چک لیست کامل برای سئو سایت

تاریخ انتشار خبر : 1398 دی 11

چک لیست کامل برای سئو سایت

شما حتما یا صاحب یک کسب‌وکار اینترنتی هستید یا آنکه قصد دارید که یک طراحی سایت برای خود ایجاد کنید. حتما می‌دانید که رمز موفقیت شما در برتری سئو و بهینه‌سازی سایت است. بنابراین باید یک برنامه منظم در این خصوص داشته باشید. سئو شامل موارد و مسائل مختلفی بوده که باید به تک تک آنها توجه کنید. در واقع بعد از راه‌اندازی کسب‌وکار، باید دائما از طریق ابزارهای مختلف سئو، یک سری از موارد مربوط به سایت را بررسی کنید تا اصلاحات لازم را انجام دهید. در اینجا قصد داریم تا به این چک لیست اشاره کنیم و آن را برای شما در چندین مرحله توضیح دهیم.

 

برای سئو محتوا خود نقشه URLها را تهیه کنید

URL همان مسیری است که هنگام باز کردن صفحات مختلف در قسمت بالای صفحه نمایش داده شده و گاها برای ارسال لینک صفحه آن را کپی می‌کنیم. باید تلاش کنید تا یک نقشه مناسب برای URL صفحات خود در نظر بگیرید. بعد از آنکه عمل کیورد ریسرچ را انجام دادید، باید متناسب با آن کیوردها URLهای مختلف در نظر بگیرید. سپس برای هر URL نیز یک عنوان صفحه و توضیحات متا داشته باشید. این موارد همگی قبل از آن است که بخواهید دست به قلم شده و تولید محتوا کنید. بلکه از روی کیوردهای مهم به دست آمده باید این کار را انجام دهید.

به عنوان مثال، آدرس RandsAnimals.com  مختص به URLی است که مربوط به حیوانات شگف‌ت انگیز است. این در حالی است که آدرس RandsAnimals.com/lemurs مربوط به URLی است که در مورد لمورها توضیح می‌دهد. ممکن است در ادامه یک موضوع دیگر به مبحثی خاص در مورد لمورها اشاره کرده باشد که آن نیز دارای URL جداگانه خواهد بود. برای هر کدام از این صفحات ابتدا یک عنوان در نظر بگیرید و حتی توضیحات متا آنها را نیز مشخص کنید. این کار باعث می‌شود تا مطالب مرتبط به هم را پیدا کرده و از طریق یک ساختار مناسب به هم لینک داده شوند

چنین روندی موجب می‌شود مخاطبان به هنگام مطالعه یک مطلب، سایر مطالب مرتبط با آن را نیز مطالعه کنند. در نهایت با این کار، مدت زمان حضور مخاطب در سایت افزایش پیدا کرده که خود یک عامل بسیار اثرگذار بر روی سئو محسوب می‌شود. با این حال، بهتر است این ساختار را از قبل بر روی یک کاغذ ترسیم کنید تا بهتر بتوانید آن را درک کنید. با انجام این کار بهتر می‌توانید موضوعاتی را شناسایی کنید که از قلم افتاده‌اند. اما در مورد خود URLها نیز باید گفت که بهتر است کوتاه بوده و فاقد عدد و رقم یا فاصله باشند. احتمالا شما نیز با URLهای بسیار طولانی برخورد کرده‌اید که علاوه بر ایجاد حس ناخوشایند، بر روی سئو هم تاثیر منفی خواهند داشت.

 

صفحات سایت قابلیت دسترسی، کرول کردن و ایندکس کردن دارند؟

 

قابلیت ایندکس شدن صفحات

بعد از آنکه دست به انتشار محتوا برای وبسایت زدید و مدتی از کار شما گذشت، اکنون نوبت آن است که آیا صفحات ایجاد شده در دسترس مورتوهای جستجو هستند تا توسط ربات‌های گوگل شناسایی و ایندکس شوند یا خیر؟ چرا که برخی عوامل وجود دارد که باعث عدم کرول کردن و ایندکس شدن صفحات از جانب ربات‌های گوگل می‌شود. بنابراین مخاطب نیز به آنها هیچگونه دسترسی نخواهد داشت. برخی ابزارها از قبیل ابزار رایگان سرچ کنسول یا MOZ PRO وجود دارند که شما می‌توانید از طریق وارد کردن آدرس سایت یا صفحات مورد نظر، ببینید که کدام دسته از آنها ایندکس شده‌اند یا خیر. در اینجا برخی از عوامل وجود دارند که مانع از کرول کردن صفحات توسط ربات‌های گوگل و در نهایت مانع ایندکس شدن آنها می‌شود. از جمله این عوامل می‌توان به صفحات فاقد محتوا یا حتی کم محتوا، صفحات معروف به صفحات شکسته، صفحات با محتوا تکراری، صفحات با محتوا بی‌کیفیت و ضعیف و برخی موارد دیگر اشاره کرد.

مساله دیگر آن است که از خود سوال بپرسید که آیا صفحات مختلف سایت برای تمام مخاطبان، دستگاه‌ها و مرورگرها در دسترس است یا خیر؟ در واقع آیا تمام کاربران با هر سطح سواد و آگاهی می‌توانند با وسایل مختلف از قبیل موبایل، لب‌تاپ یا تبلت از طریق مرورگرهای مختلف به سایت دسترسی مناسبی داشته باشند. نسخه دسکتاپ بسیاری از وبسایت‌های معمولا مشکل خاصی از این لحاظ ندارد. در حالی که نسخه موبایل آنها دارای ایرادات اساسی است. به گونه‌ای که در بسیاری از موارد کاربران نمی‌توانند تمام یک صفحه را در نسخه موبایل ببینند یا آنکه لینک‌ها و دکمه‌ها قابل کلیک کردن نیستند. در چند سال اخیر گوگل در الگوریتم‌های خود تغییرات زیادی ایجاد کرده که یکی از مهم‌ترین آنها اهمیت به نسخه موبایل وبسایت است که تا چه اندازه متناسب با معیارهای مورد نظر مخاطب است. این مساله همچنین برای تبلت نیز صدق می‌کند. اما علاوه بر آن، بحث استفاده از مرورگرهای مختلف نیز مهم است.

برخی از وبسایت‌ها وجود دارند که تنها از طریق یک مرورگر خاص باز می‌شوند که قطعا این یک امتیاز منفی به لحاظ سئو محسوب می‌شود. از همین رو باید اطمینان حاصل کنید وبسایت شما نه تنها از طریق تمام مرورگرها در دسترس است، بلکه مشکل خاصی نیز هنگام بارگذاری صفحات و مطالعه آنها نداشته باشد. در نهایت باید سرعت بارگذاری صفحات را نیز چک کنید. این موضوع دارای اهمیت زیادی از جانب موتورهای جستجو بوده و گوگل به وبسایت‌هایی که سرعت پایینی دارند، امتیاز منفی خواهد داد که بر روی سئو اثر خوبی ندارد. برخی راهکارهای فنی وجود دارند که از طریق آنها می‌توان سرعت صفحات را بالا برد. تمامی این موارد را می‌توان از طریق ابزارهای مختلف سئو مانند سرچ کنسول یا گوگل آنالیتکس همیشه و در لحظه بررسی کرد تا نقاط ضعف را شناسایی و برطرف کرد.

 

بررسی و تحلیل وبسایت از طریق ابزارهای مختلف

 

تحلیل سایت در سئو

 

همانطور که اشاره شد برای تسلط بر سئو باید به برخی ابزارهای مهم و کار کردن با آنها تسلط داشته باشید. با این کار می‌توانید به صورت مدام وضعیت وبسایت و داده‌های مربوط به آن را تجزیه و تحلیل کنید. ما در اینجا لیست برخی از این ابزارها و کارکرد آنها را آورده‌ایم.

  • تجزیه و تحلیل وب با گوگل آنالیتیکس (Google Analytics): این ابزار یک ابزار بسیار محبوب و البته رایگان و غیرپولی است. با وجود رایگان بودن اما خدمات خوبی را برای افراد ارائه می‌دهد. علاوه بر آن شما می‌توانید از برخی ابزارهای دیگر مانند Piwik یا Omniture استفاده کنید. همچنین ابزار MOZ و برخی موارد دیگر نیز وجود دارند که با استفاده از آنها می‌توانید وضعیت سایت را تجزیه و تحلیل کرده و برای رفع نقاط ضعف اقدام کنید.
  • بررسی Uptime بودن سایت: بحث Uptime هاست یک موضوع مهم برای سئو و موتورهای جستجو است. این اصطلاح میزان دسترسی کاربران به سایت را نشان می‌دهد. یعنی درست در زمانی که وبسایت شما اصطلاحا بالا بوده و در دسترس افراد قرار دارد. اما اگر غیر از این حالت باشد، اصطلاح downtime را به کار می‌برند که به معنی عدم در دسترس بودن سایت است. این اصطلاحات مربوط به سرور سایت و میزان در دسترس بودن آن است. بنابراین بهتر است در خصوص قوی بودن سرور سایت از قبل اطمینان حاصل کنید. اما با استفاده از ابزار Pingdom می‌توانید میزان Uptime را بررسی کنید. این ابزار بیشتر برای سایت‌هایی که تازه راه‌اندازی شده متناسب هستند.
  • هشدارها را بررسی کنید: برخی هشدارها وجود دارند که بهتر است هر چه سریع‌تر آنها را برطرف کنید تا وضعیت بهتری به لحاظ سئو کسب کنید. ارزان‌ترین ابزار برای بررسی این هشدارها ابزار گوگل آنالیتیکس است. اما اگر قصد دارید تا به صورت حرفه‌ای‌تر آن را بررسی کنید، می‌توانید از MOZ استفاده کنید. یکی از ابزارهای خوب MOZ ابزار Fresh Web Explorer است. این ابزار به شما نشان می‌دهد که در تمام وب و در کدام سایت‌ها در مورد نام سایت، محصول یا برند شما صحبت شده است. با شناسایی این موارد می‌توانید با آن وبسایت‌ها ارتباط برقرار کرده و از آنها بخواهید به نام محصول یا وبسایت شما لینک بدهند. موارد دیگری از قبیل net نیز برای این کار وجود دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید.
  • از ابزار سرچ کنسول حتما استفاده کنید: یکی از بهترین مزیت‌های این ابزار رایگان بودن و قابلیت دسترسی خوب و سهولت استفاده از آن است. این ابزار به صورت لحظه‌ای گزارش‌های مختلفی مانند تعداد کاربران، صفحات پربازدید، صفحات دارای خطای 404 یا سایر خطاها، صفحات دارای محتوا تکراری و برخی موارد دیگر را به شما نشان می‌دهد. اما علاوه بر آن می‌توانید از ابزار Bing Webmaster Tools نیز استفاده کنید.
  • می‌توانید از این پنج ابزار به صورت جامع استفاده کنید(Moz/Ahrefs/SEMRush/Searchmetrics/Raven): اگر سئوکار هستید و نیاز دارید تا به صورت حرفه‌ای سایت خود را تجزیه و تحلیل کنید ما به شما کار کردن با این پنج ابزار را پیشنهاد می‌دهیم. این ابزارها جزء معروف‌ترین ابزارها برای آنالیز سایت به شمار می‌روند که تسلط همزمان به آنها مزیت بزرگی برای شما به حساب خواهد آمد.

 

با استفاده از تگ Open Graph، rich snippets و Schema سایت خود را بهینه کنید

هر روز که می‌گذرد الگوریتم‌ها و تگ‌های مختلفی برای بهینه شدن وبسایت به وجود می‌آید که استفاده از آنها باعث بهتر شدن وضعیت وبسایت به لحاظ سئو می‌شود. یکی از این موارد استفاده از تگ اوپن گراف Open Graph که مربوط به فعالیت در شبکه‌های اجتماعی است. استفاده از این تگ باعث ارائه اطلاعات مناسب به شبکه‌های اجتماعی مختلف در خصوص صفحات است. بدین وسیله باعث می‌شود تا محتوای شما در شبکه‌های اجتماعی بهتر نمایش داده شود.

به عنوان مثال، تیتر مطالب در فیسبوک به صورت مختص به خود نمایش داده می‌شود. به نوعی استفاده از این تگ به نوعی پل ارتباطی بین سایت شما و شبکه‌های اجتماعی مختلف بوده که باعث بهینه کردن صفحات و محتوا تولیدی برای استفاده در این شبکه‌ها می‌شود. علاوه بر این مورد استفاده از rich snippets نیز می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی سئو سایت و همچنین افزایش بازدید آن داشته باشد. به کارگیری آن باعث می‌شود تا نمایش صفحات شما در مورتوهای جستجو با اطلاعات بیشتری همراه شود که در بهبود دادن نرخ CTR یا نرخ پرش تاثیر مثتبی خواهد گذاشت. چرا که کاربران اطلاعات بیشتری از صفحات در نتایج جستجو می‌بینند. از rich snippets می‌توان در حالات مختلفی مانند معرفی بهتر محصولات، اشخاص یا صفحات دیگر در نتایج جستجو استفاده کرد. استفاده از Schema نیز یکی دیگر از ترفندها برای بهبود وضعیت سئو سایت است. چرا که به شما کمک می‌کند تا تحلیل اطلاعات سایت را برای گوگل ساده‌سازی کنید. به گونه‌ای که در نهایت گوگل بهتر تشخیص دهد که کدام نتایج را باید به کاربر نشان دهد.

معمولا افرادی کمتری در خصوص استفاده از موارد برای بهبود وضعیت سئو اطلاع دارند پس بهتر است شما با استفاده از آنها یک گام جلو بیفتید. خصوصا آنکه استفاده از آنها برای برخی کسب‌وکارهای اینترنتی و وبسایت‌ها مانند فروشگاه‌های اینترنتی بسیار تاثیرگذار خواهد بود. چرا که با استفاده از این تکنیک‌های می‌توانید اطلاعات بیشتری را به صورت بهتری به مشتریان نمایش بدهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص استفاده از این موارد می‌توانید در موتورهای جستجو بررسی کنید یا آنکه از افرادی که در این حوزه تخصص دارند ازلاعات لازم را کسب کنید.

 

برای تقویت و توسعه صفحات سایت برنامه داشته باشید

در یک وبسایت شما دارای صفحات مختلفی هستید. صفحاتی از قبیل صفحات محصول، بلاگ و صفحات معرفی سایت یا لندینگ پیج از جمله این موارد هستند. اما باید برای هر کدام یک برنامه خاص در نظر بگیرید تا بتوانید آنها را ارتقاء دهید. برنامه‌ای که از طریق آن بتوانید در نهایت لینک‌سازی داخلی و خارجی خوبی را انجام دهید. در ادامه به برخی راهکارها برای موفقیت در این خصوص اشاره می‌کنیم.

 

چه افرادی می‌توانند به شما در گرفتن بک لینک یا ارتقاء صفحات کمک کنند و چگونه؟

 

بک لینک در سئو

 

در اینجا شما باید لیستی از افرادی تهیه کنید که می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند. این کار کمک می‌کند تا با برنامه بهتری با آنها ارتباط برقرار کنید. اما این افراد چه کسانی هستند؟ آنها می‌توانند طیف مختلفی از افراد را در بربگیرند. دسته‌ای از آنها افراد مهمی هستند که شما با آنها ارتباط تجاری دارید. مثلا ممکن است افرادی باشند که شریک کاری شما بوده یا آنکه به لحاظ تجاری دارای ارتباطاتی هستید. برخی افراد نیز کسانی هستند که ممکن است دارای ارتباط خانوادگی با شما باشند و دارای پتانسیل خوبی جهت معرفی کردن باشند.

دسته دیگر کسانی هستند که دست به قلم هستند. در واقع ممکن است روزنامه‌نگاران خبره یا وبلاگ‌نویسان ماهر باشند. حتی می‌توانید بر روی برخی مشتریان خاص خود نیز حساب باز کنید. اما این افراد باید چه کاری انجام دهند؟ این افراد در واقع معرف شما به صورت دیجیتال هستند. مثلا یک روزنامه‌نگار می‌تواند در خصوص کسب‌وکار شما یک گزارش جامع تهیه و در یک خبرگزاری معتبر منتشر کند. یا حتی در صفحه خود در اینستاگرام از شما تعریف کند. یک شریک تجاری یا فردی که دارای ارتباط تجاری با او هستید، می‌تواند لینک سایت شما را در صفحه شبکه‌های اجتماعی یا وبسایت خود قرار دهد. تا بدین صورت یک بک لینک رایگان نیز گرفته باشید. روش‌های متعددی برای گرفتن بک لینک به این صورت وجود دارد، به شرط آنکه شما دارای ارتباط خوبی با افراد و کسب‌وکارهای اثرگذار باشید.

علاوه بر گرفتن بک لینک رایگان، شما می‌توانید از طریق این افراد و شبکه‌ها در جهت Buzz Marketing یا همان بازاریابی ویروسی و دهان به دهان استفاده کنید. خصوصا که امروزه قدرتی به نام قدرت شبکه‌های اجتماعی وجود دارند که از آنها برای انجام این کار به راحتی می‌توانید استفاده کنید. فیسبوک و لینکدین به همراه اینستاگرام بهترین شبکه‌های اجتماعی در جهت بازاریابی دهان به دهان از طریق افراد تاثیرگذار است. در اینجا بحث میزان معروفیت و محبوبیت افراد بنیان‌گذار وبسایت نیز بسیار مهم است.

هر اندازه که آنها دارای اعتبار و برند بالا باشند، احتمالا به برند شدن وبسایت نیز کمک زیادی خواهند کرد. به هر حال، در این بخش هدف آن است که شما درک کنید نباید قدرت اینفلوئنسر مارکتینگ را نادیده بگیرید. اینفلوئنسر مارکتینگ اشاره به فعالیت افرادی دارد که در شبکه‌های اجتماعی یا محیط‌های مختلف دارای قدرت نفوذ و اثرگذاری بسیار زیادی بوده و می‌توانند کسب‌وکار شما را به مخاطبان خودشان معرفی کنند. احتمالا تها نام سلبریتی‌های معروف به ذهن شما خطور خواهد کرد. اما باید بدانید که تنها این افراد نیستند که به اینفلوئنسر مارکتینگ مشغول‌اند.

بهتر است به دنبال افراد اثرگذار و مهم در حوزه کاری خود بروید، با آنها ارتباط بگیرید و بخواهید که در صورت امکان شما را تبلیغ کنند. این مورد ممکن است شامل هزینه خاصی باشد. اما بسیاری از آنها این کار را برای شما به صورت رایگان انجام می‌دهند. خصوصا آنکه آن افراد از آشنایان یا نزدیکان شما باشند. بهتر است لیستی از ایننونه افراد تهیه کرده و با آنها ارتباط برقرار کنید یا حتی ممکن است خود شما یکی از آن دسته افراد باشید!

ما در این مرحله به یک چک لیست کامل برای سئو سایت اشاره کردیم. از این به بعد نوبت شماست که با تمرین و تکرار هر کدام از این چک لیست‌ها را بررسی کنید و برای رفع مشکلات سایت خود اقدام کنید. برخی از آنها مربوط به نکات فنی و برنامه‌نویسی بوده و برخی دیگر مربوط به چگونگی تولید محتوا یا موارد دیگر است. بنابراین در این خصوص نیاز است که از تخصص یک بازاریابی محتوایی، یک سئوکار حرفه‌ای و یک برنامه‌نویس بهره ببرید یا مشورت کنید. البته امکان دارد که فردی به تنهایی در این حوزه‌ها تخصص داشته و بتواند هر سه مورد را پوشش دهد.

 

 

  • 3
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر