چگونه برای مارکتینگ پلن خود بودجه تعیین کنیم؟

تاریخ انتشار خبر : 1398 دی 14

چگونه برای مارکتینگ پلن خود بودجه تعیین کنیم؟

 

بازاریابی اینترنتی جزئی جدایی‌ناپذیر از یک کسب‌وکار است که بسته به نوع شرکت و هدفی که دارد به روش‌های مختلف صورت می‌گیرد. از طرفی در چند سال اخیر با ظهور اینترنت، کسب‌وکارهای جدیدی شکل گرفتند که در فضای دیجیتال فعالیت می‌کنند. برخی از کسب‌وکارها نیز در هر دو فضای حقیقی و دیجیتال فعالیت دارند. اما فعالیت به هر صورتی که باشد نیاز به برنامه‌ریزی بازاریابی یا اصطلاحا مارکتینگ پلن دارد.

یکی از مسائل مهم در برنامه‌ریزی برای بازاریابی تعیین میزان بودجه اختصاص یافته برای این کار است. در واقع سوال اصلی این است که چه مقدار بودجه برای فعالیت دیجیتال مارکتینگ باید اختصاص دهیم؟ در این مقاله قصد داریم تا به این سوال پاسخ دهیم.

 

چه مقدار بودجه برای فعالیت دیجیتال مارکتینگ باید اختصاص دهیم؟

یک هدف مشخص در نظر بگیرید

یکی از مهم‌ترین مراحل برای تعیین بودجه دیجیتال مارکتینگ تعیین یک هدف مشخص است. هدف باید به گونه‌ای باشد که نتایج حاصل از آن تا حد قابل‌توجهی قابلیت اندازه‌گیری و پیگیری باشد. با داشتن هدف‌های کلی و مبهم نمی‌توان به جایی رسید و صرفا وقت و هزینه خود را تلف می‌کنید. اهداف می‌توانند به صورت اهداف اولیه، ثانویه یا هدف سوم در نظر گرفته شوند.

 

هدف در دیجیتال مارکتینگ

 

در نهایت باید مشخص کنید که آیا از طریق بازاریابی دیجیتال صرفا به دنبال تقویت و آگاهی مشتریان از برند هستید یا آنکه قصد دارید درآمد بیشتری را کسب کنید. امکان دارد هدف شما تنها جذب مخاطب و افزایش بازدیدکنندگان سایت باشد؟ این اهداف هر کدام با رویکردهای متفاوت بوده و نیاز به منابع مالی متفاوت خواهند داشت. تعیین اهداف باعث می‌شود تا شما به صورت تقریبی حدس بزنید چه مقدار بودجه نیاز دارید. با مشخص شدن هدف، امکان دارد حتی نیاز به صرف بودجه چندانی وجود نداشته باشد.

 

گذشته را بررسی کنید

قدم دیگر در تعیین بودجه مارکتینگ پلن، این است شما گذشته خود را بررسی کنید که چه فعالیت‌هایی برای بازاریابی انجام داده و چه کارهایی را انجام نداده‌اید. این مساله باعث می‌شود تا بر روی اهدافی که پیش‌تر ناموفق بوده‌اند تمرکز نکنید. همچنین باید مشخص کنید کدم یک از برنامه‌های گذشته موفقیت‌آمیز بوده و کدام یک به سرانجام خاصی نرسیده است. سپس دلایل موفقیت و عدم موفقیت هر کدام از آنها را به طور دقیق مشخص کنید.

آیا عدم موفقیت در آن برنامه‌ها به علت نداشتن منابع مالی مورد نیاز بوده یا آنکه علت دیگری داشته است. این کار را برای رقبای خود نیز انجام دهید. یعنی برنامه‌های بازاریابی دیجیتال آنها را مورد بررسی قرار دهید. چرا که ممکن است برخی از اهداف آنها برای کسب‌وکار شما نیز قابلیت اجرایی داشته باشد یا آنکه از آن درس بگیرید.

 

تخصیص بودجه براساس موفقیت

هنگامی که شما هدف خود را به طور دقیق مشخص کردید، می‌توانید براساس اولویت‌ها و میزان موفقیت آنها بودجه خود را تقسیم کنید. دقت کنید که در اینجا معیار اصلی میزان موفقیت یک طرح است نه میزان هزینه. به عنوان مثال، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی یا بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، در ابتدا نیاز به هزینه خاصی ندارد. چرا که پست گذاشتن و انتشار مطالب در آنها هزینه خاصی نمی‌خواهد. اما مساله این است که آیا فعالیت در آن شبکه‌ها برای شما مفید خواهد بود یا خیر؟

به عنوان مثال، اگر در حوزه مد و پوشاک فعالیت می‌کنید، به احتمال زیاد اینستاگرام می‌تواند نقش موثری در موفقیت شما داشته باشد. اما اگر در حوزه دیگری فعالیت دارید که مخاطبان زیادی در این شبکه اجتماعی ندارد، چندان منطقی نیست در آن فعالیت کنید. حتی اگر این کار بدون هیچگونه هزینه‌ای باشد. بنابراین در مارکتینگ پلن، باید بودجه را به چیزی اختصاص دهید که احتمال موفقیت آن نسبت به موارد دیگر بالاتر است.

 

به آینده نیز نگاه کنید

همان اندازه که بررسی فعالیت‌های گذشته و میزان موفقیت‌آمیز بودن آنها مهم است، میزان توجه به آینده نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. اگر نمی‌توانید روندها و ترندهای آینده را حدس بزیند از متخصصان آینده‌پژوهی کمک بگیرید. فضای آنلاین به گونه‌ای است که ترندها و روندهای موفق در آن معمولا تغییر می‌یابد. یعنی ممکن است در حال حاضر فعالیت در اینستاگرام مناسب باشد، اما در آینده نزدیک انجام این کار چندان به صرفه نباشد.

دقت کنید که حتی موتورهای جستجو نیز دائما الگوریتم‌های خود را تغییر می‌دهند. به نحوی که هر چند وقت یکبار یک مساله یا موضوع خاص برای آنها اهمیت پیدا خواهد کرد. نگاهی به روندهای در حال ظهور بازاریابی دیجیتال در جهان و سایر کشورها، به شما تا حد زیادی در پیش‌بینی آینده کمک خواهد کرد.

 

تخصیص دادن منابع

زمانی که ایده‌ها و اهداف با توجه به موارد گفته شده تعیین شد، آن وقت باید تعیین کنید که از کدام یک از شیوه‌های بازاریابی دیجیتال قصد دارید به آنها برسید. دو فاکتور مهم در اینجا اهمیت خواهد داشت که یکی نیروی انسانی و دیگری ابزار یا نرم‌افزار مورد استفاده خواهد بود.

باید تعیین کنید که بودجه مورد نظر چگونه اینها را به کار می‌گیرد. به عنوان مثال، فرض کنید شما قصد دارید از چند شبکه اجتماعی مختلف مانند لینکدین، فیسبوک و اینستاگرام در مارکتینگ پلن خود استفاده کنید. باید مشخص کنید که آیا برای هر کدام از این شبکه‌ها یک نیروی انسانی مشخص اختصاص می‌دهید یا آنکه صرفا یک نفر را به عنوان بازاریاب رسانه‌های اجتماعی استخدام می‌کنید. حتی ممکن است یکی از کارمندان فعلی خود را برای انجام این کار مشخص کنید. در این صورت باید مشخص شود که او چه مقدار برای انجام این کار وقت می‌گذارد.

به طور کل در اینجا نیاز است که نیروی انسانی با برخی از ابزارها و فرایندهای دیجیتال مارکتینگ آشنا باشد. در غیر اینصورت باید هزینه و وقت خاصی را برای آموزش او اختصاص دهید.

 

برنامه‌ریزی تولید محتوا

به هر صورتی که مارکتینگ پلن خود را طراحی کنید، به احتمال زیاد به تولید محتوا نیاز خواهید داشت. چرا که بازاریابی محتوایی شاکله اصلی دیجیتال مارکتینگ را تشکیل می‌دهد. نوع محتوا بستگی به هدف کسب‌وکار شما می‌تواند متفاوت باشد. انتشار مقالات وبلاگ یا تولید ویدئو و برخی موارد دیگر همگی نمونه‌هایی از تولید محتوا هستند.

معمولا در برخی از کسب‌وکارها که مشتری نیاز به معرفی محصول یا خدمت و گرفتن اطلاعات جهت تصمیم‌گیری مناسب دارد، نیاز به تولید محتوا نیز بیشتر است. بودجه لازم برای تولید محتوا بسته به اینکه کدام سبک را به کار خواهید برد، متفاوت است. به عنوان مثال، تولید محتوا ویدئویی معمولا هزینه و  وقت بیشتری نسبت به تولید محتوا متنی دارد. به طور کل برای تولید محتوا ممکن است نیاز به نویسنده، خرید تجهیزات ضبط یا فیلمبرداری داشته باشید. برای تهیه آنها باید بودجه خاصی را اختصاص دهید.

درباره تولید محتوا برای وب سایت بخوانید.

 

برنامه ریزی تولید محتوا

 

بسترهای نرم‌افزاری خود را انتخاب کنید

اینکه از طریق چه کانال یا بستری قرار است با مخاطبان خود در ارتباط باشید، نقش قابل توجهی در تعیین بودجه مارکتینگ پلن خواهد داشت. انتخاب این بستر بستگی به نوع کسب‌وکار شما و مشتریان آن دارد. برای از کسب‌وکارها داشتن یک وبسایت گزینه بسیار مناسبی خواهد بود. در حالی که برای برخی دیگر بهتر است صرفا در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنند. برخی دیگر همراه با وبسایت، اپلیکیشن نیز دارند.

در اینجا بسیار مهم است که مشتریان شما چه کسانی هستند،. آیا افرادی هستند که بیشتر با موبایل یا تبلت هستند یا آنکه از طریق سیستم کامپیوتر به دنبال نیازهای خود در فضای اینترنت هستند. به هر حال، تعیین این موضوع نیز برای مشخص کردن بودجه مورد نیاز اهمیت خواهد داشت.

 

نتایج خود را بررسی کنید

یکی از بهترین مزیت‌های بازاریابی دیجیتال آن است که شما نیاز به گذراندن دوره‌های طولانی مدت برای بررسی نتایج خود ندارید. چرا که می‌توانید به صورت روزانه نتایج را از طریق ابزارهای مختلف بررسی و تجزیه و تحلیل کنید. حتی امکان دارد که این کار را به یک شرکت تحقیقاتی یا فردی که به آنالیز و تحلیل داده وارد است، بسپارید. با انجام این کار می‌توانید تشخیص دهید تکنیک‌های مورد استفاده در مارکتینگ پلن شما تا چه اندازه موفقیت‌آمیز بوده است.

 

آنالیز نتایج

 

در واقع آیا پول خود را به درستی خرج کرده‌اید یا آنکه آن را هدر داده‌اید. گاهی اوقات در نیمه راه متوجه می‌شوید که دارای برخی از نقاط ضعف هستید یا آنکه یک سری نقاط قوت دارید که باید بیشتر بر روی آنها تمرکز کنید. این مساله باعث می‌شود ریسک برنامه‌‌ریزی بازاریابی را تا حد قابل توجهی پایین آورید و بودجه خود را صرف موارد غیرضرور نکنید. چرا که به صورت لحظه‌ای و با استفاده از نرم‌افزارها و ابزارهای خاص می‌توان برنامه‌های بازاریابی را تحلیل کرد.

از جمله مهم‌ترین ابزارها در دیجیتال مارکتینگ می‌توان به سرچ کنسول، گوگل آنالیتیکس، MOZ، KWFINDER و برخی ابزارهای دیگر اشاره کرد. غالبا نیاز است که حداقل به فعالیت با دو یا چند مورد از این ابزارها آشنا باشید که با استفاده از آنها بتوانید مارکتینگ پلن خود را تجزیه و بررسی کنید.

به مهم‌ترین نکات برای تعیین بودجه مارکتینگ پلن اشاره کردیم که شامل چندین مرحله مختلف بود. امکان دارد برخی نکات ریز دیگر نیز در برنامه‌ریزی بازاریابی و تعیین بودجه در آن وجود داشته باشد. اما آن چیزی که مهم بوده این است که تلاش کنید این گام‌ها را در مراحل مختلف مارکتینگ پلن خود در نظر بگیرد. خصوصا آنکه بیش از هر موردی باید یک هدف مشخص از انجام این کار قرار دهید و با توجه به آن هدف بودجه خود را تعیین کنید نه آنکه بخواهید با سعی و خطا اقدام به برنامه‌ریزی بازاریابی کنید.

 

 

خدمات بازاریابی دیجیتال

 

  • 14
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر