15 قدم استراتژیک برای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی کسب‌وکارها در 2020

15 قدم استراتژیک برای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی کسب‌وکارها در 2020

تاریخ انتشار خبر : 1398 دی 09

15 قدم استراتژیک برای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی کسب‌وکارها در 2020

 مشاغل بسیار زیادی در زمینه‌های مختلف و به صورت موقت وارد شبکه‌های اجتماعی می شوند. صاحبان این کسب‌وکارها می‌دانند که باید در مورد شبکه‌های اجتماعی کاری کنند، اما در واقع نمی‌دانند که چه کاری باید انجام دهند. همه مشاغل باید یک استراتژی بازاریابی شبکه اجتماعی مخصوصی را در شبکه‌های اجتماعی داشته باشند و آن‌ را دنبال کنند و به همین طریق شبکه‌های اجتماعی کسب و کارشان را به روشی هوشمندانه و سنجیده اداره کنند. اگر اینگونه نباشد، یک گپ بزرگ بوجود میاید، که به رقیبان شما کمک می‌کند و در نتیجه، آنها با مرور زمان بازار را می گیرند و کم کم کسب و کار شما را تحت تاثیر قرار می دهند.

در هر حال شرکت ها نمی توانند شبکه‌های اجتماعی را نادیده بگیرند. بر اساس آمار ارائه شده، حدودا 71٪ از مصرف‌كنندگان كه تجربه خوبی در زمینه استفاده از خدمات یا محصولات شرکت‌های مختلف داشته اند، آنها را در شبکه‌های اجتماعی به دیگران توصیه کرده‌اند.

باید بدانید که حتی اگر توسط اینفلوئنسرها تائید شوید و توجه مخاطبان را جلب کنید، همچنان باید خودتان برخی از شبکه‌های اجتماعی را اداره کنید. اغلب هدف بازاریابی توسط اینفلوئنسرها، هدایت بازدید کنندگان به شبکه‌های اجتماعی شماست. شما باید بازاریابی توسط اینفلوئنسرها را صرفاً مکمل استراتژی بازاریابی شبکه‌ اجتماعی خود بدانید. در ادامه با 15 قدم استراتژیک برای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی کسب‌وکارها در 2020، آشنا می شویم.

 درباره دیجیتال مارکتینگ بخوانید!

 

15 قدم استراتژیک برای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی کسب‌وکارها در 2020

اهداف بازاریابی شبکه‌های اجتماعی شما باید واقع گرایانه باشد

بازاریابی شبکه های اجتماعی

یکی از مهمترین مشکلاتی که بسیاری از کسب و کارها در شبکه‌های اجتماعی با آن روبرو هستند، این است که آنها در رسانه‌های اجتماعی، هرگز وقت خود را صرف تعیین اهداف بازاریابی واقع بینانه مرتبط با کسب و کارشان نکرده‌اند. آنها می دانند که باید در رسانه‌های اجتماعی قرار بگیرند، اما هیچ تصوری از فلسفه وجود آنها ندارند. البته اهداف بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی کسب وکار شما، باید به طور کلی در بیزنس پلن شما جا داشته باشد و اهداف بازاریابی رسانه‌های اجتماعی شما باید مکمل اهداف اصلی تجارتتان باشد.

 

اهدافتان را ارزیابی کنید

اغلب اوقات، اهداف تجاری کسب و کارها سطحی است و اگر آنها را دقیق بررسی کنید، خروجی چشمگیری ندارند. برای اینکه مطمین شوید اهدافی که تعیین کرده اید، مناسب هستند، باید اطمینان حاصل کنید که ویژگی های زیر را در بردارند:

  • دقیق اند.
  • قابل اندازه گیری هستند.
  • قابل دستیابی هستند.
  • مرتبط با کسب و کارتان هستند.
  • زمان بندی مناسبی دارند.

هر چقدر که ویژگی های گفته شده، بیشتر در اهداف شما وجود داشته باشند، احتمال اینکه بتوانید آن ها را پیاده سازی کنید و نتیجه بهتری بگیرید، بیشتر است.

ممکن است دوست داشته باشید خود را به چالش بکشید، اما ضروری است که اهداف واقعی و قابل دستیابی تعیین کنید؛ شما ممکن است دوست داشته باشید یک میلیون دنبال کننده فیسبوک یا اینستاگرام داشته باشید، اما بعید است که در اکثر مشاغل (حتی برای افرادی که عملکرد فوق العاده خوبی دارند) این اتفاق در طول یکسال محقق شود.

اینجاست که باید محدودیت هایی را اعمال کنید. سعی نکنید در هر شبکه اجتماعی موفق شوید. تعداد بسیار زیادی رسانه وجود دارد و بهتر است به جای زمان گذاری اندکی روی هر کدام، روی تعداد محدودی متمرکز شوید. شما لازم است وقتتان را صرف یک الی چند شبکه اجتماعی محدود کنید و در همان شبکه های اجتماعی که بازار هدف شما در آن قرار دارد، عملکرد خوبی داشته باشید.

اهدافی که شما برای پیشرفت شبکه اجتماعی کسب و کارتان تعیین می کنید، شخصی است و ممکن است با اهداف دیگر کسب و کارها متفاوت باشد. با این حال، اهدافی که عموما در شبکه های اجتماعی دنبال می شوند، شامل موارد زیر هستند:

  • افزایش آگاهی از برند
  • دستیابی به مقدار فروش بالاتر
  • بهبود ROI
  • هدایت مردم برای افزایش فروش داخل فروشگاه‌ها
  • پیداکردن طرفداران جدید

 

معیارهای کسب و کارتان را مشخص کنید

بازاریابی دیجیتالی

 

تعداد خیلی زیادی از مشاغل، در شبکه های اجتماعی، صفحاتی ایجاد می‌کنند و زمان و انرژی زیادی را به آن اختصاص می‌دهند. بدون این که بررسی کنند آیا روندی که دارند، باعث موفقیت آن ها می شود یا نه. متأسفانه، تجزیه و تحلیل های اجتماعی می توانند منطقه ای خاکستری باشند (نمی توان گفت کاملا بد یا کاملا خوب است)؛ زیرا برای همه تجارت‌ها یکسان نیستند. بار دیگر تاکید می کنم، معیارهای شبکه اجتماعی شما، مرتبط با اهدافی است که خودتان تعیین کرده‌اید.

با اندازه‌گیری‌های ساده، مانند تعداد دنبال کننده هایی که شخص دارد، تحت تاثیر قرار نگیرید. همانطور که میدانید خرید دنبال کننده‌های اینستاگرام ایده بسیار بدی است و وجود همین پیروان جعلی در هر شبکه اجتماعی، به این معنی است که تعداد فالوئرها، یک معیار نامناسب باری سنجش موفقیت یک کسب و کار است.

در حالت ایده‌آل، شما باید به اهداف بازاریابی که تعیین کرده‌اید نگاه کنید و مشخص کنید که آیا این معیارها، هدف شما را را برآورده می کنید یا خیر. به عنوان مثال، اگر هدف افزایش آگاهی از برندتان را دارید، Post Reach آمار مناسبی در این زمینه به شما می دهد و به شما می گوید محتوای شما تا چه اندازه در کانالهای اجتماعی پخش می شود.

اگر اهداف شما بیشتر مبتنی بر فروش است یا می خواهید افراد را به سمت یک اقدام خاص سوق دهید، باید به تعداد کلیک‌ها توجه کنید. در هر کمپین، ردیابی کلیک‌ها نشانگر خوبی از آن چیزی است که مردم را به سمت خرید یا انجام کارهایی که مدنظرتان است، نشان می دهد. شما اغلب به دنبال بوجود آوردن تعامل در پست‌های خود هستید. تعاملاتی که افراد در پست‌ها دارند، نشان می دهد که چگونه مردم با محتوای شما ارتباط برقرار می کنند.

 

مخاطبانتان را انتخاب کنید

مخاطبان شبکه های اجتماعی

 

یکی از رایج ترین اشتباهاتی که شرکتها در رسانه‌های اجتماعی مرتکب می شوند، این است که فکر می‌کنند همه فالوئرها و مخاطبان صفحه‌شان برای آنها خوب خواهند بود. برخی از صاحب نظران متریک تعداد فالوئر را معیار غرور می نامند. نکته خاصی در مورد داشتن شخصی به عنوان یک پیرو وجود ندارد، مگر اینکه به احتمال زیاد  به مطالبی که به اشتراک می گذارید، علاقمند باشد.

این بزرگترین مشکل خرید پیروان (فالوئر) جعلی است و شما نباید دنبال کنندگان اینستاگرام را بخرید، پیروان جعلی با حساب شما درگیر نمی شوند. بعضی از آن ها  اصلاً فرد واقعی نیستند، آنها مطمئناً مشتری های آینده شما نخواهند بود. این حساب‌ها، چه واقعی باشند و چه جعلی، هیچ هزینه ای برای محصولات شما خرج نمی کنند. آنها مردم را به شما ارجاع نمی‌دهند و اصلاً برای شما هیچ ارزشی ندارند.

به اهدافی که در مرحله 1 تعیین کرده اید نگاه کنید. پیروان رسانه‌های اجتماعی که نمی توانند در راستای تحقق اهدافتان، به شما کمک کنند، کاربرد خاصی نیز ندارند. در بیشتر مواقع، شما می خواهید که دنبال کنندگان رسانه‌های اجتماعی، مشتریانتان باشند.

این نکته در صورت فروش محصولات به یک بازار متفاوت از لحاظ جغرافیایی، اهمیت بالایی دارد. در این حالت، شما نمی خواهید دنبال کننده‌های بسیاری از مناطق و کشورهای مختلف داشته باشید؛ چرا که آن ها نمی توانند محصولات شما را خریداری کنند.

 

مخاطبانتان را بفهمید

همه مخاطبان رسانه‌های اجتماعی یکسان نیستند. افراد مختلف، از شبکه‌های اجتماعی به روش‌های متفاوتی استفاده می کنند. به همین ترتیب، اگر استفاده افراد از شبکه اجتماعی با اهداف شما هم‌راستا باشد، کسب و کار شما رونق می‌یابد. باید اطمینان داشته باشید که از افرادی که مخاطبان شما هستند، با بازار هدف شما مطابقت دارند. برای مثال اگر مخاطبان شما بین 15 سال تا 25 سال هستند احتمالا در اینستاگرام بیشتر حضور خواهند داشت و یا مخاطبان 30 الی 40 ساله در فیسبوک بیشتر فعال هستند.

اهداف بازاریابی رسانه‌های اجتماعی خود را که قبلاً تعیین کرده اید، بررسی کنید. کدام کانال های اجتماعی به شما در رسیدن به آن اهداف، کمک می کند؟ آن رسانه ها را پیدا کنید و از آن ها بهره ببرید.

برای اینکه در انجام این کار موفق باشید، باید درک کاملی از مشتریتان داشته باشید. مشتریان شما چه رفتاری دارند و چگونه وقت خود را در اینترنت می گذرانند؟ هرچه بهتر بتوانید افراد موجود در بازار هدفتان را روانشناسی کنید، در رسیدن به هدف هایتان موفق تر خواهید بود.

 

شبکه اجتماعی درست را انتخاب کنید

انتخاب شبکه اجتماعی مناسب

 

برخی افراد نگران این هستند که چگونه می توانند زمان و انرژی لازم برای فعالیت در همه شبکه های اجتماعی را پیدا کنند. در بیشتر موارد، نیازی به این کار نیست. شما فقط باید شبکه های اجتماعی مناسب برای تجارت خود را پیدا کنید. شما می خواهید شبکه اجتماعی را کشف کنید که مخاطب مورد نظر شما بیشتر اوقات فراغت خود را در آن سپری می‌کند.

نکته مهم این است که باید شبکه اجتماعی مورد توجه شما، همان باشد که مخاطب مد نظرتان در آن جا زمان خود را سپری میکند. برای یافتن این شبکه باید ابتدا تحقیق کنید که معمولا کار سختی نیست و حتی استفاده از یک پرسشنامه ساده هم راه حل خوبی است.

شما می توانید از شبکه مورد نظر مخاطبان خود شروع کنید و سپس موارد دیگری را گسترش دهید تا در آن‌ها تعداد کافی مخاطب داشته باشید. با این حال، شما نیازی به بیش از سه الی پنج شبکه اجتماعی ندارید. در این میان مهم است به این نکته توجه کنید که زمان خود را صرف رسانه‌هایی که مخاطبین شما در آن ها قرار ندارند، نکنید.

 

رویکرد رقبای خود در شبکه های اجتماعی را بررسی کنید

در هر زمینه که کار کنید، رقبایی خواهید داشت که باید از روش کار آن ها مطلع شوید؛ تمرکز آنها کجاست؟ چه افرادی را هدف گرفته اند؟ چه عبارت هایی را در مارکتینگ خود استفاده می‌کنند؟

بهتر است نقاط ضعف رقبای خود را بیابید و سعی در پر کردن جاهای خالی رویکرد آنها داشته باشید. مثلا رقیب شما در توییتر مخاطبان زیادی دارد اما در فیسبوک عملکردش ضعیف است، ممکن است به نفع شما باشد تا با حضور پر رنگ در فیسبوک و حتی صرف هزینه بیشتر نسبت به رقیبتان، رویکرد خود را تغییر دهید.

 

برای تولید محتوی خود برنامه ریزی کنید

استراتژی تولید محتوا

البته که برای موفقیت در رسانه‌های اجتماعی، به مطالب باکیفیت نیاز دارید. یکی از بزرگترین اشتباهاتی که صاحبین کسب‌وکارها انجام می دهند، اشتراک بیش از حد مطالب تبلیغاتی است. به یاد داشته باشید شبکه های اجتماعی هرگز قرار نبوده تا یک بازار برای فروش محصولات باشند.

بنابراین باید در محتواهایی که به اشتراک می گذارید، تعادل برقرار کنید، برای مثال پست‌هایی طراحی کنید که ترکیبی از مطالب آموزنده و سرگرم کننده باشد و درصد کمی مطالب تبلیغاتی به آن اضافه شده باشد. همچنین لازم است شما، پست افراد دیگر را لایک کنید و آن‌ها را به اشتراک بگذارید، تا مانند یک فرد معمولی بنظر برسید نه یک ربات!

در این میان توجه داشته باشید که در مورد آنچه می توانید به عنوان محتوی تولید کنید، واقع بین باشید. شما باید محدودیت هایی را که هنگام تولید محتوا با آن روبرو هستید، درک کنید. به عنوان مثال، شما ممکن است بخواهید یک کانال عالی یوتیوب داشته باشید، اما اگر تجهیزات، افراد، دانش و زمان لازم برای ایجاد فیلم های با کیفیت را ندارید، اشتباه است که در این مسیر حرکت کنید. قطعا شما نمی خواهید یک کانال یوتیوب با فقط یک یا دو فیلم ضعیف داشته باشید.

نظرات شخصی خود را در محتوی که تولید می کنید، وارد نکنید. بهتر است به سلیقه مخاطبانتان بها دهید و تمایلات شخصیتان را در تولید و انتخاب موضوعات متحوی اعمال نکنید.

 

حساب های خود را درست تنظیم کنید

بسیار مهم است که حساب های خود را به درستی تنظیم کنید. شما یک دید کلی از تمام کانال های اجتماعی خود می خواهید. از رنگ های مناسب، آرم ها و گرافیک های مشابه در هر شبکه استفاده کنید. هیچ یک از پستهای شبکه‌های اجتماعی خود را هدر ندهید. برای پر کردن پروفایل های خود، زمان مناسبی را در نظر بگیرید و برای پر شدن صفحه تان عجله نداشته باشید.

 

تقویم محتوی داشته باشید و در بهترین زمان، محتوی خود را پست کنید

شما می توانید تمام پست های اجتماعی خود را بدون برنامه قبلی تهیه کنید، ولی این روش کارآیی لازم را ندارد. اکنون اکثر شبکه های اجتماعی از الگوریتم‌های متفاوتی برای فیلتر کردن نتایج جستجوها استفاده می کنند. این بدان معناست که اگر در زمان نامناسب فایل خود را پست کنید، ممکن است، مخاطبین احتمالی شما هرگز محتوای شما را نبینند. می‌توانید از ابزارهای برنامه ریزی شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید تا بتوانید همزمان چندین پست را تنظیم و سازماندهی کنید.

 

متناسب با هر شبکه اجتماعی، محتوا درست کنید

چهار سؤال وجود دارد که باید هنگام ایجاد محتوی از خود بپرسید:

تعداد کاراکتر بهینه در هر صفحه شبکه اجتماعی چقدر است؟

تعداد هشتگ مناسب برای پست‌ها در هر شبکه اجتماعی چقدر است؟

آیا باید در پست‌های خود از ایموجی استفاده کنم؟

بهترین نوع محتوا برای هر صفحه چیست؟

اهمیت تصاویر و فیلم ها را فراموش نکنید. محتوای تصویری بیش از 40 برابر بیشتر از سایر انواع محتوا در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود. اینستاگرام طی چند سال اخیر به سرعت در حال رشد بوده است و تمرکز بصری قابل توجهی دارد. این اپلیکیشن توانسته فیسبوک و توییتر را در رقابت، جا بگذارد! پس شما نیز از این استراتژی استفاده کنید.

 

تبلیغ کنید

اگرچه محتوی خوب در نهایت خدمات یا محصولات شما را به فروش می رساند، اما باز هم باید مخاطبان جدید پیدا کنید و در این روند لازم است مردم با صفحه شما آشنا شوند. در این شرایط می‌توانید با تبلیغ کردن مخاطبان جدید بدست آورید.

شما می توانید کانال های خود را به روش های مختلفی تبلیغ کنید، تا بیشتر دیده شوند. می‌توانید گزینه های دیگر صفحاتتان در رسانه‌های دیگر را در همه صفحاتتان و یا در مکان های مشخصی از وب سایتتان قرار دهید (به عنوان مثال در صفحه اصلی خود، در پاورقی، در صفحه درباره ما و ارتباطات و ....) تا مخاطبان به همه رسانه های شما دسترسی داشته باشند. اگر یک لیست ایمیل دارید، می‌توانید در هر ایمیل و خبرنامه ای که ارسال می کنید، کانالهای اجتماعی خود را در آن قرار دهید تا افراد به راحتی بتوانند به آن صفحات منتقل شوند.

 

با مخاطبین تعامل برقرار کنید

مردم فقط برای خواندن، نگاه کردن یا تماشای مطالب به شبکه های اجتماعی نمی روند. آنها برای تعامل با افراد دیگر و اجتماعی بودن به سراغ اینترنت می روند. مشاغل موفق با مخاطبین خود درگیر می شوند. در این میان فراموش نکنید که میتوانید از هشتگ ها نیز استفاده کنید تا مخاطبان راحت تر بتوانند مطلب مورد نظرشان را پیدا کنند.

 

از پروموشن ها استفاده کنید

پروموشن مارکتینگ

اکثر شبکه های اجتماعی به شما امکان می دهند که نوعی تبلیغات پولی را خریداری کنید. اکثر آنها این قابلیت را دارند که تبلیغات خود را روی بازار هدف مشخصی انجام دهید. تبلیغات درون برنامه ها (مانند پروموت اینستاگرام) به شما این امکان را می دهد که مخاطبان مناسب برای کسب و کارتان، که در حال حاضر صفحه شما را نمیشناسند،  کانال شما را ببینند و به آن دسترسی پیدا کنند. همچنین شما می توانید از تبلیغات برای ایجاد شناخت برندتان نیز استفاده کنید.

 

اینفلوئنسرها را فراموش نکنید

اینفلوئنسر مارکتینگ

مزایای کار با اینفلوئنسرها و مشارکت با آن ها بدیهی است. اگر اینفلوئنسر مناسبی را انتخاب کنید، این شانس را دارید که به مخاطب کاملاً جدیدی دسترسی پیدا کنید، که امیدواریم به تجارت شما و محصولاتتان علاقه داشته باشد. اینفلوئنسرها هنر بازاریابی رسانه‌های اجتماعی را به دست آورده اند و این قدرت آنها است. آنها یک شهرت کامل به صورت آنلاین ایجاد کرده اند و تعداد زیادی پیرو مشتاق و علاقه مند دارند و شما می توانید از تاثیرگذاری آن ها به نفع خودتان استفاده کنید.

 

نتایج را ببینید و نا امید نشوید

طبیعی است که شما تمام تلاشتان را بکنید ولی تا مدتی طولانی، نتیجه مدنظرتان را نبینید. در این شرایط بدانید که اگر به راهتان ادامه دهید، بالاخره به نتایج مورد نظرتان خواهید رسید. شما راهتان را با مشخص کردن اهداف و بررسی متریک های مختلف شروع کرده اید. حال باید به این پارامترها توجه کنید تا نتیجه درست را بگیرید. از ابزارهایی که در شبکه های اجتماعی قرار دارند استفاده کنید و نتیجه تان را توسط آن ها بهتر کنید. برای مثال در فیس بوک و اینستاگرام "اینسایت" را می بینید ولی در توییتر و یوتیوب باید در قسمت "آنالالیز" اطلاعات را بررسی کنید.

اگر این ابزار ها و آمار ها یک روند روبه رشد به شما نشان دادند، بدانید مسیرتان درست است و می توانید در آن موفق شوید. در نهایت بدانید که با یک محتوی و استراتژی خوب می توانید موفق شوید. در هر لحظه که احساس کردید تغییر نیاز است، از تغییر نترسید و اعمال تغییر را به تاخیر نیاندازید.

 

  • 3
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر