهبود محل زندگی و تغییر خانه‌ داریم، با داشتن ابزار درست، هوشمندانه‌تر و سریع‌تر به نتیجه دلخواه می‌رسیم. تفاوتی که ابزار درست ایجاد می‌کند شگفت‌آور است. بدون در اختیار داشتن ابزار مناسب، مسلما زمان بیشتری برای انجام کارها صرف خواهد شد. در دیجیتال مارکتینگ هم این قواعد برقرار است. شرط اول برای باهوش و سریع بودن در سئو و بهینه سازی سایت، داشتن ابزار مناسب است. در این مقاله 25 ابزار موثر و رایگان سئو معرفی می‌شود. این ابزارها بسیاری از نیازهای بازاریابی آنلاین را پوشش می‌دهند. این مطلب توسط Kevan Lee، مدیر بازاریابی سرویس مدیریت شبکه‌های اجتماعی Buffer، گردآوری شده است. همانند آقای Lee امیدواریم بعد از آشنایی با این ابزار، از یک، دو یا بیست عدد از آن‌ها استفاده کنید!

 

1- Google PageSpeed Insights

سرعت و کاربردپذیری را در دستگاه‌های مختلف بررسی کنید

با وارد کردن آدرس اینترنتی مورد نظر در این ابزار می‌توانید سرعت بارگذاری و عملکرد را در نسخه دسکتاپ و موبایل، به صورت کمی و تحلیلی رصد کنید. استفاده درست و بجا از رنگ و نمودارهای گرافیکی ساده در نتایج ارائه شده توسط این ابزار، در تحلیل سریع و دقیق کمک شایانی خواهد کرد. این ابزار نقاط قوت و ضعف را به خوبی مشخص می‌کند تا با تکیه بر آن، نقاط قوت را تقویت کنید و نقاط ضعف را پوشش دهید. نتایج موبایل با بخش امتیاز تجربه کاربری همراه است. این بخش شامل طبقه‌بندی صفحه، مانند لمس درست دکمه‌ها و اندازه فونت‌ها است.

ابزارهای جایگزین: Pingdom، WenPagetest، GTmetrix

2- Moz Local Listing Score

 

moz local

کسب و کار محلی خود را به صورت آنلاین مشاهده کنید

Moz اطلاعات مورد نیاز را از 10 منبع متفاوت (شامل گوگل، Yelp، فیس‌بوک) جمع‌آوری و تلفیق می‌کند تا امتیاز کسب‌وکار آفلاین شما را در صورت آنلاین بودن نمایش دهد. اگر هنگام جمع‌آوری اطلاعات نقص یا تناقضی را تشخیص دهد، نتایج با روش‌های منطقی اصلاح می‌کند.

 

3- Keywordtool.io

صدها کلمه کلیدی را با ورود یک کلمه کلیدی به دست آورید

این ابزار با واردکردن یک کلمه کلیدی، تعداد زیادی کلمات کلیدی مرتبط و کلمات کلیدی طولانی به شما پیشنهاد می‌دهد. در سربرگ دیگری از نتایج این ابزار، سؤالات رایج مرتبط با کلمه کلیدی جستجو شده نیز وجود دارد که می‌تواند برای تولید محتوای شما یک راهنمای مناسب باشد.

ابزارهای جایگزین: Answer the Public، Ubersuggest

4- Google Analytics

 

google analytics

آمار جامع وب‌سایت را به‌طور کامل مشاهده کنید و نسبت به جستجوهای انجام‌شده دید وسیع به دست آورید

همان‌طور که اطلاع دارید گوگل آنالیتیکس باقدرت خود، تمام ترافیک وب‌سایت شمارا بررسی می‌کند. در یک بخش از این ابزار قدرتمند و همه‌کاره شما به یک سری از کلمات کلیدی دسترسی خواهید داشت. این کلمات کلیدی توسط کاربرانی که به وب‌سایت شما هدایت‌شده‌اند، استفاده‌شده است. از طریق مسیر Acquisition > Search Console > Queries or Acquisition > Campaigns > Organic Keywords می‌توانید به این پنل دسترسی داشته باشید.

ابزارهای جایگزین: Matomo، Open Web Analytics، Clicky

5- Google Search Console + Bing Webmaster Tools

 

google search console

تحلیل وب‌سایت، هشدارها و گزارش خطاها در اختیار خواهید داشت

به کمک این ابزارهای وبمستری درمی‌یابید که دو غول جستجوی بینگ و گوگل چگونه وب‌سایت شمارا تحلیل می‌کنند. این ابزارها کاربرد گسترده‌ای دریافتن باگ‌ها، هشدارها و مشکلات Indexing دارند.

نکته حرفه‌ای: استفاده از این دو ابزار نیاز به انجام تنظیمات خاصی در وب‌سایت شما دارد. برای بهره‌گیری از این ابزارها در وب‌سایت ورد پرسی خود، می‌توانید کدهای وبمستری را از طریق پلاگین‌هایی مثل Jetpack یا Yoast اضافه کنید.

6- Ahrefs’ Backlink Checker

 

ahrefs

لینک‌ها را تحلیل جامع کنید

نسخه رایگان ابزار Ahrefs’ Backlink Checker به شما کمک می‌کند تا 100 بک لینک برتر که به وب‌سایت شما ارجاع می‌دهند را مشاهده کنید. این ابزار نتایجی دیگری نیز نمایش می‌دهد که عبارت‌اند از: مجموع تعداد بک لینک‌ها و ریفرینگ دامین‌ها، دامین ریتینگ و URL ریتینگ.

نکته حرفه‌ای: اگر دنبال یافتن فرصت‌های بهتری برای وب‌سایت خود هستید، آدرس رقیبتان را در این سایت جستجو کنید.

7- Moz Link Explorer

 

moz link explorer

نگاهی جامع به وب‌سایت، صفحات و لینک‌ها داشته باشید

نسخه رایگان Link Explorer به شما کمک می‌کند تا نگاهی جامع و سریع به تحلیل لینک‌ها داشته باشید. این لینک‌ها شامل تأثیرگذارترین لینک‌ها و صفحاتی از وب‌سایت شماست که بیشترین ارجاع به آن‌ها داده‌شده است.

 

8- Google Keyword Planner

از جستجوی مردم آگاه باشید

یک کلمه کلیدی یا گروهی از کلمات را وارد کنید تا گوگل درازای آن، همه اطلاعات مفید مرتبط با کلمه کلیدی را به شما بازگرداند. این ابزار با نمایش میزان جستجوی ماهانه و رقابت‌پذیری، گزارش ارزشمندی را ارائه می‌کند. همچنین Google Keyword Planner پیشنهادهایی به شما خواهد داد که شاید تاکنون به آن فکر نکرده بودید.

 

9- Google.com در یک پنجره ناشناس مرورگر

از تکمیل خودکار کلمات در جستجوی گوگل به‌عنوان یک فرصت استفاده کنید

یک پنجره ناشناس در مرورگر بازکنید و در صفحه اصلی گوگل شروع به تایپ کلمه کلیدی موردنظر کنید؛ خواهید دید که قابلیت تکمیل خودکار کلمات، پیشنهاد‌هایی را برای کلمات کلیدی ارائه می‌کند. این روش به این دلیل قابل‌اتکاست که شما با هیچ پروفایلی شناسایی نمی‌شوید تا نتایج به‌صورت اختصاصی نمایش داده شوند. برای پیدا کردن جایگاه واقعی وب‌سایت خود در نتایج گوگل نیز، می‌توانید از این روش بهره بگیرید.

 

10- Google Trends

 

google trends

جستجوهای محبوب در موضوعات مختلف را کشف کنید

گوگل ترندز محبوبیت جستجوها را در طول زمان نشان می‌دهد. این ویژگی برای کشف محبوبیت هر جستجو در دوره‌های مشخص زمانی بسیار کاربردی است. امکان دیگر این ابزار مقایسه چند موضوع محبوب با یکدیگر است.

 

11- Ahrefs SEO toolbar

شاخص‌های سئو و جستجوهای گوگل را در لحظه‌ دریافت کنید

استفاده از این ابزار برای آگاهی از ترافیک ماهانه صفحات وب‌سایت، تعداد کلمات کلیدی برای رسیدن به رتبه فعلی، تعداد بک لینک‌ها و موارد دیگر مناسب است. همچنین میزان جستجو، هزینه‌بر کلیک (CPC) و سختی هر کلمه کلیدی در جستجوی گوگل را نمایش می‌دهد.

ابزارهای جایگزین: MozBar

 

12- SEO Web Page Analyzer

 

website seo analyzer

یک تحلیل کامل on-page از وب‌سایت خود به دست آورید

SEO Web Page Analyzer همان‌طور که از نامش هم پیداست یک تحلیل گسترده on-page ارائه می‌کند. تحلیل on-page علاوه بر محتوای صفحات، کدهای HTML را نیز از منظر بهینگی بررسی می‌کند. این نوع تحلیل اشکالاتی از قبیل نبود alt image و alt tag، خطاهای ساختار Heading و یا Page bloat را مشخص می‌کند.

ابزارهای جایگزین: HubSpot Website Grader، SEO Analyzer

13- SERP Simulator

نمایی از صفحات وب‌سایت خود در نتایج جستجوی گوگل مشاهده کنید

حتی اگر هنوز صفحات و مطالب را در اینترنت منتشر نکرده‌اید، دیدن پیش‌نمایش meta title و توضیحات صفحات وب‌سایت در نتایج جستجوی گوگل، از طریق این ابزار ممکن است. SERP Simulator برای موبایل و دسکتاپ در دسترس است. همچنین اگر مشکلی در عدم نمایش کامل عنوان و توضیحات باشد، می‌توانید به‌سرعت آن را برطرف نمایید.

 

14- Schema Creator

نحوه نمایش صفحات وب‌سایت خود در نتایج گوگل را شخصی‌سازی کنید

کدها اختصاصی خود را برای نحوه نمایش بررسی‌ها، رویدادها، سازمان‌ها و افراد در نتایج جستجوی گوگل تهیه کنید. اگر عبارت قبلی زیاد برای شما روشن نیست به‌عکس زیر توجه کنید. با ایجاد کد موردنظر و واردکردن آن در وب‌سایت خود، شما در نتایج گوگل به‌طور خاصی نمایش داده می‌شوید.

 

15- SimilarWeb

 

similar web

آمار مهم و کاربردی هر دامنه‌ای را بیابید

SimilarWeb میزان ورودی هر وب‌سایت را مشخص می‌کند. با واردکردن لینک وب‌سایت موردنظر می‌توانید مقدار کاربران ورودی وب‌سایت، منابعی که کاربران از طریق آن وارد وب‌سایت شده‌اند، موقعیت جغرافیای کاربران واردشده و اطلاعات بسیار دیگری را به دست آورید. این ابزار قدرتمند در تحلیل و مطالعه رقبا، کاربرد فراوانی دارد. در صورت نیاز به امکانات بیشتر می‌توانید از اشتراک غیر رایگان آن استفاده کنید.

 

16- SERP Robot

رتبه‌ وب‌سایت خود را برای 5 کلمه کلیدی مشاهده کنید

شما دامنه و کلمات کلیدی موردنظر خود را (نهایتاً 5 عدد) وارد می‌کنید تا رتبه شما در نتایج موتور جستجوی گوگل نمایش داده شود. برای مثال اگر شما یک فروشگاه اینترنتی لوازم‌خانگی دارید، با واردکردن آدرس وب‌سایت و کلمه کلیدی «خرید لوازم‌خانگی» از جایگاه خود در نتایج این جستجو آگاهی پیدا می‌کنید.

 

17- XML Sitemaps

یک نقشه سایت بسازید

آدرس وب‌سایت خود را به همراه پارامترهای اختیاری دیگری در این ابزار وارد کنید تا XML Sitemap برای شما یک نقشه سایت بسازد. این نقشه قابل بارگذاری بر روی Google Search Console و Bing Webmaster Tool است و تا 500 صفحه را به‌طور رایگان پشتیبانی می‌کند.

 

18- Browseo

 

brow seo

وب‌سایت خود را از نگاه موتورهای جستجو ببینید

این ابزار هر اطلاعات ممکنی از وب‌سایت شمارا نمایش می‌دهد. کافی است آدرس وب‌سایت را وارد کرده و همان اطلاعاتی را مشاهده کنید که موتورهای جستجو از وب‌سایت شما دریافت می‌کنند. شاید شما بدون آنکه بدانید، سلسله مراتبی در پیکربندی صفحات و مطالب پدید آوردید که با استفاده از این ابزار آن‌ها آشکار می‌شوند.

 

19- SEO Site Checkup

 

seo site chekup

سئو خوب علاوه بر تحلیل محتوا به تحلیل فنی نیز نیاز دارد

این ابزار یک بررسی سریع از وب‌سایت شما خواهد داشت. این بررسی، مناسب بودن تگ‌ها و هر خطایی که وجود دارد را شامل می‌شود.

 

20- Yoast SEO

 

yoast

برای بهبود رتبه بلاگ شما در موتورهای جستجو، پیشنهادهایی وجود دارد

بعد از واردکردن کلمه کلیدی پست بلاگ خود در Yoast SEO، پیشنهادهایی برای شما ارائه خواهد شد. این نکات شامل مواردی است که پست بلاگ را در موتورهای جستجو بهینه می‌کند. نقاط قوت و ضعف و مواردی که به بهینگی بیشتر منجر می‌شوند، همگی در این گزارش وجود دارد.

 

21- LinkMiner

دیگر با خطای 404 روبرو نشوید

لینک ماینر یک افزونه کروم است. این افزونه به‌طور خودکار تمام لینک‌های موجود در صفحه را بررسی کرده و لینک‌های خراب که به خطای 404 ختم می‌شوند را به رنگ قرمز درمی‌آورد. شناسایی این لینک‌ها و حذف آن‌ها به بهبود رتبه‌ سئوی سایت شما کمک شایانی خواهد کرد.

 

22- Google Business Review Link Generator

یک لینک برای مشتریان بسازید تا نقدشان را نسبت به کسب‌وکار شما در گوگل یادداشت کنند.

نقد و بررسی مشتریان از کسب‌وکارها، برای سئو محلی اهمیت بسیاری دارد. مشتریان برای تحقیق درباره کسب‌وکارهای آفلاین منابع زیادی ندارند اما باوجوداین ابزار، تجربه و رضایتمندی مشتریان قبلی به رشد کسب‌وکار شما کمک خواهد کرد. این ابزار برای کسب‌وکارهای آنلاین نیز قابل‌استفاده است. شما می‌توانید برای کسب‌وکار خود یک لینک بسازید و آن را به اشتراک بگذارید تا بازخورد مشتریان را جویا شوید.

 

23- Copyscape

 

ابزار copy scape

محتوای تکراری منتشر نکنید

همه سئو کاران از اهمیت عدم محتوای تکراری آگاهی دارند و با تبعات آن آشنا هستند. برای بررسی محتوای تکراری باید لینک پست بلاگ را در ابزار Copyscape وارد کنید تا موارد مشابه را برای شما جستجو کند.

 

24- Robots.txt Generator

فایل robots.txt وب‌سایت خود را به‌سادگی ایجاد کنید

پَروَنجاهای Robots.txt به ربات‌های اینترنتی اعلام می‌کنند که مجاز به بررسی چه مواردی از وب‌سایت هستند و یا بررسی چه نکاتی توسط آن‌ها غیرمجاز است. اکثر ربات‌ها این موارد را رعایت می‌کنند، به‌جز آن‌هایی که موارد امنیتی و نفوذ را در وب‌سایت شما بررسی می‌کنند. با استفاده از این ابزار می‌توانید فایل‌های Robots.txt را به‌راحتی ایجاد کنید و از بررسی یا ایندکس کردن بعضی مطالب وب‌سایت توسط ربات‌ها، جلوگیری کنید.

 

25- Structured Data Testing Tool

این ابزار همان‌طور که از نامش مشخص است باید اطمینان پیدا کند که ربات‌های موتور جستجو، درک درستی از نوع محتوا و اطلاعات داخل صفحات وب‌سایت دارند. Structured Data Testing Tool از سوی گوگل ارائه‌شده است و اطلاعات هر صفحه از وب‌سایت را با واردکردن URL آن می‌تواند بررسی کند. البته روش دیگری برای استفاده از این ابزار وجود دارد که واردکردن کدها به‌صورت مستقیم است.

 

منابع بیشتر:

باوجود صدها ابزار متنوع سئو، شاید لیست کردن تعداد مشخصی از ابزارهای سئو شاید کار هولناکی به نظر برسد. آقای Lee تلاش خود را به کار گرفته است، تا موارد ارزشمند از دید Buffer را در این لیست قرار دهد. هرکدام از این ابزارها به‌سادگی و طی مدتی کوتاهی، اطلاعات زیادی در اختیار کاربر می‌گذارند.

https://buffer.com/library/free-seo-tools

 

 

 

 

  • 3
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر